Ötən il dünyada diqqətçəkən siyasi hadisələrdən biri də Fransanın Afrika siyasətinin iflasa uğraması oldu. Dekabrın sonunda dünya mətbuatında xəbər yayıldı ki, Sahel regionunda Parisin ənənəvi hərbi-siyasi dayağı olan Fransa hərbi kontingenti Nigeri tamamilə tərk edib. Bununla eyni vaxtda məlum oldu ki, Burkino-Fasoda diplomatik pasportu olan 4 Fransa vətəndaşı həbs edilib. Yerli hakimiyyət onları casusluqda ittiham edirdi. Həqiqətən də, bir müddət sonra aydın oldu ki, saxlanılanların 4-ü də Fransanın DGSE hərbi kəşfiyyatının əməkdaşı olub və iki ölkənin xüsusi xidmətlərinin qarşılıqlı operativ fəaliyyəti çərçivəsində tamamilə leqal fəaliyyət göstəriblər.
Əlbəttə, Afrika ölkələrində diplomatik toxunulmazlığı olan şəxslərin həbs edilməsi elə də çox eşidilən xəbər deyil. Çünki əvvəllər Afrikada açıq düşmənçilik nişanəsi olan belə qalmaqala getməkdən ehtiyat edirdilər. Son günlər isə üzə çıxan belə xəbərlər mühüm bir simptomun – Fransa Prezidenti Emmanuel Makronun Afrika siyasətinin süqutunun əlamətidir. Əslində, bu yeni bir şey deyil. Son 3 ildə ənənəvi olaraq Fransanın təsir dairəsinə daxil olan Afrika ölkələri Parisə diş qıcamaqda idilər. Eyni vaxtda bu ölkələrin bir neçəsində rejimlərin dəyişməsinə gətirib çıxaran bənzər çevrilişlər baş verirdi. Nəticədə, Parislə isti münasibətdə olan liderlər hakimiyyətdən salınır, onların yerini isə yerli hərbi dairələrin rəhbərləri tuturdular.
Bu tendensiya son illər daha geniş hal aldı. 2021-ci ildə Malidə hərbçilər hakimiyyətə gəldilər, bir neçə ay sonra isə bu vəziyyət Qvineyada təkrarlandı. Daha bir il sonra – 2022-ci ildə anoloji vəziyyət Burkino-Fasoda baş verdi. 2023-cü ilin iyulunda isə artıq Fransa üçün strateji cəhətdən vacib olan Nigerdə hərbi çevriliş xəbəri dünyaya yayıldı. Nəhayət, ötən ilin avqustunda Fransanın maraqları baxımından Nigerdən heç də az əhəmiyyət kəsb etməyən Qabonda hərbçilər hakimiyyəti ələ keçirdilər.
Maraqlı burasıdır ki, çevrilişlərdən sonra bu ölkələr, Fransa ilə onilliklərlə mövcud olmuş əlaqələrdən imtina etdilər. Bu isə açıq şəkildə Fransa səfirlərinin bu ölkələrdən qovulması və siyasi münasibətlərin kəskin soyuması ilə müşayiət olundu.
Bütün bunlardan sonra Fransanın siyasi dairələrində, hətta rəsmi elita arasında və nüfuzlu mətbuat orqanlarında Parisin faktiki olaraq “qara kontinent”dən birdəfəlik getməsi haqqında ciddi müzakirələr oldu. Ötən ilin avqustunda bir qrup senator Makrona ünvanladığı açıq məktubda onun “Afrika treki”ndə siyasətinin iflasa uğradığını birbaşa bəyan etdi.
Kontinent çalxalanmağa və dövlət çevrilişləri bir-birini əvəz etməyə başlayanda Fransa Prezidenti Makron, həqiqətən, bu çağırışların heç birinə qarşı təsirli tədbir görə bilmədi. Yelisey sarayı nə bu hadisələri qabaqcadan görə, nə də özünə dost olan rejimlərin devrilməsinin qarşısını ala bildi. Çünki Makronun və onun komandasının, eləcə də Fransa isteblişmentinin başı daha çox Cənubi Qafqazda Azərbaycanın öz ərazi bütövlüyünü təmin etməsindən sonra çətin vəziyyətə düşən Ermənistanı müdafiəyə və Fransadakı erməni lobbisinin Prezident Makronun qarşısına qoyduğu tələbləri yerinə yetirməyə qarışmışdı. Ancaq burnunun ucundan uzağı görməyən Makron bu trekdə də finişə çatmağa müvəffəq ola bilmədi.
Hadisələrin nəticələrinin aradan qaldırılması üçün rəsmi Parsin ortaya qoyası elə bir siyasi proqramı olmadı. Əvvəlki vaxtlarda Yelisey sarayı belə vəziyyətlərdə ya hadisələrin baş verdiyi ölkəyə qoşun yeridər, ya da hakimiyyətə gələn hərbçilərlə dil tapmağa müvəffəq olardı. Kuluarlarda razılıq əldə etmək üçün Fransa Prezidenti özünün ənənəvi üsullarından – rəsmi və qeyri rəsmi emissarlar institutundan istifadə edirdi. 2021–2023-cü illərdə bunların heç biri baş tutmadı. Makronun komandası aktiv və qəti addımlar atmağa cəsarət etmədi. Paris, sadəcə, süst halda ölkələrin bir-bir onun təsir dairəsindən çıxdığını müşahidə etdi. Nəticədə, Fransa Sahel regionundakı ölkələrdə öz əvvəlki təsirini itirdi. Onun qitədə hərbi kontingentinin dairəsi kəskin şəkildə məhdudlaşdı. Malidən, Burkino-Fasodan, Mərkəzi Afrika Respublikasından və Nigerdən hərbçilər çıxarıldı.
Burada əsas məqam heç də Fransanın xarici siyasətində Afrikanın, sadəcə, vacib istiqamətlərdən biri olmasında deyil. Avropa ilə bərabər, “qara kontinent” Parisin beynəlxalq səylərinin prioritet sahəsidir. Beşinci Respublikanın yaranmasından – 1958-ci ildən başlayaraq, bu sahə Yelisey sarayının xüsusi diqqətindədir. Afrika ölkələri ilə münasibətlərin vacibliyi açıq ifadə edilməsə də, aparat və fərdi səviyyədə təhkim olunmuş hər bir istiqamətin cavabdehi olan kuratorlar dövlət başçısına ən yaxın fiqurlardır.
Makronun Afrika siyasətinin zəifliyi prezidentin şəxsi uğursuzluğu ilə yanaşı, onun komandasında Afrika kontinenti ilə münasibətlərə cavabdeh olan şəxslərlə də bağlıdır. Bununla yanaşı, Yelisey sarayının Afrika ölkələrinə təklif etdiyi qarşılıqlı münasibətlər formulu, daha açıq şəkildə iqtidarın daxili siyasi strategiyasında da əks olunub. Lakin makronizm proqramı Afrikada işləmədi.
Fransa diplomatiyası “qara kontinent”də iflasa uğradıqdan sonra Parisin keçmiş müttəfiqləri hərbi çevrilişlər və siyasi münaqişələr fonunda daha çox başqa ölkələrlə əməkdaşlığa meyil göstərirlər. Bu onu göstərir ki, 2024-cü ildə də Fransa üçün uğursuzluq zolağı davam edəcək.
Ekspertlər hesab edirlər ki, Fransanın Afrika ilə münasibətləri müstəmləkəçilik dövründən bəri ən aşağı “dönüş nöqtəsində”dir. Fransız hərbi hissələrinin qitənin bir sıra ölkələrində, o cümlədən Fil Dişi Sahili, Seneqal və Qabonda hələlik qalmalarına baxmayaraq, onların taleyi də şübhə altındadır.
Ona görə də bir vaxtlar Fransanın düşündüyü və yaratdığı Qərbi Afrika Ölkələrinin İqtisadi Birliyi iqtisadi qurumdan getdikcə daha çox hərbi-siyasi təşkilata çevrilir və indi onun prioriteti əsasən çevrilişlərə qarşı mübarizə aparmaqdır. Bu mübarizənin nə qədər uğurlu olacağını Makronun hazırki xarici siyasəti ilə əsla proqnozlaşdırmaq mümkün deyil. Çünki artıq Afrikanın siyasi elitası da dərk etməyə başlayıb ki, Qərbin hegemonluğunun sonu yaxınlaşmaqdadır. “Köhnə qitə”nin dövlətləri artıq əvvəlki kimi ikinci, hətta üçüncü növə böldükləri ölkələri istismar etmək gücündə və iqtidarında deyillər. Necə Fransa illər əvvəlki Fransa, Afrika da əvvəlki Afrika deyil.
P.S. Yazı çapa hazırlanarkən öyrəndik ki, hərbi rejimlərin idarə etdikləri 3 Afrika ölkəsi – Burkino-Faso, Mali və Nige bazar günü Qərbi Afrika Ölkələri İqtisadi Birlyindən çıxdıqlarını bəyan ediblər.
Üç dövlətin imzaladığı və Niger Prezidentinin katibliyinin saytında yerləşdirilmiş birgə kommünikedə deyilir ki, dövlətlərin rəhbərləri – kapitan İbraim Traore (Burkino¬- Faso), polkovnik Assimi Qoita (Mali) və briqada generalı Əbdülrəhman Tçiani (Niger) regional Qərbi Afrika təşkilatından dərhal çıxmaq barədə suveren qərar qəbul ediblər.
Hazırladı:
İlqar RÜSTƏMOV
XQ