Aİ-nin xüsusi nümayəndəsi Bakı–İrəvan nizamlamasına mürəkkəblik gətirir
Avropa İttifaqının Cənubi Qafqaz və Gürcüstan böhranı üzrə xüsusi nümayəndəsi Tovio Klaarın Antaliya Diplomatik Forumundakı çıxışı nəinki təmsil etdiyi qurumun, ümumən, kollektiv Qərbin Azərbaycan–Ermənistan münasibətlərinə, xüsusən, ölkələr arasındakı sülh prosesinə yanaşmasını bir daha ortaya qoydu. Yanaşma müsbət deyil, daha doğrusu, ermənipərəst mahiyyət daşımaqla, konstruktivlikdən tam uzaqdır. Ümumi dəyərləndirməmiz bundan ibarətdir.
T.Klaarın dedikləri, eyni zamanda, beynəlxalq ictimaiyyətin gözləntisini ortaya qoyur. Əslində, sülhü həmin gözləntinin birbaşa motivi saymaq olmaz. Tam aydındır ki, konkret ermənipərəst Fransadan fərqli olaraq, Aİ daha çox “köhnə qitə”nin perspektivi üzərinə fokuslanıb. Perspektivdə ümid var. Avropanı Mərkəzi Asiya və Çinlə birləşdirən nəqliyyat dəhlizinin fəaliyyət göstərməsinə olan ümid. Ancaq çox təəssüf ki, bu ümiddə “erməni kartı”nı əsas götürmək əzimini görürük. Əslində, hazırda Azərbaycan–Ermənistan sülh müqaviləsinin imzalanmamasının ən böyük səbəbi də elə budur. Ümumən, kollektiv Qərb “erməni kartı”nı, necə deyərlər, sağlam saxlamaqda israrlıdır. Klaarın bildirdikləri fonunda vurğuladığımız cəhətə də toxunacaq, mövcud xüsusdakı bəzi məqamlara aydınlıq gətirəcəyik.
İlk növbədə onu deyək ki, cənab Klaarın çıxışında pozitiv kimi görünən bir nüans var. O, Ermənistanla Azərbaycan arasında sülh müqaviləsi üzərində işin bu il başa çatdırıla biləcəyini vurğulayır. Əlbəttə, bu deyimdə əminlik yox, ehtimal hiss olunur. Yəni, guya, hər şey məlumdur, qalır son nöqtəni qoymaq. Hiss olunur ki, hər şeyin məlum və aydın olduğunun bildirilməsi ilə aşılanan pozitivlik görüntüsü, əslində, vəziyyəti sırımaq cəhdidir. Daha dəqiq desək, durumu tərəflərdən birinə diktə etmək cəhdidir. Hansı tərəfə? Əlbəttə ki, Azərbaycana. Görünür, Aİ-nin Cənubi Qafqazda sabitlik və təhlükəsizliyin bərqərar olması prosesində iştirakı bundan ibarətdir...
Əslində, T.Klaar Aİ-nin qatı ermənipərəst mövqeyi ilə seçilən Xarici siyasət və təhlükəsizlik məsələləri üzrə ali nümayəndəsi Jozep Borrelldən yalnız bir qədər diplomatik tərzi ilə fərqlənir. Söz və ifadə seçimində ehtiyatlı davranır, ilk baxışdan, özünü tərəf kimi göstərmir. Bu adam fikrini təmsil olunduğu qurumun mövqeyi olaraq təqdim edir. Mövqe isə yekunda yenə ermənipərəst təsir bağışlayır.
***
T.Klaar bildirir ki, Azərbaycanın və Ermənistanın liderləri məsuliyyət daşımalı və sülh sazişini imzalamalıdırlar. Təbii ki, sülh sazişini imzalamaq məsuliyyətsiz hərəkət ola bilməz. Yəni, cənab Klaar heç də yenilik etmir. Ancaq onun məsuliyyət çağırışı tərəflərdən hansınınsa ortaq məxrəcə gəlmək istəmədiyinə dair təəssürat formalaşdırır. Bu yerdə xüsusi nümayəndənin, uzun illər proses üzərində işləyən biri kimi, sülhün mümkünlüyünə əminliyi əhəmiyyətini itirir. Həm də ona görə ki, bütün tərəflərin ədalətli qəbul ediləcək razılaşma əldə etməsinin vacibliyindən söz açan Klaar, niyəsə, tarixə baş vurmaq qərarına gəlir. Onun sözlərinə görə, Avropanın son yüz ildəki tarixi qalibin qoyduğu sülh şərtinin kövrəkliyini nümayiş etdirir. Ardınca isə deyir ki, həmin tarix barışıq və düşmənçiliyin aradan qaldırılmasının mühüm faydalarını göstərir. Maraqlıdır, avropalı diplomat nə demək istəyir? Necə yəni qalibin qoyduğu şərtlər kövrək olur? Bəs şərti qoyan kim olmalıdır? Bəlkə, bunu məğlub etməlidir, xəbərimiz yoxdur...
Avropanın son yüz ildəki tarixində ən böyük müharibə İkinci Dünya müharibəsidir. Qalib keçmiş SSRİ idi. Yoxsa, cənab Klaar bildirir ki, Sovetlər Birliyi məğlubiyyətə uğratdığı Almaniyanı iki yerə böldüyü üçün axırda özü də dağıldı? İran–İraq müharibəsində birinci qalib gəldi, indi ölkələr arasında kövrək olan nə var? Əlbəttə, onların tam normal keçindiklərini söyləmək doğru sayılmaz. Mümkün olmur, olmasın, əsas odur qan tökülməsin. Eləcə də bizdə. Məcbur deyil ki, Azərbaycan və Ermənistan bir-birinə can deyib can eşitsin. Başlıca məqam qarşıdurmanın olmamasıdır. Buna görə hazırda sülh müqaviləsinə həssas yanaşmaq şərtdir. Həssaslıq isə ədalətli münasibətdən keçir. Təəssüf ki, nə Aİ-nin, nə də ümumən, kollektiv Qərbin məsələyə baxışı ədalət prinsiplərinə söykənir.
***
Bir vaxt Ermənistan rəhbərliyinin dilinə belə bir ifadə düşmüşdü: Azərbaycan maksimalist mövqe tutur. Onda hələ Qarabağdakı separatçı rejim qalırdı. Elə həmin vaxt avropalılar deyirdilər ki, sülh üçün kompromisə getmək lazımdır. Belə çıxırdı ki, həmin rejim də, saxlanılmalı idi, bölgədəki on min erməni silahlısı da. Başqa cür düşünmək mümkünsüzdür. Çünki Aİ Şurasının Prezidenti Şarl Mişelin vasitəçiliyi ilə Azərbaycan və Ermənistan liderləri bir araya gəlirdilər, ikinci Qarabağ da daxil olmaqla, ölkəmizin ərazi bütövlüyünü tanıdığını dilə gətirirdi, ancaq sonradan görürdük ki, bu etiraf heç də separatçı rejimin ləğvi və Ermənistan ordusunun hissələrinin Qarabağdan çıxarılması deyil. Halbuki, 44 günlük müharibənin yekunlarını təsdiqləyən 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatda məsələ qəti şəkildə qoyulurdu. Həmin sənədin imzalanmasından ötən üç ilə yaxın müddətdə Azərbaycan nə əldə etdi? Heç nə! Axırda Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan bildirdi ki, Qarabağın seçkili hakimiyyəti var. Yəni, təxminən, belə: mən, Ermənistan lideri olaraq Qarabağı Azərbaycan ərazisi kimi tanıyıram, həmin seçkili hakimiyyət özü bilər. Bu azmış kimi, Paşinyan bölgədə Ermənistan hərbçilərinin olduğunu danmağa başladı. Üstəlik, artıq canını tapşırmış qondarma rejimdə keçirilmiş saxta “prezident seçkiləri” ilə bağlı təbrik də göndərdi. Bütün daşlar Azərbaycan hərbi gücə üstünlük verəndə – lokal xarakterli antiterror tədbirlərindən sonra yerinə oturdu.
***
Sözümüz ondadır ki, azacıq yumşaq davranış erməni avantürizmi üçün fürsət yaradan haldır. Azərbaycanın mövqeyini isə Prezident İlham Əliyev dəfələrlə vurğulayıb. Dövlətimizin başçısı mövqeyini fevralın 26-da Xocalı sakinləri ilə görüşdə bir daha dilə gətirdi və bildirdi ki, Ermənistanın bir yolu var, o da Azərbaycanın şərtlərini qəbul etmək.
Bəli, indi T.Klaar bildirir ki, qalibin şərtləri sülhü kövrəkləşdirə bilər. Bundan sonra rəsmi İrəvan, loru dildə desək, ayağını qaldırıb nərdivanın yuxarı pilləsinə qoyacaq. Bir halda ki, Klaar kimi gizli, Borrell kimi aşkar dəstəkçiləri var, başqa nə etməlidir ki? Hələ Fransa Prezidenti Emmanuel Makron kimi dəstəkçini və ABŞ tərəfindən səslənmiş ermənipərəst düşüncələri bir kənara qoyuruq. Sülhü kövrək edən məhz belə dəstək və mövqe nümayişləridir...
T.Klaarın çıxışının növbəti tərəfinə diqqət yetirək. Aİ-nin xüsusi nümayəndəsi 1991-ci ilin Alma-Ata Bəyannaməsini ehkamlaşdırmaq yolu tutur. Nəzərə alaq ki, eyni məntiqi rəsmi İrəvan da irəli sürməkdədir. Klaarın sözlərinə görə, Ermənistan və Azərbaycan kontekstində artıq bağlanmış sazişlərə, o cümlədən, 1991-ci ildə Alma-Ata Bəyannaməsi imzalanan zaman Ermənistan və Azərbaycan SSR arasında demarkasiya xətləri əsasında sərhədlərin delimitasiyasına arxalanmaq lazımdır: “Müqavilə insanların və yüklərin, o cümlədən, Ermənistanın cənubundan keçməklə Azərbaycanın əsas hissəsindən Naxçıvana keçidi üçün sərhədin açılmasını ehtiva etməlidir”.
Bəli, Klaar əvvəldə vurğuladığımız “erməni kartı”nı qorumaq məntiqinə köklənib. Yəni, burada onun Azərbaycanın əsas hissəsindən Naxçıvana keçid üçün sərhədin açılması məntiqi İrəvana dəstək anlamına söykənir. Diqqət yetirək, Klaar Aİ-nin yanaşması baxımından sülhə töhfəni sərhədləri açmaq və Ermənistanla nəqliyyat əlaqələrini bərpa etməkdə gördüyünü bildirir. Bu yerdə Azərbaycanın məsələyə münasibətindən söz açaq. Prezident İlham Əliyev bəyan edib ki, Naxçıvana yolda heç bir sərhəd və gömrük nəzarəti olmamalıdır. Yəni, “Azərbaycandan Azərbaycana yol” məntiqi əsas götürülməlidir. Ermənistan buna razı deyil. Razı deyilsə, problem yoxdur. Onda ölkəmiz Naxçıvana yolun İran ərazisindən keçəcəyini bildirir. Elə məhz budur Aİ-ni, ümumən, kollektiv Qərbi narahat edən. Çıxışından hiss olundu ki, Azərbaycan–Ermənistan sülh müqaviləsi baxımıdan Alma-Ata Bəyannaməsini ehkamlaşdırmaq yolu tutan T.Klaar da hadisələrin sözügedən səmtə doğru cərəyan etməsini arzulamır. Əlbəttə, onun və dostlarının nə istədikləri bir o qədər önəmli deyil. Əsas olan Bakının mövqedir.
Bəli, Azərbaycan bu mövqedədir ki, erməni avantürizmi tam şəkildə tərksilah edilməlidir. Cənubi Qafqaz coğrafiyasında “erməni kartı”na heç vaxt üz tutulmamalıdır. Klaarın sözləri ilə desək, Aİ ölkələri sülh yolu ilə nizamlamadan fayda götürmək, Avropanı Mərkəzi Asiya və Çinlə birləşdirən nəqliyyat dəhlizinin etibarlılığını təmin etmək istəyirlərsə, bilməlidirlər ki, Azərbaycanın inam bəslədiyi formul seçilməlidir. Yəni, Ermənistan bununla razılaşmırsa, öz işidir. Sülh müqaviləsi imzalansın, İrəvan əvvəlki qaydada təcriddə qalsın. Yaxud saziş heç imzalanmasın. Avropa İttifaqı isə razıdırsa, ancaq İran ərazisindən keçəcək marşturdan faydalansın. Olmasın 42-43 kilometr, olsun 80-100 kilometr. Yol, yoldur. Bu yerdə Klaarın Türkiyəni sülh prosesində dövriyyəyə salmaq cəhdinin heç bir mənası yoxdur. Çünki Türkiyə Azərbaycanın mövqeyini dəstəkləyir.
***
Bir daha bildirək ki, Azərbaycanın müharibə qalibi kimi irəli sürdüyü sülh müqaviləsi şərtləri heç də kövrək deyil. Cənab Klaar yanılır. Əlbəttə, buna yanılmaq demək olmaz. O, sadəcə kollektiv Qərbin baxışını ifadə edir. Baxış isə diqqətə çatdırdıqlarımızla məhdudlaşmır. Bakı–İrəvan sülh anlaşmasının Avropanı Mərkəzi Asiya və Çinlə birləşdirən nəqliyyat dəhlizinin fasiləsiz fəaliyyətinə inam verəcəyini vurğulayan Klaar onu da bildirir ki, təmsil etdiyi qurum yalnız bu halda özünün regionda iştirakını göstərmək alətini, yəni mülki müşahidə missiyasını Ermənistandan geri çəkəcək. Deməli, xüsusi nümayəndə, el dilində desək, xoruzun quyruğunu göstərir.
Bəli, cənab Klaar, faktiki olaraq, sülh müqaviləsinin imzalanmayacağını deyir. Bir halda ki, Aİ Ermənistanın ərazi bütövlüyü və suverenliyi ritorikası ilə çıxış edib Naxçıvana yolun “Azərbaycandan Azərbaycana yol” məntiqini heçə sayır, həmin ritorikanı sülh müqaviləsinin tərkib hissəsi kimi görmək mövqeyini ortaya qoyur və ölkəmiz bu qoyuluşla razı deyil, deməli, Bakı–İrəvan sülh anlaşması da olmayacaq. Belə bir saziş olmadığı müddətdə isə Aİ-nin müşahidə missiyası Ermənistanla şərti sərhəddə qalacaq. Ən əsası isə İrəvan həmin missiyanın gözü qarşısında ərazidə təxribatlar törətməyə davam edəcək. Nəzərə alsaq ki, Ermənistan hazırda sürətlə silahlandırılır, o zaman deyə bilərik ki, ölkə özünün yer almadığı layihə üçün təhlükə saçacaq. Haqqında söz açdığımız sərhəd təxribatları bunun ilk simptomlarıdır. Aİ-nin müşahidə missiyasına gəldikdə, onun üzvləri həmin təxribatlar üçün, bir növ, Qərbin beynəlxalq miqyaslı təminat faktoruna çevriləcək. Ermənistan pozuculuğunu avropalı müşahidəçilərə arxalanaraq həyata keçirəcək. T.Klaarın söylədiklərinin açması bunlardır.
Görünür, elə buna görə Azərbaycan Prezidentinin köməkçisi, Prezident Administrasiyasının Xarici siyasət məsələləri şöbəsinin müdiri Hikmət Hacıyev bir neçə gün əvvəlki açıqlamasında bildirmişdi ki, Azərbaycan–Ermənistan sərhəd xətti qarşıdurma xətti olmamalıdır. Görünür, ikinci istiqamət üzrə “fəaliyyəti” əsas götürən qüvvələr aktivləşiblər. İndiki məqamda, T.Klaarın həm diqqətə çatdırdığımız fikirləri, həm də sonuncu deyimi bu şəxsin timsalında Avropa İttifaqının həmin qüvvələrdən biri olduğunu tam şəkildə təsdiqləyir.
Əvəz CAHANGİROĞLU
XQ