Siyasətçilərin 90 faizi geridə qalanların imicini korlayır.
Henri KİSSİNCER
I məqalə
“Danışan Qərb”in təzadları
Əlbəttə, Henri Kissincer siyasəti kənardan izləyən adam deyildi. O, xeyli dərəcədə uzun müddət dünya siyasətinin “mətbəx”ində ən sirli məqamlara belə əli çatan diplomat idi. Siyasətin “dərin adamı” kimi, H.Kissincer siyasətlə məşğul olanların 90 faizinin “saxtakar” olduğunu deyirsə və bunun da geridə qalan 10 faizinin adını batırdığını iddia edirsə...ortada çox ciddi, lakin əksəriyyətin bilmədiyi incəliklər vardır. Belə çıxır ki, Qərb siyasi mühitində sağlam adam tapmaq çətindir. Təbii ki, biz H.Kissincerin metaforik sarkazmının mənasını və reallığa nə dərəcədə uyğun olduğunu başa düşürük. Məsələ bunda deyil. Əsas məsələ müasir tarixi mərhələdə Qərb siyasi mühitinin “hansı bataqlıqda” çabaladığını araşdırmaq və onun səbəblərinə işıq salmaqdan ibarətdir.
Bu proses keçən əsrin ikinci yarısından daha aydın izlənməyə başlanmışdır. Bütövlükdə Qərb diplomatiyası əhəmiyyətli uğurlara da imza atmışdır. Lakin zaman-zaman onun heç də təbliğ olunduğu qədər güclü və sağlam olmadığı da aydınlaşmışdır. Bu özəllik ayrıca Çin və SSRİ istiqamətində aparılan siyasətin nəticələrində əksini tapmışdır. Bir neçə siyasi-diplomatik böhranın fonunda Qərb diplomatiyasının “ördək yerişi” politoloqların diqqətini çoxdan çəkmişdir. Xüsusilə, Karib, Körfəz, Vyetnam və Koreya böhranları, İrangeyt və digər Qərb siyasi-diplomatik şüurunun “yaraları” işığında məsələ xeyli aktuallaşmışdı.
Bu növ böhranların nəticəsində, hətta amerikan cəmiyyəti siyasi şok yaşamağa başlamışdı. O məqamda amerikalı politoloqlar və filosoflar “post-həqiqət” anlayışını işlətməyə başladılar. Qısa müddətdə bu termin Amerika və Avropa siyasi-diplomatik ritorikasının mərkəzi anlayışlarından birinə çevrildi. Onun işlənməsi o qədər genişləndi ki, 2016-cı ildə Oksford Ensiklopediyasında ilin sözü kimi verildi.
Bu terminin danışıq dövriyyəsinə buraxılması tarixi isə 1992-ci ilə təsadüf edir. Deməli, “post-həqiqət” nədirsə, Qərb siyasi və ictimai-mədəni həyatının linqvistik sahəsinin əsas anlayışlarından birinə çerilmişdir. Və bu keyfiyyətdə həmin termin Qərb siyasi reallığının performativlərindən biridir (yəni söz kimi həm də siyasi reallığı yaradandır). Elə isə bizcə, H.Kissincerin yuxarıdakı incə ritorikasının arxasından boylanan siyasi-diplomatik gerçəkliyə “post-həqiqət işığında baxmaq” lazım gəlir. Bu ifadədə müasir Qərb siyasi ritorikasının əsas məqamı əksini tapmışdır. Şübhəsiz, “post-həqiqət performativ”i indi Qərb siyasi reallıqlarında müşahidə etdiyimiz ritrorik iflasın məntiqi və məzmun özəlliklərini anlamağa imkan verəcək.
“Post-həqiqət” (post-truth) fenomeni: nə doğru, nə həqiqi
Bu termini dramaturq Stiv Tesiç 1992-ci ildə Fars Körfəzindəki müharibə (1990-1991-ci illərdə aparılan Küveytin azad olunması müharibəsi) haqqında yazdığı essesində işlətmişdir. Bu terminlə o, amerikan xalqını pessimist olmamağa səsləmişdir. Müharibənin ABŞ üçün mənfi olan reallıqlarına, yəni həqiqətlərə deyil, toplumu motivasiya edə biləcək məqamlarına inanmağın daha faydalı olduğuna çağırırdı. Bu tezisi digərləri də işlədərək onu ictimai şüurun elementinə çevirmişlər. Tədricən Qərb siyasi, media, fəlsəfi-elmi ritorikasında bu termin daha geniş yer tutmağa başlamışdır. O, sadəcə dil elementi olaraq lokal bir mənanı ifadə edən termin olaraq qalmamışdır. Bütövlükdə ümumi konseptual status alaraq konkret davranış və fəaliyyət faktoru kimi linqvistik sahədə yerini möhkəmlətmişdir. Yəni post-həqiqət anlayış kimi müasir Qərb təfəkkürünün diqqət yetirdiyi termin statusuna yüksəlmişdir. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bu proses 2016-cı ildə onu ilin sözü kimi müəyyən etməyə gətirib çıxarmışdır. Onu deyək ki, həmin prosesdə internet nəşrləri də təsirli rol oynamışdır. Məsələn, 2010-cu ildə bloger Devid Roberts Grist internet nəşrində “post-həqiqət” terminindən istifadə etmişdir.
Beləliklə, post-həqiqət və ya post-doğru həqiqətləri və doğruları söyləmək üçün deyildir. O, konkret zaman kəsimində cəmiyyəti motivasiya etmək üçün effekt verə biləcək informasiya manipulyasiyalarının sistemidir. Bura istənilən informasiyanı süni məzmunda verməkdən tutmuş, müxtəlif üsullarla onu geniş məkana yaymağın incə metodlarını hazırlamaq daxildir. Prosesdə mərkəzi rol KİV orqanlarının üzərinə düşür. Onlar öncədən verilən sifarişlər əsasında informasiyanın məzmununu müəyyən edirlər və ictimai şüura təsir yollarını aydınlaşdırırlar. Ardıcıl, davamlı və həqiqət oxşarlığı yüksək olan formada edilən təqdimat toplumda rəyi dəyişir. Və milyonlarla insan həqiqətə deyil, informasiya vasitələrinin “sırıdığı post-həqiqətlər”ə inanmağa başlayırlar. Bununla da ideoloji və informativ manipulyasiyalarla sosial, siyasi, iqtisadi, informativ xarakterli reallıqlar yaradırlar və insanları istədikləri istiqamətə yönəldirlər.
Ən təhlükəli məqam bu üsulda ondan ibarətdir ki, fərdlər və bütövlükdə toplum manipulyasiya olunduğunu anlaya bilmir. Ona elə gəlir ki, həqiqət uğrunda savaşır, doğrunu deyir və buna görə də azad, demokratik və humanist davranır. O özünü şərlə mübarizə aparan xeyir kimi təsəvvür edir. Bu da post-həqiqət qurbanlarının praktiki olaraq rəyini dəyişməyin ciddi çətinliklərinin olduğunu göstərir. Bir neçə misalda həmin məqamı aydınlaşdıra bilərik.
Tipik post-həqiqət nümunəsi
Bu ifadəyə Qərb KİV-də tez-tez reallığı əks etdirən ifadə kimi rast gəlinir. Son illər onun işlənmə sayı milyonları keçmişdir. Sistemli, ardıcıl, zahiri cəhətdən məntiqi-rasional formada qərbli insanların beyninə yeridirlər ki, bütün bədbəxtliklərin baisi müsəlmanlardır. Səbəbi də ondan ibarətdir ki, İslam din kimi terrorçu yetişdirir, fərqli düşünənlərə qarşı dözümsüzlük yaradır və Qərb mədəni elementləri ilə uzlaşmayan mədəniyyəti, davranışları təbliğ edir. Buna görə də baş örtüyü (hicab) və bütövlükdə müsəlman geyimi köhnəliyi, ayrılıqçılığı, başqalarına nifrəti simvolizə edir.
Nəticə: onlar qadağan olmalıdır! Ancaq sadə insanlar öncə buna inanmırlar və etiraz edir, müqavimət göstərirlər. Bu da zaman keçdikcə radikal toqquşmalar yaradır ki, yalanla başlayan post-həqiqət real sosial mühitdə toplumda psixoloji və mədəni parçalanma yaradır. Bununla KİV-in canfəşanlığı sayəsində post-həqiqət ictimai şüurda real sosial-psixoloji gerçəkliyə çevrilir.
Lakin müəyyən dairələr bunlarla kifayətlənmirlər. Onlar öz ölkələrində antiislam mövqeyini daha da genişləndirirlər və paralel olaraq müsəlman ölkələrində gənclərin ideoloji “zəhərlənmələri” əsasında antixristian əhval-ruhiyyəsi yaradırlar, “kafirlərlə müqəddəs savaş zərurəti” kimi təsəvvürlər formalaşdırırlar. Bu prosesi maliyyələşdirərək müsəlmanlardan ibarət radikal qruplar yaradırlar.
Onlar çoxlu sayda olur. Çünki həm, ümumiyyətlə, müsəlmanların birləşməsinə imkan vermirlər - onlarla ideoloji olaraq fərq incəliklərinə malik qrupa çevirirlər və bu əsasda digərlərinə qarşı istiqamətləndirilirlər, həm də hər birini konkret müsəlman ölkəsinə qarşı yönəldirlər. Nəticədə belə bir ümumi mənzərə alınır: geniş geosiyasi məkanda müsəlman ölkələrində qarışıqlıq yaratmaq, onların dövlət kimi imicini korlamaq üçün xüsusi “post-həqiqət informasiya şəbəkəsi” fəaliyyət göstərir. Bu prosesdə çox güclü dağıdıcı rol oynaya biləcək qruplar və təşkilatlar da yaradıla bilər. Konkret nümunəsi kimi Əl-Qaidə, İŞİD və digərlərini göstərmək olar. O da faktdır ki, bu növ təşkilatların liderlərini müəyyən xidmətdən sonra onları yaradan xüsusi xidmət orqanları məhv edirlər və milyonların gözündə “terrora qarşı mübarizə aparan dövlət” imiclərini formalaşdırırlar. Bunun da iki təbliğati hədəfi vardır.
Birincisi, yeni, daha gizli və daha “legitim” görünən post-həqiqət informasiya məkanı formalaşdırılır. İkincisi, bütövlükdə İslamofobiyanın şüurlara və psixologiyaya təsiri daha da genişlənir və dərinləşir.
Bütün bunların yekun informasiya məqsədi isə “İslam terror dinidir” böhtanını atmaqdan ibarətdir. Qərb cəmiyyətlərində bu səbəblərdən İslamofobiya getdikcə güclənir və toplumlarda dözümsüzlük artır. Çox düşündürücüdür ki, son illər artıq bu proses siyasi şüurda daha geniş yer almağa başlamışdır. Bir neçə fakta baxaq.
Miqrantlara qarşı hibrid təhlükələr
İndi Qərbdə məhz bu saxta və əsassız məntiqlə səs toplamağa çalışan partiyalar az deyildir. Onlar sağ və sol siyasi-ideoloji düşərgələrdə getdikcə daha çox səs yığmağa başlamışlar. Demək olar ki, Avropanın bütün inkişaf etmiş ölkələrində təşkilatları vardır. Bura Fransa, İsveç, Almaniya, Avstriya, Belçika, İtaliya, Hollandiya kimi inkişaf etmiş ölkələr də daxildirlər. Hollandiya, Almaniya və Avstriyada daha radikal mövqeli islamofob ideologiyalı partiyalar vardır. Onların birbaşa ideoloji təxribatları, maliyyə və təşkilati dəstəyi ilə bir neçə dəfə Avropa ölkələrində Qurani-Kərim nümayişkaranə yandırılmışdır və bundan siyasi şou kimi istifadə etmişlər. Bununla milyonlarla avropalının psixologiyasında antiislam elementini daha da alovlandırmışlar. Belə radikal və fundamentalist əhval-ruhiyyənin formalaşmasında bir sıra Avropa siyasiləri, o cümlədən rəsmi adamları aktiv rol oynamaqdadırlar.
2021-ci ildə hazırlanmış beynəlxalq miqyaslı hesabata görə, 2017-2021-ci illərdə Avstriyanın baş naziri olmuş Sebastyan Kurts onların sırasında ilk yerdədir. Ən düşündürücü məqam ondan ibarətdir ki, Avropa mədəniyyətində xüsusi yeri olan Avstriyada S.Kurts siyasi karyerasını əsas olaraq xaricilərə qarşı düşmən mövqeyi üzərində qurmuşdur. Hesabatı hazırlayanlar onu belə ifadə etmişlər: “xaricilərə qarşı düşməncəsinə ritorika”! Burada müsəlmanlara qarşı çox mənfi münasibət ayrıca yer tutmuşdur. Buna görə də hesabat hazırlayanlar ayrıca bir bənddə S.Kurtsun müsəlmanlara qarşı atdığı addımları fakt kimi gətirərək təhlil etmişlər.
Kurtsun antiislam islahatları
Öncə, onu vurğulayaq ki, həmin hesabat hər il Qərbdə çalışan ciddi imicli alimlər tərəfindən hazırlanır. 2021-ci il hesabatını Corctaun Universitetinin və Almaniya-Türkiyə Universitetinin professorları hazırlamışlar. Hesabatın hazırlanmasında insan haqları və ksenofobiyanı öyrənən 35 alim və ekspert də iştirak etmişdir.
Bundan başqa, hesabatı bir neçə nüfuzlu təşkilat dəstəkləmişdir. İslamofobiyanı Öyrənən Beynəlxalq Mərkəz, Rutgers Universitetinin hüquq, təhlükəsizlik və irq Mərkəzi, Kaliforniya Universitetinin İslamofobiyanı öyrənmə və sənədləşdirmək üzrə Layihəsi, San-Fransisko və Leopold Vays İnstitutunun ərəb və müsəlman etnik qruplarını öyrənən Proqramı və başqaları vardır.
Hesabatda göstərilir ki, Avropa ölkələrinin ictimai həyatının bir çox sahələrində islamofobiya özünü göstərmişdir. Bir sıra Avropa ölkəsində bu proses təşkilati xarakter almışdır.
Fransa və Avstriyanın qanunvericilik bazası isə İslama qarşı radikal mövqedə olan təşkilatların formalaşmasına hüquqi baza yaratmışdır. Bu artıq müasir cəmiyyətlərdə yeni bir hüquqi nonsesdir. Çünki heç bir aspektdə demokratiyaya, liberalizmə, insan haqlarına və söz azadlığına uyğun gəlmir. Filosoflar belə bir vəziyyəti Avropa cəmiyyətlərinin dərin parçalanması, onun şovinist və ultramillətçi mövqeyə yuvarlanması kimi qiymətləndirmişlər. Yurgen Habermas kimi filosof isə emosional şəkildə “Ey, Avropa” nidalı əsər yazmışdır! O, Avropanın ideoloji çöküşündən çox narahatdır və hazırda “Qoca qitə”də toplumsal həmrəyliyin sağlam yöndə getmədiyinə əmindir.
Bu da onu göstərir ki, Qərbdə post-həqiqət sindromunun yeni mərhələsi başlamışdır və onun ilkin fəsadları Avropa mədəniyyətini və siyasi şüurunu zəhərləməkdədir.
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru