Azərbaycan və Türkiyə prezidentləri İlham Əliyevlə Rəcəb Tayyib Ərdoğanın iyunun 13-də mətbuata bəyanatlarında bir sıra önəmli məsələlərlə yanaşı, Orta Dəhlizin dünya, o cümlədən hər iki ölkənin iqtisadiyyatına mühüm təsiri barədə ətraflı bəhs edilib.
Dövlətimizin başçısı çıxışında Cümhurbaşqanının respublikamıza budəfəki səfəri çərçivəsində nəqliyyat məsələlərinin də geniş müzakirə olunduğunu bildirib. Prezident İlham Əliyev deyib: “İndiki geosiyasi şəraitdə Orta Dəhlizin önəmi daha çox diqqət çəkir. Azərbaycan ərazisindən, yəni Xəzər dənizi ilə daşınan yüklərin həcmi ildən-ilə artır. Ona görə Azərbaycanda nəqliyyat və logistika imkanları genişləndirilir.
Bakı Dəniz Limanının imkanları 25 milyon tona genişləndirilir. Dəmir yolu, gəmiqayırma zavodu və digər nəqliyyat infrastrukturu ən müasir səviyyəyə gətirilir”.
Bu məsələ ilə bağlı Türkiyə Prezidentinin də fikirləri böyük maraq doğurub. Rəcəb Tayyib Ərdoğan çıxışında dövlətimizin başçısı ilə keçirdiyi təkbətək görüşdə Xəzərdən keçən Orta Dəhliz və bu xüsusda Bakı–Tbilisi–Qars dəmir yolu xəttinin əhəmiyyəti ilə bağlı fikir mübadiləsi aparıldığını da xatırladıb.
Qeyd edək ki, Azərbaycan artıq beynəlxalq aləmdə Şərq–Qərb, Şimal–Cənub nəqliyyat dəhlizləri ilə yanaşı, Orta Dəhliz marşrutu ilə də mühüm mərkəz kimi tanınır. Ölkəmizin tərəfdaşları ilə birlikdə bu nəqliyyat infrastrukturunun tam ötürücülük gücü ilə fəaliyyətini təmin etmək üçün praktik işlər görülür. Məsələn, hökumət tərəfindən dəhlizlərin inkişafına mühüm vəsait ayrılması, respublikamızda avtomobil və dəmir yollarının müasir səviyyədə qurulmasına xüsusi önəm verilməsi, həmçinin əsaslı təmirinin aparılması bunun bariz ifadəsidir.
Xatırladaq ki, Transxəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutu (TBNM və ya Orta Dəhliz) Assosiasiyası hazırda Sinqapurla birlikdə Orta Dəhlizin rəqəmsallaşması konsepsiyasını yaradır. Adıçəkilən assosiasiyanın baş katibi Haydar Abdikerimovun sözlərinə görə, hazırda dəhlizin detalizasiyası üzrə işlər görülür və cari ilin iyunundan dəhlizə qoşulacaq ölkələrin (Sinqapur, Bolqarıstan və Litva) bu marşruta qatılacağı nəzərdə tutulur.
Haydar Abdikerimov bildirir ki, Orta Dəhlizin rəqəmsallaşması üzrə işlər Sinqapurun aparıcı şirkətləri ilə həyata keçiriləcək. Bu konsepsiya iştirakçılar arasında məlumat mübadiləsinin yaxşılaşmasına, həmçinin sərhəd keçidlərinin sürətləndirilməsinə səbəb olacaq. Sərhəd keçidlərinin sadələşdirilməsindən danışan assosiasiyanın baş katibi qeyd edib ki, bu məsələ ilə bağlı Dəmir Yolları Əməkdaşlıq Təşkilatı (DYƏT) və BMT-nin struktur bölmələri ilə birgə layihələr reallaşdırılır. “BMT-nin Avropa İqtisadi Komissiyasının (UNECE) təqdim etdiyi sadələşdirmə, rəqəmsallaşma və ticarət üzrə standart və tövsiyələri dəhlizimizdə tətbiq edirik”, - deyə Haydar Abdikerimov əlavə edib.
Yeri gəlmişkən, yaxın 5 il ərzində Orta Dəhlizin infrastrukturuna və proseslərin səmərəliliyinin artırılmasına 5 milyard avroya yaxın investisiya qoyulacaq. Marşrut Mərkəzi Asiya istehsalçılarının Türkiyə, Şimali Afrika və Cənubi Avropa ölkələri istiqamətindəki dünya bazarları ilə inteqrasiyasında mühüm rol oynayacaq. Marşrutun əsas məqsədi isə Çin, Qazaxıstan kimi ölkələrdən, Xəzər dənizi ilə Azərbaycan, Gürcüstan, Türkiyə, Ukrayna, Polşa, Rumıniya ərazisindən yük tranzitinin təmin olunmasından ibarətdir.
Burada diqqətçəkən bir məqamı da xatırlatmaq istərdik. Belə ki, Avropanın aparıcı logistika şirkətləri, xüsusən Danimarkanın “Maersk”, Avstriyanın “Rail Cargo Group”, Finlandiyanın “Nurminen Logistics” və Niderlandın “Rail Bridge Cargo” şirkətləri Orta Dəhlizə yüklər cəlb edir. Dünya İqtisadi Forumunun yaydığı məlumatda isə Çinlə Avropa arasında əmtəə dövriyyəsinin ildə 600 milyard dollar dəyərində qiymətləndirildiyi bildirilir. Həmin məlumatda, eyni zamanda, Mərkəzi Asiya, Xəzər dənizi və Cənubi Qafqaz ərazisindən keçən Orta Dəhlizin Çinin Sakit Okean sahilindən Avropaya ən qısa yol olduğu, Şanxaydan Avropaya yüklərin daşınmasının bu marşrutla 10 gün çəkə biləcəyi də vurğulanır. Həmçinin belə bir səmərəliliyə malik marşrut vaxta qənaətlə yanaşı, tranzit ölkələr arasında ticarətə təkan verə, regional inteqrasiyanı möhkəmləndirə və iqtisadi diversifikasiyaya səbəb ola bilər.
Nihat QORQUD ƏLİYEV,
iqtisadçı-ekspert
Orta Asiya və Cənubi Qafqazdan keçən Orta Dəhlizin əsas funksiyası Şərqdən Qərbə enerjidaşıyıcılarının və konteyner daşımalarının intensivliyi ilə miqyasının artırılmasıdır. Mütəxəssislərin hesablamalarına görə, “Bir kəmər-bir yol” layihəsindən fərqli olaraq Orta Dəhliz səmərəliliyi ilə diqqət çəkir.
Bunu ötən ilin mayında Çindəki Tuanszesun şəhərindən Finlandiyaya göndərilmiş ilk test yük partiyasının Bakıya uğurla çatdırılması da sübut etdi. “Nurminen Logistics” şirkətinə məxsus yük sonradan dəmir yolu ilə Gürcüstanın Poti limanına, oradan da bərə ilə Rumıniyanın Konstansa limanına daşındı.
Azərbaycan, Çin, Qazaxıstan və Gürcüstan tərəfindən Orta Dəhliz marşrutunun inkişaf etdirilməsi nəzərdə tutulur. Hesablamalara görə, marşrutun illik potensialı 10 milyon metrik ton və ya 200 min konteynerdir. Dörd ölkə daxili şirkətlər üçün vahid tarifləri müəyyənləşdirmək, habelə yükdaşıma şirkətlərinin fəaliyyətini sadələşdirmək niyyətindədir.
Bütün bunlarla bərabər, yaxın 10 il ərzində Orta Dəhliz marşrutu üzrə yükdaşımaların artım dinamikasının davam edəcəyi gözlənilir. Bu cür qənaət isə hər il marşrut üzrə yükdaşımalarda qeydə alınan artımla bağlıdır. Belə ki, əgər 2022-ci ildə 33 min TEU-dan çox konteyner və ya 1,5 milyon tondan çox yük Orta Dəhliz vasitəsilə ötürülübsə, cari il konteynerlərin adıçəkilən marşrut vasitəsilə daşınmasının 20 faizdən çox– 40 min TEU-ya qədər artacağı, daşınma həcminin isə 35 faiz səviyyəsində– 2 milyon tona qədər yüksələcəyi proqnozlaşdırılır.
Qeyd edim ki, əsas məqsədi Çin, Qazaxıstan kimi ölkələrdən Azərbaycan, Gürcüstan, Türkiyə, Ukrayna, Polşa, Rumıniya vasitəsilə yüklərin tranzitini təmin etmək olan Orta Dəhlizin inkişafı məqsədilə yaxın beş ildə infrastruktura və səmərəliliyin artırılmasına, təxminən, 5 milyard avro sərmayə qoyulacağı planlaşdırılır. Bu marşrut Mərkəzi Asiya istehsalçılarının Türkiyə, Şimali Afrika və Cənubi Avropaya doğru dünya bazarları ilə inteqrasiyasında mühüm rol oynayır.
Vaqif BAYRAMOV, “Xalq qəzeti”