İkinci Dünya müharibəsindən formalaşmış beynəlxalq münasibətlər sisteminə nəzər yetirdikdə, başqa ölkələrin torpaqlarını işğal edən, təcavüzkarlıqla məşğul olan çox az sayda dövlətin olduğunu görmək mümkündür. Onlardan biri də Ermənistandır.
Təxminən, 70 il biz bu respublika ilə eyni dövlətin – SSRİ-nin tərkibində yaşasaq da və həmin illərdə ölkəmizdə yaşayan ermənilərə güldən ağır söz deyən olmasa da, onlar Sovet İttifaqının dağılması ilə nəticələnən etnik separatizmə başladılar. Bu separatçı əməllər az sonra qanlı müharibəyə çevrildi. Müharibənin gedişi zamanı azərbaycanlılara qarşı soyqırımları törədildi, yaşayış məntəqələrimiz işğal olunaraq xarabazara çevrildi. Azərbaycan öz gücü hesabına işğal faktını aradan qaldırsa da, hələ də Ermənistanın mövqeyi üzündən sülh sazişinin imzalanması mümkün olmur. Buna paralel olaraq qarşı tərəf silahlanma həyata keçirir. Fransa başda olmaqla Qərb ölkələri Ermənistanı silahlandırırlar.
Azərbaycan isə tarixində heç vaxt işğalçılıq, təcavüzkarlıq və ya buna bənzər əməllərlə məşğul olmayıb. Ölkəmiz həmişə beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərindən çıxış edərək, qonşu dövlətlərlə münasibətdə də bu meyarı əsas tutub. Amma bunu Ermənistan barədə demək mümkün deyil. Ermənistan bu gün də revanşist yanaşmadan əl çəkməyib. Demək olar ki, hər ötən gün İrəvandan yeni revanşist ruhlu bəyanatlar səslənir. Ölkənin parlamentindəki “Şərəfim var” fraksiyasının katibi Tiqran Abramyan bildirib ki, Azərbaycanın Ermənistanın silah və ordusunun tədarükünə məhdudiyyətlər tətbiq edilməsinin zəruriliyi barədə son yanaşması İrəvan qarşısında qoyulan digər ilkin şərt kimi qiymətləndirilməlidir. O qeyd edib ki, Ermənistanın alternativinin olmaması və hansısa hökumətin dövründə müdafiə məsələlərinə, o cümlədən silah və hərbi texnikanın alınmasına böyük diqqət yetirməli olması heç müzakirə mövzusu da deyil: “Azərbaycanın aqressiv mövqeyini (?) və yaranan nifrəti (?) nəzərə alsaq, Ermənistanın addımlarının beynəlxalq hüquq və qavrayış baxımından başadüşülən olması da şübhə doğurmur. Bakıda bunu hamı başa düşür, amma Hayastanı maksimum dərəcədə sıxıb ayağa qalxmaq şansından məhrum etmək üçün Ermənistanın indiki hakimiyyətinə qarşı dəfələrlə tətbiq olunan qamçı siyasətindən (?) istifadə etməyə çalışırlar”.
Mövzu ilə bağlı “XQ”-yə açıqlama verən Beynəlxalq Münasibətlərin Təhlili Mərkəzi İdarə Heyətinin rəhbəri Fərid Şəfiyev bildirdi ki, Ermənistan hazırda Qərbə üz tutub. Təəssüf ki, Qərbdə də onları dəstəkləyənlər çoxdur: “Onlar özlərindən sülhpərvər, demokratik ölkə imici yaratmaq istəyirlər. Fakt isə bundan ibarətdir ki, Ermənistan 30 il işğalçılıqla məşğul olub. Bununla bağlı dünya təcrübəsindən gətirilən misal tamamilə doğrudur. İkinci Dünya müharibəsindən sonra Almaniyaya silahlı qüvvələrlə bağlı belə bir məhdudiyyət tətbiq edilmişdi. Həmçinin, Yaponiya ilə də bağlı oxşar təcrübə mövcuddur. Bu günədək də Yaponiyanın silahlı qüvvələrinin inkişafına məhdudiyyət var. Yəni, bu, İkinci Dünya müharibəsinin təcrübəsidir. Təəssüf ki, Qərbdə Ermənistanın təcavüzkar olduğunu, Azərbaycan torpaqlarını 30 il ərzində işğal altında saxladığını görmürlər. Ölkəmizin Fransa və Hindistanın Ermənistanı silahlandırması ilə bağlı haqlı narazılığı var. Nikol Paşinyan isə deyir ki, bu, bizim hüququmuzdur və guya, müdafiə məqsədi ilə edilir”.
F.Şəfiyev Ermənistan cəmiyyətində gedən müzakirələrdən də söz açdı: “Ermənistan cəmiyyətində gedən müzakirələr zamanı deyirlər ki, biz İkinci Qarabağ müharibəsini uduzduq, eybi yoxdur. Amma 10-15 il sonra bu məsələyə qayıdacağıq. Onlar məsələni gündəmdən də çıxarmaq istəmirlər. Yəni, əgər münaqişə həll olunubsa və iddialar yoxdursa, Minsk qrupu nəyə lazımdır? Mən hələ konstitusiyanı bir kənara qoyuram. Hər halda deyirlər ki, 2027-ci ildə əsas qanunu dəyişdirəcəklər. Halbuki, 2027-ci il çox gecdir. Hətta diplomatik cəbhədə də biz görürük ki, orda-burda “Dağlıq Qarabağ məsələsini” gündəmdə saxlamaq cəhdləri var. Ona görə də istər Paşinyan, istərsə də ondan sonra hakimiyyətə gələn şəxs deyə bilər ki, biz silah tətbiq etməklə, güc yolu ilə bu torpaqları qaytarmalıyıq. Yəni, belə bir ehtimal var”.
Erməni ekspertlərin bəzilərinin yazdıqları məqalələrdə məsələyə sonrakı illərdə qayıdacaqlarına dair fikirlərin əksini tapdığını qeyd edən mərkəz rəhbəri bu baxımdan Azərbaycanın çox haqlı narazılığının olduğunu vurğuladı: “Amma açıq demək lazımdır və görünən odur ki, Qərbin İrəvana bu dəstəyi fonunda Ermənistana qarşı hər hansı məhdudiyyət tətbiq edilməyəcək. Əgər Ermənistana qarşı hüquqi cəhətdən çərçivə müəyyənləşmirsə və məhdudiyyət tətbiq olunmursa, buna cavab olaraq, Azərbaycan özünün silahlı qüvvələrini həmişə Ermənistan ordusundan qat-qat üstün saxlamalıdır. Tarixi keçmişi nəzərə alaraq, deməliyik ki, bu da bizim hüququmuzdur”.
Məsələni hərbi-siyasi nöqteyi-nəzərdən şərh edən sabiq korpus komandiri, ehtiyatda olan polkovnik Şair Ramaldanov isə bildirdi ki, Azərbaycan sülh sazişi ilə bağlı 5 prinsipdən ibarət təkliflər irəli sürsə də qarşı tərəfin mövqeyi üzündən hələ də sazişin imzalanması mümkün olmayıb. Onun sözlərinə görə, rəsmi İrəvanın yanaşması “bir addım irəli, iki addım geri” prinsipinə əsaslanır. Qarşı tərəf yeni havadarlar axtarışına çıxır, xaincəsinə siyasət apararaq regionu yeni münaqişə ocağına çevirmək istiqamətində səylər göstərir: “Bu addım regionun təhlükəsizliyinə çox böyük zərbə vurmağa hesablanıb. Onların hərəkəti yaşadıqları regiona arxadan zərbə vurmağa bənzəyir”.
Ehtiyatda olan polkovnik açıqlamasının davamında dedi: “Ermənistan elə bir ölkədir onun, ümumiyyətlə, ordusu olmalı deyil. Onun silah-sursat almasına məhdudiyyətlər, qadağalar qoyulmalıdır. Əvvəla, ona görə ki, Ermənistana qonşu heç bir ölkənin əsas qanununda, yəni, konstitusiyasında onlara qarşı ərazi iddiası yoxdur. İrəvanın isə dörd bir tərəfə ərazi iddiası var. Onların ərazi iddiası təkcə Azərbaycan və Türkiyə ilə məhdudlaşmır. Hayların Gürcüstan və hətta, İrana qarşı da ərazi iddiaları mövcuddur. Yəni, bu ölkə öz konstitusiyasına qonşu ölkələrə ərazi iddiasının olması ilə bağlı konkret müddəalar salıb. Bu da region üçün təhlükəli haldır. İrəvan regionda xarici havadarların istəyi ilə çirkin oyunların baş verməsinə şərait yaradır. Prinsip etibarilə heç bir qonşu ölkənin Ermənistana hücum etmək niyyəti yoxdur. Amma qeyd etdiyimiz kimi, bunu Ermənistan barədə demək olmaz. Ermənistan müstəqil siyasət yürütməyən, bu və ya digər qüvvələrin sifarişlərini yerinə yetirən ölkədir. Ona görə də mən düşünürəm ki, onun silahlandırılması, bütövlükdə, region üçün təhlükəlidir”.
Ş.Ramaldanov qeyd etdi ki, Ermənistanla bağlı beynəlxalq zəmanət mexanizmi olmalıdır: “Dünyada belə praktika mövcud olub. Ümumiyyətlə, Ermənistan silahlandırılmayan və ordusu olmayan ölkə kimi mövcud olmalıdır. Yaxud da silah alışı ilə bağlı beynəlxalq kvotada Ermənistanın payı çox aşağı endirilməlidir. Bu kvota ağır artilleriya, tank, raket, yaylım vasitələri və sair silahları nəzərdə tutur. Silahların növləri və adları, təyinatı ilə bağlı müəyyən məhdudiyyətlər var. BMT-də tərk-silah və silahlanmanın məhdudlaşdırılması məsələləri ilə məşğul olan xüsusi qurum var. Onlar bu kvotaya əməl olunmasını yoxlamaq üçün vaxtaşırı Azərbaycan və Ermənistana səfərlər edirlər. Sadəcə, Ermənistan 30 il ərzində beynəlxalq kvotada nəzərdə tutulandan artıq bütün silahları çox asanlıqla Azərbaycanın işğal olunmuş 20 faiz ərazisində cəmləşdirmişdi. Çünki ora heç bir beynəlxalq qurum tərəfindən nəzarət olunmayan, necə deyərlər, “boz zona” idi”.
Onu da qeyd edək ki, Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan ölkəsinin də digər dövlətlər kimi xaricdən silah almaq hüququna malik olduğunu bildirib. Halbuki, işğalçının yenidən silahlanması bütün region üçün təhlükə yaradır. Ermənistanla bağlı bu gün də işğalçı ölkə sözünü işlətməyimiz üçün kifayət qədər əsaslar var. Qonşu ölkə 30 ilə yaxın Qarabağın böyük hissəsini və ölkəmizin bir sıra digər rayonlarını işğal altında saxlayıb. Uzun müddət ermənilər manipulyasiya edirdilər ki, guya, Qarabağda yalnız hansısa “müdafiə ordusu” adlandırdıqları silahlılar var və onların Ermənistanla heç bir əlaqəsi yoxdur. Amma Qarabağda ləğv edilmiş separatçı rejimin keçmiş rəhbərləri özləri bu yaxınlarda etiraf etdilər ki, həmin “müdafiə ordusu” həmişə Ermənistan müdafiə nazirliyinə tabe olub. Yəni, Ermənistan silahlı qüvvələrinin tərkibində fəaliyyət göstərib. Azərbaycan ərazilərinin Ermənistan tərəfindən işğalının daha bir bariz nümunəsi 2020-ci il noyabrın 10-da üçtərəfli Bəyanatın imzalanmasından sonra erməni silahlı qüvvələrinin bircə atəş belə açılmadan üç rayondan (Ağdam, Kəlbəcər və Laçın) çıxarılması faktıdır. Bu sənədi isə Ermənistanın baş naziri şəxsən imzalayıb. Belə faktlar çoxdur və kimin işğalçı olduğu heç müzakirə mövzusu belə deyil. İşğalçının təkrar silahlanması isə bütün region üçün təhlükə yaradır. Ermənistanın silahlandırılması ilə bağlı məhdudiyyətlərin tətbiqi günün tələbidir.
Səxavət HƏMİD
XQ