Bu birlik Qərbin hökmranlığına son qoya biləcəkmi?
Bu gün artıq tarixin gerçəyinə çevrilmiş BRICS “qızıl milyarda” aid olmayan ölkələr üçün, həqiqətən, cazibə nöqtəsinə çevrilib. Doğrudur, “Qlobal Cənub” ölkələri BRICS-ə qoşulmağa tələsir” demək və BRICS-in özünü “Qlobal Cənub”un bir hissəsi kimi təsnif etmək – bu, Qərbin bəşəriyyətin qalan hissəsi üçün təyin etdiyi rolları itaətkarlıqla yerinə yetirməyə davam etməkdən qətiyyən fərqlənməzdi.
Etiraf etmək lazımdır ki, son illər BRICS və bu formata qoşulmaq istəyən ölkələr dünyanın böyük əksəriyyətini təşkil edir. Qondarma "qızıl milyard" Yer kürəsi əhalisinin yalnız kiçik bir hissəsidir. Onlar tarixən əvvəlcə başqalarının sərvətindən qeyri-qanuni istifadə etmək və başqa ölkələrin əhalisini istismar etmək kimi “müstəsna hüquqa sahib olmaq”la lovğalanırdılarsa, indi çılğınlıqla “yenilikçi” neokolonializm və özlərinə faydalı olan standartların və qaydaların tətbiqi yolu ilə bu fürsəti qoruyub saxlamağa çalışırlar.
Son illərdə aydın görürük ki, bir çox həmfikir ölkələrin qeyri-Qərb ittifaqının bir hissəsi olmaq imkanına yiyələnmək kimi çox böyük tələbatı ortaya çıxıb. Sual yarana bilər ki, beynəlxalq münasibətlərdə təlatümlərin artdığı, Qərb dövlətləri tərəfindən qarşıdurma xarakterli soyuq müharibə düşüncəsinin tətbiqinə, hətta öz milli maraqlarının zərərinə olsa belə, məcburi seçimə baxmayaraq, BRICS-i bu qədər cəlbedici edən nədir?
Doğrudur, BRICS tarixi miqyasda qısa yol qət etsə də, bu yol çox intensiv olub. Bu müddətdə həm sammitlər, həm də nazirlər, ekspertlər və işçi qrupları formatları çərçivəsində çoxsaylı tematik məzmunlu iş üçün möhkəm zəmin yaradan, güclü institusional çərçivə formalaşdırılıb. Üstəlik, söhbət təkcə iqtisadiyyatdan deyil, dövlətlərarası qarşılıqlı fəaliyyətin hər üç sütunundan – siyasi, sosial-iqtisadi, ticarət və humanitar sahələrdən gedir. Ən parlaq uğur, əlbəttə ki, BRICS-in yaratdığı Yeni İnkişaf Bankıdır (NDB), lakin elm, texnologiya və innovasiya sahəsində əməkdaşlığın arxitekturasını və ikinci planda görülən işləri, BRICS İqtisadi Tərəfdaşlıq Strategiyası və Şəbəkə Universitetinin işə başlaması sahəsində humanitar layihələri, özünün akademik reytinqinin yaradılmasını və bir çox digər sahələri də qeyd etməmək doğru olmazdı.
2024-cü ildə BRICS-i nə gözlədiyini başa düşmək üçün, ilk növbədə, onun təkcə genişlənməsinin deyil, həm də gələcək inkişafının perspektivlərini qiymətləndirmək lazımdır: “dialoq forumu”ndan “koordinasiya mexanizminə”.
Əvvəla, yeni üzvlərin qoşulması ilə BRICS öz iqtisadi potensialını və dünya iqtisadiyyatındakı payını artıraraq planetin iqtisadiyyatına təsir vasitəsinə və yeni dünya nizamının mühüm tərkib hissəsinə çevriləcək. “Bloomberg”in hesablamalarına görə, 2040-cı ilə qədər qlobal ÜDM-in 45 faizə qədəri BRICS ölkələrinin payına düşəcək. Bu isə G7 ölkələrinin sahib olacaqlarından iki dəfə çoxdur.
2023-cü ilin avqust ayına olan məlumata görə, 23 ölkə BRICS mexanizminə qoşulmaq arzusunu rəsmən ifadə etmişdi. Bu ölkələrin ehtiyacları müxtəlifdir: bəziləri ticarət hesablaşmalarında ABŞ dollarından imtina etməyə, digərləri beynəlxalq bölgüdə mövcud modelə meydan oxumağa, bir başqaları isə xammaldan asılı iqtisadiyyatdan texnoloji və innovativ inkişaf modeli yoluna keçməyə ümid edir.
Altı yeni BRICS üzvündən beşi Yaxın Şərq və Şimali Afrikadadır. Bunlardan Səudiyyə Ərəbistanı və BƏƏ-nin üzvlüyü xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Onlar ənənəvi olaraq ABŞ-ın sadiq müttəfiqləri olublar və əlbəttə, BRICS-də iştirakları onların bu ənənəvi mövqedən əl çəkəcəkləri demək deyil. Lakin bu, onların daha balanslı mövqeyindən xəbər verir. Amma Argentina, məsələn, yeni qərbyönlü prezident hakimiyyətə gəldikdən sonra üzvlük təklifindən imtina etdi. Bu, elə bir ciddi məsələ deyil, çünki BRICS könüllü təşkilatdır.
Ümumiyyətlə, BRICS-in genişlənməsi Qərb tərəfindən nə az, nə çox, mövcud beynəlxalq nizama meydan oxumaq kimi qəbul edilir və bu, inkişafın birləşdirici tendensiyasını tanımaq istəməyən ölkələrin və təşkilatların qorxu və etirazına səbəb ola bilər. Lakin BRICS-in genişlənməsinin hazırda Avropa və ABŞ-ın hökmranlıq etdiyi beynəlxalq nizamı sarsıdacağından narahat olmaqdansa, Qərbə sual vermək lazımdır ki, nə üçün 20-dən çox ölkə bu quruma üzv olmağa bu qədər can atır? BRICS-in genişləndirilməsi hər hansı qarşıdurma xarakterli anti-Qərb gündəminin formalaşdırılması demək deyil, bu, mövcud qlobal idarəetmə sistemində islahatların aparılması istəyidir.
BRICS ölkələri özləri də başa düşməlidirlər ki, öz sıralarının genişləndirilməsinin bədəlini ödəməlidirlər: assosiasiya daxilində daha çox sayda və daha çox müxtəliflik bir çox mühüm məsələlərdə ortaq məxrəcə gəlməyi çətinləşdirəcək. Hindistan və Pakistanın qəbulundan sonra Şanxay Əməkdaşlıq Təşkilatının təcrübəsi buna sübutdur.
Bundan əlavə, hələlik, BRICS-i öz nizamnaməsi, prosedurları, daimi qərargahı və inzibati büdcəsi olan tam hüquqlu beynəlxalq təşkilat hesab etmək olmaz. Birlik daxilində siyasi və ekspert səviyyələrində əməkdaşlığın dərinləşdirilməsi yolu ilə getmək, yoxsa onu rəqəmsal genişlənmə ilə məhdudlaşdırmaq barədə müzakirələr davam edir. Siyasi ekspertlər belə qənaətdədirlər ki, BRICS-in genişlənməsi və dərinləşməsi arasında yekun seçim etməyə ehtiyac yoxdur.
Rusiyanın P.A. Stolıpin adına İdarəçilik İnstitutunun eksperti Valeri Kuzin sürətlə dünya vətəndaşlığını təsdiq edən BRICS-ə münasibətini belə açıqlayır: “BRICS tərəfdaşları arasında əlaqələr yalnız bütün iştirakçıların qanuni maraqları nəzərə alınmaqla, şəffaflıq və həmrəylik prinsipləri əsasında inkişaf edir. Mövcud olduğu müddətdə birlik regional ölkələr qrupundan beynəlxalq arenada nüfuzlu oyunçuya çevrilib. Birlik ölkələrində artıq dünya əhalisinin 42 faizi yaşayır, dünya ÜDM-nin 23 faizi və ticarət dövriyyəsinin 18 faizi burada cəmlənib; BRICS iqtisadiyyatı artıq keçən il G7 qrupundan daha böyük olub və dinamik inkişafını davam etdirir.
Bu gün birliyin üzvləri təkcə milli valyutalarda qarşılıqlı hesablaşmaları deyil, həm də öz hesablaşma vahidlərinin yaradılmasını müzakirə edirlər. Braziliya, Laos və Pakistan kimi ölkələr isə artıq beynəlxalq ödənişlərdə dollardan imtina edib yuana keçməyə hazır olduqlarını bəyan ediblər. Beləliklə, başa düşmək olar ki, bir çox dövlətlər bu perspektivli struktura qoşulmaq və eyni zamanda bərabərhüquqlu tərəfdaşlıqdan faydalanmaq istəyirlər”.
Ekspertlər əmindirlər ki, BRIKS ailəsinin genişlənməsi birliyi gücləndirəcək və kollektiv Qərbin təzyiqinə məruz qalmayacaq alternativ maliyyə sisteminin formalaşmasına doğru irəliləməyə imkan verəcək. Rusiya Prezidenti Vladimir Putinin dediyinə görə, “BRIKS heç kimlə rəqabət aparmır, heç kimə qarşı çıxmır”, lakin nə Rusiya Federasiyası, nə də digər dövlətlər birqütblü dünya nizamına dözmək niyyətində deyillər.
Mühüm məsələlərdən biri də BRICS-in qeyri-bərabərliyin aradan qaldırılmasına və iqtisadi inkişafa böyük diqqət yetirməsidir. Bunu prioritetlərin biri kimi seçmənin səbəbi odur ki, Braziliya, Rusiya, Hindistan, Çin və Cənubi Afrikanın ən azı bir ümumi problemi var. Son illərdə, demək olar ki, bütün sahələrdə əldə etdikləri irəliləyişlərə baxmayaraq, bu ölkələrdə hələ də xeyli sayda yoxsul insan var. Buna görə də, ötən ilin sonunda “Yohannesburq 2” yekun bəyannaməsinin qəbulu ilə nəticələnən Cənubi Afrikadakı sammitdə dünya səviyyəsində ciddi problem olan qeyri-bərabərlik, bunun xüsusilə koronavirus pandemiyasından sonra daha da güclənməsi problemi əsas yerlərdən birini tuturdu.
BRICS-in milli valyutaların beynəlxalq ticarət və maliyyə əməliyyatlarında istifadəsinin təşviqinə xüsusi diqqət yetirməsi də diqqətçəkən əsas məsələlərdəndir. Bu məsələnin həllində infrastruktur layihələrinin maliyyələşdirilməsi üçün yaradılmış Yeni İnkişaf Bankının mühüm rolu olacaq. Onun prezidenti Dilma Rousseff Yohannesburqda iki şeyə necə nail olacağı qərarını belə açıqlamışdı: “Amerika dollarından asılılığın azaldılması və çoxqütblü beynəlxalq maliyyə sisteminin formalaşdırılması”. Bu da, öz növbəsində, BRICS ölkələrinin yeni inkişaf səviyyəsinə çatmasına imkan verəcək.
BRICS-in inkişafına təkan verə biləcək digər amil assosiasiyanın iştirakçılar fondunun genişləndirilməsidir. Yohannesburqda keçirilən sammitdə “beşlik” birdən-birə 6 ölkənin üzvlüyünə yaşıl işıq yandırmışdı. 2024-cü il yanvarın 1-dən Argentina, Misir, Efiopiya, İran, Səudiyyə Ərəbistanı və BƏƏ assosiasiyanın tamhüquqlu üzvü olacaqdılar.
Həmin sammitdə Cənubi Afrika Respublikasının (CAR) Prezidenti Siril Ramafosa qeyd etmişdi ki, genişlənmənin ilk dalğasının ardınca yeni dalğa gələcək. Ona görə də CAR-da keçirilən sammitdə BRICS iştirakçılarının sayını daha da artırmaq üçün meyarlar hazırlandı. Yeri gəlmişkən, birliyin abbreviaturası dəyişməyəcək, çünki o, artıq formalaşmış brend hesab edilir.
Bəs Azərbaycan necə, BRICS-ə üzvlük haqqında düşünürmü və ümumiyyətlə, regonun politoloqları və iqtisadçı ekspertlərının buna münasibəti necədir? Doğrudur, hazırda sayı sürətlə artan “Qlobal Cənub” ölkələri üçün BRICS, ilk növbədə, məşvərətçi rol oynayır.
Azərbaycandakı Cənubi Qafqaz Tədqiqatları Mərkəzinin analitikləri hesab edirlər ki, bölgədə kommunikasiyaların açılması prosesi Bakı üçün yeni imkanlar yaradır: “İranın BRICS-ə qoşulması və bu birliyin hər iki tərəfdən Azərbaycan sərhədlərinə çatması rəsmi Bakı üçün əlverişli imkanlar açır:
Azərbaycan belə böyük iqtisadi potensiala malik platformaya yaxın olmasından maksimum yararlanmalıdır. Yeri gəlmişkən, unutmaq olmaz ki, Hindistan, İran və Rusiya kimi BRICS ölkələrini birləşdirən Şimal–Cənub dəhlizinin qərb marşrutu ölkəmizin ərazisindən keçir. BRICS-in genişlənməsi isə Cənubi Qafqaz, o cümlədən Azərbaycan vasitəsilə qrup ölkələri arasında qarşılıqlı ticarətin həcminin artırılmasını qaçılmaz edir.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz BRICS ölkələrini birləşdirən iki məqam Azərbaycan üçün də aktualdır. Çünki ölkəmiz də Qərblə əməkdaşlıq edir, lakin onun diktəsini tanımır və bərabərhüquqlu tərəfdaşlığın tərəfdarıdır. Digər tərəfdən də, Azərbaycan bir çox cəhətdən Cənubi Qafqaz regionunun lideridir.
Ekspertlərin açıqlamalarına görə, hazırda birliyə sədrlik edən Rusiya 2024-cü il yanvarın 1-də BRICS-ə qoşulmalı olan Argentinadan birlik üzvlüyünə imtina barədə rəsmi bildiriş aldıqdan sonra bir neçə ölkə vakant yer üçün müraciət edib.
Xüsusilə, Əlcəzair, Banqladeş, Bəhreyn, Belarus, Boliviya, Venesuela, Vyetnam, Kuba, Honduras, İndoneziya, Qazaxıstan, Küveyt, Mərakeş, Nigeriya, Fələstin, Seneqal, Tailand və Pakistan BRICS-ə üzlük üçün artıq ərizə verib. Buna baxmayaraq, digər ölkələr, o cümlədən Nikaraqua və Mərkəzi Afrika Respublikası da BRICS-ə qoşulmaq istəyindən danışır. Belə ki, Mərkəzi Afrika Respublikası Prezidentinin nümayəndəsi Albert Yaloke Mokpeme rus mətbuatına bildirib ki, onun ölkəsi artıq BRICS ölkələrinə birgə layihələrin variantlarını təqdim etməyə belə imkan tapıb.
Venesuelaya gəlincə isə, bu ilin yanvarında ölkə Prezidenti Nikolas Maduro respublikanın 2024-cü ilin oktyabrında birliyin Kazanda keçiriləcək sammitində tamhüquqlu üzv kimi BRICS-ə qoşulacağına ümid etdiyini bildirib. Karakasın bu istəyinin səbəbləri arasında blokun iqtisadi potensialı əsas yer tutur. Maduro qeyd edib ki, Venesuela “yeni dünyanın, yeni balansın bir hissəsi kimi BRICS-ə üstünlük verir”.
Dünyanın yeni blokunun hansı xarakter alacağı dəqiq məlum olmasa da, bir gerçək ortadadır ki, dünya daha əvvəlki kimi olmayacaq. Çünki BRICS-in belə sürətlə genişlənməsi beynəlxalq ictimaiyyətə aydın mesaj verir ki, “birqütblü dünya erası başa çatmaq üzrədir”.
İlqar RÜSTƏMOV
XQ