Bu gün Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev və Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan Brüsseldə üz-üzə gələcək. Bakı vaxtı ilə günortadan sonraya planlaşdırılmış və Avropa İttifaqı Şurasının rəhbəri Şarl Mişelin vasitəçiliyi ilə gerçəkləşəcək görüşün proqramı da məlumdur. Belə ki, üçtərəfli görüşdən əvvəl Ş.Mişel N.Paşinyanla, daha sonra isə Prezident İlham Əliyevlə ikitərəfli formata üstünlük verəcək.
Qeyd edək ki, bugünkü görüş 44 günlük müharibədən sonra “Brüssel formatı” çərçivəsində iki ölkə liderlərinin Cənubi Qafqazdakı münaqişəli durumun nizamlanması baxımından əhəmiyyət daşıyan sayca dördüncü təmasıdır. Mövcud formatdakı ilk görüş 2021-ci il dekabrında, ikincisi 2022-ci ilin aprelində, üçüncüsü isə həmin ilin oktyabrında keçirilmişdi.
İlk növbədə ondan başlayaq ki, ötən ilin oktyabrında Praqada keçirilmiş axırıncı təmasdan sonra “Brüssel formatı”nın sıradan çıxdığına dair təsəvvür formalaşmışdı. Nəzərə alaq ki, bu formatda 2022-ci ilin dekabrına planlaşdırılmış növbəti görüş gerçəkləşməmişdi. Buna səbəb Fransa prezidenti Emmanuel Makronun Ermənistana aşkar tərəfkeşlik mövqeyində çıxış etməsi, Azərbaycanı işğalçılıqda təqsirləndirilməsi olmuşdu.
Beləcə, Bakı ilə Paris arasında gərginlik artmış, Avropanın sülh missiyası həmin vaxtadək vasitəçilik edən Ş.Mişelin patronajlığından çıxaraq, qeyri-rəsmi şəkildə Fransa egidası altına düşmüşdü. Yəni, Aİ Şurasının rəhbəri geri çəkilmək məcburiyyətində qalmışdı. Ardınca qurumun mülki missiyası Azərbaycan–Ermənistan şərti dövlət sərhədinin Ermənistan tərəfinə gətirilmişdi.
Necə deyərlər, ən son bombanı isə Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan “partlatmışdı”. Paşinyan 2022-ci ilin dekabrında, yəni, Azərbaycan lideri ilə planlaşdırılmış növbəti görüşə az müddət qalmış bildirmişdi ki, Brüsseldə danışıqlar masasına yalnız E.Makronla birlikdə oturmağa razıdır. Başqa sözlə desək, Nikol Praqada olduğu kimi, Brüsseldə də Makronu yanında görmək istəmişdi. Lakin bu şərt Azərbaycan tərəfindən keçərsiz sayılmış, nəticə etibarilə Şarl Mişelin vasitəçilik missiyası uğursuzluqla üzləşmişdi. Bu, eyni zamanda, Azərbaycan–Ermənistan tənzimləməsinin Qərb cinahının iflası idi ki, mövcud gedişat prosesdə durğunluq yaratmışdı. Rusiya isə vəziyyətdən istifadə etmək istəməmişdi. Kremldə düşünmüşdülər ki, Qərb nizamlanmasında real sülh variantının olmaması Moskvanın işinə yarayır. Axı həm də başı Ukrayna ilə müharibəyə çox qarışmış Rusiya, lap əvvəldən sülh müqaviləsininin imzalanmasının uzanmasında maraqlı görünür. Öz arqumentləri var, ancaq onlar Azərbaycan üçün keçərsizdir…
Söhbət Bakı ilə İrəvan arasındakı münasibətlərin tənzimlənməsinin Qərb seqmentinin aktivləşməsindən gedirsə, 2023-cü ilin fevralında Azərbaycan və Ermənistan liderlərinin Münxendə ABŞ Dövlət Departamentinin rəhbəri Antoni Blinkenin vasitəçiliyi ilə keçirilmiş görüşünü də yada salmalıyıq. Azərbaycanlı fəalların və qeyri-hökumət təşkilatları təmsilçilərinin Laçın–Xankəndi yolunda düzənlədikləri aksiyanın formalaşdırdığı gərginlik fonunda baş tutmuş görüşdə heç bir nəticə əldə olunmamışdı. Üstəlik, həmin konfransın gedişində ictiamiyyət üçün açıq olan panel iclasda da tərəflərin fikir və düşüncələrindəki ziddiyyətlər aşkar şəkildə görünmüşdü.
***
Bəli, hazırda Bakı–İrəvan nizamlanmasının Qərb cinahı aktivdir. Hərçənd, bir neçə gün əvvələdək bu aktivlik ABŞ-ın təkbaşına vasitəçiliyi təsiri bağışlamışdı. Söhbət Azərbaycanın və Ermənistanın mayın əvvəllərində gerçəkləşmiş və dörd gün davam etmiş Vaşinqton danışıqlarından gedir. Əlbəttə, bu danışıqların, ümumən, faydalı olduğu bildirilsə də, əslində, Azərbaycan tərəfindən, xüsusən də Ermənistandan gələn reaksiyalar Birləşmiş Ştatların nikbin ovqatına adekvat kimi görünmədi. Yekunda belə rəy formalaşdı ki, Vaşinqton prosesi də sülhü gətirməyəcək.
Lakin elə bu an məlum oldu ki, Avropa vasitəçiliyindən ayrı kimi görünən Vaşinqtonun sülh egidası kollektiv Qərb təşəbbüsünün tərkib hissəsidir. Ola bilər, belə təəssüratın yaranması Birləşmiş Ştatların öz uğursuzluğunu, yaxud lazımi qədər nəticə əldə edə bilməməsini görməsindən və Qərb nizamlanma xəttinin tərkib hissəsinə dönüş niyyətindən irəli gəlir. Hər bir halda, Rusiyanın gözlənilən aktivləşməsinə qarşı birləşmə labüddür. Hərçənd, hazırda Moskvanın hansısa gerçək təşəbbüs irəli sürəcəyi də real görünmür.
Əlqərəz, ABŞ Dövlət Departamentinin mətbuat xidməti rəhbərinin müavini Vedant Patelin bir neçə gün öncəki açıqlamasından gəlinən qənaət Brüssel görüşünün Vaşinqton prosesindən qaynaqlandığını söyləməyə əsas versə də, Aİ-dən bildirilir ki, Belçikanın paytaxtındakı təmas Ş.Mişelin Avropa İttifaqının Cənubi Qafqazda sabitliyi və iki ölkə arasında normallaşmanı təşviq etmək səylərinin inkişafı üçündür. Yəni, ortada inkişaf naminə Ermənistan və Azərbaycan liderləri ilə sıx əlaqə saxlanılması məntiqi var. Deməli, Aİ əvvəlki kimi hesab edir ki, Cənubi Qafqazda sabitlik və təhlükəsizlik mühiti onun bölgəki söz sahibliyi baxımından vacibdir. Yaxşı olar ki, bu vaciblik Ermənistana gerçək təzyiq motivlərinə köklənsin. Çünki reallığı qəbul etməyən İrəvandır.
Yeri gəlmişkən, o da görünür ki, Aİ Cənubi Qafqazdakı durumu nizamlamaq üçün yalnız bir görüşlə kifayətlənmək istəmir, iki ölkə rəhbərlərinin digər təmaslarının olacağını da açıqlayır. Bunlardan biri 1 iyun 2023-cü ildə Kişinyovda keçiriləcək Avropa Siyasi Birliyinin sammiti çərçivəsində Fransa Prezidenti Emmanuel Makronun və Almaniya Kansleri Olaf Şoltsun iştirakı ilə keçiriləcək. Digər tərəfdən, Ş.Mişel 2023-cü ilin oktyabrında Qranadada planlaşdırılan növbəti EPC sammiti çərçivəsində Ermənistan, Azərbaycan, Fransa və Almaniya liderlərini ikinci dəfə görüşməyə dəvət etmək niyyətində olduğunu açıqlayıb.
Göründüyü kimi, kollektiv Qərbin Avropa seqmenti, belə demək mümkünsə, sülh fəallığında ardıcıllıq da göstərməkdədir. Bu, gerçək fəallıqdırmı, səmimi şəkildə sülh istəyidirmi, yoxsa Rusiyanın mövcud istiqamətdə aktivləşməsinin qarşısını almaq, yaxud Ermənistan üçün vaxt udmaq cəhdidir? Gedişatı zaman göstərəcək.
***
Bəs, bugünkü görüşdən hansı gözləntilər var? Ş.Mişelin vasitəçiliyinin iflasını doğuran məqamları qeyd etdik. Suala cavab verməzdən öncə isə bu vasitəçiliyin indiyədək gəldiyi ən böyük nəticəni vurğulayaq. Söhbət ötən ilin Praqa sammitindən gedir. O sammitdən ki, orada tərəflər bir-birinin ərazi bütövlüyünü tanıdıqlarını vurğulamışdılar. Əlbəttə, sonra baş verənlər Ermənistanın sülhdən uzaq məntiqə kökləndiyini sübuta yetirmişdi.
Hazırda demək olmaz ki, Ermənistan sülhə yaxındır. Ölkənin hərbi birləşmələrinin bir neçə gün öncə şərti sərhəddə törətdikləri qanlı təxribat da bunun təsdiqidir. Ancaq dünya mediası Avropa nizamlanmasına önəm verməkdədir. Məsələn, nüfuzlu “Financial Times” qəzeti görüşə hazırlıqla tanış olan üç rəsmiyə istinadən yazıb ki, danışıqlarda Azərbaycan tərəfindən Laçın yolunda sərhəd-keçid məntəqəsinin yaradılması məsələsi də daxil olmaqla, sərhədlərin demarkasiyası, əsirlərin mübadiləsi və digər mövzular müzakirə olunacaq.
Nəticələrə gəlincə, bu barədə ən səs-küylü fikir Ermənistan mediasında irəli sürülüb. Ölkənin “İravunk” nəşri “Brüssel formatı”na və Qərb nizamlamasına diqqət yetirərək yazıb ki, Azərbaycan və Ermənistan iyunun 1-də Kişinyovda yekun sənədi imzalaya bilər. Nəşrin iddiasına görə, Avropa Siyasi Birliyinin Kişinyovda keçiriləcək sammiti çərçivəsində baş tutacaq görüşün sənədin imzlanması ilə tarixə keçməsi mümkündür: “Lakin bundan əvvəl 14 mayda Brüsseldə keçiriləcək görüş həlledici olacaq. Böyük ehtimalla Paşinyanla Əliyev yekun sənəddən öncə Brüsseldə detalları müzakirə edib, razılaşdıracaqlar”.
Bəli, Paşinyan ölkəsindəki revanşist və şovinist dairələrdən qorxur. Bu, indiyədək özünü çox göstərib. Dəfələrlə Nikolun qeyri-ciddi hərəkətləri nəzərə çarpıb. “İravunk” da məsələyə toxunub. Nəşrdə qeyd edilib ki, erməni baş nazirin qorxuları ilk növbədə diasporla bağlıdır. “İstər Paşinyan, istərsə diasporla iş üzrə baş komissar Zareh Sinanyan səviyyəsində baş tutan son təmaslar göstərdi ki, bundan sonra diaspor susmayacaq və etiraz edəcək”.
Nəzərə alaq ki, erməni diasporunun ən böyük məkanı elə Avropadır. Bu mənada Aİ rəhbərliyi qurumun sülh təşəbbüsü çərçivəsində həm Ermənistana təzyiq etməli, həm də “köhnə qitə”dəki erməni diaspor və lobbi təşkilatların təzyiqinə qarşı durmaq mexanizmi üzərində düşünməlidir.
Sonda onu da vurğulayaq ki, Azərbaycan və Ermənistan liderlərinin bir araya gəlmələri sülh gündəliyinin aktuallığının saxlanılması baxımından vacibdir. Eyni zamanda, keçmişin təcrübəsində bu təmasların müəyyən pozitiv nəticələr doğurduğu amili də var. Həmin nəticələr məntiqi sonluq gətirəcəkmi, bunu isə zaman göstərəcəkdir.
Züriyə QARAYEVA,
politoloq
Bugünkü görüşü ənənəvi görüşlərin davamı hesab edirəm. Brüsseldə ciddi irəliləyişin olacağını düşünməsəm də, həmişəki kimi müəyyən detalların müzakirəsi, tərəflərin mövqeyini açıq şəkildə bildirməsi və əlbəttə ki, sonradan müzakirələrin yerinə yetirilməməsi baxımından beynəlxalq çərçivədə Bakının əlinin güclənəcəyini təxmin edirəm.
Paşinyan görüşlərdə ərazi bütövlüyünü tanıyır, lakin sonra tamamilə əks mövqe sərgiləyir, ərazi iddialarına baş vurur, habelə, ölkəsi sərhəddə təxribat törədir. Ancaq unutmaq olmaz ki, Qərb suverenlik məsələsində ölkəmizi dəstəkləyir. Qarabağ məsələsini gündəmə gətirmir, bunun bizim daxili işimiz olduğunu qəbul edir.
Uzlaşmayan maraqlarımız həm də sərhəd və kommunikasiya ilə bağlıdır. Mövcud istiqamətdə, ilk növbədə, sərhədin konkret müəyyənləşməsi şərtdir. Bunun icrası labüddür. Delimitasiyanın Rusiya platformasında həll olunacağını ehtimal etmək olar. Hesab edirəm ki, bu, Qərb müstəvisində həll olunsa belə, Moskva prosesi pozmağa cəhd göstərəcək. İndiki halda, yəni rus sülhməramlıları ərazimizdə olduğu müddətdə bu cür fundamental məsələnin həllinə Brüssel formatında nail olmaq çətin və təhlükəli görünür.
Ümumən, delimitasiya məsələsinin Rusiya ilə razılaşdırılması ehtimal olunandır. Əlbəttə ki, şimal qonşumuzun maraqları bizim maraq və mənafelərimizlə toqquşur. Ancaq bundan öncə də toqquşurdu. Ölkəmiz Laçın yolu üzərindəki sərhəddə nəzarət-buraxılış məntəqəsi quraşdırılarkən də bu tendensiya aktual idi. Yəni, indi də maraqlar uzlaşmaya bilər. Bütün bunların fonunda düşünmək olar ki, problemlərin həlli diplomatiyanın daha da gücləndirilməsindən və Moskvanı maraq uzlaşmasına vadar etməkdən keçir. Hesab edirəm ki, Türkiyədəki seçkilərin nəticələri də bir gün sonra bizə daha güclü ehtimallar irəli sürməyimizə təkan verəcək.
Ermənistan 29.8 min kv km-lik ərazi məsələsini qüvvədə tutmaqla, sərhəd bölgüsündə haqlı iddialarımızın icrasını ləngidir. Azərbaycanın tələbləri isə Rusiyadakı xəritələrdədi. Bununla bağlı Qərbin nə isə edə biləcək resursunun mövcud olmadığına dair təəssürat var. Delimitasiya olmadan isə sülh müqaviləsi imzalana bilməz. Çünki, protokol qaydalarına görə, sülh müqaviləsində ərazi bütövlüyü tanınmalı və sərhədlər barədə razılığa gəlinməlidir. Bu məntiq də bizə sülh müqaviləsinin Qərbdə imzalanmayacağını söyləməyə əsas verməkdədir. Sadəcə müəyyən detallarının müzakirəsi və həmin istiqamətdə kiçik praktiki irəliləyişlərə təkan verilməsindən söhbət gedə bilər.
Ə.CAHANGİROĞLU,
“Xalq qəzeti”