Bu qarşıdurmada qriqorian kilsəsi təkcə təşviqatçı və təbliğatçı deyil, həm də təşkilatçı rolunda çıxış edir
Ermənistanın siyasi səhnəsində dövlətlə kilsə arasında ziddiyyət getdikcə dərinləşir və bu qarşıdirma artıq hakimiyyət uğrunda açıq mübarizə müstəvisinə keçib. Baş verən hadisələr, sadəcə, kənardan idarə olunan “müxalifət qrupları”nın hakimiyyəti ələ almaq ssenarisi deyil. Ölkədə erməni apostol kilsəsi ilə baş nazir Nikol Paşinyan arasındakı qarşıdurma düşmənçiliyə çevrilib. Erməni apostol kilsəsi insanları mövcud iqtidarı devirmək üçün meydana səsləyir. Kilsə bunu təxribatçı, revanşist keşiş Baqrat Qalstanyanın əli ilə həyata keçirməyə çalışır. Bütün ermənilərin katolikosu, patriarx II Qareginin ətrafındakı arxiyepiskopların moizələrinə görə, dövlət əbədi deyil, kilsə isə daimidir və onun arxasınca getmək lazımdır. Yəni, Ermənistan deyilən coğrafi məkanda “hakimi–mütləq” dövlət yox, erməni apostol kilsəsi olmalıdır və onun başında qriqorian dini icmasının liderləri dayanmalıdırlar. Kilsənin və katolikosların nüfuz və təsirinin həmişə güclü olduğu erməni cəmiyyəti indi seçim qarşısındadır. Kilsə – Paşinyan qarşıdurması özünün kulminasiya nöqtəsinə çatıb.
Erməni xalqı kilsənin girovluğunda
Son iki əsrdə böyük imperiyaların ermənilərdən Osmanlı Türkiyəsinə qarşı istifadə etməyə çalışdığı danılmaz faktdır. Bu missiyanı könüllü qəbul edən, hayları təxribata və xəyanətə sövq edən isə məhz erməni qriqorian kilsəsi olub.
Mövzu ilə bağlı “XQ”-yə açıqlama verən Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin sədr müavini Gündüz İsmayılov bildirir ki, erməni qriqorian kilsəsi uzun əsrlər boyu hayları öz ətrafında həm birləşdirib, həm də təşkilatlandırıb: “Müasir Ermənistan qriqorian kilsəsinin uzunmüddətli fəaliyyətinin nəticəsidir. Haylar özlərinin milli kimliklərini qoruyub saxladıqlarına görə məhz kilsəyə borcludurlar. Onlar tarixlərinin bütün mərhələlərində “bir məzhəb, bir millət” prinsipi ilə formalaşıblar. Yəni, kilsə monolit idelogiya daşıyıcısı missiyasını yerinə yetirib. Bu mənada kilsə sadəcə dini təsisat deyil, ictimai, ideoloji, siyasi, hətta iqtisadi mərkəz rolunu oynayıb. Başqa sözlə, kilsə dövlətin funksiyalarını yerinə yetirdiyi üçün cəmiyyətdə aparıcı güc sayılıb. Güclü təşkilatlanmaya, intensiv təbliğata və dayanıqlı maliyyəyə malik qriqorian kilsəsi “böyük Ermənistan” ideyası naminə terrora belə əl atıb. On doqquzuncu əsrin sonları, iyirminci əsrin əvvəlləri və sonuncu iki Qarabağ müharibəsi belə nümunələrlə “zəngindir”. Erməni xalqı son iki əsrdə kilsənin girovuna çevrilib, – deyə bilərik”.
Qafqazda sülh üçün real imkanın yarandığı indiki məqamda da erməni qriqorian kilsəsinin buna mane olmağa çalışdığını deyən komitə sədrinin müavini hesab edir ki, ya erməni xalqı kilsənin girovluğundan azad olub, nəhayət, qonşuları ilə barışığa gələcək, ya da sülhə qarşı çıxacaq: “İndi erməni cəmiyyəti seçim qarşısındadır. Qanunvericiliyində etiqad azadlığı yazılsa da, qriqorian kilsəsinə geniş imtiyazların verilməsini nəzərdə tutan müddəalar yer alır. Bu ölkənin “Vicdan azadlığı və dini qurumlar haqqında” qanununda qeyd olunub ki, erməni apostol kilsəsinin erməni xalqının milli kimliyinin və onun Ermənistanın dini həyatındakı əhəmiyyətinin, milli mənsubiyyətinin qorunub saxlanılmasında rolu əvəzsizdir. Yəni, qanunvericilikdəki bu kimi ikili standartlar cəmiyyəti dövlətlə, faktiki olaraq, üz-üzə qoyur”.
Sağlam düşünənlərin səsi güclənir
“Ermənistandakı xaos həm dərinləşir, həm də geniş miqyas alır. Bu vəziyyətdə hakimiyyət öz gücünü göstərməlidir. Prinsip etibarilə, Hayastan reallığında əks-spiral hərəkəti həmişə mövcuddur. Bunun qarşısını almaq üçün Nikol Paşinyan mütləq fövqəladə tədbirlər görməlidir”.
Tanınmış teleaparıcı və siyasi şərhçi Tofiq Abbasov İrəvanda daxili siyasi durumu, davam edən etiraz aksiyasını və qüvvələr nisbətini şərh edərkən belə deyib. Hazırda Ermənistanda baş verənləri köhnəliklə yeniliyin mübarizəsi kimi xarakterizə edən siyasi şərhçi yeniliyi Paşinyan və onun komandasının təmsil etdiyi qənaətindədir: “Azərbaycanın dörd kəndi qanuni və real sahibinə qaytarıldıqdan sonra əvvəlcə narazı qüvvələrin qara-qışqırığı başladı, sonra birdən-birə “bu kəndlər heç vaxt erməni kəndi olmayıb”, “onlar Azərbaycan kəndləridir”, “biz onları qaytarmalı idik” deyən ağıllı insanların səsini eşitdik. Hazırda sosial şəbəkələrin erməni seqmentində sağlam düşüncəli insanların səsləri, təmkinli mühakimələri çoxalmaqdadır.
T.Abbasovun sözlərinə görə, Ermənistan özünün yeni tarixinin son otuz ildən də artıq müddətini itirib: “Çünki, o, başqasının olanı özünküləşdirmə, kin və ədavət, türkofobiya, azərbaycanofobiya siyasətinə üstünlük verib. Amma nəticədə heç nə əldə edə bilməyib. Yalnız İkinci Qarabağ müharibəsindəki məğlubiyyətin acı bəhrələrini dadmalı olub. Halbuki Azərbaycan daim ədalətin tərəfində olub və bu həqiqət getdikcə yüksəlir, bütün digər amillərə üstün gəlir”.
Azlıqdakıların hakimiyyət iddiası
2018-ci ildə hakimiyyətə gələn Paşinyan kilsə ilə münasibətləri nizamlamağı bacarmadı. Altı il bundan əvvəl hamıya bəlli idi ki, erməni kilsəsi 20 il hakimiyyətdə olmuş “Qarabağ klanı” ilə geniş əlaqələrə malik idi. Eçmiədzin Koçaryan və Sarkisyan iqtidarının yeritdiyi siyasi kursu dəstəkləyib. Amma bu amil Paşinyanla kilsə arasında ziddiyyətin kəskinləşməsinə gətirib çıxaran tək səbəb deyildi.
“Nikol Paşinyan çox vaxt itirib, amma bu, onun təqsiri deyil, əksinə, Azərbaycanla barışmaq istəməyən separatçı revanşistlərin, radikalların yetərsizliyidir. İndi Ermənistan daxilindəki siyasi qüvvələr bir həqiqəti dərk etməlidirlər ki, reallıqdan imtina, qarşıdurma, eskalasiya yolu artıq keçmişdə qalıb. Koçaryanların, sarkisyanların dünənki hökmü yoxdur. Onlar elə hesab edirlər ki, hakimiyyəti ələ alsalar, köhnə siyasətlərini yenidən həyata keçirmək şansını qazana biləcəklər”,– deyən siyasi şərhçi bunun qəti şəkildə mümkün olmadığına diqqəti yönəldir: “Həm də təkcə ona görə yox ki, Azərbaycan buna heç vaxt imkan verməyəcək. Məsələ ordadır ki, erməni xalqı artıq oyanıb. O, Qarabağ klanının prosesləri əks istiqamətə apardığını, səhvlərlə dolu keçmişə qapı açmaq istədiyini yaxşı başa düşür. Halbuki irəliyə baxmaq, qonşularla dialoq qurmaq və birlikdə etimad mühitini yaratmaq barədə düşünmək lazımdır. Erməni siyasətçiləri arasında hələ də davam edən sərt qarşıdurma siyasətindən yorulmuş indiki nəslin tələbləri, gözləntiləri barədə düşünməyin məqamıdır”.
Haylar “dənizdən-dənizə böyük Ermənistan”, “miatsum”, “Artsax”, “öz müqəddəratını təyinetmə” kimi dünyaya sırımağa çalışdıqları yalanlardan əl çəkmədən, qonşularla normal münasibətlər qurmadan, “qədim tarix”ləri barədə uydurdiqları miflərdən azad olmadan xain və xəbis xislətlərindən qurtula bilməyəcəklər.
“Əgər qərarların qəbul edilməsi sözügedən cahil qəsbkarların əlində olsaydı, onlar əsla heç vaxt sərhədlərin delimitasiyasına, sərhəd dirəklərinin qurulmasına, hərbçilərin mübadiləsinə və digər şərtlərə razı olmazdılar. Bu gün Ermənistanın sağlam düşüncəli elitası daxili konsensusa nail olmağa necə kömək etmək və normal siyasətin yürüdülməsinə maneələr yaradan qüvvələri susdurmaq barədə düşünməlidir. Bundan ötrü ictimai rəy institutları Paşinyanın siyasi mövqeyinin yüksəlməsi naminə ciddi səy göstərməlidirlər”, – deyə ekspert vurğulayıb.
Nadürüstlük kompleksi
Obyektiv şəraitin və sadə məntiqin diktə etdiyi reallığın prizmasından yanaşanda da xaçpərəst hayları anlamaq çox çətindir. Baxmayaraq ki, xalqımız onların ikiüzlü, nankor xislətinə, çörəyi dizinin üstə olmasına yaxşı bələddir, amma yenə də şərqli genişürəkliliyinə salıb barışığa gələcəyinə, bundan sonra qonşusu ilə dürüst davranacağına inanmaq istəyir. Hətta bu zaman onlara xilaskar kimi qucaq açan, son iki əsrdə kilsə ilə yanaşı, erməni varlığının qorunmasında özəl xidmətləri olan Rusiyaya qarşı hansı hərəkətlərə yol verdiyinə canlı şahidlik etsə də, yenə ümidini üzmür.
Gerçəklik ondan ibarətdir ki, həm Paşinyan hakimiyyəti, həm də erməni qriqorian kilsəsi, ən azı, son 30 ildə bölgədə baş vermiş bəşəri cinayətlərin müəllifləridir. Fərq ondadır ki, Paşinyan bu çirkaba son altı ildə bulaşıb, kilsənin isə bu sahədə qanlı və böyük “əmək stajı” daha çoxdur. Hazırda mövcud hakimiyyət əleyhinə çıxışların əsas motivi onun Azərbaycanla münasibətləri normallaşmaq istiqamətində atdığı konkret addımlardır. Nikol Paşinyan hakimiyyəti bu addımları kifayət qədər gərgin şəraitdə – bir tərəfdən Qərbin, digər tərəfdən Rusiyanın və bunlardan heç də az təhlükəli sayılmayan diaspor və kilsənin təzyiq və təhdidəri fonunda atır.
Son üç il yarımda Paşinyanın əleyhinə etirazlar, ciddi səviyyədə “istefa!” tələbləri az olmayıb. Amma o, bütün bunlara baxmayaraq hakimiyyətdə qalmağı bacarıb. Ona görə ki, Nikol Paşinyanın kürsüsündə qalmasında maraqlı olan güclər var. Qərb hələ ki, Ermənistanda mövcud hakimiyyətin dəyişməsini istəmir. Çünki baş nazir qərbli tərəfdaşlarına vəd etdiklərinin hamısını yerinə yetirməyib. Amma bir faktı da nəzərə alaq ki, müharibədə uduzan Paşinyan ikinci müddətə baş nazir seçilən nadir siyasətçilərdəndir.
İmran BƏDİRXANLI
XQ