Azərbaycanın şərtləri yerinə yetirilməsə Avropa Şurasından çıxmaq prosesinə start veriləcək
2024-cü ilin yanvar ayında Avropa Şurası Parlament Assambleyası (AŞPA) Azərbaycanın qurumdakı nümayəndə heyətinin etimadnaməsini təsdiq etmədi. Yəni, nümayəndə heyətimizin bu qurumdakı fəaliyətinə, bir növ, birillik “embarqo” tətbiq olundu. Buna cavab olaraq, Azərbaycan nümayəndə heyəti AŞPA ilə əməkdaşlığı və təşkilatda iştirakını qeyri-müəyyən müddətə dayandırmaq qərarına gəldi və bəyanat verdi.
AŞPA-nın qətnaməsində “Dağlıq Qarabağla bağlı, xüsusilə də Laçın dəhlizindən sərbəst və təhlükəsiz keçidin təmin olunması, Dağlıq Qarabağdakı humanitar vəziyyətə dair qətnamələrin yerinə yetirilməməsindən və yüz mindən çox erməni əhalinin bölgəni tərk etməsi ilə nəticələnən ötən ilin sentyabrında baş vermiş hərbi əməliyyatlardan narahatlıq keçirdiyi” diqqətə çatdırılır. Qurumun Monitorinq komitəsinin həmməruzəçiləri Azərbaycanın AŞPA ilə əməkdaşlıqda yol verdiyi “boşluqları” da qətnamədə qeyd ediblər. Xatırladaq ki, bu qurum keçən ilin sentyabr və oktyabr aylarında “Dağlıq Qarabağda humanitar vəziyyətə dair” və “Azərbaycanın Qarabağda apardığı hərbi əməliyyatları qətiyyətlə pisləməsi” barədə qətnamələr qəbul edib. Hətta Bakını sanksiyalarla hədələyib. AŞPA-nın reallığı təhrif edən, ədalətsiz, ermənipərəst mövqeyinin göstəricisi olan həmin qətnamələrinə Azərbaycan XİN arqumentli və tutarlı cavab verdi. Mövcud vəziyyətdən hansı hüquqi və siyasi çıxış yolları var? Bəs, Azərbaycanla Avropa institutları, xüsusən də AŞPA arasında növbəti dəfə ehtirasların artması nəyə gətirib çıxara bilər? Bu və digər suallarımızı Cənubi Qafqaz Araşdırmaları Mərkəzinin rəhbəri, politoloq Fərhad Məmmədov cavablandırır:
– Əvvəlcə onu nəzərə çatdırım ki, Azərbaycanın xarici siyasətinin Avropa istiqaməti institusional olaraq “üç yarım” institutu əhatə edir. Birincisi Avropa Şurasıdır (AŞPA daxil olmaqla) ki, biz bu qurumun tamhüquqlu üzvüyük. Coğrafi baxımdan qitəni əhatə edən Avropa Şurası anaxronizmdir. Burada regionlaşma baş verdiyindən artıq Avropa İttifaqı ilə münasibətlər ön plana keçib. İkincisi ATƏT kimi yarım ölü strukturun tamhüquqlu üzvü sayılırıq. “Qoca qitə”nin üzvü olduğumuz üçüncü institutu Avropa İttifaqıdır. Aİ ilə Azərbaycan arasında 1997-ci ilin sənədi və iki il əvvəl enerji sahəsində strateji tərəfdaşlıq əlaqələrini tənzimləyən ayrıca saziş və bəyannamə var. Bu münasibətlər davam edir. Nəhayət, dördüncü struktur Avropa Siyasi Birliyidir. Sonuncu yaranmış bu qurum hələ tam institutlaşmayıb, hazırda ATƏT-i əvəz etmək üçün yeni fəaliyyət prinsiplərini formalaşdırmağa çalışır.
– Sizin fikrinizcə, Azərbaycan parlamenti ilə AŞPA arasında münasibətlərin böhran həddinə gəlib çatmasının əsas səbəbi nədir?
– 44 günlük Vətən müharibəsindən sonra yalnız Aİ iki ölkə arasında danışıqlar prosesində vasitəçilik rolunu oynamaq imkanı əldə etdi, amma Aİ Şurasının prezidenti Şarl Mişelin Qranada bəyanatını imzalaması səbəbindən qurumun vasitəçilik missiyası uğursuz oldu. Bununla yanaşı, Aİ-nin əsas qurumu – Avropa Parlamenti də açıq-aşkar anti-Azərbaycan mövqeyi tutdu. AP-ın nümunəsini AŞPA da təkrarladı. Nəticələr hamıya məlumdur. Azərbaycanın tamhüquqlu üzvü olduğu AŞPA-da nümayəndə heyətimizin təmsilçiliyi donduruldu. Bu, siyasi qərardır. Açıq demək lazımdır ki, almaniyalı deputat Frank Şvabenin Azərbaycana qarşı məqsədyönlü şəkildə təşkil etdiyi böhtan kampaniyası Milli Məclislə AŞPA arasındakı münasibətlərdə böhranın yaranmasına səbəb oldu. Azərbaycan nümayəndə heyəti iştirakını bir il müddətinə dondurdu, AŞPA-nın məlum qətnaməsindən sonra Azərbaycan nümayəndə heyəti öz qərarı ilə səlahiyyətlərini dayandırdı. Əsas səbəblərdən biri də budur.
– AŞPA məlum qətnaməsində Azərbaycanın, guya, azad və ədalətli seçkilərin keçirilməsi, məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin təmin olunması kimi öhdəliklərə etinasız yanaşdığı öz əksini tapıb…
– AŞPA-nın bu cür münasibətinə səbəb Ermənistan silahlı qüvvələrinin qalıqlarını torpaqlarımızdan çıxarmaq üçün Azərbaycanın 2023-cü il sentyabrın 19-20-də Qarabağda həyata keçirdiyi antiterror əməliyyatı və bunun nəticəsində bütün ərazilərində özünün suverenliyini bərpa etməsidir. AŞPA Azərbaycanın bunu bacarması faktı ilə hələ də barışa bilmir. Ona görə ki, Avropanın bu “titullu” qurumu Azərbaycanın maraqlarını heçə saymaqla özünün regionda daim arbitr rolunu oynayacağını nəzərdə tuturdu. Bir neçə ay ərzində AŞPA üzvü olan bir sıra ölkələrin milli nümayəndə heyətləri münasibətlərin normallaşdırılması və Azərbaycan nümayəndə heyətinin qurumdakı fəaliyyətinə qayıtması məqsədilə AŞPA-ya müraciət etdilər. Amma bu müraciətlərə məhəl qoyulmadı. Buna cavab olaraq rəsmi Bakı öz növbəsində, AŞPA-nı növbədənkənar parlament seçkilərini müşahidə etmək üçün çağırmadı. Çünki Azərbaycan nümayəndə heyətinin səlahiyyətlərinin dayandırılmasına səs verən avoparlamentarilərin ölkəyə girişinə qadağa qoyuldu. Bu da məntiqi addımdır. Ərazi bütövlüyünü və suverenliyini bərpa etdiyinə görə Azərbaycana qarşı sanksiyalar tətbiq edən, bəyanatlar verən bir təşkilatın nümayəndələrini ölkəyə dəvət etmək və onlara seçkiləri izləmək imkanı vermək nəyə lazım idi?!
– Aydın məsələdir ki, qarşılıqlı münasibətlərin arzuolunmaz həddə çatmasında AŞPA-nın konkret üzvlərinin rolu var…
– Bəli. Yuxarıda belə təxribatçılardan birinin – almaniyalı deputat Frank Şvabenin adını qeyd etdik. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev sentyabrın 6-da İtaliyada keçirilən 48-ci Beynəlxalq Çernobbio Forumundakı çıxışında dedi ki, Azərbaycan nümayəndə heyətinin bu qurumda səlahiyyətləri bərpa edildikdən sonra AŞPA üzvlərinin ölkəmizə səfərinə qoyulan qadağa aradan qaldırılacaq. Azərbaycanın bu konstruktiv mövqeyi AŞPA-da, xüsusən də ermənipərəst deputat Şvabe və onun əlaltıları tərəfindən hiddətlə qarşılanıb. Böhranın daha bir eskalasiya həddi bu yaxınlarda Azərbaycanın İşgəncələrə Qarşı Komitə ilə, yəni təqsirləndirilən və həbs olunan erməni separatçıları mövzusunda əməkdaşlığa hazır olduğunu bəyan edəndə baş verdi.
– AŞPA-nın məlum qətnaməsinin ilkin mətnində “prosedur qaydalar yerinə yetirildikdən sonra” Azərbaycan nümayəndə heyətinin öz fəaliyyətini davam etdirə biləcəyi yazılıb…
– Elədir. Doğrudur, AŞ-dan çıxmaq onun tərkibindəki digər təsisatlarda da fəaliyyəti dondurmaq deməkdir. Amma AŞPA-nın bu davranışı cavabsız qala bilməz. Azərbaycan ərazi bütövlüyü və ədalətin bərpası mövzusuna kənardan heç bir müdaxiləyə imkan verməyəcək. Rəsmi Bakı cinayət əməllərinə görə həbs edilmiş 23 Ermənistan vətəndaşı mövzusuna da məhz belə yanaşır. Əgər ərazi bütövlüyünə, suverenliyinə, ədalətin bərpasına görə Azərbaycan Avropa Şurasından çıxmalı olsa, bu, baş verəcək. Və heç kimin buna şübhəsi olmasın. Diplomatik mənbələrdən məlum olur ki, Azərbaycan hadisələrin bu cür neqativ inkişafına hazırlaşıb və növbəti anti-Azərbaycan addımları gözləmədən AŞ-dan çıxmaq qərarını verə bilər.
Prezident İlham Əliyev AŞPA–Azərbaycan münasibətlərinin normallaşmasının hansı şərtlər daxilində baş verə biləcəyini qeyd edib. Bu şərtlər yerinə yetirilməsə, çıxış prosesinə start veriləcək…
Beləliklə, AŞPA-nın ədalətsiz qətnaməsinin ömrünün bitməsinə üç ay yarım qalmış mövzuya qayıtmağı zəruri saydıq. Azərbaycanın Avropa üçün əhəmiyyətli ölkə olması faktını AŞPA-da təmsil olunan deputatların böyük əksəriyyəti qəbul edir. Aİ üzvü olan yeddi ölkə ilə enerji daşıyıcıları sahəsində etibarlı tərəfdaşlıq münasibətlərinə malik Azərbaycan bu əməkdaşlığı davam etdirməkdə maraqlıdır.
Təqdim etdi:
İmran BƏDİRXANLI
XQ