Azərbaycanın xarici borcu ÜDM-in 8,9 faizinə enib

post-img

Xarici dövlət borcunun 2023-cü ildə azalmasını dövlət başçısı İlham Əliyevin müdrik rəhbərliyi ilə həyata keçirilən məqsədyönlü və genişmiqyaslı sosial-iqtisadi islahatlar, kompleks tədbirlər nəticəsində yaranan, eyni zamanda, getdikcə möhkəmlənən makroiqtisadi və maliyyə sabitliyi şərtləndirib. Bu fikri konkret rəqəmlərlə ifadə etsək, deyə bilərik ki, hesabat dövründə maliyyə sabitliyinin əsasında 123 milyard manatlıq və ya 2022-ci illə müqayisədə real ifadədə 1,1 faiz çox ümumi daxili məhsul (ÜDM) dayanıb, iqtisadiyyatın qeyri-neft-qaz sektorunda həmin göstərici 3,7 faiz, qeyri-neft-qaz sənayesində isə 8 faiz təşkil edib. 

Əlbəttə, bu məsələdə 2023-cü ildə xarici ticarət dövriyyəmizin, təxminən, 45 milyard dollara çatması, müsbət ticarət saldosunun 10,3 milyard dollar səviyyə­sinə yüksəlməsi, qeyri-neft ixracının 9, 8 faiz artaraq 3,3 milyard dolları üstələməsi də maliyyə sabitliyinə öz müsbət təsirini göstərib. 

Xatırladaq ki, 2023-cü ildə ölkəmi­zin strateji valyuta ehtiyatlarının 17 faiz, başqa sözlə, 10 milyard dollar artaraq 68,5 milyard dollar olması və bu göstə­ricinin ÜDM-in 95 faiz səviyyəsinə yük­sələrək xarici dövlət borcunu 10 dəfədən çox üstələməsi Azərbaycanın iqtisadi stra­tegiyasının uğurla həyata keçirilməsinin təsdiqinə çevrilib. Yeri gəlmişkən, 2023-cü ilin sonuna Azərbaycanın xarici dövlət borcu 3,5 faiz azalaraq 6,46 milyard dol­lar (ÜDM-in 8,9 faizi) olub.

Burada bir məqam da xüsusi vurğu­lanmalıdır. Hesabat ilində makroiqtisadi və maliyyə sabitliyinin daha da möh­kəmlənməsi fonunda ortamüddətli dövr üçün qeyri-neft-qaz ÜDM-nin artım tempi sürətlənib, bununla da gələcəkdə neft-qaz sektorunda azalmanın kompensasiya edilməsinin mümkünlüyü və iqtisadi artı­mın sürətlənməsinə töhfə veriləcəyi proq­nozlaşdırılıb.

Xarici dövlət borcunun azalmasında büdcə gəlirlərinin yüksək icrası da mühüm önəm daşıyıb. Bununla bağlı Nazirlər Kabinetinin 2023-cü ildə fəaliyyətinə dair hesabatda qeyd edilib: “2023-cü il ərzində büdcə gəlirlərinin yüksək icrası şəraitin­də hesabat dövrünün dövlət büdcəsinin xərcləri dürüstləşmə zamanı 3,3 milyard manat artırılıb ki, bu da ötən il müvafiq strategiyada nəzərdə tutulan hədəflərə çatmağa imkan verib. 

Beləliklə, 2023-cü ildə dövlət büd­cəsinin gəlirləri, təxminən, 35,6 milyard manata yüksəlib ki, bu da 2022-ci illə müqayisədə 4,9 milyard manat (16 faiz), xərcləri isə 36,5 milyard manat (99,5 faiz) səviyyəsində icra olunub. Bu isə 2022-ci illə müqayisədə 4,4 milyard manat (13,7 faiz) çoxdur”.

Xarici dövlət borcunun davamlı azal­masını şərtləndirən əsas amillərdən danı­şarkən xatırladaq ki, bu məsələdə dövlə­timizin başçısının 22 iyul 2022 -ci il tarixli müvafiq sərəncamı ilə təsdiqlənən “Azər­baycan Respublikasının 2022–2026-cı illərdə sosial-iqtisadi inkişaf Strategiyası” böyük əhəmiyyətə malikdir. Strategiyada 2026-cı ilin sonuna ümumi dövlət borcu­nun ÜDM-də payının 30 faizini, o cümlə­dən xarici dövlət borcunun 10 milyard dol­ları üstələməməsi qarşıya mühüm vəzifə kimi qoyulur. 

Yeri gəlmişkən, adı çəkilən sənəd im­zalanana qədər xarici dövlət borcunun azalması probleminin həllində dövlət baş­çısı tərəfindən 2018-ci il 24 avqust tarix­li sərəncamla təsdiqlənən “Azərbaycan Respublikasında dövlət borcunun idarə edilməsinə dair orta və uzun müddət üçün Strategiya”, “Azərbaycan 2030: sosial-iq­tisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər” mü­hüm rol oynayıb. Lakin ötən dövr ərzində dünyada baş verən müəyyən hadisələr, məsələn, koronavirus pandemiyası ölkə­mizin makroiqtisadi sabitliyinə, məşğulluq və sahibkarlıq subyektlərinin fəaliyyəti məsələlərinə mənfi təsir göstərib. Daha sonra isə işğaldan azad edilən Qarabağ və Şərqi Zəngəzur iqtisadi rayonlarının bərpası və yenidən qurulması zərurətin­dən irəli gələn yeni sosial-iqtisadi çağırış­lar meydana gəlib. Bütün bunlar isə “Azər­baycan Respublikasında dövlət borcunun idarə edilməsinə dair orta və uzun müddət üçün Strategiya”da müəyyən düzəlişlər aparılması ilə nəticələnib. 

Bu məqamda “Azərbaycan 2030: sosi­al-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər”də ifadə olunan bir məsələni də xatırlatmaq yerinə düşərdi. Belə ki, adı çəkilən milli prioritetlərdə bildirilir ki, daxili borcun idarə edilməsi ölkədə maliyyə bazarlarının in­kişafını dəstəkləməli, xarici dövlət borcu­nun dayanıqlı səviyyəsi qorunmalı, dövlət şirkətlərinin borclanmalarına nəzarət güc­ləndirilməli və bu əsaslarda dövlət borcu­nun idarəedilməsi təşkil olunmalıdır.

Bax, elə bütün bunlara görə də ha­zırda istər daxili, istərsə də xarici borcun qarşılanması makroiqtisadi sabitliyin əsas meyarı olan qiymətlərin aşağı və sabit ol­masının gerçəkləşdirilməsi, idarəetmənin institusional çərçivəsinin təkmilləşdirilmə­si və maliyyə bazarlarının səmərəli fəaliy­yət göstərmələri diqqətdə saxlanılır. Nəti­cə isə xarici dövlət borcunun azalmasını əks etdirən müsbət dinamika ilə müşahidə olunur. 

Nəhayət, sonda qeyd edək ki, rəs­mi proqnozlarda respublikamızın 2024–2027-ci illərdə xarici dövlət borcunun 8 milyard 898 milyon manat (5 milyard 234 milyon dollar) və ya ÜDM-in 7,5 faizi həc­mində, daxili dövlət borcunun isə 2024-cü ilin sonuna 18 milyard 779 milyon manat və ya ÜDM-in 15,9 faizi həcmində olacağı gözlənilir. Cari ilin sonuna isə Azərbayca­nın dövlət borcunun (xarici və daxili) ümu­mi məbləği 27 milyard 678 milyon manat səviyyəsində olacağı və 118 milyard 383 milyon manat məbləğində gözlənilən ÜDM-in 23,4 faizini təşkil edəcəyi proq­nozlaşdırılır.

Beləliklə, ümumilikdə, yeni çağırışlarla əlaqədar yaranan əlavə maliyyə tələbatı­nın təmin edilməsi üçün icmal büdcənin qeyri-neft baza kəsirinin qeyri-neft ÜDM-ə nisbət göstəricisinin hədəflənən yuxa­rı həddinin 2024-cü ilin sonuna 24 faiz müəyyənləşdirilməsi, ortamüddətli döv­rün sonuna (2027-ci il) 17,5 faiz, dövlət borcunun ÜDM-ə nisbət göstəricisi üzrə isə 2027-ci ilin sonuna hədəflənən yuxarı həddinin 30 faiz səviyyəsində olması zə­rurət yarandığı bildirilir. 

Vaqif BAYRAMOV
XQ

İqtisadiyyat