Azərbaycana qaytarılan kəndlərlə bağlı Ermənistan hakimiyyəti nə deyir, revanşistlər nə?
Qazaxın dörd kəndinin Azərbaycana qaytarılması ilə bağlı məsələ Ermənistanda geniş müzakirə predmetinə çevrilməkdədir. Elə təəssürat yaranır ki, baş nazir Nikol Paşinyan xalqa qarşı çıxıb. Şovinist və revanşist kəsimin aktivliyi fonunda hakimiyyət tərəfdarlarının susqunluğu, yaxud onların səslərinin ucadan çıxmaması səbəbindən belə söyləməyə əsas var.
Yayılmış video görüntülərdə Azərbaycana təhvil veriləcəyi rəsmiləşmiş kəndlərin erməni əhalisinin ərazini tərk etməmək üçün min cür hoqqadan çıxdığına dair səhnələr yer alır. Əlbəttə, bu səhnələrin hamısı qurmadır. O anlamda ki, kənd camaatını hakimiyyətin qərarına qarşı qaldırmaq istəyənlər fəaliyyətdədir. Onlar yol kəsir, polisə qarşı müqavimət təşkil edirlər və s.
Ermənistandakı revanşist-şovinist kəsimin nümayındələrinin kəndlərin qaytarılması xüsusunda paytaxt İrəvandakı fəallıqlarında başlıca motiv isə budur: hakimiyyətin çıxardığı qərar ölkə konstitusiyasına ziddir. Necə ziddir, bu barədə söz açacağıq. Ancaq əvvəlcə digər məqamları vurğulayaq.
***
Məsələ ondadır ki, Paşinyan administrasiyası Azərbaycan və Ermənistan arasında sərhədlərin delimitasiyası və demarkasiyası istiqamətindəki fəaliyyətin ilk mərhələsi olan Qazaxın dörd kəndinin ölkəmizə təhvil verilməsində 1991-ci ilin Alma-Ata Bəyannaməsinə əsaslanır. Əlbəttə, bizim üçün vacib olan yaşayış məntəqələrimizə sahiblənməkdir. Rəsmi İrəvan durumu hansı tərzdə izah edir, məsələ Azərbaycan üçün bir o qədər əhəmiyyətli deyil. Ancaq hələlik. Nəyə görə hələlik?
Məlum olduğu kimi, Ermənistan Alma-Ata Bəyannaməsinə ümumən Azərbaycanla sülh prosesinin mühüm istinadgahı kimi yanaşır, onu ehkamlaşdırmaq yolunu tutur. Bu, o sənəddir ki, ona əsasən müttəfiq respublikalar keçmiş SSRİ-nin süqutundan sonra bir-birinin ərazi bütövlüklərini və suverenliklərini həmin vaxtadək malik olduqları sərhədlər daxilində tanıyırdılar. Lakin bir məqam var: rəsmi İrəvan otuz ilə yaxın müddətdə həmin bəyannaməni heçə sayaraq, Azərbaycanın ərazilərini işğalda saxladı.
Digər tərəfdən, Alma-Ata Bəyannaməsinə birbaşa istinad həm də ona görə yolverilməzdir ki, bu razılaşma SSRİ-nin dağılmasından sonra imperiya subyektlərinin dövlətdən ayrıldıqları zaman malik olduqları ərazi prinsipini əsas götürürdü. Daha doğrusu, ərazilərin qarşılıqlı əsasda tanınmasını. Bəs SSRİ-yə daxil olarkən mövcud ərazilər? Nəyə görə onlar nəzərə alınmır. Nə üçün nəzərə alınmır ki, Azərbaycan Sovetlər Birliyinə qoşularkən daha geniş torpaqlara sahib idi və imperiya rəhbərliyinin ermənipərəst mövqeyi səbəbindən ərazilərini itirdi. Hansı səbəbdən torpaqlarımız Ermənistan SSR-ə hədiyyə edilməli idi? Belə hədiyyələr reallaşdırılarkən, Azərbaycan xalqının iradəsi saya salınmışdımı? Azərbaycan SSR bir yana, ümumən SSRİ konstitusiyasının müddəaları necə, gözlənilmişdimi? Əlbəttə ki, yox!
Yəni, sözümüz ondadır ki, hazırda Ermənistan iqtidarının dörd kəndin qaytarılması məsələsində hansı səbəbi gətirməsinin önəmi yoxdur. Prinsipial məqam budur: Azərbaycan haqqı olana sahiblənir və bundan sonra da sahiblənəcək. Deməli, bəzi erməni siyasi dairələrinin uydurduqları haqq heç bir önəm daşımır. Ancaq, necə deyərlər, milçək bir şey deyil, amma könül bulandırır. Nəzərə alaq ki, “milçəklərin” könül bulandırmağının arxasında fərqli motivlər dayanır. Çox vaxt erməni iqtidarı da onların qaldırdıqları sərsəm ritorikanın əsirinə çevrilir. Daha dəqiq desək, həmin sərsəm ritorikanı xaricdəki havadarlarına ölkənin ictimai rəyinin reallıqla barışmaması şəklində qoyaraq dəstək istəyir. Çünki mahiyyətcə avantürist xislət baxımından Ermənistandakı revanşist kəsimlə mövcud hakimiyyət arasında heç bir fərq yoxdur. Ötən müddətdə yaşananlar da fikrimizin təsdiqidir. Rəsmi İrəvanın Alma-Ata Bəyannaməsini ehkamlaşdırması da məhz avantürizmdən qaynaqlanır.
Bəli, Ermənistandakı revanşistlər kəndlərin qaytarılması və Alma-Ata Bəyannaməsi məsələsində hakimiyyətin ölkə konstitusiyasına zidd davrandığını iddia edirlər. Onlar bildirirlər ki, ölkənin ana qanununda hansısa ərazidən imtinanın yalnız bir yolu var: referendum. Yəni, şovinistlərin fikrincə, Ermənistan iqtidarının əraziləri Azərbaycana verməsi konstitusiyaya zidd təmayüldür. Məsələni qaldıranlar Alma-Ata Bəyannaməsini də heçə sayırlar. Bu qütbün təmsilçilərinin sərsəm baxışlarına görə, konstitusiya qəbul edilərkən, ölkənin de-fakto malik olduğu bütün ərazilər Ermənistan torpağı kimi rəsmiləşib. Bu, nə deməkdir?
Suala cavab kimi izahat verək. Ermənistan konstitusiyası 5 iyul 1995-ci ildə keçirilmiş ümummilli referendum nəticəsində qəbul edilib. Sənəddə bildirilir ki, konstitusiyanın statusunun və ya sərhədlərin dəyişdirilməsi ilə bağlı qərarlar referendum yolu ilə səsvermə əsasında həyata keçirilirir və belə bir haqq vətəndaşlara məxsusdur. Ermənistanın 1995-ci ilədək Azərbaycan torpaqlarını işğal etdiyi reallığını düşünsək, hazırda revanşist-şovinistlərin həmin torpaqları ölkənin əraziləri kimi tanımalarında “məntiq” var. Yəqin bu məntiqə görə idi ki, baş nazir Nikol Paşinyan 2019-cu ildə “Qarabağ Ermənistandır və nöqtə” bəyanatını vermişdi. Digər tərəfdən, Ermənistan konstitusiyasının 116-cı maddəsinə əsasən, siyasi və hərbi xarakterli beynəlxalq sənədə hansısa məmurun imzası sənəd parlamentdə ratifikasiya olunana qədər hüquqi qüvvəyə malik deyil.
Ermənistandakı revanşist-şovinistlər bir məqamı da vurğulayırlar ki, ölkə konstutusiyasında Alma-Ata Bəyannaməsi ilə bağlı heç nə yoxdur. O zaman biz məsələni həm də belə qoyaq: 1991-ci ilin Alma-Ata Bəyannaməsində ərazi konkretliyi ilə əlaqədar müddəa da nəzərdə tutulmayıb. Sənəddə Ermənistanın haradan başlayıb harada bitdiyi dəqiq göstərilmir. Revanşistlərin de-fakto malik olan ərazilərə köklənmələri isə hüquqa deyil, sırf güc amilinə hesablanmış durumdur. O zaman bizdən güc tətbiqinə görə, yumşaq desək, inciməməlidirlər. Prezident İlham Əliyevin də vaxtilə bildirdiyi kimi, sərhəd harada istəyiriksə, orada olacaq. Ermənistan konstruktiv davranmayınca, dövlətimizin belə yanaşması aktuallığını saxlayacaq.
***
Fikrimizi ümumiləşdirərək deyə bilərik ki, hazırda Qazaxın dörd kəndinin geri qaytarılması rəsmi İrəvanın mövqeyindəki oturuşmuş müsbət dinamika göstəricisi deyil. Çünki prinsip etibarilə delimitasiya və demarkasiya prosesində çox da ziddiyyətli olmayan yalnız bir məsələ həllini tapmaq üzrədir. Digər problemlərin bu qaydada aradan qaldırılacağını düşünmək çətindir. Əvvəla, Paşinyan iqtidarı, vurğuladığımız kimi, Alma-Ata Bəyannaməsini ehkamlaşdırır. İkincisi isə Ermənistandakı revanşist-şovinist kəsim yuxarıda haqqında söz açdığımız məqamı qabardır və kəndlərin Azərbaycana təhvil verilməsini konstitusiyaya zidd təmayül qismində dəyərləndirir. Yeri gəlmişkən, onlar bir şeyi də vurğulayırlar: müstəqil Ermənistanın konstitusiyasında “sərhəd” anlayışı Ermənistan SSR-in inzibati sərhədi deyil.
Deməli, revanşist-şovinistlər Paşinyanın və komandasının Alma-Ata Bəyannaməsinə istinadını yolverilməz sayırlar və bir yandan baxsaq, haqlıdırlar. Çünki Ermənistan konstitusiyasının söykəndiyi istiqlaliyyət bəyannaməsi adlı sənəd mövcuddur. Həmin bəyannamədə nəinki Azərbaycana, eləcə də Türkiyəyə qarşı ərazi iddiaları əksini tapıb. O zaman belə nəticəyə gəlirik ki, Qazaxın dörd kəndinin geri qaytarılması ilə başlanmış sərhədlərin delimitasiyası və demarkasiya prosesinin müsbət sonluğa çatması üçün kompleks tədbirlər görülməlidir. Elə tədbirlər ki, Azərbaycan–Ermənistan münasibətlərini tam şəkildə qaydaya salsın. Ən başlıcası isə referendum yolu ilə Ermənistan konstitusiyası dəyişdirilməlidir. Çünki Paşinyan bu gün var, sabah yoxdur. Sabah ölkədə hakimiyyətə gələcək hansısa qüvvə Nikolun və komandasının qərarını qeyri-legitim saya bilər.
***
Rəsmi İrəvanın Alma-Ata Bəyannaməsini ehkamlaşdırması, revanşist-şovinistlərin hazırda çıxardığı oyunlar məsələsində gəldiyimiz daha bir qənaət budur ki, Azərbaycan və Ermənistan sərhədlərinin delimitasiyası və demarkasiyası ilə bağlı prosesin davamı heç də rəvan müstəvidə getməyə bilər. Hər bir halda, ilk addımın atılması önəmlidir və istər-istəməz müsbət presedent yaradır. Hazırda pozitivlik ab-havasını real və faktiki addımlarla gücləndirmək şərtdir. Əlbəttə ki, rəsmi İrəvan və onun xaricdəki havadarları sözügedən presedenti Ermənistan üçün beynəlxalq imic məsələsi kimi təbliğ edib sülh prosesində manipulyasiyalara yol verməsələr. Əks halda, obrazlı ifadə etsək, 4 yenidən, 44 ola bilər. “Dəmir yumruq” yerindədir.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ