Müşfiq ƏLƏSGƏRLİ,
XQ-nin media eksperti
Neçə gündür ki, Gürcüstanda etiraz aksiyaları davam edir. Qərbyönümlü fəallar, QHT, KİV və siyasi partiyalar parlamentə təsir göstərmək, "Xarici agentlər haqqında” Qanunun qəbul edilməsinə mane olmaq istəyirlər. Aprelin 15-dən etibarən vüsət alan aksiyalar getdikcə alovlanır, siyasi çalar kəsb edərək cəmiyyəti iki qütbə bölür, qarşı-qarşıya qoyur.
Proseslərin qızışmasının bir səbəbi də qeyd olunan aksiyaların ABŞ tərəfindən dəstəklənməsindədir. Qərb mediası aksiyaya informasiya dəstəyi verir. Onu “demokratların avtokratlar üzərinə yürüşü” kimi təqdim edir. Yəni, Gürcüstanda avtokrat idarəçiliyi tərəfdarları qanunu dəstəkləyirlər; demokratlar isə aktın qəbuluna etiraz edirlər.
Etirazçılar Qərbdən təkcə informasiya dəstəyi deyil, həm də siyasi güc alırlar. “Gürcü arzusu” partiyası “Xarici agentlər haqqında” Qanun layihəsini parlamentə təqdim etdiyi ilk gündən–aprelin 3-dən etibarən ABŞ-dən təpgi görüb. Dövlət Departamentinin sözçüsü Metyu Miller aprelin 5-də açıqlama yayaraq “Biz Gürcüstan parlamentində “xarici agentlər haqqında” qanun layihəsinin qəbul edilməsindən dərin narahatlıq keçiririk”, – deyib. Avropa İttifaqı da eyni mövqeyi sərgiləyib. İttifaq adından yayılmış bəyanatda vurğulanır ki, “Xarici agentlər haqqında” Qanun qəbul edilərsə, bu, Gürcüstanın Avropa İttifaqına üzvlüyü yönündə aparılan danışıqlara zərbə vuracaq.
Problemin əsl mahiyyəti də bu nöqtədən başlayır. Təcrübə göstərir ki, Qərb mediası hər hansı bir mövzunun üzərinə gedirsə, mahiyyəti dəyişir. Hadisəni kontekstdən çıxarır, təmsilçisi olduğu ölkənin maraqları mövqeyindən şərh edir. Beləliklə, beynəlxalq ictimai rəyi çaşdırır. Hazırda Gürcüstanda baş verənlərə yanaşma da bu kontekstdəndir.
Əslində, Gürcüstan parlamentində müzakirəyə çıxarılan qanun layihəsinin adı və motivi fərqlidir. Onun gerçək adı “Xarici təsirin şəffaflığı haqqında” Qanun layihəsidir. Qərb mediası isə fərqli təqdimat seçib, layihəni beynəlxalq ictimai rəydə qıcıq doğuran 2 fərqli adla tanıdıb. Bəzən “Xarici agentlər haqqında” Qanun, bəzən də “Rus qanunu” kimi adlandırıb. Məqsədləri bəllidir. Yanlış təqdimatlar verməklə beynəlxalq ictimai rəyi çaşdırmaq, Gürcüstan hakimiyyətinə qarşı təzyiqləri artırmaq, fakt qarşısında qoyub layihənin qəbul etdirilməsindən yayındırmaq istəyirlər. Necə ki, bunu keçən ilin mart ayında etmişdilər. Qanun layihəsi 2023-cü ildə ilk dəfə gündəmə gətiriləndə beynəlxalq kampaniya keçirmiş, hakim partiyaya təzyiq göstərmiş, məsələni gündəmdən çıxarmışdılar. İndi də eynisini təkrarlamaq niyyətindədirlər. Elə rəy yaradırlar ki, guya, bu qanun qəbul edilərsə, Gürcüstan Rusiyanın təsir dairəsinə düşəcək, Avropaya inteqrasiyadan üz döndərəcək. Beləliklə, emosiyaları coşdurur, etiraz aksiyalarını qızışdırırlar.
Hansı ki, qanun layihəsinin müzakirəyə çıxarılmasına ciddi zərurət vardır. Məsələn, 2023-cü ilin oktyabr ayında Gürcüstan Dövlət Təhlükəsizlik Xidməti müəyyən edib ki, Tbilisidəki “İbis” otelində dörd gün ərzində qeyri-hökumət təşkilatlarının nümayəndələri üçün “hökuməti devirmək, polisə müqavimət göstərmək” mövzusunda təlimlər keçirilibdir. CANVAS və “Şərq-Qərb İdarəetmə İnstitutu” vasitəsilə təşkil edilmiş bu təlimlər USAID tərəfindən maliyyələşdirilib. Qəribə olan həm də budur ki, USAID bu tədbiri “xərçəng xəstəliyindən əziyyət çəkənlərə yardım” adı altında keçirib. Məqsəd hüquq-mühafizə orqanlarının diqqətini yayındırmaq, gürcü fəallar üçün “iğtişaşları qızışdırmaq və hökumətin devrilməsinə yönəlmiş təlimlərin” keçirilməsini təmin etmək olub. Təlim iştirakçılarına zorakı etirazlar, piket xətləri, nəqliyyatın pozulması və hökumət binalarının işğalı ilə bağlı dərslər veriblər.
Problem ondadır ki, bu insident Gürcüstanda USAID-in və digər Qərb donor institutlarının adlarının qarışdığı ilk qalmaqal deyil. Qeyd edilən “donor institutların” müdaxiləsi ilə Gürcüstanda siyasi vəziyyət dəfələrlə qarışıb, siyasi kataklizmlər yaşanıb. Gürcüstan hökuməti indi bu problemi birdəfəlik həll etmək istəyir. “Xarici təsirin şəffaflığı haqqında” qanun layihəsi qəbul edilərsə, imkan yaranacaq ki, ölkəyə daxil olan xarici “yardımların” təyinatı müəyyənləşdirilsin. Humanitar yardımlar adı altında dövlət çevrilişi üçün təlimlər keçirilməsinin qarşısı alınsın və sair.
Amma, bu, ABŞ və regionda marağı olan digər beynəlxalq güc mərkəzləri üçün əlverişli deyil. Şəffaflaşma onların leqal əlaqələrini kəsir, QHT və KİV-dən sui-istifadə hallarının qarşısını alır. Onlar da güclərini ortaya qoyur, qanun layihəsinin qəbul edilməsini əngəlləmək istəyirlər.
Bu arada qeyd edək ki, ABŞ-nin qanuna qarşı çıxması başqa bir paradoksal halı ortaya qoyur. Məsələ ondadır ki, Xarici agentlər haqqında qanun layihəsinin ideya müəllifi Amerika Birləşmiş Ştatlarının özüdür. Bu qanun Hitler Almaniyasına qarşı mübarizə fonunda ilk dəfə ABŞ-də gündəmə gətirilib və ilk nümunə kimi 1938-ci ildə məhz ABŞ-də qəbul edilib. “Xarici Agentlərin Qeydiyyatı Aktı” (FARA-Foreign Agents Registration Act) adı ilə bu gün də mövcuddur.
İndi onun əhatə dairəsi daha da genişləndirilib. Maliyyə qaynaqlarının, səhmlərinin 20 faizdən çox hissəsi ABŞ-dən kənarda formalaşan istənilən şəxs, qurum və şirkətlər “Xarici Agentlərin Qeydiyyatı Aktı”nın təsir dairəsinə düşür. Onlar Ədliyyə Departamentində qeydiyyata düşüb fəaliyyətlərini bu əsasda qurmalıdırlar. Yəni istənilən prosesin maliyyə dövriyyəsinin ən azı 80 faizi ABŞ-nin nəzarətində olmalıdır. Bu çərçivəni aşanlar xarici agent kimi qeydiyyata düşməli, fəaliyyətlərini bu qanuna uyğunlaşdırmalı və daha ciddi nəzarət altında saxlanılmalıdırlar.
İndi “Xarici Agentlərin Qeydiyyatı Aktı”nın tətbiq olunmasına yönəlik nəzarət də gücləndirilib. Qanundan irəli gələn prinsiplərin qorunması üçün ABŞ Ədliyyə Departamenti, Milli Təhlükəsizlik Departamenti (NSD), Daxildə Əks-Kəşfiyyat və İxrac Nəzarəti Bölməsi (CES) tərəfindən paralel nəzarət həyata keçirilir.
Təqdimat formasından asılı olmayaraq, xarici agent qanunu ABŞ-nin xarici və daxili siyasət kursunun qorunmasına xidmət edir. Bu kursdan kənara çıxanlar, müəyyənləşdirilmiş prinsiplərin ziddinə hərəkət edənlər həmin qanunun müddəaları üzrə cəzalandırılırlar. Təsir dairəsi genişləndirilən qanun indi ictimaiyyətlə əlaqələr, reklam, informasiya fəaliyyəti, fandreyzinq, lobbiçilik və sair kimi ən müxtəlif sahələri, geniş spektrli fəaliyyətləri əhatə edir.
2022-ci ilin aprel ayında ABŞ Kon-qresinin Hüquq Komitəsi “Xarici Agentlərin Qeydiyyatı Aktı” nı müzakirəyə çıxarıb. Müzakirəyə qatılmış VCT-lər tərəfindən qanun sərt şəkildə tənqid edilib. Amerika Hüquqşünaslar Assosiasiyası təklif edib ki, heç olmasa qanunda istifadə edilmiş terminlər, ifadələr dəyişdirilsin: “Ən azı “agent” sözü “nümayəndə/təmsilçi” sözü ilə əvəzlənsin. Çünki “agent” ifadəsi yanlış təəssürat yaradır. Bu ad altında Ədliyyə Departamentində qeydiyyatdan keçənləri ləkələyir, cəmiyyətin gözündən salır”.
Çıxışçılar həmin qanunun KİV və QHT sektoruna, ifadə azadlığına neqativ təsirindən də narazılıq ediblər: “Bu qanundan siyasi məqsədlər üçün sui-istifadə edilir, tənqidçilər susdurulur. KİV-lər məcbur edilirlər ki, bu qanun əsasında qeydiyyata düşmək üçün özlərinin fəaliyyətləri ilə bağlı bütün təfərrüatları, o cümlədən, məlumat mənbələrini açıqlasınlar. Hansı ki, demokratik mühitlərdə media vasitələri məlumat mənbəyini açıqlamağa məcbur edilə bilməz. Məlumat mənbəyini açıqlamaq yalnız məhkəmə hökmü ilə istisna hallarda olmalıdır”.
“Xarici Agentlərin Qeydiyyatı Aktı”nda vətəndaş cəmiyyəti institutlarının, o cümlədən, kütləvi informasiya vasitələrinin fəaliyyəti ilə bağlı xüsusi müddəalar vardır. Həmçinin, qanunun tətbiq edilməsinə nəzarəti həyata keçirən Ədliyyə Departamentinin bu məsələ üzrə əlavə şərtləri də mövcuddur. Həmin şərtlərə əsasən, “Amerika siyasətinə təsir etməyə cəhd göstərən dövlətlərin ərazisində təsis edilmiş, ABŞ-də müxbir postu açmaq istəyən KİV qurumları da “xarici agent” kimi qeydiyyatdan keçməli, fəaliyyətlərini bu qanuna uyğunlaşdırmalıdırlar”.
Məhz bu şərtə uyğun olaraq, Çinin “Sinxua” Xəbər Agentliyi, Çin Mərkəzi Televiziyası, “China Daily” qəzeti ABŞ-da “xarici agent qanunu” çərçivəsində hərəkət edirlər. Eyni prinsip Rusiyanın RİA Novosti , “Sputnik”, “Russia Today”, Koreyanın KBS telekanalına və digər bir sıra ölkələrin media vasitələrinə də tətbiq edilib. 2019–2020-ci illərdə Ədliyyə Departamenti Türkiyə dövlət televiziyasının da xarici agent kimi qeydiyyata alınmasının zəruriliyi barədə rəy verib.
Qanuna əsasən, Amerika ictimai rəyinə və siyasətinə təsir etmək məqsədi ilə aparılan bütün fəaliyyətlər bu qanuna tabe olmalıdırlar.
Paradoksal haldır ki, “Xarici agentlər” mövzusunu əhatə edən qanunlar digər ölkələrdə – Rusiyada, Macarstanda, Bolqarstanda, Kanadada, Avstraliyada, Ukraynada, Gürcüstanda qəbul ediləndə və ya qəbul edilməsinə təşəbbüs göstəriləndə hər dəfə ABŞ tərəfindən etirazla qarşılanır. Əgər bu qanun mahiyyəti üzrə azadlıqların ziddinədirsə, ABŞ özü nümunə göstərərək, “Xarici Agentlərin Qeydiyyat Aktı”ndan imtina edə bilərmi?