“Hayakve” təşəbbüsü indi də hayların əsas qanununu “qorumaq”la məşğuldur
Hazırda Ermənistanda siyasi gündəmdə olan əsas məsələlərdən biri ölkəyə yeni konstitusiyanın gərək olması barədə baş nazir Nikol Paşinyanın yanvarın 19-da səsləndirdiyi təkliflərlə bağlıdır. Təklifin irəli sürüldüyü gündən etibarən bu istiqamətdə həm hakim “Mülki müqavilə” partiyasının rəhbərliyi və iqtidar partiyasının deputatları, həm də müxalifət fəalları və siyasi ekspertlər öz fikirlərini bildirirlər.
Qeyd edək ki, Ermənistanda bu istiqamətdə aparılan müzakirələr ölkəmizdə diqqətlə izlənilir. Məsələ ondadır ki, hayların əsas qanununda 1990-cı ildə qəbul olunmuş müstəqillik bəyannaməsinə istinad edilir. Müstəqillik bəyannaməsi isə ölkəmizə qarşı ərazi iddialarını stimullaşdırır, ona rəvac verir. Azərbaycana ərazi iddialarının qanunvericilik müstəvisindən yığışdırılmadığı müddətdə sülh müqaviləsinin imzalanması da qeyri-mümkün təsiri bağışlayır.
Fevralın 1-də bu istiqamətdə fikirlərini bölüşən Prezident İlham Əliyev bildirdi ki, müstəqillik haqqında bəyannamədə Qarabağın Ermənistanla birləşdirilməsinə və Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün pozulmasına birbaşa çağırışlar var. Bu sənədə istinadlar da Ermənistanın konstitusiyasında öz əksini tapıb. Həmçinin Ermənistanın digər normativ-hüquqi sənədlərində ölkəmizə qarşı ərazi iddiaları, İrəvanın qoşulduğu bir çox konvensiyalarda və digər sənədlərdə Azərbaycanın Qarabağ üzərində suverenliyini tanımayan çoxsaylı qeyd-şərtlər mövcuddur. Prezident qeyd etdi ki, bu iddialara son qoyulduğu, Ermənistan konstitusiyasında və digər normativ-hüquqi sənədlərdə dəyişikliklər edildiyi halda sülhə nail oluna bilər. Dövlətimizin başçısı bildirdi ki, hazırda Ermənistanda bu mövzuda ölkədaxili müzakirələrin başlanması müsbət addım kimi qiymətləndirilir və bu, sülh prosesinin tezliklə yekunlaşdırılması üçün yaxşı imkan yarada bilər.
Ermənistanda isə konstitusiyanın dəyişdirilməsi məsələsi ilə bağlı hakim siyasi düşərgədə, əsasən, həmrəylik mövcuddur. Onlar baş nazirin təklifi ətrafında yekdillik nümayiş etdirirlər. Hətta, parlamentin sədri Alen Simonyan bir qədər də irəli gedərək, dövlət himninin və gerbinin də dəyişdirilməli olduğunu bildirib. O, özünün “Teleqram” kanalında yazıb: “Mənə aydındır ki, Ermənistan Respublikasının himni gec-tez dəyişdirilməlidir. Onun bizim dövlətimiz və erməni musiqisi ilə əlaqəsi olmalıdır. Dövlət himni qaydalara uyğun ifa edilməlidir. Mən himni dahi Aram Xaçaturyanın möhtəşəm musiqisi ilə əvəz etmək lazım olduğunu iddia etmirəm. Amma görünən odur ki, bizə yad, xaricdən gələn mövcud himnin dəyişdirilməsi zərurətdir”.
Gerblə bağlı da fikirlərini bölüşən Simonyan qeyd edib ki, bu məsələ də müzakirə edilməlidir. O, gerbdə Nuh peyğəmbərin gəmisinin, Türkiyə ərazisindəki Ağrı dağının və indiki Ermənistan ərazisinin su altında qalmasının təsvirini nəzərdə tutaraq yazıb: “Ən azından gerbdə Ermənistan su altında qalmış vəziyyətdə təsvir olunmamalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki, “Böyük daşqın” bəşəriyyətin cəzası idi. Bundan əlavə, gerbimizdəki şir “Facebook”dakı gülüş işarəsinə bənzər şəkildə ola bilməz. Ermənistanı qoruyan qılınc isə zəncirlənmiş halda əks oluna bilməz”.
Jurnalistlərə müsahibəsində isə A.Simonyan deyib ki, yeni konstitusiyaya ehtiyac regionda baş verən geosiyasi dəyişikliklərin nəticəsidir. Onun sözlərinə görə, Ermənistan müstəqilliyini bərpa edəndən bəri fundamental sənədlərdə yenidən işlənməli olan müddəalar var: “Bunlar geosiyasi dəyişikliklərlə və son hadisələrlə bağlıdır. Biz Ermənistanın hara getdiyini və hansı məqsədlər güddüyünü başa düşməliyik. Ermənistan Respublikasının hansı məqsədlə mövcud olduğu sualını özümüzə verməliyik: O, “böyük Ermənistan”ı bərpa etmək, yoxsa vətəndaşların təhlükəsizliyini və rifahını təmin etmək üçündür? Bu suallara cavab verməliyik və hesab edirəm ki, cəmiyyətimizdə onlara verilən cavablar birmənalı deyil”.
Ancaq parlament sədrinin müavini Ruben Rubinyan iqtidarın ölkənin himni və gerbinin dəyişdirilməsi ilə bağlı qərar qəbul etmədiyini bildirib. Onun sözlərinə görə, hazırda hakim “Mülki müqavilə” partiyasının, onun parlamentdəki fraksiyasının və hökumətin bununla bağlı hər hansı qərarı yoxdur: “Kim dedi ki, biz himni və gerbi dəyişmək istəyirik? Şəxsən mən onları dəyişdirmək istəmirəm”.
Rubinyan, onu da bildirib ki, yeni konstitusiya layihəsi mövcud deyil, onu heç kim görməyib.
Parlamentin dövlət-hüquq məsələləri daimi komissiyasının sədri, hakim “Mülki müqavilə” partiyasından olan deputat Vladimir Vardanyan isə fevralın 5-də parlamentdə jurnalistlərin suallarını cavablandırarkən deyib: “Biz konstitusiyaya iki prizmadan baxmalıyıq. Bunlardan birincisi sənədin mətninin özü, digəri vətəndaşların iradəsi və ya sərhədləridir. “Bu məsələ, əslində, 2018-ci ildən bəri davamlı olaraq müzakirə olunur. Mən istəyirəm ki, biz konstitusiyaya sosial, ictimai münasibətlərin inkişafı ilə bağlı dəyişdirilməli olan canlı sənəd kimi baxaq. Bu nöqteyi-nəzərdən Ermənistan müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra nəinki konstitusiya islahatlarını, hətta yeni konstitusiyanın mətni məsələsini də müzakirə edən ilk və sonuncu ölkə deyil”.
Yeni konstitusiyada müstəqillik bəyannaməsinə istinadın mümkün olub-olmaması ilə bağlı suala, o, belə cavab verib: “Konstitusiyanın yeni mətni referenduma çıxarılarsa, hansı mətndə olacağına hakimiyyət mənbəyi qərar verəcək”.
Müxalifətin konstitusiyanın dəyişdirilməsinin Azərbaycanın tələbi olmasına əmin olduğuna dair fikirləri şərh edən komissiya sədri deyib: “Biz bu problemi Azərbaycan mediasından daha çox müzakirə edirik. Heç bir konstitusiya təzyiq altında qəbul edilə bilməz və qəbul edilməməlidir. Çünki təzyiq altında qəbul olunarsa, suverenliklə bağlı problemlərimiz olacaq. Yeni konstitusiyada müstəqillik bəyannaməsinə bəlkə daha çox, bəlkə daha az istinad ola bilər. Hələlik, sadəcə, ideya var və hər şeyi qeyd etdiyim kimi, hakimiyyət mənbəyi, yəni xalq həll edəcək. Mən həmişə konstitusiyanın həftədə bir dəfə dəyişdirilməsi cəhdlərinin əleyhinə olmuşam, eyni zamanda, konstitusiyanı “müqəddəs inək” kimi qəbul etmək cəhdlərinin də əleyhinəyəm, bu, canlı sənəddir”.
Siyasi analitik Suren Surenyants hesab edir ki, baş nazir konstitusiya və müstəqillik bəyannaməsi ilə bağlı “aşağı səviyyəli” ritorika ilə Ermənistan dövlətçiliyini delegitimləşdirir: “Paşinyan fevralın 1-də ictimai radioya müsahibəsində dedi ki, Ermənistan konstitusiyasının qəbulu və ona əlavələrin edilməsi heç vaxt vətəndaşların iradəsini azad ifadə etdiyi şəraitdə baş verməyib. Bəs başqa ölkələrin diktəsi ilə hazırlanacaq konstitusiya nə dərəcədə legitim olacaq? Paşinyan, şübhəsiz ki, vacib olan daxili legitimlik məsələlərindən narahatdır, lakin siz kənardan sifarişlə yeni konstitusiya qəbul etməyə hazırlaşdığınız halda, dövlətçiliyinizin legitimliyi sual altına düşür”.
Ermənistanın sabiq ədliyyə naziri Gevorq Danielyan isə fikirlərində bir qədər də qabağa gedərək Azərbaycanın yeni konstitusiya qəbul etməli olduğunu deyib. Sabiq nazir sərsəm fikirlərini sosial şəbəkədəki hesabında ifadə edib.
Bu arada “Hayakve” təşəbbüsünün indi də konstitusiya hərəkatı formalaşdırmaq üçün işlərə başladığı açıqlanıb. “Hayakve”nin ofisindən verilən məlumata görə, təşəbbüs şurası fevralın 6-da mübarizə ilə bağlı addımlarını açıqlayacaq. Qeyd olunur ki, hərəkat Ermənistanın müstəqillik bəyannaməsi və konstitusiyasını “qorumaq” məqsədi ilə yaradılacaq.
Qeyd edək ki, “Hayakve” təşəbbüsü ötən ilin yayında yaradılmışdı. Məqsəd N.Paşinyanın Qarabağı Azərbaycanın bir hissəsi kimi tanımasının hüquqazidd olduğunda dair 40 min imza toplamaq idi. Ancaq onların təşəbbüsü uğursuzluğa düçar oldu. İndi yeni təşəbbüsü də eyni aqibətin gözləmədiyinə heç kim təminat verə bilməz.
Müzakirələr qonşu ölkələrdə də siyasi ekspertlərin diqqətini çəkib. Gürcü politoloq Gela Vasadze Ermənistan mətbuatına müsahibəsində deyib ki, o, bu mövzuda azərbaycanlı qonaqlar və müxtəlif ekspertlərlə söhbətlər aparıb: “Mənim başa düşdüyüm qədər hər iki tərəf bir-birinin ərazi bütövlüyünü tanıdığını bəyan edir. Amma Bakıda deyirlər ki, Ermənistan konstitusiyası və ali sovetinin qərarı bunu qadağan edirsə, İrəvan sülh sazişini necə bağlayacaq? Bu, onların mövqeyidir”.
Vasadze qeyd edib ki, Ermənistanın Azərbaycanın Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin hüquqi varisi olması ilə bağlı iddialarına gəlincə, bu, həqiqətən də belədir: “Gürcüstan da Gürcüstan Demokratik Respublikasının hüquqi varisidir. Mən azərbaycanlı qonaqlarımdan birinə bu barədə sual verəndə və ona Gürcüstanla Azərbaycan arasında nə ola biləcəyi ilə bağlı sadə sual verəndə o, mənə aydın cavab verdi: Gürcüstan Alma-Ata Bəyannaməsini tam olaraq tanıdı, Ermənistan isə qeyd-şərtlə qəbul etdi. Alma-Ata Bəyannaməsində Qarabağ məsələsi də daxil olmaqla, on qeyd-şərt var. Ümumiyyətlə, məndə belə bir təəssürat yaranıb ki, həm Azərbaycan, həm də Ermənistan üçün gələcəkdə qarşılıqlı etimadsızlığın baş verməməsi, müdaxilə üçün heç bir çatın qalmaması çox vacibdir”.
Göründüyü kimi, Ermənistanda konstitusiyaya dəyişikliklər, yaxud yeni əsas qanunun qəbulu ilə bağlı müzakirələr getdikcə qızışmaqdadır. Onların nə ilə yekunlaşacağını isə təbii ki, zaman göstərəcək.
Fikrət SADIXOV,
politoloq
Ermənistan ya konstitusiyasına düzəlişlər etməli, ya da yeni əsas qanun qəbul etməlidir. Çünki müasir beynəlxalq münasibətlər sistemində bir dövlətin digərinə ərazi iddialarının olması nonsensdir. İndi 1990-ci illər deyil. Regionda yeni reallıqlar yaranıb. Həmin reallıqları da yaradan Azərbaycandır. Ölkəmizə qarşı ərazi iddialarının hələ də qalması, əlbəttə, Ermənistanın tam mənada qeyri-sivil və qeyri-adekvat dövlət olmasının göstəricisi ola bilərdi. İndi hökumət yeni reallıqları anlayır. Daxildə bir sıra qüvvələr isə ona qarşı çıxırlar. Radikal müxalifətçilər, revanşistlər kifayət qədər aqressivdir. Amma onlar çoxluq təşkil etmirlər. Çoxluq başa düşür ki, Azərbaycan müharibədə qalib gəldikdən, öz torpaqlarını azad etdikdən sonra Ermənistan konstitusiyasında belə müddəaların qalması absurddur.
Eyni zamanda, Azərbaycan tərəfi mövqeyini rəsmi İrəvana çatdırıb. Bildirilib ki, müvafiq müddəalar konstitusiyadan qaldırılmayanadək sülh sazişi imzalanmayacaq. Çünki belə olan halda sülh sazişi heç bir məna daşımayan sənədə çevrilə bilər.
Səxavət HƏMİD
XQ