İki adaxlısı olan qız, ikili oyunlar və bədbəxtlik ssenarisi
“Qızın iki adaxlısı var”. Rejissor Hüseyn Seyidzadə tərəfindən bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun eyniadlı operettası əsasında ekranlaşdırılmış “O olmasın, bu olsun” filmindəki bu məşhur ifadə çoxlarımızın xatirindədir. Ermənistan, təxminən, həmin qızın günündədir. Hərçənd, ABŞ-ni ayrıca götürsək, İrəvanın hətta üç adaxlısının olduğunu deyə bilərik. Fikrimizi əsaslandırmaq üçün tarixə nəzər salaq. Amma əvvəlcə bildirək ki, Ermənistan filmdəki Gülnaz qədər pak, saf və təmiz qız deyil. Əslində, ölkənin “adaxlıları” olan Qərbə və Rusiyaya da Məşədi İbad və Sərvər kimi baxmaq düzgün olmaz. Birincilər son dərəcə riyakardırlar. Yazımız bu riyakarlığın müxtəlif təzahür formaları barədədir.
***
Əlqərəz, ondan başlayaq ki, 1826–1828-ci illərin Rusiya – İran müharibəsindən sonra, daha dəqiq desək, 1830-cu ildə ermənilərin Qafqaza köçürülməsinə start verildi. Bu, Rusiya tərəfindən həyata keçirildi. Məqsəd türk-müsəlmanların olduğu bölgədə xristian bufer zonası yaratmaq idi. Mövcud ssenari, yekunda Cənubi Qafqazda erməni vilayətinin formalaşması reallığını doğurdu ki, bu, Qərbin də maraqlarına tam şəkildə cavab verirdi. Sonrakı mərhələdə həmin vilayətin möhkəmləndirilməsi də həmçinin.
Beləliklə, 1830-cu ildən 1918-ci ilədək Rusiya “erməni kartı”ndan Qafqazın türk-müsəlman əhalisinə, Qərb isə Osmanlı dövlətinə qarşı istifadə etdi. Doğrudur, ikincinin “Şərq məsələsi”nin tərkib hissəsi kimi erməni amilindən kənar durub “yunan kartı”nı üstün tutduğu vaxtlar da oldu. Ancaq Birinci dünya müharibəsi dönəmində Qərbin “erməni sevdası”nın yenidən aktuallaşdığını gördük. Həmin mərhələdə yeni təşəkkül tapmış bolşevizm də bu sevdanın daşıyıcısına çevrildi. İtirən biz olduq. Nəinki biz, bütövlükdə, regionun türk-müsəlman kəsimi.
1918-ci ildə tarixi Azərbaycan torpaqları hesabına Ermənistan dövləti yaradıldı. 1920-ci ildə sovet Rusiyasının işğalı, sonradan SSRİ-nin təşəkkülü ilə “erməni kartı” yenidən birbaşa rus imperializminin sərəncamına keçdi. Nəticə etibarilə yenə ərazilər itirdik. Əlbəttə, həmin müddətdə bu kartın Qərb qanadı da aktivliyini qorudu. Nəhayət, 1987-ci ildən başlayaraq, həm rus, həm də Qərb imperializmi erməni amilinin daha da güclənməsi baxımıdan müştərək fəaliyyətə keçdilər. Ancaq sabiq SSRİ-nin hələ möhkəm olduğu vaxtlarda da ermənilərə Azərbaycan torpaqları hesabına ərazi hədiyyələrinin edilməsi cəhdlərinin mövcudluğundan xəbərdarıq.
Ulu öndər Heydər Əliyev bu kimi “ssenarilərin” qarşısını böyük məharət alırdı. Təsadüfi deyil ki, dahi şəxsiyyətin 1987-ci ildə SSRİ-dəki hakimiyyət olimpindən uzaqlaşdırılmasından dərhal sonra ermənilər hərəkətə keçdilər. Onların Azərbaycanın Qarabağ bölgəsinə iddiaları baş qaldırdı. Yenə Qərb və Rusiya müştərək şəkildə erməni amili naminə hərəkətə keçdilər. Nəticədə torpaqlarımızın 20 faizi işğal olundu, bir milyondan çox həmvətənimiz öz doğma yurd-yuvalarından didərgin salındı. Yenicə müstəqilliyini qazanmış Azərbaycan daxili anarxiya və xaos girdabında boğularaq, gedişata qarşı heç nə edə bilmədi. Tədricən “erməni kartı” Qərbin və Rusiyanın ölkəmizi tamamilə parçalamaq, dövlətçiliyimizin məhvi alətinə çevrildi. Ümummilli lider Heydər Əliyevin müstəqil Azərbaycanda siyasi hakimiyyətə qayıdışına qədər bu mənfur proses var gücü ilə davam etdi.
Ulu öndər Heydər Əliyev bir çox anti-Azərbaycan planları alt-üst etdiyi kimi, erməni işğalını da dayandırdı. İnsanlarımızın dahi liderə inamı nəticəsində xalq-hakimiyyət vəhdəti gücləndi. Bu vəhdət gələcək inkişafın əsasını qoydu. Ölkəmizdə dövlət hakimiyyəti möhkəmləndi və illər keçdikcə özündə kənar təsirlərə qarşı ciddi müqavimət əzmi formalaşdırdı. Heydər Əliyevin Qarabağ uğrundakı diplomatik savaşı qətiyyətli obraz qazandı. Azərbaycanda və kənarda elə bir mötəbər toplantı olmadı ki, bu böyük şəxsiyyət orada Qarabağdan və işğal edilmiş digər rayonlarımızdan söz açmasın. Heydər Əliyev dühasının uğurlu siyasət kursu nəticəsində xarici aləm, nəhayət ki, Azərbaycan reallıqlarını görməyə başladı, işğal faktı bir çox beynəlxalq sənədlərdə əksini tapdı.
***
Amma dünya ikili standartlarından, ermənipərəstliyindən də qalmadı. Erməni sevdası naminə Qərb – Rusiya mütəşəkkilliyi özünü ATƏT-in Minsk qrupu adlı təsisatın egidası altında göstərdi. O qrup ki, tərkibində ABŞ, Fransa və Rusiya təmsil olunurdu. O qrup ki, ölkəmizi işğalla barışmağa çağırmaqdan başqa heç nə etmədi. Regiona mənasız səfərlər reallaşdıran Minsk qrupunun həmsədrlərinin qarşısında dayanan başlıca vəzifə işğalı leqallaşdırmaq oldu. Bunun üçün strategiya da hazırladılar – illər keçəcək, nəsillər dəyişəcək və Azərbaycan insanı üçün Qarabağ heç bir əhəmiyyət daşımayacaq.
Lakin ulu öndər Heydər Əliyevin layiqli davamçısı Prezident İlham Əliyev bütün məkrli hesablamaları puça çıxardı. Dövlətimizin başçısının 2003-cü ilin oktyabrından başlayaraq yeritdiyi siyasi xətt Heydər Əliyevin Qarabağ davasındakı ideoloji məzmunu həm möhkəmləndirdi, həm də bu məzmun üçün iqtisadi baza formalaşdırdı. Görülmüş işlər bəhrəsini 2020-ci ildə – 44 günlük Vətən müharibəsi zamanı verdi. Azərbayan Ermənistan üzərində tarixi Zəfər qazanaraq işğala son qoydu, haqqına sahibləndi.
2018-ci ildə Qərb Ermənistanı Rusiyadan qoparmağı bacarmışdı. Əslində, “Qızın iki adaxlısı” söhbəti məhz həmin vaxtdan meydana çıxmışdı. Amma 2020-ci il müharibəsindən sonra yaşanan proseslər “erməni sevdası”nın aktuallığı baxımından başqa mənzərələr doğurmuşdu. Həmin mənzərələri yenə görürük. Görürük ki, Qərb və Rusiya erməni maraqları naminə həm birgə fəaliyyətdə, həm də rəqabətdədir. Onlar iki yüz illik erməni planının iflasa uğradığını dərk etsələr də, yenə özlərini daha yaxşı adaxlı qiyafəsində göstərməyə çalışırlar. Bu çalışmalar son dərəcə böyük rikayarlıq səhnələri ilə yadda qalır. Elə 44 günlük müharibə günlərində də eyni meyil yaşanmışdı. Azərbaycanın düzgün siyasi kursu fonunda “adaxlıbazlıq” heç bir nəticə verməmiş və yenə də vermir. Əksinə, Cənubi Qafqazda erməni avantürizmi üçün çəmbər get-gedə daralır.
Çəmbərin daralmasından söz düşmüşkən, 2023-cü ilin sentyabrında Azərbaycanın həyata keçirdiyi lokal xarakterli antiterror tədbirlərindən əvvəlki dövrü xatırlayaq. Ermənistan baş naziri Nikol Paşinyan ölkəmizin Qarabağ da daxil olmaqla ərazi bütövlüyünü tanıdığını desə də, həm rəsmi İrəvan, həm onun xaricdəki havadarları, həm də Rusiyadakı ermənipərəstlər cidd-cəhdlə Qarabağdakı erməni separatizminin saxlanmasına çalışırdılar. Rusiya sülhməramlılarının bölgəyə silah-sursat daşınmasına göz yumduqları bir vaxtda, Qərb Ermənistanın mövcud istiqamətdəki təminatına girişirdi.
Moskva Qarabağ avantürizmi üçün özünün lazımlılığını təsdiqləməyə, Qərb isə həmin avantürizmə sahiblənmək naminə daha iddialı olduğunu göstərməyə çalışırdı. Belə bir şəraitdə baş nazir N.Paşinyan bildirdi ki, Qarabağın özünün seçilmiş hakimiyyəti var. Sanki, eynilə otuz il əvvəlki proseslər yaşanırdı. Məsələn, 1992-ci ildə Azərbaycanla Ermənistan arasında atəşkəs elan edilmiş, buna baxmayaraq, dinc azərbaycanlılar qətlə yetirilmiş və rəsmi İrəvan demişdi ki, məsələnin onunla əlaqəsi yoxdur, Qarabağ ayrıca dövlətdir və sair və ilaxır. Əlbəttə, Azərbaycan otuz il əvvəlki Azərbaycan deyildi və Paşinyanın bunu dərk etməməsi nəinki ona, bütövlükdə, dünya erməniliyinə ikinci rüsvayçılığı yaşatdı.
Bəli, Azərbaycanın antiterror əməliyyatı Qarabağdakı qondarma rejimi, necə deyərlər, göy əskiyə büküb tarixin zibilliyinə atdı. Nüfuzlu “Politico” nəşri yazırdı ki, bunadək, konkret olaraq sentyabrın 17-də Rusiyanın ABŞ-ın və Avropa İttifaqının nümayəndələri İstanbulda gizli görüş keçiriblər. Görüşdə ABŞ-ın Qafqaz üzrə baş müşaviri Lui Bono, Avropa İttifaqının Cənubi Qafqaz və Gürcüstan böhranı üzrə xüsusi nümayəndəsi Toivo Klaar və Ermənistanla Azərbaycan arasında münasibətlərə nəzarət edən Rusiya Prezidentinin xüsusi nümayəndəsi İqor Xovayev iştirak ediblərmiş. Məqsəd Azərbaycanın öz suverenliyini və ərazi bütövlüyünü bərpa etməsinin qarşısını almaq imiş. Üçlük ölkəmizi cilovlamaq üçün təzyiq tədbirləri hazırlamaq istəyib.
***
Bu gün də Azərbaycanı öz prinsiplərindən döndərmək, Cənubi Qafqazda erməni avantürizmini saxlamaq, ölkəmizi ədalətsiz sülhlə barışdırmaq istiqamətində “fəaliyyət” gerçəkləşdirilir. Mövcud “fəaliyyətin” Qərb və Rusiya xətti eyni dərəcədə aktivdir. Tam əminliklə deyə bilərik ki, Ukrayna müharibəsi fonunda özünü qabarıq formada göstərən geosiyasi rəqabətin Cənubi Qafqaz seqmenti aktuallaşıb. Rusiya əvvəl də istəyirdi, indi də çalışır ki, Ermənistanı öz orbitinə qaytarsın. Qərb isə ikincini əlində möhkəm saxlamaqla, 2018-ci il inqilabının nəticələrini qorumağa köklənib. Mövcud situasiyada rəsmi İrəvan hər iki “adaxlıya” ərə getmək sözü vermiş qıza bənzəyir. Daha doğrusu, “qız” Qərblə aşkar münasibətdədir, Rusiya ilə gizlində görüşür. Məsələ ondadır ki, bu “görüşdən” Qərbin də xəbəri var. Bəs niyə baş verənlərə laqeyddir? Səbəb çox sadədir – Qərb çalışır ki, mahiyyəti və məramı pozğunluqla yoğrulmuş “fahişəni” əlini cibinə salmadan, başqasının, indiki halda Rusiyanın hesabına dolandırsın. Moskva bu işi sevə-sevə görür. Təsadüfi deyil ki, rəsmi İrəvanın anti-Rusiya tezislərinə, Kremlin birincini qınayıcı ritorikasına baxmayaraq, Rusiya ilə Ermənistanın iqtisadi əlaqələrində ciddi artım var.
Yeri gəlmişkən, 2023-cü ildə Moskva ilə İrəvan arasındakı qarşılıqlı ticarətin həcmi 55,8 faiz artaraq, 7,4 milyard dollara çatıb. Müqayisə üçün deyək ki, 2020-ci ildə mövcud həcm cəmi 2,3 milyard dollar, 2021-ci ildə 2,6 milyard dollar, 2022-ci ildə 91,7 faiz artaraq 5 milyard dollar, ötən il isə 7,4 milyard dollar olub. Bu il tərəflər rekord göstəriciyə imza atmağı hədəfləyirlər. Söhbət 14-16 milyard dollara qədərki nəticənin əldə olunmasından gedir. Deməli, Rusiya Ermənistan iqtisadiyyatının əsas himayəçisi olmaqda davam edir.
Onu da bildirək ki, Ermənistan iqtisadiyyatı durğun vəziyyətdədir və məhdud sənaye potensialına malikdir. Onun müstəqil şəkildə ticarət dövriyyəsinin belə kəskin artımını təmin edə bilməsi mümkünsüzdür. Məsələ burasındadır ki, ölkədə son üç ildəki dinamika, ilk növbədə, xarici malların və avadanlıqların, o cümlədən, ikili təyinatlı məhsulların təkrar ixracı və geri alınması üzrə müxtəlif sxemlər hesabına təmin edilib. Erməninstan və Rusiya şirkətləri bu malları ABŞ və Avropa İttifaqının sanksiyalarından yan keçərək vasitəçilərin və nəqliyyat şirkətlərinin yardımı ilə daşıyıblar. Təkrar ixracdan təkcə Ermənistan pul qazanmır. Axı Aİ-nin Rusiya neftini və qazını almaqdan imtinası şəraitində Moskva üçün də büdcəni doldurmaq vacibdir.
Bəli, hazırda Ermənistan, eyni zamanda, Rusiyanın dövlət büdcəsinin dolmasına töhfə verən mənbədir. Yəni, yuxarıda sadalanan rəqəmlərin arxasında reallıq dayanır. Bundan başqa, Ermənistanın xarici ticarətinin sürətli artımında pay qızılın və almazın təkrar ixracının həcmi ilə də bağlıdır. Belə ki, ölkənin ixrac etdiyi 8,4 milyard dolların 21,5 faizi və ya 1,8 milyard dolları qızılın, 7 faizi və ya 589 milyon dolları isə almazın hesabınadır. Ümumilikdə, Ermənistanın ixracının 28,5 faizi Rusiya qızılının və almazının Birləşmiş Ərəb Əmirliklərinə və Honqkonqa təkrar ixracının payına düşür.
Beləliklə, Ermənistanın Rusiya hesabına malların təkrar ixracına görə sürətlə zənginləşməsi İrəvana imkan verir ki, xaricdən, o cümlədən, Qərbdən silah alınmasının həcmini xeyli artırsın. Deməli, Moskva ona pul qazanmaq imkanı yaradır. Guya, fəal şəkildə anti-Rusiya sanksiyaları yeridən və onlardan yan ötənləri tənqid edən Paris, Brüssel və Vaşinqton Ermənistanın əlavə vəsaitləri haradan əldə etdiyini bilmir? Hər üçü bilir, özü də çox gözəl. Amma duruma göz yumurlar.
Digər tərəfdən, Qərb İrəvana təkcə silah satmır, həm də aktiv maliyyə yardımı göstərir. Aİ Ermənistana rəsmi formula inansaq, infrastrukturun inkişafına, rəqəmsallaşmaya, iqlim layihələrinə, nəqliyyat və demokratik islahatlara yönəlmiş 2,6 milyard avro ayırıb. Paşinyan administrasiyası bundan “qənaət etdiyi vəsaiti” hərbiləşmə üçün sərf edir. ABŞ və Fransaya gəlincə, Vaşinqton USAID xətti ilə Ermənistana maliyyə yardımını iki dəfədən çox – 120 milyon dollardan 250 milyon dollaradək artırıb. Paris isə Hindistan və digər ölkələr vasitəsilə Ermənistanı öz lisenziyası əsasında istehsal olunan silahlarla təmin edir.
Əlbəttə, ola bilməz ki, Rusiya Ermənistanı yalnız iqtisadi planda dəstəkləsin. Yəni, erməni jurnalistlərin sualları qarşılığında Moskvanın İrəvanla müttəfiqlik münasibətlərinə sadiqliyini dəfələrlə vurğulayan rus rəsmiləri havadan-sudan danışmırlar. Deməli, Paşinyan və komandasının üzvlərinin rusiyalı həmkarlarına yağdırdıqları ittihamlar, birincilərin Kremlin hakim rol oynadığı Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatının Ermənistanı müdafiə etməkdə acizlik göstərməsini bildirmələri və sair bu sayaq deyimləri, ikincilərin “cavab atəşləri” ilə üzə çıxan gərginlik ab-havası yalnız illüziyadır. Çünki mövcud fonda vurğulanmalı bəzi məqamlar var. Məsələn, Moskva İrəvana “Smerç” tipli raketləri tədarük edir. Bununla bağlı konkret müqavilə mövcuddur. Maraqlıdır ki, 2022-ci ildən başlayaraq, Rusiyadan Azərbaycana bir dənə də olsun güllə gəlməyib. Guya ki, Ukrayna ilə müharibə buna imkan vermir. Deməli, Ermənistana olar, Azərbaycana yox?!
***
Sonda onu da vurğulayaq ki, Qərbin və Rusiyanın Ermənistana “elçi düşməsi” fonundakı meydana çıxan riyakarlıq səhnələri, erməni təəssübkeşliyinin aktivləşməsi İrəvanın illüziya bataqlığındakı yerini daha da möhkəmləndirir. Nəticə etibarilə Paşinyan və komandası ölkəmizlə sülhdən boyun qaçırır, mövcud istiqamətdə yeni-yeni iddialar irəli sürür. Bir sözlə, Ermənistan yenə “odla oynayır”. Ölkənin indiyədək bu davranışının hansı acınacaqlı durumlara səbəb olduğu hər kəsə yaxşı məlumdur. Yəni, heç bir halda, erməni təəssübkeşliyinin təzahürü olan tədbirlərin Azərbaycanı tutduğu haqq yolundan döndərməsi mümkün deyil. Yaxşı olar ki, bunu həm Qərbdəkilər, həm də Rusiyadakılar yaxşı-yaxşı dərk etsinlər. Yox, əgər məqsədləri Ermənistanın mövcudiyyətinə son qoymaqdırsa, yəni, onsuz da taleyinə pozğunluq yazılmış bu “fahişəni” tam bədbəxt eləməyə çalışırlarsa, o zaman buyursunlar.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ