Ağ ev “quyuya atdığı daşı” nədən belə tezliklə çıxarmaq istəyir?
Ermənistanla birbaşa sülh danışıqlarının arzuedilən finişə çatması üçün Bakı bütün mümkün variantları İrəvanın qarşısında sərgiləyib. Sülh sazişinin mətninə sayca onuncu təkliflər paketimiz və orada yer alan şərtlərimiz şəffaf və ədalətlidir. Buna adekvat cavab vermək, danışıqlar masasına əyləşmək əvəzinə, Paşinyan iqtidarı ermənipərəst Qərbdən imdad diləmək cəhdlərindən əl çəkmək istəmir. Güvəndiklərinə ümidlərinin özünü doğrultmadığına inanmaq istəməyən Ermənistan rəhbərliyi çeşidli “taktiki gedişlər” edir. “Üçlüy”ün 5 aprel Brüssel sammitindən sonra Avropadan və ABŞ-dan özlərinə hərtərəfli dəstək, Bakıya isə təzyiq gözləyən Paşinyan və onun komandası son patronlarını xərcləməkdədir.
Artıq bunu açıq şəkildə söyləyə bilərik: Vaşinqtondan ötrü Ermənistan və Azərbaycan arasında sülh sazişinin tezliklə imzalanması onun barışığa can atmasının deyil, ondan sonrakı mərhələdə bölgədə hadisələrin hansı ssenari üzrə cərəyan edəcəyindən keçirdiyi narahatlığın təzahürüdür. Bu narahatlığın başlıca səbəbi isə mütləq işə düşəcək Zəngəzur dəhlizinin və qitələrarası habın – Orta dəhlizin Rusiyanın və İranın nəzarətinə keçməsi ehtimalı ilə bağlıdır. Ağ ev hələlik bu yöndə əndişəsini diplomatik tərzdə, həm də “ezop dili”ndə ifadə etməkdədir.
* * *
Dövlət Departamentinin rəsmisinin “hər iki tərəf kompromisə getməlidir” deyərkən konkret kimin hansı güzəştlərə getməli olduğunu açıqlamaması, yəni detallara varmaması ən müxtəlif ehtimal və versiyaların irəli sürülməsinə yol açır. Bundan özü üçün yanlış qənaətlər çıxaran rəsmi İrəvan, eləcə də Ermənistan müxalifəti bir-birinə düz və tərs mütənasib yanaşmalara baş vururlar. Misal üçün, erməni politoloq Tiqran Abramyan Millerin hansı yeni sərt güzəştlərdən danışdığını anlamadığını deyir. “Biz, əslində, altı ildir uduzmuş, məğlub və geri çəkilən Ermənistanı görmüşük. 2018-ci ildən sonra İrəvan bütün danışıqlarda gedə biləcəyindən daha çox güzəştə getdi. İndi vasitəçiliyə iddialı ABŞ yeni güzəştlər elan edir. Ola bilsin ki, burada söhbət Zəngəzur dəhlizindən gedir”.
Böyük iqtisadi əhəmiyyətə malik Zəngəzur dəhlizinin açılmasında regional və regiondankənar aktorların marağının olduğunu deyən erməni ekspert Türkiyə ilə Azərbaycan üçün bu dəhlizin işə düşməsinin müstəsna siyasi əhəmiyyət kəsb etdiyini xüsusi olaraq vurğulayır: “Məqsəd Ermənistanla İranı ayırmaqdır. İran indi də deyir ki, Ermənistanla sərhədinin olmaması onun üçün qırmızı xəttdir. Amma dəhliz açılanda İranın hansı prioritetlərə sahib olacağını heç kim bilmir”.
Paşinyan iqtidarına müxalifətdə olan deputat Artur Xaçatryan isə bildirir ki, Ermənistan artıq bütün mümkün güzəştlərə getdiyinə görə “sərt kompromis” yalnız Zəngəzur dəhlizinin açılmasına aid ola bilər: “Bir gün bundan əvvəl Ərdoğan demişdi ki, Zəngəzur dəhlizi açıq olmalıdır”. Onun sözlərinə görə, Azərbaycan bu yolu açmaq üçün Ermənistana təzyiq edir, Paşinyan isə həmin yolun əvəzinə, “Dünyanın kəsişməsi” ideyasını irəli sürməklə təzyiqlərdən yayınmağa çalışır.
İki ölkə arasında sülhün əldə olunmasından sonra Zəngəzur nəqliyyat dəhlizinin açılması, həqiqətən də, ABŞ-nin və onun avropalı partnyorlarının Cənubi Qafqaz regionundakı maraqlarının kəsişmə nöqtəsinə çevrilib. Hazırda məhz bu layihəni kollektiv Qərbin bölgədə güddüyü siyasətinin əsas prioriteti hesab etmək olar. Aydın məsələdir ki, burada söhbət heç də 2020-ci il 10 noyabr tarixli üçtərəfli Bəyanatda göstərildiyi kimi, dəhlizin Rusiya FTX-nın və sərhəd qoşunlarının nəzarəti altında fəaliyyət göstərməsindən getmir. Göründüyü kimi, Vaşinqton Azərbaycanı Naxçıvana, oradan isə Türkiyəyə birləşdirəcək nəqliyyat kommunikasiyalarının Ermənistanın nəzarətində olmasına çalışır. Yuxarıda qeyd etdik ki, Ağ ev bütün hallarda Zəngəzur layihəsini Cənubi Qafqaz ölkələrinin Moskvadan asılılığını azaltmaq üçün “toxuduğu zəncirin” vacib halqası sayır.
* * *
Mövzu ətrafında iki aydan çoxdur davam edən müzakirələr indi özünün pik nöqtəsinə çatıb. Oxuculara xatırladaq ki, ABŞ Dövlət katibinin Avropa və Avrasiya məsələləri üzrə müavini Ceyms O'Brayn iyunda Bakıya səfəri ərəfəsində Konqresdəki dinləmələrdə bu məsələ barədə ətraflı danışıb. Çıxışında Nümayəndələr Palatasının üzvlərinə Mərkəzi Asiyanın bütün ölkələrinin öz mallarını Avropaya, dünya bazarına Çin, yaxud Rusiya vasitəsilə ixrac etdiyini xatırladan Ceyms O'Brayn bu qovşaqda Azərbaycanın alternativ marşruta çevrilə biləcəyini vurğulamışdı. Amma, o, bu zaman nəqliyyat marşrutunun keçəcəyi ölkələrin sırasına Ermənistanı da əlavə etməyi “unutmamışdı”: “Bir marşrut Gürcüstandan Qara dənizə keçir. Digəri isə daha geniş marşrutdur və o, Azərbaycan, Ermənistan və Türkiyə ərazisindən keçə bilər”.
Bu məqamda “stop-kadr” eləyib, O'Braynın alternativ marşrutla bağlı “maraqlı” açıqlamasını Vaşinqtonun kompromisə getmək təklifi ilə tamamilə üst-üstə düşməsi versiyasına diqqət yetirməyə dəyər. Yəni, ABŞ Dövlət katibinin müavini bir ay bundan əvvəl Ağ evin Zəngəzurlə bağlı mövqeyini tam açıqlığı ilə ortaya qoyub. Məlum olur ki, Bakıdan tələb olunan güzəşt Orta dəhlizə Ermənistanın da qoşulmasına razılıq verməsidir. Bəs, bunun əvəzində İrəvan hansı güzəştlərə gedəcək? Hələlik bu barədə okeanın o tayından konkret heç nə deyilməyib.
Bundan başqa, O`Brayn İrəvana səfəri zamanı Paşinyan hakimiyyəti ilə Azərbaycan, Ermənistan və Türkiyə arasında nəqliyyat kommunikasiyalarının bərpasının vacibliyi məsələsini də müzakirə etmişdi. Həmin danışıqlarda Ağ evin yüksək səviyyəli diplomatı açıq mətnlə bildirib ki, bu kommunikasiyaların açılması ABŞ-nin Rusiyanın Mərkəzi Asiya və Cənubi Qafqazda təsir imkanlarını sıfıra endirmək strategiyasının bir hissəsidir. İlk baxışda regional nəqliyyat kommunikasiyalarının, o cümlədən Azərbaycanla Naxçıvan arasında yolun açılması məsələsinə yanaşmada ABŞ və Ermənistanın mövqeləri oxşar görünür. Bu oxşarlığı şərtləndirən əsas amil Vaşinqton kimi, İrəvanın da Rusiyanın Zəngəzur dəhlizinə nəzarətini tamamilə istisna etmələridir.
Onu da qeyd edək ki, Ermənistanın rəsmi mənbələrindən mətbuata sızan məlumatlara görə, Azərbaycanla Ermənistan arasında imzalanacaq sülh sazişinin son mətnində Zəngəzur dəhlizindən bəhs edən bənd yoxdur. İntəhası, eyni zamanda, kənar aktorlar regional nəqliyyat kommunikasiyalarının açılması məsələlərinin müzakirəsini davam etdirirlər.
Ortaya çıxan sual budur: Azərbaycan bu kommunikasiyaların ABŞ və Ermənistanın istədiyi formada açılmasında maraqlıdırmı? Məlum olduğu kimi, qarşılıqlı razılaşma əsasında Azərbaycan İran ərazisindən keçməklə Naxçıvanla ayrıca nəqliyyat əlaqəsi yaratmağa üstünlük verir. Hazırda Şimal–Cənub beynəlxalq nəqliyyat dəhlizinin tərkib hissəsi kimi gələcəkdə İranın avtomobil və dəmir yolları şəbəkəsi ilə birləşdirilməsi planlaşdırılan “Araz yolu” adlanan nəqliyyat kommunikasiyalarının inşası da davam etdirilir. Onu da xatırladaq ki, bu layihə Ermənistanın 2020-ci il 10 noyabr tarixli Bəyanatında müəyyən edilmiş öhdəliklərini yerinə yetirməməsindən, Azərbaycan və Naxçıvan arasında maneəsiz nəqliyyat və logistika kommunikasiyaların açılışından imtina etməsindən sonra həyata keçirilməyə başlanıb.
* * *
Rəsmi Bakı dəfələrlə, həm də açıq şəkildə bəyan edib ki, baş nazir Paşinyanın irəli sürdüyü və rəsmi Vaşinqtonun dəstəklədiyi “Dünyanın kəsişməsi” ideyası onu qətiyyən maraqlandırmır. Çünki ABŞ-nin geosiyasi maraqlarına cavab verən bu layihə Ermənistanın Türkiyə ilə sərhədlərinin açılmasına yönəlib ki, bu da onun Rusiyadan ayrılmasına və Qərblə yaxınlaşmasına gətirib çıxarmasına hesablanıb.
Beləliklə, proseslərin hətta kənar müşahidəçisi də görür ki, Cənubi Qafqazda sülh əldə olunandan sonra ABŞ-nin Ermənistana yerləşməsi və Rusiya hərbçilərinin oradan qovulması prosesi daha da asanlaşacaq. Məgər son iki ildə ABŞ-nin Ermənistanda keçirdiyi hərbi təlimlər, Dövlət katibi Antoni Blinkenin köməkçilərinin, senator və konqresmenlərin İrəvana intensiv səfərləri buna xidmət etmir? Elə üç gün əvvəl başlamış “Eagle Partner-2024” birgə hərbi təlimlərini də, əslində, Rusiyanın Ermənistandan çıxarılması üşün “repetisiya” saymaq olar.
Baş verən bütün bu proseslərin fonunda Azərbaycan özünün qəti mövqeyindən geri çəkilmək barədə düşünmür və Ermənistandan sülhün şərtlərini yerinə yetirməsini tələb edir. Buraya hələ də işğal altında olan 4 anklav kəndin geri qaytarılması, Ermənistan konstitusiyasından ölkəmizə qarşı ərazi iddialarının çıxarılması kimi tələblər daxildir. Bu məsələlərdə Azərbaycanın milli təhlükəsizliklə bağlı narahatlığı var və bunu həm region ölkələri, həm də kənar aktorlar mütləq nəzərə almalıdırlar. Ən azı ona görə ki, bu tələblər yerinə yetirilmədən sülh müqaviləsinə imza atmaq yenidən hayların və onların arxasından boylananların tələsinə düşmək, bölgənin gələcəyini təhlükə qarşısında qoymaq demək olar.
ABŞ, doğrudan da, bölgədə sülh istəyirsə, bunları mütləq göz önünə almalı və Cənubi Qafqazda gərginliyi artıra biləcək hərəkətlərə deyil, İrəvana təzyiq göstərməyə üstünlük verməlidir.
İmran BƏDİRXANLI
XQ