İrəvan Bakının sülh sazişi ilə bağlı son təkliflərinə cavab verib
Deyəsən, Ermənistan və Azərbaycan arasındakı sülh danışıqlarının növbəti və sonuncu raundu uzaqda deyil. Bunu deməyə əsas verən, ilk növbədə, Nikol Paşinyan hökumətinin Bakının sülh sazişi ilə bağlı səkkizinci təkliflər paketi ilə bağlı verdiyi açıqlamadır.
Həmin təkliflər paketi bu ilin fevralında qarşı tərəfə çatdırılmış və fevral ayının 21-də Ermənistan təhlükəsizlik şurasının katibi Armen Qriqoryan açıqlama vermişdi. Dünən isə Ermənistan xarici işlər nazirliyinin mətbuat katibi Ani Badalyan jurnalistlərə məlumat verib ki, söhbət iki ölkə arasında “sülh müqaviləsi” layihəsinə dair təkliflərin səkkizinci variantından gedir.
Azərbaycanın sülh müqaviləsində müzakirəsini vacib saydığı məsələlərin nədən ibarət olduğu hər kəsə məlumdur. Bura Azərbaycanın hələ də işğal altında qalmış səkkiz kəndinin geri qaytarılması və Ermənistan qanunvericiliyində yer almış qonşu Azərbaycana və Türkiyəyə qarşı ərazi iddiaları ilə bağlı maddələrin aradan qaldırılmasıdır. İkitərəfli danışıqlarda İrəvan üçün “aşılmaz səddə” çevrilən, bu günədək müzakirəsindən yayındığı məhz bu mövzulardır. Sülh gündəliyinin bu iki paraqrafı üzrə qarşılıqlı razılığa gəlindikdən sonra, qalır neytral platformada sülh masasının arxasında “tet-a-tet” əyləşmək və sazişi imzalamaq. A.Qriqoryanın açıqlamasından bu qənaət hasil olur ki, Paşinyan iqtidarı, nəhayət, Azərbaycanın sülh gündəliyini müzakirə etməyə hazırdır və danışıqları davam etdirmək niyyətindədir.
Vaşinqton dialoqu alqışlayır
“Biz açıq şəkildə bildirdik ki, dialoqu alqışlayırıq”. Bu sözləri Azərbaycan –Ermənistan münasibətlərinin normallaşması ilə bağlı ABŞ Dövlət Departamentinin mətbuat xidmətinin rəhbəri Metyu Miller növbəti brifinqdə bəyan edib. Azərbaycan və Ermənistan arasında gələcək mümkün təmaslara dair sualı cavablandıran M.Miller onu da bildirib ki, problemin həlli yalnız danışıqlar masasından keçir: “İndi qarşıda baş tutacaq danışıqlar barədə nəsə demək istəmirəm. Biz ikitərəfli görüşləri, dialoqu alqışladığımızı bir daha açıq şəkildə bildirdik. Ağ Ev bu dialoqun asanlaşdırılması üçün üzərinə düşən istənilən rolu oynamaqdan məmnundur və biz buna davam edəcəyik. Hər hansı konkret görüşlərdən əvvəlcədən danışmaq istəmirəm”. Amma Amerika cəmiyyətində heç də hamı Millerin açıqladığı rəsmi mövqeyin səmimiliyinə inanmır. Misal üçün, amerikalı sabiq diplomat Ceyms Karden “Amerikan mühafizəkarlığı” (“The American Conservative”) jurnalında dərc olunan məqaləsində yazıb ki, əgər ABŞ həqiqətən də Ermənistanı xoşbəxt gələcəklə təmin etmək istəyirsə, Qafqaza müdaxiləni dayandırmalıdır. O, məqaləsində daha sonra qeyd edib ki, Birləşmiş Ştatlar Cənubi Qafqaza lüzumsuz və əlavə müdaxilədən çəkinməli, postsovet məkanına vurduğu zərəri azaltmalıdır: “İrəvanın Avropa İttifaqı (Aİ) və ABŞ ilə münasibətləri gücləndirmək istəyinə baxmayaraq, Brüssel görüşündə növbəti dörd il ərzində Ermənistana 270 milyon dollar qrant ayrılması barədə razılaşma ekspertləri heyran etmədi”. Siyasi texnoloq Karden İrəvanla Brüssel və Vaşinqton arasında yaxınlaşmanı son dərəcə təhlükəli adlandırıb. Bunun ardınca tanınmış diplomat Paşinyan hökumətini, haqlı olaraq, Qərbin inteqrasiya ilə bağlı yalan vədlərə inanan və hələ də bunun acısını yaşayan Ukrayna və Gürcüstanın “təcrübəsini” nəzərə almağa çağırıb. Kənar müşahidəçilərdə belə bir yanlış qənaət formalaşa bilər ki, uzunömürlü münaqişənin tənzimlənməsi prosesinə birbaşa və ya dolayısı ilə aidiyyatı olan aktorlar tərəflərin arzuladıqları sülhə öz töhfələrini verməyə çalışırlar. Amma reallıqda hər şey göründüyü kimi deyil. Bakı son otuz ildə bu cür “vasitəçilərin”, “həmsədrlərin” münaqişənin həllinə ikiüzlü, qərəzli münasibətlərinin dəfələrlə şahidi olub. “Cənubi Qafqazda sülhün mümkün qədər tez təmin olunması üçün hər şey edilməlidir”. Hayastan mediası xəbər verir ki, bunu İrəvanda səfərdə olan Avropa Şurasının baş katibi Mariya Peyçinoviç-Buriç Ermənistan parlamentinin spikeri Alen Simonyanla görüşündə deyib. Baş katib bildirib ki, regionda sülhün alternativi yoxdur. Onun sözlərinə görə, sülhün təmin olunması və onun mümkün qədər uzunömürlü olması üçün ciddi çalışmaq lazımdır. Onu da qeyd edək ki, AŞ-nin baş katibi Ermənistana səfəri çərçivəsində bir sıra rəsmi şəxslər, o cümlədən, baş nazir Nikol Paşinyanla görüşüb. M.Peyçinoviç-Buriçin qarşıdakı günlərdə Azərbaycana səfəri də gözlənilir.
“Böyük bacı” ümidləri doğrultmadı
İrəvanın Bakıdan bu günədək aldığı sülh sazişinin yeddi variantını qəbul etməməsinin, danışıqlardan yayınmasının əsas səbəblərdən biri kimi avropalı “bacısı” Fransanın adını tam əminliklə çəkmək olar. Bəs indi nə baş verdi ki, Ermənistan hakimiyəti Azərbaycanın sülh paketinin müzakirəsinə hazır olduğunu bildirdi? Yoxsa qərbli təəssübkeşlərinə bağladığı ümidlər özünü doğrultmadığına görə haqq yoluna gəldi?! Fransanın Cənubi Qafqazda sülh prosesinə “tormozlayıcı” təsirlərini şərh edən italiyalı analitik, Roma Sapienza Universitetinin beynəlxalq hüquq üzrə fəlsəfə doktoru Valentina Şabert bu təmayülün bölgə ölkələrinə yalnız ziyan gətirəcəyini bildirib: “Fransanın hərəkətləri Brüsselin özünü etibarlı vasitəçi kimi göstərməyə çalışdığı Cənubi Qafqazda sülh prosesində Avropa İttifaqının səylərini sarsıda bilər”. Təcrübəli ekspert qeyd edib ki, bu yaxınlarda Fransa ilə Ermənistan arasında hərbi-texniki əməkdaşlıq sahəsində imzalanan sazişlər Bakının mənfi reaksiyasına səbəb olub: “Fransadan Ermənistana hərbi texnikanın verilməsi Azərbaycan tərəfindən mənfi qarşılandı. Çünki Cənubi Qafqaz regionunda hələ də sülh əldə olunmayıb. Ümumiyyətlə, ayrı-ayrı ölkələrin öz milli maraqları çərçivəsində müstəqil fəaliyyət göstərməsi və Cənubi Qafqazda əvvəllər aralarında münaqişə yaşamış ölkələr arasında sülhün və dialoqun təşviqinə dair geniş ümumavropa yanaşmasına riayət etməməsi yolverilməzdir. Bu vəziyyət Avropanın məsələyə yanaşmasının özünün detallarının şübhə altına düşməsinə gətirib çıxarır”. V.Şabert daha sonra diqqəti İtaliya Xarici işlər nazirinin müavini Edmondo Çiriellinin aprelin 5-də Brüsseldə keçirilən ABŞ–Aİ–Ermənistan görüşü ilə bağlı verdiyi son şərhə çəkib. Onun sözlərinə görə, nazir Fransa diplomatlarını Cənubi Qafqazda davamlı sülhə nail olmaq üçün digər aktorların səylərinə xələl gətirməməyə çağırıb.
Göründüyü kimi, hayların fransız “züytutanlar”ından fərqli olaraq, italiyalı beynəlxalq hüquqşünas Bakı ilə İrəvan arasında münasibətlərin normallaşması məsələsində sağlam mövqe nümayiş etdirir. Xanım Şabertin Parisin Cənubi Qafqazda destruktiv əməlləri ilə bağlı hüquqi mülahizələrinin əyani təsdiqi göz qabağındadır. Fransanın Ermənistandakı səfiri Olivye Dekotini növbəti qalmaqallı açıqlaması ilə gündəmə gəlib. O, “X” sosial şəbəkəsindəki hesabında bunları yazıb: “Fransa Ermənistana başqa ölkələr üçün əlçatmaz olan ən müasir hərbi texnikanı tədarük edir”. Səfir paylaşımına Fransanın “Thales” şirkətinin istehsal etdiyi radarları, o cümlədən, üç ədədi Ermənistana təhvil verilmiş “Ground Master 200” sistemləri barədə məqalənin linkini də əlavə edib.
Yəni, müsyö Dekotini bununla demək istəyir ki, Fransa hazırda Ermənistana elə hərbi texnika göndərir ki, başqaları onu heç cür əldə edə bilməzlər. Səfirin bu açıqlaması Makron Fransasının Ermənistanı fəal şəkildə silahlandırmaq kimi hərbi-siyasi avantürasından əl çəkmədiyi anlamına gəlir. Bu isə Cənubi Qafqazda uzunmüddətli sülhün əldə olunması imkanlarına mənfi təsir göstərir.
Ermənistan parlamentində telefonsuz dinləmələr
Dünən Ermənistan baş nazirinin müavini Mqer Qriqoryanın və xarici işlər naziri Ararat Mirzoyanın iştirakı ilə parlamentin qapalı iclasında dinləmələr başlayıb. Hay saytlarının verdikləri məlumatlara əsasən, iclasın gündəliyinə Azərbaycanla Ermənistan arasında sərhədlərin delimitasiya və demarkasiyası üzrə məsələlər daxildir. Məlumatda o da qeyd olunur ki, dinləmələr iqtidardakı “Vətəndaş sazişi” partiyasının təşəbbüsü ilə keçirilir. Parlamentdəki müxalif fraksiyalar bu xarakterli müzakirələrin təşkilinə etirazlarını bildiriblər. Bu səbəbdən parlamentin sədri Alen Simonyan iclasın qapalı keçirildiyini və məxfiliyini əsas göstərərək gündəliyi qəbul etməyənlərin iclas zalını tərk etməsini istəyib. Spikerin göstərişinə əsasən, deputatlar dinləmələrdə telefonsuz iştirak ediblər.
Bəli, iki ölkə arasında sülh sazişində erməni parlamentarilərinin müzakirəsini və yekdil rəyə gəlmələrini tələb edən nüanslar var. Onlar əvvəlcə Fransadan, İran üzərindən Hindistandan Ermənistana silah-sursatın daşınmasına, İrəvanı yenidən müharibəyə sürükləməyə çalışanların təhlükəli planları ilə bağlı sağlam mövqelərini bildirməli, kəndlərin geri qaytarılması, sərhəd xəttinin hansı xəritələr əsasında çəkiləcəyinə aydınlıq gətirməlidirlər. Onlar İrəvanın qərbli havadarlarına güvənərək beynəlxalq tribunalardan yalan və böhtanla dolu bəyanatlar vermək təcrübəsinə son qoyması və Bakının irəli sürdüyü sülh sazişinin səkkizinci variantı barədə ciddi düşünməlidirlər.
Nəhayət, Nikol Paşinyanın özünün də etiraf etdiyi kimi, “ərazi bütövlüyünün qarşılıqlı tanınması, sərhədlərin demarkasiyası və kommunikasiyaların blokdan çıxarılması prosesi” gecikmədən həllini tapmalıdır. Əgər bunlar baş verməzsə, Azərbaycanın sınaqdan çıxmış sülhəməcburetmə üsulunu işə salmaqdan başqa yolu qalmayacaq. Bu reallığı, gec də olsa, Ermənistan və onun kəmfürsət və məkrli himayədarları da anlamalıdırlar.
Fərhad MƏMMƏDOV,
siyasi icmalçı
Bəli, Azərbaycan tərəfi sülh sazişinə səkkizinci dəfə öz şərhlərini əlavə edib qarşı tərəfə göndərmişdi. İndi Ermənistan rəhbərliyi buna öz şərhlərini qoşaraq Bakıya qaytarıb. Biz həmin şərhlərlə tanış olandan sonra ya danışıqlara gedəcəyik, ya da növbəti şərhlərimizi hazırlayıb onlara göndərəcəyik. Ümumiyyətlə, sülh danışıqları prosesi davam edir və bu prosesdə durğunluğun yarandığını, görüşlərin keçirilmədiyini demək doğru olmaz. Bu ilin əvvəlindən xarici işlər nazirlərinin, eləcə də sərhəd məsələsi ilə bağlı hökumət komissiyalarının görüşləri baş tutub. Bu müddətdə ölkə liderləri iki dəfə görüşüblər.
Amma bir qədər əvvəl Ermənistan xarici işlər naziri bildirmişdi ki, sülh sazişi ilə bağlı ziddiyət yaradan iki prinsipial məqam var. Birincisi sərhədlərin delimitasiyasına, ikincisi isə kommunikasiyaların açılmasına aid məqamlardır. Bu fakt onu deməyə əsas verir ki, digər məsələlər ətrafında ümumi razılıq mövcuddur. Əsas məsələlərdən biri Azərbaycanın dörd kəndin geri qaytarılması ilə bağlı gözləntiləridir. Narahatlıq doğuran digər məqam isə Ermənistanın konstitusiyasında məlum maddələrin dəyişdirilməsidir. Sadaladığımız məqamlara qarşı tərəfin mövqeyi hələlik aydın deyil. Düzdür, baş nazir Paşinyanın hər iki məsələ barədə açıqlamaları var. Amma onun bəyanatlardan irəli gələn hər hansı hərəkətini görmürük. Yəni, prosesin başlanması, müvafiq qərarların qəbul edilməsi yoxdur. Bu halda etiraf etməliyik ki, bir tərəfdən danışıqlar davam edir, digər tərəfdən Azərbaycanın sülh gündəliyinə əlavə etdiyi şərhlərinə rəsmi İrəvan cavab verməyib.
İmran BƏDİRXANLI
XQ