III məqalə
Azad və təhlükəsiz olmaq istəyirsənsə, güclü ol!
Nikolay Starikov
Parçalanmaya təkan verənlər
Regionun geosiyasi xarakteristikasında indiki mərhələdə həm ayrı-ayrılıqda hər bir yerli dövlətin, həm də dövlətlər birliyinin rolu böyükdür. Cənubi Qafqaz dövlətləri də öz siyasətlərinin məzmun və məqsədinə uyğun şəkildə regional geosiyasi inteqrasiyaya ya töhfə verirlər, ya da mane olurlar. Bunun fonunda region ölkələrinin birgə fəaliyyətinin də əhəmiyyətini qəbul etmək gərəkdir. Biz II məqalədə Ermənistanın üzərinə götürdüyü siyasi normativlərə əməl etməməsini məhz bu məqamlara görə, bütövlükdə regionun geosiyasi parçalanmasına təkan verə biləcəyi tezisini iəli sürmüşdük. Məsələnin politoloji izahı əhəmiyyətlidir. Çünki hazırda politoloji təlimlərdə regionların geosiyasi tamlığı məsələsini necə təmin etməyin də təhlili aparılır. O cümlədən, sualı konkret qoymaq olar: Cənubi Qafqazın geosiyasi parçalanmasına təkan verən faktorlar hansılardır?
Bu zaman bir vacib məqamı da unutmaq olmaz. Məsələ yalnız region dövlətlərinin siyasəti ilə bağlı deyildir. Burada daha çox regionda fəal olan böyük güclərin rəsmən qəbul etdikləri geosiyasi və siyasi normativlərə əməl etməsi ilə yerli dövlətlərin eyni məsələlərə münasibəti də mühüm rol oynayır. Nəzəri olaraq anlaşılan olsa da, bu məsələ reallıqda ciddi araşdırma tələb edir. Çünki dövlətin nəzərdə tutduğunu həyata keçirməsi normativlərə nə dərəcədə əməl etməsi ilə sıx bağlıdır. Cənubi Qafqaz dövlətlərinin bu istiqamətdə fəaliyyətlərini əks etdirən konkret faktlara baxaq.
Geosiyasi və siyasi normativlər
Cənubi Qafqaz istiqamətində fəaliyyət göstərən böyük güclərin hər birinin geoiyasi və siyasi normativləri var. Onların hər biri sənəddə və bəyanatlarda regionda sülhün, barışın, əməkdaşlığın təmininə çalışdıqlarını ifadə edir. Bu, həm geosiyasi, həm də siyasi aspektdə belədir. ABŞ, Rusiya, Çin, Türkiyə, İran, Avropa İttifaqı... məhz bu xarakterdə normativlərə əməl etdiklərini bildirirlər. Lakin onların heç də hər biri verdikləri sözə və müəyyən etdikləri nəzəri normalara əməl etmir. Bununla ilk geosiyasi və siyasi təzad yaranır – böyük güclər regional siyasətlərində ardıcıl konstruktiv olmadıqlarına görə, onların buradakı mübarizələri bir sıra hallarda radikal xarakter alır və bütövlükdə, regionun geosiyasi mənzərəsində çatlar yaradır.
Bir misalda bunu göstərmək olar. Avropa İttifaqı rəsmən qəbul etdiyi siyasi normativlərdə ifadə edir ki, dünyanın hər bir yerində beynəlxalq münasibətləri “hərbi güc” əsasında deyil, “ideya, fikir, vicdan” amilləri əsasında quracaqdır. Bu prinsiplər İan Mannersin Avropa üçün hazırladığı “Normativ güc” konsepsiyasında mövcuddur. Hətta, İ.Manners həmin konsepsiyada hərbi güc tətbiqini kəskin tənqid edir və bu kontekstdə C.Nayın “yumşaq güc” anlayışı ilə Avropa yanaşması arasındakı fərqi göstərir. O vurğulayır ki, C.Nayın “yumşaq güc” anlayışı ABŞ-ın xarici siyasəti üçün hazırlanmışdır və özündə “yumşaq” və “sərt” güclərin kombinasiyasını ehtiva edir. Bu isə Aİ-yə uyğun deyil – o, bütövlükdə hərbi-siyasi və iqtisadi potensialdan deyil, “ideya”, “dəyər”, “ideologiya” və “vicdan” amillərindən istifadə etməlidir.
Terminlərin məzmunundan baxanda humanist, səmərəli, konstruktiv və dinc üsullara dayanan mövqedir, deyilmi? Bu, ilk baxışda çox gözəldir! Ancaq Aİ-nin həm təşkilat, həm də onun ayrı-ayrı güclü dövlətlərinin bu terminlər arxasında gizlənərək, atdıqları real addımlar tamamailə başqa bir mənzərədən xəbər verir. Azərbaycan və Ermənistan müstəqilliklərini əldə etdikdən sonra Avropanın Cənubi Qafqaz siyasəti həm geosiyasi, həm də ideoloji aspektlərdə başdan-ayağa ziddiyyətlidir, qeyri-ardıcıldır, qeyri-müəyyəndir və ikili standartlardan yoğrulmuşdur. Bu da Cənubi Qafqazda geosiyasi parçalanma istiqamətində güclü tektonik təsirə malikdir. Misallar çoxdur.
Keçən əsrin son onilliklərindən Ermənistanın Azərbaycana təcavüzü baş vermişdir və buna ABŞ-la bərabər Aİ də aktiv münasibət bildirmişdir. Sözdə, bəyanatlarda, diplomatik ibarələrdə “sülh” “barış, “vicdan”, “qəbul edilmiş geosiyasi və siyasi normalara əməl etmək”, “hüquqilik”, “insan haqları” və digər gəlişigözəl terminlər dillərindən düşmürdü. Hətta, vasitəçi Minsk qrupu da yaratdılar və İ.Mannersin konsepsiyasında olduğu kimi “vicdan”la işləməyə başladılar. Hər addımda Azərbaycanın qarşısına maneə çıxardılar. Erməni təcavüzünü sözdə qınayır, lakin əməldə onu aradan qaldırmaq üçün heç bir addım atmırdılar. Azərbaycan fəallaşanda isə dərhal bəyanat verirdilər: “hərbi güc tətbiqi olmaz, çünki bu müharibənin qalibi olmayacaq”! Qısa desək, onlar çalışırdılar ki, ermənilərə tam dəstək verib, Azərbaycan torpaqlarını onlara bağışlasınlar. Açığı və qısası budur. II Qarabağ savaşından sonra özlərini aparmaları isə konkret praktikada sübut etdi ki, avropalılar da amerikalılar, ruslar və farslar kimi sözdə bir, əməldə başqa cürdürlər. Bu isə geosiyasi müstəvidə situasiyanıın dərin ziddiyyətli qeyri-müəyyən mənzərəsini yaradırdı.
Fikrimizcə, məhz bu proseslər nəticəsində Cənubi Qafqazın geosiyasi parçalanması daha da şiddətləndi və barışmaz bir mühit yaratdı. Bunu Ermənistanın heç bir şərt daxilində barışa gəlməməsi göstərirdi. Onlar yalnız öz istədiklərini deyirdilər. Azərbaycanı eşitmək istəmirdilər.
Politoloji baxımdan bu proseslərin məntiqi ortaya bir sual çıxarırdı: Ermənistana “təcavüzkar ol” sözünü verməklə, ona silah verməyin arasındakı geosiyasi fərq nədən ibarətdir? Deyək ki, Rusiya ermənilərə silah və savaşçı verərək torpaqlarımızın işğalına rəvac verirdisə, Qərb bu addımı gizli dəstəkləyərək və üstəlik, siyasi-diplomatik üsulla işğalı qanuniləşdirməyə çalışaraq, eyni məqsədi güdürdülər. Bunların fərqi nədən ibarətdir? Biri birbaşa günahsız azərbaycanlıların qanını axıdan silahı faşistlərə verirdi, digəri isə bu qətliamın davam etməsinə mənəvi-ideoloji əsas yaradan fəaliyyət göstərirdi. Məqsəd baxımından hər ikisi təhlükəli və geosiyasi parçalanmaya xidmət edən üsuldur! Bu baxımdan İ.Mannersin “vicdan”ı havadan asılı qalmış boş sözdən başqa bir şey deyildir.
Məsələnin bu tərəfi 44 günlük Zəfər savaşından sonra Fransa rəhbərliyinin fəaliyyəti fonunda çox aktual görünür. Emmanuel Makron sözləri və davranışları ilə sübut etdi ki, Cənubi Qafqazda siyasi və geosiyasi normalara qətiyyən əməl etmək fikrində deyil. O, hətta, öz ərazi bütövlüyünü bərpa edən Azərbaycanın “daxildə terror” törətdiyi kimi absurd və cəfəng möqeyə yuvarlandı. İndi də Cənubi Qafqazda “demokratiya”, “liberalizm” “sivil münasibətlər” qurduğunu deyən Fransa Azərbaycan mədəniyyət xadimlərinin abidələrini sökür! Təsəvvür edin, bunlar, hətta, Parisdə və digər şəhərlərdə mədəniyyətə obyektiv və insan vicdanı aspektində yanaşa bilmirlər. Fransızlar mədəniyyət abidələrinə terrorçu təfəkkürü ilə münasibət bildirirlərsə, bu, o deməkdir ki, ermənilərin Azərbaycan mədəni abidələrinə qarşı vəhşiliklər törətməsinin, dünyada misli görünməmiş barbarlıq etməsinin arxasında duran qüvvələrdən biri Fransadır. İndi bizə daha yaxşı aydın olur ki, niyə avropalılar azərbaycanlı qaçqınlardan danışmaq istəmirlər. Niyə Azərbaycanın dini-mədəni nümunələrinin dağıdılmasını qınamırlar. Onu deyək ki, Amerika avropalılardan heç də geri qalmır. Məhz Amerika rəsmiləri Azərbaycanı dini dəyərlərə dözümsüzlükdə ittiham edən sayıqlamaların müəllifləridirlər. Sözün həqiqi mənasında, bu qədər saxtakar, ikiüzlü, riyakar, ədalətsiz və vicdansız zümrə görməmişik! Özü də bu, Azərbaycanın mədəniyyət nümunələrinin dağıdılması faktlarına kar və kor olmaları fonunda xüsusi antiinsanilik, anithumanizm və antinormativi təsiri bağışlayır!
Deməli, heç də şərt deyil ki, regional geosiyasi mənzərəni parçalamaq üçün kiməsə silah satasan. Hərçənd avropalılar və amerikalılar bundan da xali deyillər. Və bu ikili standartı Ermənistana çox sayda “mülki missiya” göndərsə belə, ört-basdır edə bilməzsən.
Buradan maraqlı politoloji nəticə çıxarmaq olar. Cənubi Qafqaz istiqamətində Qərbin geosiyasi mövqeyi regionun dərindən parçalanmasına xidmət edir. Bu, o demək deyildir ki, Rusiya və ya İran ondan fərqlənirlər. Xeyr, fərq sadəcə, birinin digərindən daha “yumşaq” görünməyə çalışmasından ibarətdir.
Bu məqamdan region dövlətlərinin siyasi normativlərə münasibəti məsələsinə keçə bilərik. Ermənistan sözdə normativləri qəbul edir, əməldə isə tamam başqa addımlar atır. Uzun illər aparılan danışıqlarda erməni tərəfi masa arxasında demokratiya, barış, əməkdaşlıq və sülhdən dəm vurur, reallıqda isə yalnız öz təcavüzkarlığını möhkəmlətməyə çalışırdı. İndi aydın olur ki, bu işdə İrəvana Qərb də, Rusiya da ciddi dəstək vermişlər. Hətta Yaxın Şərqin beynəlxalq terror təşkilatlarının mühəndis-texniki və quraşdırma təcrübəsini Qarabağdakı erməni terrorçulara ötürmüşlər. Bir zamanlar ermənilərin və havadarlarının dilindən düşməyən “üçqat Ohanyan səddi” buna nümunədir. Yalnız Azərbaycan Ordusu gücü təcavüzkarın başını aşağı əydi, onu əzdi!
Ermənistan nə qədər siyasi normativlərə əməl etməyəcək, region bir o qədər geosiyasi parçalanmaya məruz olacaq! Ermənistanın sürüşkən, qeyri-müəyyən, tərəddüdlü mövqeyi hazırda Cənubi Qafqazın geosiyasi parçalanmasına imkan yaradan başlıca faktordur.
Bütün bunların fonunda müasir mərhələdə regionun geosiyasi bütövlüyünü təmin etməkdə ciddi rol oynayan bir politoloji məqama da diqqət yetirmək lazımdır. O region geosiyasi baxımdan tam və bütövdür ki, orada mövcud olan dövlətlər müharibə təhlükəsindən uzaqdır, iqtisadi və siyasi təxribatlara məruz qalmırlar. Başqaları onların daxili işlərinə qarışmırlar.
Bundan başqa, imzalanan regional müqavilələr və regional institutlar BMT-nin Nizamnaməsinin maddələrinə uyğun olmalıdır. Bu mənada region dövlətlərinin arasında uyğun sazişlər və müqavilələr imzalanmalıdır. Bu prizmada Cənubi Qafqazdakı mövcud duruma baxaq.
Müharibə təhlükəsizliyi: uzaq, “yaşıl ada”
Çox təəssüf ki, bu, reallıqdır. 44 günlük savaşdan sonra regional böhranın yaranmamasının əsas səbəbkarı Azərbaycandır. Region bir çox tərəfdən müharibə təhdidləri ilə əhatə olunmuşdur. Yeni terror hadisələri, böyük dövlətlərin ədalətsiz addımları, reallığa uyğun olmayan bəyanatları davam edir! Son zamanlarda İranda 103 insanın həlak olması ilə nəticələnən terror aktı digər fəsadları ilə yanaşı, Cənubi Qafqazı da geosiyasi riskə atır. Çünki rəsmi Tehran bu işdə böyük geosiyasi güclərin əli olduğunu israr edir! Bu məsələnin nə qədər təhdid olaraq qalacağını proqnozlaşdırmaq çətindir. Bu vəziyyəti daha da sürüşkən edir. Hələlik əlac regionda müsbət geosiyasi rol oynayan dövlətlərə qalmışdır.
O cümlədən, Azərbaycan bütün imkanları ilə Cənubi Qafqazda geosiyasi fəlakətin istənilən formada meydana çıxmaması üçün çalışır. Ekspertlər üçün çox maraqlıdır ki, rəsmi Bakı buna necə nail olur? Hansı qətiyyət, inam və güc qaynağı ilə? Hələ də bu suallara doğru-düzgün izah tapa bilmirlər. Çünki öncədən, obyektiv olaraq, Azərbaycanın tarixi, siyasi, dövlətçilik özəlliklərini dərindən araşdıra bilməmişlər. Onlar ermənilərin, rusların, farsların, avropalıların Azərbaycan haqqında əksər hallarda uydurma və aşağılayıcı cəfəngiyatları ilə beyinlərini iflic etmişlər. Hətta o dərəcdə obyektivlik hissini itirənlər var ki, televiziya auditoriyasında deyir ki, “Dağlıq Qarabağ Ermənistanın “tam ortasında yerləşir”! Bəli, bu cəfəngiyyatın müəllifi Fransa prezidenti E. Makrondur! Doğrudanmı Fransanın prezidenti Qarabağın coğrafi olaraq harada yerləşdiyini bilmir? O Fransa ki, dünyaya M.Fuko, Q.Başlyar, J.Delyoz, P.Nora, A.Turen və çox sayda digər təfəkkür sahiblərini vermişdir! Mümkün deyildir! Ya da Qaston Başlyar bir şeydə haqlıdır. O yazırdı ki, ermənilər avropalıları şizofrenik hala gətirmişlər. Avropalılar reallıq hissini itirmişlər və erməni yalanlarına inanırlar – dünyaya bu yalanların pəncərəsindən baxırlar! Lakin yenə də...Fransanın prezidenti olan kəs... yox da!
Amma məsələ Makronla da məhdudlaşmır – daha fəlakətli olan məqamlar da vardır.
(ardı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru