Erməni avantürizmi var gücü ilə çalışır ki, Azərbaycanla sülh əldə olunmasın. Üzərində Bakının təzyiqini, beynəlxalq ictimaiyyətin güzəşt çağırışlarının təsirini hiss edən rəsmi İrəvan sülhə doğru yön aldıqca, həmin avantürizmin ən müxtəlif təzahür formaları meydana çıxıb prosesi pozmaq üçün cəhdlər göstərir. Əlbəttə, illüziya mərəzinə yoluxmuş prinsipsiz Ermənistan hakimiyyəti belə “çağırışlara” qapılır və destruktiv mövqedən çıxış edir. Nəticə isə budur ki, 44 günlük müharibədən sonra gözlənilən barış mühiti hələ ki yoxdur. Qəribə paradoks yaranır: savaş meydanında darmadağın olmuş ölkə sülhə gəlmir, öz aləmində şərtlər müəyyənləşdirir, prinsiplər irəli sürür, hansısa “qırmızı xətlər”dən dəm vuraraq, gündən-günə azğınlaşır.
Ermənistan hakimiyyətinin azğın, sülhdən uzaq mahiyyətini doğuran amillərdən biri də erməni kilsəsidir. Azərbaycan və Ermənistan lidelərinin dünən Brüsseldə Avropa İttifaqı Şurasının prezidenti Şarl Mişelin vasitəçiliyi ilə keçirilmiş görüşündən əvvəl Eçmi-ədzin kilsəsinin ali ruhani şurası deyilən, din pərdəsi altında gizlənən ekstremist yığını bəyanat yayıb. Bəli, baş nazir Nikol Paşinyanın güzəştə getməsinə və Bakının şərtlərini qəbul edərək sülhə doğru irəliləməsinə zidd münasibət göstərən bütün destruktiv qüvvələr öz təxribatçı işlərini görmüşdülər, bircə qalmışdı kilsə.
“Biz Ermənistan hakimiyyətini güzəştli mövqelərindən əl çəkməyə, qətiyyət nümayiş etdirməyə və Artsax xalqının öz doğma torpaqlarında müstəqil, təhlükəsiz və ləyaqətli həyatın təminatına çevriləcək vəziyyətin həllini əsaslı şəkildə təmin etməyə çağırırıq”. Bu həyasız fikirlər Eçmiədzin kilsəsinin bəyanatının ana xəttini təşkil edir. Sənəddə, həmçinin Qarabağda humanitar vəziyyətin, guya, ağırlaşdığı, Azərbaycanın davamlı anti-erməni fəaliyyət həyata keçirdiyi və bölgənin tam blokadası nəticəsində yerli əhalinin vəziyyətinin çətinləşdiyi vurğulanır. Rusiya sülhməramlı qüvvələrinin səylərinin nəticəsizliyi, Bakının təcavüzünün yeni miqyaslar aldığı diqqətə çatdırılır. Beynəlxalq ictimaiyyətə aciz yalvarışların əksini tapdığı bəyanatda, eyni zamanda, Avropa İttifaqına üzv dövlətlərə də müraciət ünvanlanır və “Laçın dəhlizi”nin (Berdzor yazılır – red.) qısa müddətdə açılması üçün kömək istənilir. Sənədin ən absurd məqamı isə orada ATƏT-in artıq canını tapşırmış olan Minsk qrupunun adının çəkilməsidir. Baş erməni kilsəsinin yalvarışında bu ölü qrupda təmsil olunan ölkələrə də üz tutulur.
Əlbəttə, nəzərə alaq ki, ermənilər də insandır, onların da yaşadıqları torpaqlarda, qurduqları evlərdə ömür sürmək haqları var. Ancaq bu haqqa düşmən kəsilən Azərbaycan deyil, Ermənistan hakimiyyəti, onun havadarları, xaricdəki erməni lobbi və diaspor təşkilatları və əlbəttə ki, erməni kilsəsidir. Bu mənada sonuncu daha mühüm “missiya”nı yerinə yetirməkdədir. Nəzərə alaq ki, tarix boyu erməni kilsəsi erməni avantürizminin ideoloji ruporu rolunda, ilhamvericisi qismində çıxış edib. Fikrimizin təsdiqi üçün əvvəlcə bir qədər yaxın keçmişin hadisələrini incələyək.
Yada salaq ki, erməni kilsəsi Birinci Qarabağ müharibəsində olduğu kimi, İkinci Qarabağ savaşı zamanı da təxribatçı mövqe tutdu. Dini idarənin dərin əsaslı çağırışının sülhə söykənməli olduğu halda, Eçmiədzin qisas və işğal toxumları səpdi. 44 günlük müharibə dövründə sosial şəbəkələrin erməni seqmentini əlində avtomat tutmuş erməni din xadimlərinin, keşişlərin şəkilləri “bəzədi”. Azərbaycan əsgərinin atəşi nəticəsində cəhənnəmə vasil olanlarını da gördük. Din adına rəzalət olan bu şarlatanların başçısı katalikos II Qareginin qəzəb və hiddət dolu müharibə çağırışlarına da şahidlik etdik.
Ümumən, tarix boyu erməni kilsəsi şarlatan yuvası olub. Bu yuva hər zaman qonşu xalqlara qarşı aqressiv münasibəti təlqin edib, daim savaşa səsləyən dini mərkəz funksiyası yerinə yetirib. Səbəb çox sadədir – ermənilər həmişə qövm olublar, dövlətsiz yaşayıblar, birləşdirici faktor kimi dinə söykəniblər və bu baxımdan din xadimləri ön plana çıxıb. Yəni, belə düşünməyə əsas var ki, kilsə ermənilərin dövlətçilikdən uzaq yaşam tərzinin məhsuludur və bu zay məhsul yenə öz çirkin fəaliyyəti ilə hazırkı Ermənistanı keçmişə sürükləyir. Xəstə erməni təfəkkürü isə anlaya bilmir ki, köhnənin qalığı olan kilsənin aqressiv ritorikası müasir dünya düzəni üçün yolverilməzdir. Həm də ona görə yolverilməzdir ki, pis-yaxşı Ermənistan dövləti var. Hesab etsək ki, kilsənin aqressiv təbliğatı bu dövlətin yaranmasını şərtləndirib, həmin ritorikanın davamlılığı quruluşun məhvinə də apara bilər. Çünki belə yaramaz ritorika praqmatizmi rəhbər tutmur, necə deyərlər, divara kəllə vurmağı aşılayır. Bu gün nəinki Ermənistanın, eləcə də dünya erməniliyinin və xaricdəki erməni lobbi və diaspor təşkilatlarının qarşısında duran həmin o divar Azərbaycandır. Özü də söhbət lay, keçilməz, möhkəm türk divarından gedir. Eçmiədzin kilsəsi Paşinyana deyir ki, get, o divara kəllə at, başını-gözünü dağıt. Yəni, kilsə indiki halda, bəlkə özü də fərqinə varmadan, ölkəni məhvə aparmaq niyyətinə köklənib.
Bəli, kilsə ermənilər üçün təkcə dini deyil, eyni zamanda, elmi, ictimai-siyasi mərkəz olub. Maraqlı məqamlardan biri də budur ki, tarix boyu erməni kilsəsi heç zaman bəşəriliyi təbliğ və təlqin etməyib. Onun əsasını hər zaman millət anlayışı təşkil edib. Başqa sözlə desək, bu kilsə dini məbəd olaraq digər dinlərdən olanlar üçün müqəddəs məkan funksiyası daşımayıb. Sadəcə ermənilər üçün olub. Belə bir dar təfəkkürə əsaslanmış baxış günümüzdə də dəyişməz olaraq qalır.
Eçmiədzin dar təfəkkürlülərin dini əllərində bayraq edərək çıxardıqları oyunların ən böyük təşəbbüskarı qismində çıxış etməkdədir. Nəzərə alaq ki, ondan başqa Kilikiya (Beyrut) katolikosluğu, İstanbul və Qüds Patriarxlığı kimi şər yuvaları, yaxud ilk imkandaca şər yuvalarına çevrilmək fürsəti gözləyən erməni dini idarələri fəaliyyət göstərməkdədir. Eçmiədzindən söz düşmüşkən, ona Ermənistanla yanaşı, Rusiya, Ukrayna və bəzi Avropa ölkələrindəki erməni kilsələri tabedir. Məsələyə tabeçilik prizmasından yanaşsaq, Kilikiya katolikosluğunun isə Suriya və Livan erməni kilsələrinə nəzarət etdiyini söyləyə bilərik.
Diqqət yetirək, harada ki, erməni kilsəsi hakm rol oynayır, ora erməni terrorizminin də məskənidir. İkinci Qarabağ müharibəsi zamanı Suriya və Livandan muzdluların savaşa cəlb edildiyini xatırlayaq. Bu da onu deməyə əsas verir ki, erməni kilsəsi dini təşkilat qiyafəsindən çox-çox uzaqdır. Məsələyə mövcud rakursdan yanaşsaq, dahi Cəlil Məmmədquluzadənin “Erməni keşişi və azərbaycanlı axundun fərqi haqda” hekayəsini xatırlamağa ehtiyac var. Əlbəttə, həmin hekayədə azərbaycanlı molla müəllifin tənqid hədəfidir, bu öz yerində. Ancaq yazıçının diqqətə çatdırmaq istədiyi təkcə bu deyil. O, erməni din xadimini siyasi təbliğatçı və millətçi kimi təsvir edir. Əslində isə bu təsvir həm də ifrat millətçiliyin diqqətə çatdırılmasıdır. O millətçiliyin ki, erməni avantürizmini, pozuculuğunu şərtləndirib. Əks-halda, C.Məmmədquluzadənin azərbaycanlı molla ilə müqayisə predmeti erməni din xadimi olmazdı. Deməli, yazıçı qələmi, eyni zamanda, həmin din xadiminin dindən uzaqlığına eyham vurub.
Onu da vurğulayaq ki, əslində, erməni milləti anlayışını dövriyyəyə buraxan da elə kilsə olub. Bu isə o deməkdir ki, ermənilik etnik mövcudluqdan daha çox, dini amildir. Tarixin müxtəlif dövlərindən bu sayaq mənfur köklənişə malik birliklərin bəşəriyyətin inkişafına nə dərəcədə böyük zərər vurduqları çox yaxşı məlumdur. Ermənistan dövləti isə bu gün eyni “ampluadadır”. O, sanki bir yaradır, Cənubi Qafqazda sülhün formalaşmasına maneçilik törədir və tapındığı çıxış nöqtəsi kilsədir.
Paşinyan iqtidarı özünü nə qədər demokratik göstərsə də, bu bəşəri dəyəri deyil, kilsə ilə sinxronluğu əsas götürür. Sadəcə, “fəaliyyətini” ört-basdır edir. Hər halda Nikol və tərəfdarları dünyada dini sxolastikanın əsiri olan ölkə kimi görünməyin yaxşı qarşılanmadığını da gözəl anlayırlar. Ona görə maskalanırlar ki, tapındıqları dəyərin ekstremizm və qatı millətçilik olduğu üzə çıxmasın...
Tarixdən söz düşmüşkən, bildirək ki, ilk erməni siyasi hərəkatları Osmanlı İmperiyasında yaranıb. Bu hərəkat məhz keşiş və din adamları tərəfindən təbliğ olunub. İlk siyasi təşkilatların, terror qruplaşmalarının qurucuları və təbliğatçıları da onlardır. Bu haqda Osmanlı arxivlərində sənədlər kifayət qədərdir. Həmin sənədlərdə erməni kilsəsinin patronajlığı ilə Avropadan silah və sursat alınaraq, Anadoludakı erməni kilsələrində gizlədildiyinə dair faktoloji bilgilər əksini tapır. XIX əsrin sonlarına doğru bu silahların necə və kimə qarşı istifadə edildiyi də, həmçinin.
Məsələyə mövcud kontekstdən yanaşsaq, daha bir dəyərli mənbə rolunda Rusiyanın Van və Ərzurumdakı konsulu olmuş Mayevskinin xatirələri yada düşür. Mayevski bildirir ki, Anadoluda və Osmanlının müxtəlif bölgələrində təşkilatlanmış erməni birlikləri Qərbin dəstəyi ilə ölkəni çökdürmək üçün hərəkətə keçmişdilər. Onlar yollarda basqınlar törədir, qətllər və sui-qəsdlər gerçəkləşdirirdilər. Lakin konsul Qərbin Şərq məsələsinin davamını yunan amilində axtarması ilə erməni millətçiliyinin istifadə müddətinin bitdiyini, erməniləri taleyin ümidinə buraxıldığını da vurğulayır. Deməli, hər neçə vaxtdan bir bu beyinsiz yırtıcı qövm yararsızlaşır və onun təmsilçiləri lazımsız əşya kimi bir kənara atılırlar.
Əslində, bu gün də erməni millətçiliyi eyni aqibəti yaşamaqdadır. Bu aqibətin perspektivi isə məhvdir. Baş nazir N.Paşinyan heç də əbəs yerə Ermənistan üçün “kadastr şəhadətnaməsi” almaq niyyətindən söz açmır. O, bəlkə də yeganə ermənidir ki, durumun ciddiliyini anlayır. Anlayır ki, bu gün erməni avantürizmi, böyük ölçüdə istifadəyə yararsızdır. Ona görə şəhadətnamə söhbətini açaraq Ermənistanın haqqı çatmayan dövlət institutundan məhrum duruma düşməsinin qarşısını almaq barədə danışır. Əlbəttə, erməni cəmiyyəti o qədər xəstədir ki, təhlükənin mahiyyətindən uzaqdır...
Mətləbdən uzaqlaşmadan onu da bildirək ki, Eçmiədzin dinin rəsmən qadağan olunduğu keçmiş SSRİ dönəmində də fəaliyyət göstərib. Bu baxımdan sabiq imperiyanın son dövrlərində baş verən prosesləri xatırlayaq. 1987-ci ildə Eçmiədzin erməni kilsəsinin katolikosu I Vazgen ABŞ-a və Kanadaya səfər edib, orada yaşayan ermənilərlə görüşüb və onları “Böyük Ermənistan” naminə birləşməyə çağırıb. I Vazgenin digər çağırışı isə qondarma “erməni soyqırımı” ilə bağlı olub. O, dünya ermənilərini “soyqırımın” BMT tərəfindən tanınmasına səy göstərməyə səsləyib.
Göründüyü kimi, erməni millətçiliyi kilsə ilə vəhdətdə olub. Təsəvvür edin, 1988-ci ilin iyununda Makaravan monastırının baş keşişi Stepanın üç butulka fitilli yandırıcı və əldəqayırma fin bıçağı ilə Bakıda hüquq-mühafizə orqanları tərəfindən saxlanılması faktı var. Nəzərə alaq ki, həmin müddətdə Qarabağdakı kilsələr silah-sursat anbarı rolunu oynayıblar.
Erməni kilsəsinin təxribatçı əməlləri barədə, nə qədər desəniz, söz açmaq mümkündür. Bu yazıda yalnız kiçik fraqmentləri diqqətə çatdıraraq, onun pozuculuq dəst-xəttinə aydınlıq gətirdik. Məqsədimiz kilsənin Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin nizamlanmasının Qərb formatının Brüssel raundunun sülh gündəliyinə zidd fəaliyyətini əsaslandırmaq idi. Əlavə olaraq onu da vurğulamalıyıq ki, bu mahiyyət, bütövlükdə, Cənubi Qafqazda dinclik və əmin-amanlığın bərqərar olmasına qarşı çıxan son dərəcə ciddi neqativ təmayüldür. Hətta sağalmaz yaradır da deyə bilərik. Elə bir yara ki, Ermənistan adlı dövlətin gələcək mövcudiyyətini şübhə altına alır. Axı, bütün sağalmaz yaralardan xilas olmağın bir yolu var: kəsib atmaq!
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”