Azərbaycan “Avropa siyasi birliyi”nin Zirvə toplantısında təmsil olundu. Prezident İlham Əliyev Moldovanın paytaxtı Kişineuda keçirilən nüfuzlu tədbirdə iştirak etdi. Əlbəttə, ölkəmizin ictimaiyyəti üçün bu zirvə toplantısı daha çox Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin nizamlanması ilə bağlı Qərb formatının aktivlik fazasıdır.
Söhbət toplantı çərçivəsində Avropa İttifaqı Şurasının rəhbəri Şarl Mişelin vasitəçiliyi, Almaniya Kansleri Olaf Şoltsun və Fransa Prezidenti Emmanuel Makronun qatıldığı görüşdən gedir. Cəmiyyətimiz bu görüşdən Cənubi Qafqazda sülhün real təzahürlərini gözləməyə köklənməkdə haqlıdır. Nəhayət, dövlətimiz üçün də fayda amili əsasdır və bunu Azərbaycan Prezidenti müxtəlif birliklərdə iştirakçılığın, yaxud iştirakdan kənar dayanmağın timsalında dəfələrlə vurğulayıb.
Ancaq özlüyündə “Avropa siyasi birliyi”nin Zirvə toplantısının əhəmiyyətini də vurğulamalıyıq. Yəni, haqlı gözləntimiz tədbirin əhəmiyyətini ikinci plana keçirməməlidir. Çünki ölkəmizin belə bir nüfuzlu toplantıda növbəti dəfə iştirakının əhəmiyyəti son dərəcə böyükdür. Söhbətimiz həm də bu barədədir.
***
Ondan başlayaq ki, “Avropa siyasi birliyi” Avropa İttifaqı tərəfindən təşviq edilən platformadır. Bu platformaya, ümumi şəkildə ifadə etsək, dünyaya baxışların təkmilləşdiyi meydan kimi də qiymət vermək mümkündür. Təkmilləşmə isə inkişafın labüdləşdirdiyi gerçəklikdir. Bu mənada Aİ-nin əslində uzun yol gəldiyini söyləmək mümkündür. Tarixə qısa ekskurs etsək, görərik ki, formal olaraq 1 noyabr 1992-ci ildə Maastrixt sazişi ilə təsis edilmiş bu ittifaqın təməli 18 aprel 1951-ci il tarixli Paris Müqaviləsinə əsasən Avropa Kömür və Polad Cəmiyyətinin yaradılması ilə qoyulub. Əlbəttə, Avropa idealının real siyasi proyektə çevrilib Aİ üzvü olan dövlətlərin hökumət siyasətlərində uzunmüddətli hədəf halına gəlməmişdən əvvəl sadəcə filosofların və uzaqgörən insanların düşüncələrində yaşadığını da vurğulamalıyıq. Avropa Birləşmiş Ştatları və ya Dövlətləri ideyasının humanist və sülhsevər xəyalın parçası kimi bəşəriyyətin inkişafı nöqteyi-nəzərdən müxtəlif mərhələri adlatdığını da həmçinin.
Dünyanın özünün, o cümlədən, dünyaya baxışların dəyişdiyinin də şahidiyik. Əslində “Avropa siyasi birliyi” Zirvə toplantılarının keçirilməsi həm də həmin baxışlara adekvat yanaşmaya, daha işlək və çevik sisteminin qurulmasına duyulan zərurətdən irəli gəlməkdədir. Bu mənada “köhnə qitə”də sülh və təhlükəsizliyin təminatı, enerji təhlükəsizliyinin təkmilləşdirilməsi və ölkələrarası əlaqənin gücləndirilməsi mövzularındakı genişmiqyaslı müzakirələrdə iştirak, Avropanın Azərbaycana bu məsələlərdəki dəyəri baxımından müstəsna məqamdır.
Ölkəmiz dəyəri və qiyməti özü qazanıb. Respublikamız sammitə ənənəvi stereotiplərə, əsasən dəvət olunmuşlardan fərqli olaraq, haqqında söz açdığımız prioritetlər baxımından vacibliyini əməli fəaliyyəti ilə sübuta yetirməyi bacarıb. “Avropa siyasi birliyi” ideyası Avropanın yeni dünya şəkillənməsinə yanaşma tərzinin məhsulu kimi də meydandadırsa, Azərbaycan mövcud şəkillənmədə aparıcı, hətta regional lider mövqeyinə sahibdir. Bu yerdə Prezident İlham Əliyevin ölkəmizlə dünya miqyasında hesablaşıldığını təsdiqləyən fikirlərinə diqqət yetirək: “Bu gün Azərbaycanla hesablaşırlar. Ən azı regional təhlükəsizlik və inkişaf məsələlərində Azərbaycanın razılığı olmadan heç bir təşəbbüs həyata keçirilə bilməz. Deyirəm, ən azı regional, amma, eyni zamanda, bu gün dünya miqyasında bir çox məsələlərdə Azərbaycanın mövqeyi önəmli mövqe kimi sayılır”.
Bir məqamı da xüsusi vurğulayaq ki, Azərbaycanın mötəbər toplantılarda iştirakı, nüfuzlu platformalara dəvətlər böyük ölçüdə dövlətimizin başçısının şəxsi nüfuzunun nəticəsidir. Bəli, cənab İlham Əliyevin populyarlığı ölkəmizin dünyanın mühüm aktoru obrazını, beynəlxalq proseslərə təsirini şərtləndirməkdədir. Heç şübhəsiz, Kişineudakı ikinci zirvə toplantısı bu təsəvvürün daha da möhkəmlənməsi baxımından mühüm əhəmiyyətə malikdir. Həm də ona görə ki, birinci toplantının müsbət təcrübəsi var.
***
Qeyd edək ki, “Avropa siyasi birliyi”nin ilk Zirvə toplantısı ötən il oktyabrın 6-da Çexiyanın paytaxtı Praqada keçirilmişdi. Söhbət sülh və təhlükəsizliyinin təminatı ilə bağlı prioritetlərdən gedirsə, birinci sammitin Cənubi Qafqazda sülh egidasına xidmət baxımından faydalılığı üzərində dayana bilərik.
Məlum olduğu kimi, Azərbaycan və Ermənistan liderlərinin 2022-ci ilin Praqa sammiti çərçivəsində, Aİ Şurasının rəhbəri Şarl Mişelin vasitəçiliyi ilə keçirilmiş görüşü zamanı İrəvan ölkəmizin ərazi bütövlüyünü tanıdığını bəyan etmişdi. Sonradan Azərbaycanla Ermənistanın münasibətləri müstəvisində bir çox ziddiyyətlər və gərginliklər yaşansa da, bildirməliyik ki, Praqa sammiti Bakı və İrəvanın bir-birilərinin suveren haqlarını qarşılıqlı əsasda tanıması kontekstində, bu zirvə toplantısına xas ümumi ideya baxımından prioritet əhəmiyyət daşıdı. Söhbət yaşadığımız coğrafiyanın müstəsna gözləntisinə çevrilmiş sülhə doğru inamlı addımın atılmasından gedir. Deməli, mövcud platformanı ölkəmiz üçün uğurlu saymaq mümkündür.
Ümumən, onu da xatırladaq ki, ötənilki Praqa sammiti çərçivəsində səsləndirilən fikirlər Azərbaycanın Avropada etibarlı və perspektivli tərəfdaş kimi tanındığını, ölkəmizlə əməkdaşlığın qitə dövlətlərinin strateji baxışlarından irəli gəldiyini növbəti dəfə təsdiqləmişdi. Prezident İlham Əliyev ayrı-ayrı görüşlərdə həqiqətlərimizi, regional təhlükəsizlik məsələlərini diqqətə çatdırmışdı. Ölkəmizin rəhbəri, həmçinin, sammit çərçivəsində baş tutmuş “Avropa qitəsində sülh və təhlükəsizlik” mövzusundakı dəyirmi masada çıxışı zamanı ikitərəfli və çoxtərəfli münasibətlər, yeni geosiyasi reallıqlar, sülh, təhlükəsizlik və əməkdaşlıqla əlaqədar aydın və prinsipial yanaşma, qətiyyətli mövqe nümayiş etdirmişdi.
***
Sonda bir məsələyə də diqqət yetirək. Bəzən elə təsəvvür formalaşır ki, “Avropa siyasi birliyi” Aİ-nin genişlənmə prosesini əvəzləmək və ya ləngitmək niyyəti daşıyan platformasıdır. Bu baxımdan üzərində dayanılan başlıca cəhətlərdən biri də zirvə toplantılarına dəvətdə ayrıcalığın, məxsusiliyin vurğulanmasıdır. Axı, yaşadığımız dünyada ikili standartlar var. Söhbət sırf mötəbər toplantılar müstəvisindəki ayrı-seçkilikdən gedirsə, mövcud xüsusda yada ABŞ-ın təşəbbüsü ilə keçirilməkdə olan Demokratiya Sammiti düşməkdədir.
Məlum olduğu kimi, bir çox siyasi ekspertlər həmin tədbiri Birləşmiş Ştatların demokratiyadakı bəşəriliyi siyasi alətə çevirməsi kimi qiymətləndirmişdilər. Azərbaycan və Türkiyə sammitə çağırılmadığı halda, Ermənistan dəvətli idi. Toplantıda nəinki Ermənistanın, bütövlükdə təbiəti demokratiya anlayışına zidd başqa dövlətlərin rəsmilərinin olması, haqqında bəhs etdiyimiz ikili standartlar məntiqini aktuallaşdırırdı ki, heç şübhəsiz, belə yanaşma yolverilməzdir.
Məsələyə göstərdiyimiz aspektdən yanaşsaq, “Avropa siyasi birliyi” ideyasının bu cür xoşagəlməz imic qazanması gözlənilmir. Çünki Aİ zirvə toplantılarında yer alan ölkələrin nə vaxtsa quruma üzvlüyünün mütləq anlam daşımadığını vurğulayır. Yəni, bu o deməkdir ki, mövcud platformada hər hansı ayrı-seçkilikdən söhbət gedə bilməz. Aİ onu da bəyan edir ki, bu platforma Avropanın üzləşdiyi əsas çağırışların, habelə Avropa ölkələri arasında regional və ikitərəfli məsələlərin müzakirəsi məqsədilə dövlət və hökumət başçıları üçün qeyri-rəsmi və sərbəst mühit yaratmaq məqsədi daşıyır.
R.ƏVƏZ, “Xalq qəzeti”