Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev və Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan arasında Avropa İttifaqı Şurasının rəhbəri Şarl Mişelin vasitəçiliyi, Almaniya Kansleri Olaf Şoltsun və Fransa Prezidenti Emmanuel Makronun iştirakı ilə Moldovanın paytaxtı Kişineuda keçirilmiş Avropa Siyasi Sammiti çərçivəsindəki görüş Rusiyanın siyasi dairələrində Qərbin Cənubi Qafqaz uğrunda nüfuz davasının növbəti plasdarmı kimi qiymətləndirilməkdədir. Aydındır ki, ümumən, rəsmi Moskva, eləcə də Rusiyanın hakim və aparıcı siyasi elitası Azərbaycan–Ermənistan münasibətlərinin tənzimlənməsinin Qərb formuluna qısqanclıqla yanaşmaqdadır. Mövcud xüsusda bir sıra məqamları vurğulamaq mümkündür. Ən başlıca məqam isə Kremlin rəqiblərinə nizamlama ilə bağlı tutarlı alternativ təqdim edə bilməməsidir. Bu, nə ilə bağlıdır?
Əvvəla, Rusiya ənənəvi stereotiplərdən xilas ola bilmir. Yəni, ölkənin, belə demək mümkünsə, erməni sevdası hələ də aktuallığını saxlamaqdadır. Ermənistanda 2018-ci ilin “məxməri inqilabı” kimi Moskvaya xəyanət ssenarisinin gerçəkləşməsinə, inqilab nəticəsində hakimiyyətə gəlmiş baş nazir Nikol Paşinyanın və onun komandasının bütün anti-Rusiya tezislərinə rəğmən, Kreml “ürəyin dərinliyindəki sevgi” məntiqini bir kənara qoymur. Elə təəssürat yaranır ki, Ermənistan tərəfindən bir əməli jest Rusiyanı Bakı ilə mübarizəsində İrəvana dəstək üçün ruhlandıra bilər.
Lakin Moskvanın siyasi dairələrinin gözü yollarda qalıb. Paşinyan obrazlı desək, sevgi yerinə minnət məntiqinə üstünlük verir. Ən əsası isə Nikol erməni maraqlarının nicat yolunu Qərbdə axtarır, Qərbi ədalət mücəssiməsi kimi görür, beləliklə onun, Rusiyanın tarixən hakim rol oynadığı, Cənubi Qafqaz siyasi akvatoriyasına təməlli gəlişinə şərait formalaşdırır.
***
Haşiyə çıxaq ki, Qərbin regionda möhkəmlənmək cəhdləri SSRİ-nin süqutundan dərhal sonrakı dövrdən başlayıb. Bu mənada zəngin Azərbaycan enerji bazası kimi cəlbedici idisə, Ermənistan və Gürcüstan “Qafqazın benilüksü” ideyasının başlanğıc nöqtələri baxımından əsas götürülürdü. Azərbaycan ulu öndər Heydər Əliyevin balanslı, düşünülmüş siyasəti ilə özünü Qərbə tərəfdaş kimi göstərdi. Avropanın və dünyanın bir sıra nəhəng şirkərlərinin ölkəmizə gəlişi, əslində, həmin vaxtadək bölgənin görmədiyi bir mənzərə idi. Heydər Əliyev şəxsiyyəti misilsiz bacarığı ilə sanki suyun axınını əksinə çevirdi. Axın həm də Şimal istiqamətini dəyişdi. Ancaq bu qədər. Qərb sırf Azərbaycan üzərinə köklənib özünün ənənəvi təfəkküründəki üstünlük paradiqmasını gerçəkləşdirməyə müvəffəq olmağı bacarmadı. Çünki ölkəmiz müstəqil siyasət yolundan dönmədi.
Gürcüstanda Mixail Saakaşvilinin rəhbərliyi ilə həyata keçirilmiş 2004-cü ilin “qızılgül inqilabı” nəticəsində sabiq sovet sisteminin qalığı sayılan Eduard Şevardnadze hakimiyyətinin devrilməsi əsaslı addım olsa da, Qərb məsələyə kompleks yanaşılmasının vacibliyini gec anladı. Zaman göstərdi ki, Gürcüstanda əldə edilmiş nəticələr kövrəkdir. Lakin onu da vurğulamaq lazımdır ki, ölkədə Saakaşvilinin Qərb sisteminin qurulması ilə formalaşmış dövlətçilik stereotipləri hazırkı Gürcüstanın da Rusiya və Qərb arasında balanslı siyasət ənənəsini şərtləndirən faktor rolunda çıxış etməkdədir.
Qalırdı Ermənistan. Qərb bu istiqamətdə çox uzun müddət işləməli oldu. Koçaryan-Sarkisyan xuntasını və rusbaşlıları hakim siyasi səhnədən uzaqlaşdırmaq xeyli zaman aldı. Buna görə indi baş nazir Nikol Paşinyanın zəif hakimiyyəti üzərində əsmək labüddür. Paşinyan tez-tez demokratiyadan danışır. Nəzərə almaq lazımdır ki, Ermənistana demokratiya, obrazlı desək, qapıdan keçib gəlməyib. Heç pəncərədən də daxil olmayıb. Ölkəyə demokratiyanın dürtüldüyü yer pəncərəsiz evin kiçik, yalnız nəfəslik üçün olan bacasıdır və hazırda Ermənistanda baş verən proseslər həm də həmin bacanın tutulması cəhdlərinin mövcudluğundan xəbər verir.
***
Bütün bunlara görə demək mümkündür ki, indi Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin tənzimlənməsi fonunda Qərb-Rusiya rəqabəti özünün kuliminasiya anına çatıb. Yəni, bu, əvvəllərin ayrılıqda Gürcüstan və Ermənistan uğrunda mübarizəsinə bənzəməyən rəqabətdir. Mövcud situasiyada Qərb üçün əsas olan haqqında söz açdığımız “Qafqazın benilüksü” ideyasını gerçəkləşdirməkdir. Azərbaycan və Gürcüstanda bu baxımdan sabit durum mövcuddur. Söhbət hər iki ölkə cəmiyyətinin münasibətindən gedirsə, Gürcüstanda anti-Rusiya köklənişi özünü saxlamaqdadır. Yeri gəlmişkən, bu köklənişin əsasını həmin Saakaşvili qoymuşdu. Azərbaycan cəmiyyəti isə dövlətimiz kimi balanslı yanaşma tərəfdarıdır. Hər bir halda ölkəmizdə milli maraq prizması əsas götürülür. Ermənistana gəldikdə, burada hakimiyyət Qərbpərəstdir, cəmiyyətdə anti-Rusiya köklənişi var, ancaq siyasi sistemdə Moskvanın təsirləri özünü saxlamaqdadır.
...Əsas məqam Qarabağdır. Rusiya ona bölgədə varlığının, bir növ, qalası kimi yanaşır. Nəzərə almaq lazımdır ki, Kremlin varlıq anlayışı “velikarus” baxışlarından irəli gələn dominantlıq təfəkkürü üzərindədir və bu təfəkkür hazırda ənənəvi erməni xəstəliyinə xas mənfi stereotiplərlə manipulyasiya yolu tutmaqdadır. Əlbəttə, “velikarus” baxışları üçün jandarm funksiyası da aktualdır. Əslində Rusiya da, Ermənistan da dəyişə, münasibətlərin normal məcrasını təsəvvürə gətirə bilmir və Cənubi Qafqaz siyasi səhnəsindəki gərginlik mühiti, eyni zamanda, bu tendensiyanın doğurduğu mənzərədir.
***
Bəli, bildirdiyimiz kimi, Cənubi Qafqaz Azərbaycan-Ermənistan gərginliyi fonunda Qərblə Rusiya arasında “soyuq müharibə” meydanını xatırlatmaqdadır. Bu mənada Rusiyanın nəzərlərinin Moldovanın paytaxtında olması gözləniləndir. O Moldovanın ki, onun da daxilində Qarabağa bənzər separatçılıq yuvası var. Söhbət tanınmamış və Moskvanın əli ilə hərəkətə gətirilən “Dnestryanı Respublikadan” gedir. Yeri gəlmişkən, onu da bildirək ki, 44 günlük müharibədən sonra Qarabağda gərginləşən siyasi təbəddülatlar fonunda Rusiyadakı bəzi dairələr Dnestryanı “modelinin” Azərbaycan ərazisində də tətbiqini irəli sürmüşdülər. Ancaq o da məlumdur ki, Kreml ölkəmizdə Moldovadakı kimi “açıq oyun” göstəmək imkanından məhrumdur. Həm də ona görə ki, Ermənistandakı hakimiyyət onun dediyi hakimiyyət deyil və Rusiyanın böyük anlamda tutacaq yeri yoxdur.
Belədə Kreml gözləmə mövqeyindədir. Yəni, əslində, başqa çarəsi yoxdur. Bu məntiqə Rusiyanın siyasi ekspertləri də kifayət qədər geniş yer verirlər. Onlar Moskvanın Qərbin büdrəməsini gözləməli olduğunu bildirirlər. Dilə gətiməsələr də, tapındıqları, tutacaq yeri kimi gördükləri başlıca məqam erməni xəstəliyidir. Diqqət yetirək, hazırda Qarabağdakı separatçı rejim daxilində Rusiyanın əli ilə hərəkətə gətirilən Ruben Vardanyan faktoru var ki, bu faktor məhz həmin xəstəliyi körükləməklə məşğuldur. Əlbəttə, Vardanyan kimilər az deyillər və onlar, faktiki olaraq, hazırda Azərbaycan-Ermənistan nizamlanmasının həm Qərb xəttinə, həm də rəsmi İrəvanın danışıqlardakı mövqeyinə təsir göstərməyə cəhd edirlər. Onlar, həmçinin, mövcud müstəvidə milli heysiyyat, ləyaqət, igidlik, qorxmazlıq kimi pupulist məntiqi xalqların öz müqəddaratını təyinetməsi ilə bağlı spekulyasiyalarla çulğalaşdırıb Azərbaycanın ərazi bütövlüyünə qarşı qoyurlar. Bunlar “Qafqazın benilüksü” hədəfini güdən Qərb üçün arzuolunmaz yanaşmadır. Axı otuz ilə yaxın zaman kəsiyində həmin Qərb bizə Qarabağın da həmin ideyada yer alacağını və ərazinin kimə məxsusluğunun önəminin olmadığını sırımaq istəyirdi. İndi eyni şeyi ermənilərə deyirlər. İkincilər isə sözdən və beynəxalq hüquqdan heç nə anlamırlar. Anladıqları Azərbaycanın güc dilidir və düzünə qalsa, Rusiya da, Qərb də bu güc dilini məntiqi sayır. Ancaq onların hər ikisinin gücün ortaya qoyduğu reallığa uyğun oyunları tükənmək bilmir. Hazırda danışıqların Qərb və Rusiya formatının mövcudluğu məhz həmin tükənməzliyin məhsuludur. Görünür, qütblərin bir-birilə rəqabət industriyası, kifayət qədər, zəngin və çoxgedişlidir. Bu zənginlikdən Kişineu sammitinə də pay düşür.
Məsələn, Rusiyadakı Proqressiv Siyasət Fondunun direktoru Oleq Bondarenko hesab edir ki, Fransa və ABŞ nəhayət ki, Azərbaycan–Ermənistan münaqişə ilə bağlı əsas danışıqlar estafetini Rusiyadan ala bilər. “Onlarda sistemli xarici siyasət yanaşması var. Eyni zamanda, həm Azərbaycan, həm də Ermənistan Fransa və ABŞ nümayəndələrini dinləyəcəklər. Hər iki ölkənin bunun üçün böyük xarici siyasət motivi olacaq”, - deyən ekspert əlavə edib ki, Qərb dövlətlərinin Ermənistana daha çox rəğbət bəsləmələrinə baxmayaraq, bu, Azərbaycan üçün problem deyil.
O.Bondorenkonun fikrincə, Azərbaycan Qərblə çəkişmək istəmir, çünki ölkə qazını və neftini ona satır. Yəni, Bakı bu amili düşünməsə, İrəvanı çoxdan əzmişdi. “Bəs, Bakının xarici siyasət baxımından “əl sıxdığı” tərəf hansıdır? Aydındır ki, bu, Rusiya deyil” kimi fikirlərilə gündəm yaradan siyasi analitik Moskvada Prezident İlham Əliyevlə baş nazir Nikol Paşinyan arasında yaşanmış gərginliyə (mayın 25-də Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının iclasında Paşinyanın Azərbaycanın dövlət başçısının çıxışına mənasız replikası nəzərdə tutulur – red.) diqqət çəkib. Onun fikrincə, hazırda cənab İlham Əliyev öz üstünlüyünü hiss edir. Həm də ona görə ki, Azərbaycanın lideri inqilab dalğasında baş nazir olmuş Nikol Paşinyandan fərqli olaraq, regionun hakim siyasi elitasının üzvü kimi Rusiya tərəfinə daha yaxındır.
Qeyd edək ki, Rusiyanın siyasi dairələri Azərbaycan-Ermənistan münasibətləri kontekstində Qərb-Rusiya ziddiyyətlərindən söz açarkən, iki Cənubi Qafqaz ölkəsi arasındakı gərginliyin tezliklə aradan qalxmasının qeyri-mümkünlüyü düşüncəsini də qabardırlar. Əlbəttə, bu, Bondorenkonun dilə gətirdiyi estafet məntiqindəki uğura hazırda Qərbin daha yaxın olmasından irəli gəlir. Lakin digər ekspertlərdən fərqli olaraq, Bondorenko, ümumən, vasitəçilik institutunun faydalarına fokuslanır və bildirir ki, bu institut o zaman səmərə verəcək ki, tərəflərin təklifləri nəzərə almayacağı təqdirdə, itirməyə nəyisə olacaq...
Əlbəttə, Azərbaycan Prezidenti özünə əmindir. Ancaq Ermənistanın liderində əminlik nə dərəcədədir? Hər halda dövlətimizin başçısı İrəvanın ölkəmizin şərtləri ilə razılaşmayacağı təqdirdə, nələri itirəcəyinin anonsunu subliminal mesajlarla anlatmaqdadır. Buna qarşılıq Paşinyan administrasiyasının cavabı isə yalnız vay-şivəndir. Belə yanaşma itkilərdən sığortalamır...
Fikirlərinə istinad etdiyimiz O.Bondorenkonun məntiqinə görə isə, Ermənistanın böhranı öz xeyrinə həll etmək niyyəti göz qabağındadır. Ekspert deyir ki, İrəvan danışıqlardakı mövqeyini artıq fatihəsi verilmiş ATƏT-in Minsk qrupunun üzvləri hesabına gücləndirmək məqsədi güdür. Bu isə Rusiyanın Cənubi Qafqazdakı siyasi təsirini xeyli zəiflədir: “Qlobal miqyasda bu, hətta, regionda əməkdaşlıq vektorunu Qərbə dəyişmək təhlükəsi yarada bilər. Uzunmüddətli perspektivlərdən danışsaq belə, Rusiyanın bu qədər riskə getməyə haqqı yoxdur”.
Bəli, ümumən, Kremlin məqsədi Cənubi Qafqaz ölkələrinin öz orbitindən çıxmasının qarşısını almaqdır. Mövcud xüsusda Rusiya ekspertləri bu ölkələrin, konkret olaraq, Azərbaycanın və Ermənistanın diplomatik dalana dirəndikləri üçün Qərbə istiqamətləndikləri fikri üzərində dayanırlar. Onların qənaətincə, ikinci özünün xaricdəki diasporuna, birinci isə neftinə güvənir. Əslində Bondorenko da həmkarlarının gəldikləri nəticəni təkrarlayır. Ancaq bu da bir faktdır ki, istər Bondorenko, istərsə də onun dostları Moskvanın münaqişələrin tənzimlənməsi üzrə real xəttinin yoxluğunu unudur. Həm də bu xəttin, daha doğrusu, səmimi və ədalətli yanaşmanın olmamasının nəticəsidir ki, Rusiya da gözünü Kişineu sammitinə dikən tərəfdir.
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”