Azərbaycanın, Rusiyanın və Ermənistanın baş nazirlərinin müavinlərindən ibarət üçtərəfli işçi qrupunun növbəti iclası ən yaxın vaxtlarda keçiriləcək. Bunu Rusiya baş nazirinin müavini və işçi qrupundakı nümayəndə heyətinin rəhbəri Aleksey Overçuk bildirib. O, görüşdə Cənubi Qafqazda nəqliyyat kommunikasiyalarının açılması məsələlərinin müzakirəyə çıxarılacağını deyib.
Overçukun sözlərinə görə, görüşün keçirilməsinə dair razılıq mayın 31-də əldə edilib: “Bu gün biz Azərbaycanın qərb rayonları ilə Naxçıvan arasında dəmir yolu əlaqəsini (Zəngəzur dəhlizi-S.H) bərpa edə bilərik deməyə çox yaxınıq”. Rusiya baş nazirinin müavini İrəvanın əldə edəcəyi imkanlardan da söz açıb: “Ermənistan Naxçıvan, Azərbaycan vasitəsilə Rusiyaya, Avrasiya İqtisadi İttifaqının digər ölkələrinə, eləcə də İrana çıxış qazanacaq”.
Rusiya hökuməti sədrinin müavini əlavə edib ki, görüşdə Azərbaycan və Ermənistan arasında sərhədin modal keçidi ilə bağlı texniki detalların da nəzərdən keçiriləcəyi gözlənilir: “Burada söhbət sərhəddə pasport, gömrük, eləcə də beynəlxalq sərhədlərdə mövcud olan nəzarətin bütün digər formalarının fəaliyyət göstərməsindən gedir”.
Qeyd edək ki, Zəngəzur dəhlizi Rusiya, Azərbaycan və Ermənistan liderləri arasında 10 noyabr 2020-ci ildə imzalanmış və 44 günlük Vətən müharibəsini başa çatdırmış üçtərəfli Bəyanata əsasən açılmalıdır. Bəyanatın 9-cu maddəsində deyilir: “Bölgədəki bütün iqtisadi və nəqliyyat əlaqələri bərpa edilir. Ermənistan Respublikası vətəndaşların, nəqliyyat vasitələrinin və yüklərin hər iki istiqamətdə maneəsiz hərəkətinin təşkili məqsədilə Azərbaycan Respublikasının qərb rayonları və Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat əlaqəsinin təhlükəsizliyinə zəmanət verir. Nəqliyyat əlaqəsi üzrə nəzarəti Rusiyanın Federal Təhlükəsizlik Xidmətinin sərhəd xidmətinin orqanları həyata keçirir. Tərəflərin razılığı əsasında Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə Azərbaycanın qərb rayonlarını birləşdirən yeni nəqliyyat kommunikasiyalarının inşası təmin ediləcək”.
Azərbaycan, Rusiya və Ermənistan liderlərinin 2021-ci ilin yanvarın 11-də keçirilmiş üçtərəfli görüşündə kommunikasiyaların açılması ilə bağlı işçi qrupunun yaradılması haqda razılaşma əldə edilib. Həmin ilin iyun ayından etibarən qrupun Moskvada bir neçə görüşü baş tutub. Uzun müddət idi ki, qrupun işində fasilə yaranmışdı. İndi onun yenidən aktivləşməsi Zəngəzur dəhlizinin açılmasına ümidləri artırır. Ona görə ümidləri artırır yazırıq ki, rəsmi İrəvan üçtərəfli Bəyanatın imzalanmasından iki il yeddi aya yaxın müddət keçməsinə baxmayaraq, hələ də dəhlizin işə düşməsinə heç cür imkan vermir. Bəyanatda bölgədəki bütün iqtisadi və nəqliyyat əlaqələrinin bərpa olunmasının açıq-aydın qeyd olunmasına baxmayaraq, Ermənistanda nədənsə Zəngəzur dəhlizi ifadəsindən qıcıqlanır və bunu ölkənin suverenliyinə qarşı yönəlmiş layihə hesab edirlər. Halbuki tarix boyu Azərbaycanın heç bir qonşusuna ərazi iddiası olmayıb və indi də yoxdur. Əksinə, Azərbaycan özü Ermənistanın silahlı təcavüzünə məruz qalıb. Sonuncu dəfə mayın 25-də Azərbaycan Prezidentinin iştirakı ilə Moskvada keçirilən Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının iclasında Nikol Paşinyan cənab İlham Əliyevin Zəngəzur dəhlizi ifadəsini işlətməsinə reaksiya verdi. O, Zəngəzur dəhlizi sözünü “son illər Ermənistana qarşı ərazi iddialarının irəli sürülməsinə əsas verən ifadə” adlandırdı. Bununla belə N.Paşinyan Ermənistanın regionda bütün nəqliyyat və iqtisadi kommunikasiyaların və respublikanın ərazisindən keçən kommunikasiyaların işləkliliyinin təminatına hazır olduğunu vurğuladı. Əlavə etdi ki, bunu “erməni yolayrıcı” (?) adlandırırlar.
Azərbaycan Prezidenti Ermənistan baş nazirinə anındaca tutarlı cavab verdi: “Mən, əlbəttə, diskussiya açmaq istəmirəm. Ermənistana qarşı ərazi iddialarımızın olması barədə ittihamlar səsləndiyinə görə demək istəyirəm ki, bizim belə iddialarımız yoxdur. Mənim sözlərimdə ərazi iddialarının olmasını görmək üçün xüsusi canfəşanlıq etmək və ya güclü fantaziyaya malik olmaq lazımdır. Mənim istifadə etdiyim “dəhliz” sözünə gəldikdə, o zaman mən bu kəlməni dəqiq olaraq “Şimal-Cənub” dəhlizinə münasibətdə də işlətmişəm, bu söz elə həmin dəqiqliklə “Şərq-Qərb” dəhlizinə münasibətdə də istifadə olunur. “Dəhliz” sözü heç də kiminsə ərazisinə göz dikmək demək deyil. Bu, beynəlxalq termindir və düşünürəm, beynəlxalq terminologiya ilə tanış olan insanlar yəqin ki, ona bu gün Ermənistanın baş naziri kimi məna verməzdilər”.
Qeyd etdiyimiz kimi, Zəngəzur dəhlizi vasitəsilə ölkəmizin əsas hissəsi Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə birləşəcək, eyni zamanda, Naxçıvan üzərindən Türkiyə ilə birbaşa dəmir yolu və avtomobil yolu əlaqəsi qurulacaq. Ermənistanın Azərbaycana silahlı təcavüzü başlamazdan öncə bu yoldan istifadə olunub, ancaq sonradan Azərbaycanın Naxçıvanla quru əlaqəsi yalnız İran ərazisindən keçməklə gerçəkləşib. Bakı ilə İrəvan arasında sülh sazişinin imzalanması istiqamətində son vaxtlar intensiv danışıqların aparıldığını və tərəflərin nəticə əldə etməyə yaxın olduqlarını nəzərə alsaq, Zəngəzur dəhlizinin açılması məsələsində də irəliləyiş mümkündür.
* * *
Bu arada Ermənistanla Azərbaycan arasında kommunikasiyaların açılması ilə bağlı aparılan müzakirələrin detalları bəlli olub. “Hraparak” qəzetinin yaydığı məlumata görə, erməni tərəfi öz ərazisindən dəhliz verməkdən imtina edə bilməyəcək. Qəzet yazır ki, dəhlizin verilməsini Azərbaycandan çox Rusiya tələb edir. Nəşr bildirir ki, Paşinyan Ermənistandan keçəcək yolda Rusiya sülhməramlılarının 3-5 il müddətinə yerləşdirilməsinə razılaşacaq.
Hayastanın baş nazirinin müavini və işçi qrupundakı nümayəndə heyətinin rəhbəri Mqer Qriqoryan isə mayın 30-da jurnalistlərə açıqlamasında deyib ki, ilkin hesablamalara görə, regional infrastrukturların bərpası çərçivəsində Ermənistanda dəmir yolu infrastrukturunun qurulması təxminən 2-3 il çəkəcək. O qeyd edib ki, dəmir yolu region üçün daha səmərəli infrastruktur həllidir: “Biz Ermənistanın regionda logistika mərkəzi kimi rolunu gücləndirəcək və artıracaq həllər istəyirik. Dəmiryolu variantı hazırda ən çox ehtimal olunan variant kimi görünür. Regionda bunun infrastrukturuna nəzər salsaq, ayrı-ayrı hissələrin bərpası ilə regional səviyyədə ciddi logistik həll əldə edəcəyik”.
M.Qriqoryan da bu həftə Moskvada Ermənistanın, Rusiyanın və Azərbaycanın baş nazirlərinin müavinlərinin üçtərəfli görüşünün keçiriləcəyini təsdiqləyib və əlavə edib ki, bu görüş çərçivəsində yalnız kommunikasiyaların blokadadan çıxarılması məsələsi müzakirə olunacaq.
* * *
Dəhlizin açılmasında sözsüz ki, şimal qonşumuz da maraqlıdır. Yazını hazırlayarkən Aleksey Overçukun hələ 2021-ci ilin iyununda “Rossiyskaya qazeta”ya verdiyi müsahibədəki fikirlər diqqətimizi çəkdi. O, həmin müsahibəsində demişdi: “Tarixdə müharibə edən tərəflərin belə qısa müddət sonra nəqliyyat əlaqələrini açmaq və ölkələrinin iqtisadiyyatlarının inkişafı üçün şərait yaratmaq vəzifəsi ilə danışıqlar masasına oturduqlarına dair az nümunə var. Ən əvvəl başlanğıc nöqtəsi tapmaq vacib idi, heç kim danışıqların başlamadan əvvəl bitməsini istəmirdi. Bu yanaşma iki ölkə arasında bütün mümkün dəmir və avtomobil yollarının açılmasının müzakirəsinə keçməyə imkan verdi. Azərbaycanın qərb rayonları ilə Naxçıvan MR arasında Ermənistan ərazisi vasitəsilə nəqliyyat əlaqəsi imkanları nəzərdən keçirilir. Bununla yanaşı, eyni vaxtda Ermənistandan Azərbaycan ərazisi vasitəsilə Rusiyaya, ya da Ermənistan və Rusiyadan Naxçıvandan keçməklə İrana hərəkətə başlamaq vəzifəsi həll olunur. Ermənistanın özünün dənizə çıxışı yoxdur, Türkiyə və Azərbaycanla çox mürəkkəb tarixi münasibətləri var və bu ölkələrlə sərhədləri bağlanıb. Ermənistanın İranla kiçik quru sərhədi var, lakin orada çətin relyef və pis yollar mövcuddur. Bu isə tammiqyaslı nəqliyyat əlaqəsinin həyata keçirilməsinə mane olur. Bundan əlavə, İranın özü də məhdudlaşdırıcı tədbirlər görür və bu da vəziyyətə təsir edir. Bölgədə nəqliyyat blokadasının aradan qaldırılması Rusiya, Avrasiya İqtisadi İttifaqı və bütün qonşu ölkələr üçün vacibdir”.
Əslində, Ermənistan artıq Zəngəzur dəhlizinin açılmasına dirəniş göstərə bilməyəcəyini anlayıb. Eyni zamanda, “Zəngəzur dəhlizi” ifadəsinin guya, Ermənistana ərazi iddialarının irəli sürülməsinə əsas verdiyi ilə bağlı interpretasiya da deyəsən, aradan qalxmaq üzrədir. Hər halda rəsmi İrəvan rasional yanaşma göstərsə, xəstə təxəyyüllərə qapılmaz və dəhlizin açılmasının yaradacağı üstünlüklərdən faydalanar. Yazımızı sözü imzası qədər keçərli olan cənab İlham Əliyevin Dünya Azərbaycanlılarının Həmrəyliyi Günü və Yeni il münasibətilə 2022-ci ilin dekabrın 31-də xalqa müraciətində dediyi fikirlərdən iqtibas gətirməklə bitiririk: “Zəngəzur dəhlizinin açılması ilə əlaqədar genişmiqyaslı işlər aparılır, dəmir yolları, avtomobil yolları çəkilir. Zəngəzur dəhlizinin açılması mütləq olmalıdır, Ermənistan bunu istəsə də, istəməsə də. Biz ortaya güclü iradə qoymuşuq, bütün işlər plan üzrə gedir. Bizim tələbimiz əsaslıdır və ədalətlidir. Azərbaycanın əsas hissəsi ilə onun ayrılmaz hissəsi olan Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə bizim bağlantımız olmalıdır və olacaqdır”.
İlqar VƏLİZADƏ,
politoloq
Zəngəzur dəhlizi ilə bağlı məsələyə mayın 25-də Moskvada keçirilən Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının iclasında da toxunulması təsadüfi deyil. Çünki iclasda iştirak edən, demək olar ki, bütün dövlətlər Zəngəzur dəhlizinin reallaşmasında maraqlıdırlar. Bu böyüklükdə coğrafiyadakı bütün ölkələrin Zəngəzur dəhlizinin açılmasında maraqlı olması Ermənistana, onun baş nazirinə də müəyyən işarə ola bilərdi. Əlbəttə, bundan Ermənistanın da konkret fayda götürməsi mümkündür. İrəvan ideyanın reallaşmasına ciddi yanaşmalı və lazımi addımları atmalıdır. Ona görə də fikrimcə, Moskva görüşündə əldə olunan razılaşmalar göstərir ki, artıq məsələ konkretləşir.
Təəssüf ki, Zəngəzur dəhlizinin açılması məsələsində bizim əməkdaşlıq etməli olduğumuz ölkə Ermənistandır. İrəvanın isə sözlərinə yox, əməllərinə inanmaq lazımdır. Zənnimcə, tezliklə yol infrastrukturunun qurulması ilə bağlı Ermənistan tərəfindən konkret işlər başlanılmasa, o zaman təəssüf ki, dəhlizin reallaşmasından yaxın müddətdə söhbət gedə bilməyəcək. Yox əgər, konkret addımlar atılsa, fəaliyyət qrafiki tərtib olunsa, bu qrafik çərçivəsində dəqiq işlər görülsə, məntəqə qurulsa, layihələndirmə işlərini başa çatdırıb dəmir yolunun qurulması ilə bağlı işlər getsə, o zaman deyə bilərik ki, Zəngəzur dəhlizinin işə düşməsi vaxt məsələsidir. Yalnız belə olacağı təqdirdə dəhlizin yaxın müddətdə ərsəyə gəlməsini gözləmək mümkündür.
Səxavət HƏMİD,
“Xalq qəzeti”