Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Moskvaya mayın 25-dəki səfərinə iki aspektdən yanaşmaq mümkündür.
Əlbəttə, ilk növbədə, Azərbaycan, Rusiya və Ermənistan liderlərinin görüşünü və mövcud xüsusda Bakı–İrəvan münasibətlərinin tənzimlənməsinin Moskva formatını vurğulamaq lazımdır. Nəzərə alaq ki, ölkəmizin ictimaiyyəti səfəri başlıca olaraq buna görə diqqətdə saxlayırdı. Amma ikinci vacib məqam da var. Məlum oldu ki, Rusiya Prezidenti Vladimir Putin dövlətimizin başçısını Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının geniş tərkibdəki iclasına da dəvət edib. Əlbəttə, söhbət qonaq qismində dəvətdən gedir. Yəqin, iclasın adındakı “geniş tərkibdə” ifadəsi də məhz bundan qaynaqlanmaqdadır.
Heç şübhəsiz, V.Putin Azərbaycanı Rusiyanın hakim rol oynadığı Avrasiya İqtisadi İttifaqında (Aİİ) görmək istəyir. Ümumən, Moskvanın keçmiş Sovetlər Birliyini vahid orqanizm olaraq təsəvvürə gətirib, onu dünyaya yeni SSRİ kimi təqdim etmək niyyəti indinin söhbəti deyil. Əlbəttə, biz bu ideyanın nə dərəcədə məqbulluğu, eləcə də müstəqil dövlətlər birliyi məkanın ona münasibətdəki əks reaksiyalardan söz açmaq niyyətində deyilik. Həm də ona görə ki, görünən dağa bələdçi lazım deyil. Qazaxıstan Prezidenti Kasım Jomart-Tokayevin Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının iclası müstəvisində Rusiyanın İttifaq dövləti təşəbbüsü əleyhinə səsləndirdiyi fikirlərdəki qəbuledilməzlik hər sözü deyir…
Bəs, Azərbaycan? Ölkəmiz müstəqil siyasi və iqtisadi xəttinə sadiqdir. Bu siyasətdə başlıca məqam ayrı-ayrı ittifaqlarda birləşmək yox, fərdi əlaqələrin qurulmasıdır. Məsələyə mövcud müstəvidən yanaşsaq, ölkəmiz Aİİ-də təmsil olunan bütün ölkələrlə, kifayət qədər, yüksək əməkdaşlığa malikdir və bu əməkdaşlıq ölkəmizin milli maraqlarının təminatına imkan verməkdədir. Digər tərəfdən, daha bir prinsipial məqam var: Azərbaycan bütün sahələrdə olduğu kimi, iqtisadi sferada da yüksək sürətlə inkişaf etməkdədir və inkişafın diktə etdiyi məqsədlər hansısa qurumun kollektivçilik ideyası ilə məhdudlaşa bilməz.
…İqtisadi inkişafdan söz düşmüşkən, Prezident İlham Əliyev qonaq qismində qatıldığı Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının iclasındakı çıxışında mövcud istiqamətdəki konkret məqamları açıqladı: “Həmkarlarıma məlumat vermək istəyirəm ki, ötən il Azərbaycanın Avrasiya İqtisadi Birliyi ilə əmtəə dövriyyəsi 31 faiz artıb və 4,7 milyard dollar təşkil edib. Bu ilin yanvar-aprel aylarında qarşılıqlı ticarətin həcmi daha 38 faiz artıb. Ötən il Avrasiya İqtisadi Birliyinə üzv ölkələrin Azərbaycanın xarici ticarət dövriyyəsində payı 9 faizə yaxın olub. Biz əmtəə dövriyyəsinin gələcək artımında böyük potensialın olduğunu görürük”.
Deməli, ölkəmiz Aİİ-də yer almamaqla da, quruma üzv ölkələrlə sıx iqtisadi əlaqələrə malikdir. Prezidentin vurğuladığı başlıca məqam isə iqtisadi müstəqilliklə bağlıdır ki, bunun fəlsəfəsində müstəqilliyin də ayrı-ayrı təşkilatlarda təmsilçiliklə məhdudlaşmaması dayanır. “Biz tam iqtisadi müstəqilliyə nail olmuşuq. Bu da bizim uğurla həyata keçirdiyimiz müstəqil xarici siyasət kursunu aparmaq imkanının mühüm amilidir”, – deyən dövlətimizin başçısının çıxışının lap əvvəlində Aİİ-yə üzv Ermənistana köklənməsi, heç də təsadüf sayılmamalıdır: “Ermənistan istisna olmaqla, Azərbaycanın Avrasiya İqtisadi Birliyinin üzvləri ilə əməkdaşlığı 30 il ərzində uğurla inkişaf edir. Azərbaycan ilə Ermənistan arasında münasibətlərin normallaşdırılması üçün ərazi bütövlüyünün və suverenliyin qarşılıqlı şəkildə tanınması əsasında ciddi imkanlar var. Bu gün Rusiya tərəfinin təşəbbüsü ilə Rusiya, Azərbaycan və Ermənistan rəhbərlərinin üçtərəfli görüşü olacaq”.
Siyasi müşahidəçilər Putinin vasitəçilik təşəbbüsünün Aİİ-in iclası ilə eyni vaxta təsadüf etməsinə diqqət çəkərək, bildirirlər ki, Rusiya lideri bu yolla Azərbaycanın da ölkəsinin hakim rol oynadığı təşkilata qoşulmasının vacibliyi mesajını verib. Ekspertlər onu da vurğulayırlar ki, Kreml rəhbərinin mesajı İrəvanla münaqişəli durumu aradan qaldırmaq yönündə Moskvanın Bakıya əlavə dəstək eyhamıdır.
Məsələyə qeyd etdiyimiz kontekstdən yanaşsaq, dövlətimizin başçısının çıxışındakı motiv onu deməyə əsas verir ki, ölkəmiz sözügedən niyyətdən xəbərdardır, ancaq razılaşmır. Görünür, cənab İlham Əliyev iclasdakı çıxışında respublikamızın müstəqil iqtisadi xətt yeritdiyini məhz buna görə vurğuladı. Deməli, Rusiyanın belə bir planı varsa da, onun istəyi Azərbaycan tərəfindən qəbul edilmir. Əksinə, gətirdiyimiz sonuncu iqtibasdan göründüyü kimi, Prezident İlham Əliyev Ermənistan üçün də şans yaradan tərəf kimi çıxış etməkdədir. Dövlətimizin başçısı nitqində üçtərəfli görüşü yada salmaqla, həm də çox incə mesaj verir: Rusiyanın tənzimləmə missiyası əlahiddə olsa belə, məsələ ölkənin Azərbaycanı özünün iqtisadi orbitində görmək niyyəti ilə əlaqələndirilə bilməz.
***
Prezident İlham Əliyev çıxışında, həmçinin “Aİİ-də təmsil olunan Ermənistan” məntiqi də var. O Ermənistan ki, Azərbaycana münasibətdə destruktiv mövqe tutmaqdadır. Üstəlik, İrəvanın mövqeyi sülh pozuculuğu baxımından aşkardır və buna Moskvanın təsir imkanları istisnadır. Əslində, mayın 25-də keçirilmiş üçtərəfli görüşün nəticələri, daha doğrusu, nəticəsizliyi də qeyd etdiyimiz fikri sübuta yetirdi. Ermənistan baş naziri Nikol Paşinyan həmin görüşdən əvvəl Azərbaycan Prezidentinin (Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının iclasındakı) çıxışına mənasız replika verməklə, Putinin təşəbbüsünün səmərəsiz olacağına dair yetkin təsəvvür formalaşdırdı.
Bəli, Ermənistan lideri cənab İlham Əliyevlə şifahi “söz savaşına” başlamağa cəhd göstərərək, əslində, Putinə münasibətdə nalayiq rəftar nümayiş etdirdi ki, bu, ikincinin İrəvanın Aİİ-dəki təmsilçiliyi barədə düşünməsi üçün ciddi siqnaldır. Nəzərə alaq ki, hazırda Paşinyanın komandası Ermənistanın üzvü olduğu və Rusiyanın hakim rol oynadığı Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatına da hörmətsiz yanaşmaqdadır. Paşinyanın Azərbaycan Prezidentinin fikirlərinə mənasız replikası onun eyni yanaşmanı Aİİ-yə də şamil etdiyinin bariz göstəricisidir.
Belə nəticəyə gəlirik ki, Ermənistan Rusiyanın vasitəçilik missiyasının mənəvi immuniteti kimi qarşılanan platformaları gözdən salmaq xətti yürüdür. Əlbəttə, bu tendensiya Paşinyanın özünü gülüş obyektinə çevirməsi ilə müşayiət olunmaqdadır. Ancaq gülünc duruma düşmək Nikolu narahat etmir. Bir baş nazir ki, ölkəsində şəxsinə ünvanlanan “satqın” ifadəsinə öyrəşdiyini bildiririb, bunu normal sayırsa, daha nə deyəsən. Ancaq…
Təsəvvür edin ki, Prezident İlham Əliyev Paşinyana Ermənistanın Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıdığını xatırladaraq başlatdığı mübahisə görüntüsünün səmərəsizliyini bildirir, Nikol isə guya, ölkəsi üçün prinsipial qəbuledilməzlik qondarır və söz yığınına üstünlük verir. Baxın, hazırda Ermənistan müxalifəti də baş naziri həmin replikalarına görə tənqid edir. Çox sadə məntiqlə, çünki Paşinyan İlham Əliyevin Ermənistanın Qarabağı Azərbaycanın tərkib hissəsi kimi tanıması ilə bağlı sözlərinə etiraz etmədi. Yəni, əsas məsələ bu idi və Nikol, yumşaq desək, susdu…
Bəs, etiraz nəyə idi? Dövlətimizin başçısının Zəngəzur dəhlizinin səmərəliliyi və perspektiv iqtisadi inkişafın əsasında dayanması ilə bağlı fikirlərinə: “Bakı–Tbilisi–Qars dəmir yolu Avropaya, həmçinin Türkiyənin Aralıq dənizi limanlarına çıxışı təmin edir. Azərbaycan “Şimal–Cənub” nəqliyyat dəhlizi layihəsinin fəal iştirakçısıdır. Biz, həmçinin ölkənin əsas hissəsini Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə birləşdirəcək, həm də beynəlxalq dəmir yolu marşrutlarının bir hissəsi olacaq Zəngəzur dəhlizinin yaradılması təşəbbüsünü irəli sürmüşük”.
Əslində, Azərbaycan Prezidentinin Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının iclasındakı növbəti fikirləri də haqqında söz açdığı Zəngəzur dəhlizi ideyasının nəhənglik trayektoriyasına respublikamızın adekvat imkanlarının vurğulanması idi. Cənab İlham Əliyev Azərbaycanda 8 beynəlxalq aeroportun fəaliyyət göstərdiyini, onlardan ikisinin işğaldan azad olunmuş torpaqlarda – Füzuli və Zəngilanda tikildiyini, doqquzuncu beynəlxalq aeroportun azad olunmuş Laçında tikildiyini və 2025-ci ildə istismara veriləcəyini, ölkəmizin illik 500 min ton yük dövriyyəsi ilə regionda ən iri hava yük donanmasına malikliyini, iqtisadiyyatımızın müstəqilliyinin demək olar ki, bütün dövrü ərzində dayanıqlılıq və artım nümayiş etdirdiyini heç də əbəs yerə vurğulamadı.
Yəni, normal baş bu imkanların qarşısında ona sahib ölkənin uzatdığı əməkdaşlıq əlini sıxmalıdır. Ermənistan siyasi istableşmenti, o cümlədən, hakim qüvvələri isə normal düşüncədən uzaqdırlar. Paşinyanın Ali Avrasiya İqtisadi Şurasındakı replikası da, əslində, həmin anormallığın ifadə meydanı kimi son dərəcə miskin mənzərə formalaşdırdı. Belə görünür ki, erməni xəstəliyi öz aktuallığını saxlamaqdadır. Bunu sübuta yetirən digər məqam da var.
***
Söhbət Putinin qeyri-məqbul qiymətləndirmək imkanının olmadığı və pozitiv notlarla qələmə verdiyi 25 may üçtərəfli görüşündən sonra Azərbaycan–Ermənistan dövlət sərhədinin Zəngilan rayonu ərazisindən keçən hissəsində Ermənistan silahlı qüvvələrinin təxribat-diversiya qrupunun peyda olmasından gedir. Yəni, ortada dövlət sərhədimizi pozmaq cəhdi var. Əlbəttə, cəhdin qarşısı alındı. Amma bu hadisə düşüncələrə yol açmaqdadır.
Azərbaycan Prezidenti Ali Avrasiya İqtisadi Şurasının iclasında ölkəmizin digər ərazilərini Naxçıvanla birləşdirən yoldan danışırsa, həmin yolu Zəngəzur dəhlizi adlandırıb-adlandırmamasından asılı olmayaraq, İrəvanın bununla bağlı öhdəliyi Paşinyanın Rusiyaya başqaxıncı kimi dilə gətirdiyi üçtərəfli bəyanata əsasən müəyyənləşib. Yəni, Nikol bu dəhliz ilə Ermənistanın ərazi bütövlüyünün pozulacağı məntiqinə söykənə bilməz. Həm də ona görə ki, artıq qatar gedib. Yəni, üçtərəfli bəyanatda Paşinyanın imzası var. Sadəcə olaraq, həmin imzanı ona xatırlatmaq lazımdır. Çünki unutqandır…
Əlbəttə, unutqanlıq həyasızlığa maneçilik törətmir. Paşinyan Azərbaycanı üçtərəfli Bəyanatı pozmaqda, dolayısı ilə isə Rusiyanı ölkəmizin hərəkətinə – Laçın–Xankəndi yolunda sərhədburaxılışı məntəqəsi qurmasına – göz yummaqda ittiham edir. Digər yandan isə Azərbaycan Prezidentinin dəhliz məntiqi üçün təhlükə yaradır. Üçtərəfli görüşdən bir gün sonra erməni diversiya qrupu göndərilirsə, başqa cür düşünməyə əsas yoxdur. Nəzərə alaq ki, diversiya qrupunun məqsədinin Zəngilan istiqamətində Azərbaycan ərazisinin dərinliyinə doğru irəliləyib təxribat törətməkdən, dinc vətəndaşları həyatlarından məhrum etməkdən ibarət olduğu şübhə doğurmur.
İlk baxışdan bu nəticə hasil olur ki, Ermənistan Cənubi Qafqaz vasitəçiliyinin Rusiya formatını manipulyasiya platformasına çevirməkdədir. Rusiyanın da özünün vasitəçilik missiyasından fərqli müstəvidə yararlanmaq istəyinə dair şübhələr var. Mənzərəyə İrəvanın diversiya qrupu “təşəbbüsünü” də əlavə etsək, gözlər V.Putinin dediyi kimi, Azərbaycan, Ermənistan və Rusiya baş nazirlərinin müavinlərinin görüşünün keçiriləcəyi Moskvaya yox, Kişineuya yönələcək. Söhbət postsovet ölkəsi olan Moldovanın Azərbaycan–Ermənistan münasibətlərinin nizamlanmasının Qərb formatının növbəti raunduna evsahibliyini həyata keçirməsindən gedir.
Məlum olduğu kimi, iyunun 1-də Kişineuda Avropa Siyasi İcmasının növbəti iclası çərçivəsində Fransa Prezidenti və Almaniya Kanslerinin iştirakı ilə Azərbaycan və Ermənistan liderləri arasında görüş nəzərdə tutulur. Hərçənd, həmin görüşün də əsaslı müsbət nəticələr verəcəyinə inam azdır. Çünki Moskva Kişineuya nikbin estafet ötürməyib.
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”