Avropa İttifaqı (Aİ) fevralın 25-də Rusiyaya qarşı yeni sanksiya paketini qəbul etdi. Sayca 10-cu olan paketdə də ciddi qadağalar əksini tapdı. Burada müxtəlif təyinatlı malların ixracına, bir sıra malların Avropaya idxalına, ölkə vətəndaşı olan şəxslərin Avropada yüksək vəzifə tutmasına qadağa nəzərdə tutulur. Maraqlıdır ki, sanksiyaların hədəfi həm də Rusiya mediasıdır. Aİ-nin və əlaqəli qurumlarının bununla bağlı yaydıqları açıqlamalara görə, məhdudiyyətlər Rusiyanın Ukraynaya qarşı apardığı işğalçı müharibəyə görədir. Bəs “sanksiya müharibəsi” nə qədər səmərəlidir və dünya iqtisadiyyatına necə təsir göstərir?
Bu gün müasir insan “sanksiya” sözünü, demək olar ki, hər gün eşidir. Bəs o, nə vaxtdan tətbiq edilir? Belə görünə bilər ki, müxtəlif ölkələrə qarşı iqtisadi təzyiq vasitəsi kimi irəli sürülən sanksiyalar müasir dövrümüzün təsir vasitəsidir. Əslində isə onların tarixi xeyli keçmişə gedib çıxır.
Qədim Yunanıstanda Afina şəhər dövləri eramızdan əvvəl 433–432-ci illərdə digər qədim yunan şəhəri Meqaranın tacirlərinə limanlarından istifadə və onun nəzarətində olan ərazilərdə ticarəti qadağan etmişdi. Blokada Meqaranın iqtisadiyyatına ciddi zərbə vurmuş və aclığa səbəb olmuşdu. Bununla belə, sanksiyaların effektivliyi bəlli deyildi. Bir tərəfdən Meqara tacirləri böyük itkilər vermişdilər, digər tərəfdən, hərbi dəstək üçün müttəfiqlərə (ilk növbədə Spartaya) müraciət etmək məcburiyyətində qalmışdılar. Peloponnes müharibəsinin başlanması nəticəsində sanksiyalar tətbiq etmiş Afina sarsıdıcı məğlubiyyətə uğramış və Afina Birliyi dağılmışdı. Amma o zaman Yunanıstanın digər şəhərləri Afinanın yeni bir təzyiq üsulu kəşf etdiyini anlamışdılar.
Avropada Orta əsrlərdə ticarət və hərbi ittifaqların daim dəyişən konfiqurasiyası, ayrı-ayrı hökmdarların və nüfuzlu şəxslərin maraqlarının dəyişməsi səbəbindən iqtisadi sanksiyalar daha çox yerli və qısamüddətli xarakter daşımışdı. Genişmiqyaslı sanksiyalar isə XIX əsrdə müşahidə olunmuşdu. Həmin dövrdə Fransa Böyük Britaniyaya qarşı kontinental blokada tətbiq etmişdi. Trafalqar döyüşündəki məğlubiyyətdən sonra ingilis donanması ilə bacara bilməyən Napoleon Bonapart taktikasını dəyişmək və “Dumanlı Albion” ilə birbaşa müharibə əvəzinə, iqtisadi müharibə təşkil etmək qərarına gəlmişdi. 1806-cı ildə o, ingilislərə Fransanın nəzarətində olan və müttəfiq ərazilərdə limanlardan istifadəni qadağan edən fərman imzalamışdı. Hesablamalara görə, bu fərmanla başlayan kontinental blokada dünya iqtisadiyyatına zərbə vurmuşdu.
Əsl “sanksiyalar erası” I Dünya Müharibəsindən sonraya, Millətlər Liqasının yarandığı vaxta təsadüf edir. Təşkilatın məqsədlərindən biri də müharibələrin qarşısının alınması idi. “Qanun pozucularına” təsir məqsədi daşıyan iqtisadi tədbirlər qoyulmuş hədəfə çatmaq üçün vasitələrdən biri sayılırdı. Ancaq Millətlər Liqası iqtisadi sanksiyalar tətbiqinə tələsmirdi: onlar yalnız bir dəfə 1935-ci ildə İtaliyanın Efiopiyaya hücumu zamanı tətbiq edilmişdi. Sonra Liqa müharibənin qarşısını ala bilməmiş, Roma tərəfindən nəzarət edilən ərazilərdən idxalı qadağan etmiş və bir sıra malların İtaliyaya ixracına embarqo qoymuşdu. Eyni zamanda sanksiyalar ərzaq, neft, polad və kömürə şamil edilməmiş, İtaliya üçün mühüm olan Süveyş kanalını bağlamamışdı. Bundan başqa, sanksiyalar İtaliyanın digər dövlətlərlə diplomatik münasibətlərinə mane olmamış, yəni, kifayət qədər seçkin xarakter daşımış, buna görə təsiri az olmuşdu.
İqtisadi sanksiyalar XX əsrdə beynəlxalq ticarət əlaqələrinin inkişafı ilə vüsət almışdı. İkinci Dünya müharibəsindən əvvəl keçmiş Yuqoslaviya, habelə, Yunanıstan, Boliviya, Paraqvay və İtaliya kollektiv iqtisadi sanksiyalara məruz qalmışdılar. “Soyuq müharibə” dövründə sanksiyalar əsasən səmərəsiz idi. Çünki onlar nə Qərb, nə də Şərq blokları (müvafiq olaraq ABŞ və SSRİ-nin lider olduqları) tərəfindən dəstəkləndi. Hər iki blokun dəstəklədiyi vahid sanksiyalar cəmi iki dəfə: Rodeziya və Cənubi Afrikaya tətbiq edilmiş, hər iki halda kifayət qədər səmərə verməmişdi. Dövrün kollektiv iqtisadi sanksiyalarının ən məşhur nümunələrindən biri sosialist ölkələrinə “strateji” mal və texnologiyaların, ilk növbədə, hərbi və kompüter məhsullarının tədarükünün məhdudlaşdırılması idi. Xüsusilə, Şərq bloku ölkələrinə ixracata nəzarət etmək üçün 1949-cu ildə 17 dövlətin daxil olduğu Koordinasiya Komitəsi (Com) yaradılmışdı.
Keçmiş Sovet İttifaqına qarşı sanksiyalar İkinci Dünya müharibəsindən sonra tətbiq edilmişdi. 1948-ci ildə ABŞ SSRİ-yə strateji malların tədarükünü məhdudlaşdırmış və bir il sonra Vaşinqtonun təşəbbüsü ilə sosialist ölkələrinə texnoloji məhsulların ixracına nəzarət etmək üçün xüsusi beynəlxalq komitə yaradılmışdı. Koreya müharibəsi fonunda ABŞ SSRİ ilə ticarət müqaviləsini pozaraq, məhdudiyyətlərini sərtləşdirmiş, həmçinin sosialist düşərgəsi ölkələrinə strateji tədarükləri davam etdirən istənilən ölkəyə iqtisadi dəstəyi dayandırmaq hüququnu açıqlamışdı. Sanksiyaların növbəti dalğasına 1960-cı illərdə “Drujba” neft kəmərinin tikintisi səbəb olmuşdu: Vaşinqton SSRİ-yə lazımi boruların tədarükünü Qərb ölkələrinə qadağan etmiş, lakin avropalı istehsalçıların təzyiqi nəticəsində embarqo ləğv olunmuşdu.
Uzunmüddətli birtərəfli sanksiyaların ən məşhur nümunəsi ABŞ-ın Kubaya qarşı 1960–1962-ci illərdə başlayan və bu günə qədər davam edən embarqosudur. ABŞ şirkətləri üçüncü ölkələr də daxil olmaqla, xüsusi icazə olmadan Kuba ilə hər hansı iqtisadi əlaqələr qura bilməzlər. Kuba hakimiyyətinin məlumatına görə, embarqodan birbaşa ziyan indiki qiymətlərlə təxminən 1 trilyon dollara bərabərdir. Eyni sözləri, İran barədə də demək olar. İslam inqilabından bu yana təzyiqlər içində çapalayan İran rejimi sərt sanksiyalar altında yaşamağa məcburdur.
Ötən il Ukraynada hərbi əməliyyatlara başlayandan bəri, Rusiya ABŞ və müttəfiqlərinin görünməmiş təzyiqləri ilə üzə-üzədir. Son aylar ərzində Qərb ölkələri getdikcə daha çox sanksiyalar tətbiq edirlər ki, bu baxımdan Rusiya hazırda dünyada birinci yerdədir. Sanksiyaların Rusiya iqtisadiyyatını zəiflətmək və ya tamamilə məhv etmək üçün nəzərdə tutulduğu heç kəsə sirr deyil. Ancaq bundan ən çox əziyyət çəkən əhali, xüsusilə də onun ən yoxsul təbəqəsidir. Bununla yanaşı, mütəxəssislər xəbərdarlıq edirlər ki, iqtisadi sanksiyaların artması əks istiqamətdə gedir. Son sanksiyalar dünya iqtisadiyyatı üçün ən böyük problemdir və qlobal ticarət məkanının geoiqtisadi parçalanmasına doğru aparır. Dünyanın siyasi arenasında cərəyan edən hadisələrin axarı isə onu göstərir ki, “sanksiya müharibəsi” başa çatmaq perspektivindən çox uzaqdır.
S.ELAY, “Xalq qəzeti”