Son illər dünya ölkələri ilə enerji sahəsində fəal əməkdaşlıq edən Azərbaycan Respublikası özünün tranzit imkanları ilə də tanınır. Artıq regionun mühüm beynəlxalq nəqliyyat və logistika mərkəzinə çevrilən ölkəmiz son illər nəqliyyat infrastrukturunun bütün zəruri seqmentlərini qurmağa nail olub. Belə ki, ötən müddətdə respublikamızda irimiqyaslı layihələr həyata keçirilib, müasir yol-nəqliyyat infrastrukturu yaradılıb.
Hazırda Azərbaycanın dünya standartlarına cavab verən magistral avtomobil və dəmir yolları, yol ötürücüləri və körpüləri beynəlxalq yük və sərnişin daşımaları üçün olduqca əlverişlidir. Elə Azərbaycanın tarixi İpək Yolunun üstündə yerləşməsi, Şərqlə Qərb, eləcə də Şimalla Cənub arasında körpü rolunu oynayan beynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin ölkəmizin ərazisindən keçməsi də vacib şərtlərdəndir. Təsadüfi deyil ki, Prezident İlham Əliyev yanvarın 17-də Davosda Çinin CGTN televiziya kanalına müsahibə zamanı bu məqamı xüsusi vurğulayaraq deyib: “Əlbəttə ki, Şərq və Qərb arasında, ənənəvi İpək yolu coğrafiyasında yerləşməyimiz bizim üçün çoxlu imkanlar yaradır…Ərazimizdən nə qədər çox yük keçərsə, bizim bundan bir o qədər çox faydamız olar, bir o qədər də çox iş yerlərimiz olar”.
Beynəlxalq yük və sərnişin daşımalarda Azərbaycanın avtomobil daşıyıcıları da yaxından iştirak edir. Təkcə onu qeyd etmək kifayətdir ki, 2022-ci ildə yerli avtomobil daşıyıcıları tərəfindən həyata keçirilən 3-cü ölkədən 3-cü ölkəyə daşımalar iki dəfə artıb. Ötən il xarici daşıyıcıların isə bu sahədə iştirakı 5 faiz azalıb. Son dövrlər ölkəmizdə beynəlxalq daşımalar sahəsində fəaliyyət göstərən şirkətlərin sayında da kəskin artım baş verib. Bu sahədə qəbul olunmuş normativ-hüquqi sənədlər, magistral avtomobil yollarının dünya standartları səviyyəsində yenidən qurulması nəticəsində daşıyıcı şirkətlərin sayı 70-dən 218-ə çatıb.
Bununla belə, Azərbaycan 2023-cü ildə beynəlxalq daşımalar üzrə əldə etdiyi nəticəni bir qədər də yaxşılaşdırmağa çalışır. Elə hazırda ölkə sərhədlərini keçən avtomobillərin sayının getdikcə artması da bu sahədə böyük perspektivlər vəd edir. Azərbaycanın rəqəmsal inkişaf və nəqliyyat nazirinin müavini Rəhman Hümmətovun dediyinə görə, hazırda beynəlxalq daşımalar üçün buraxılış vəsiqəsi almaq istəyən 218 şirkətdən yalnız 84-nün təqdim etdiyi sənədlər buraxılış qaydalarının şərtlərinə uyğundur. Onların isə avtonəqliyyat vasitələrinin sayı ümumi parkın cəmi 16 faizini təşkil edir. Nazir müavininin sözlərinə görə, son bir ildə daşıyıcıların sayının artması, daşımalarda istifadə edilən nəqliyyat vasitələri parkının genişlənməsi, eləcə də Azərbaycan daşıyıcılarının müvafiq bazar paylarının artması müşahidə edilir.
R. Hümmətov bildirib ki, iki il bundan əvvəl beynəlxalq yükdaşımada istifadə olunan nəqliyyat vasitələrinin sayı 3 mindən az olsa da, 2022-ci ildə bu rəqəm 8 mini ötüb. Onun sözlərinə görə, nəqliyyat vasitələrinin sayında artım bazarın şəffaflaşması nəticəsində “kölgə”də fəaliyyət göstərən daşıyıcıların qeydiyyata alınması, fəaliyyəti olmayan daşıyıcıların işini bərpa etməsi, bəzilərinin daxili bazardan beynəlxalq bazara keçidi və idxal olunan nəqliyyat vasitələrinin hesabına yaranıb.
Beynəlxalq yükdaşımalar sahəsində fəaliyyət göstərən daşıyıcı şirkətlərin rəhbərlərinin iştirakı ilə çoxsaylı maarifləndirici görüşlərin keçirilməsi, onlara buraxılış qaydaları haqqında zəruri məlumatların çatdırılması da mühüm əhəmiyyət kəsb edir. R. Hümmətov bildirib ki, hazırda Azərbaycan Yerüstü Nəqliyyat Agentliyinin Təlim-Tədris Mərkəzi, Azərbaycan Beynəlxalq Avtomobil Daşıyıcıları Assosiasiyası və tərəfdaş şirkətlər tərəfindən sürücülərin peşəkarlıq səriştəsinə dair təlimlər keçirilir. Bugünədək təlimlərdə 4 mindən çox sürücü iştirak edib. Bütövlükdə isə, tədris prosesinə 8 mindən artıq sürücü cəlb ediləcək ki, bu da beynəlxalq daşımaların keyfiyyətcə yaxşılaşmasına səbəb olacaq.
Eyni zamanda, Milli Məclisin fevralın 24-də keçirilən plenar iclasında beynəlxalq avtomobil daşımalarına dair icazə blanklarının ləğvi ilə bağlı qərar qəbul edilib. Yeni qərarın bu il martın 1-dən tətbiq olunması planlaşdırılır. Dövlət Gömrük Komitəsinin beynəlxalq avtomobil daşımalarını yerinə yetirən nəqliyyat vasitələrinə dövlət sərhədinin buraxılış məntəqələrində icazə blanklarının verilməsi səlahiyyətinin ləğvi yerli daşıyıcıların bazarda payının artmasına səbəb olacaq. Bu qərarın yerli daşıyıcıları daha da təşviq edəcəyini hesab edən Azərbaycanın rəqəmsal inkişaf və nəqliyyat nazirinin müavini Rəhman Hümmətovun fikrincə, bu sahədə rəqabət qabiliyyəti artmaqla yanaşı, daşıyıcıların maliyyə vəziyyəti yaxşılaşacaq, onların sayı artacaq. Onun dediyinə görə, hazırda xarici daşıyıcılar sərhəd-keçid məntəqəsində ödəniş edib, icazə vərəqələrini alırlar, bu isə paritetin pozulmasına səbəb olur.
Rauf AGAMİRZƏYEV,
nəqliyyat üzrə ekspert
Son 17 ildə Bakıdan ölkənin sərhədlərinə doğru müasir avtomobil magistrallarının inşası istiqamətində xeyli iş görülüb. Artıq bu proses, demək olar ki, yekunlaşmaq üzrədir. Məlum olduğu kimi, hazırda şimal istiqamətində 150 kilometr uzunluğunda ödənişli yol çəkilir. Bununla yanaşı, mövcud yolda da əsaslı təmir işləri aparılır. Bu istiqamətdə işlərin yaxın aylarda yekunlaşdırılması nəzərdə tutulur.
2018-ci ildə cənub istiqamətində yeni yol istifadəyə verilib. Hazırda magistralın Astara şəhərinə daxil olmadan İran İslam Respublikası sərhədinədək olan hissəsinin tikintisi davam etdirilir. Tikinti işləri tam başa çatdırıldıqdan sonra köhnə alternativ yolun olması əsas götürülərək yeni magistralın da ödənişli olacağı nəzərdə tutulur.
Qərb istiqamətində Bakıdan Gürcüstan sərhədinədək tamamilə yenidən qurulmuş yol infrastrukturu uzun illərdir ki, işləkdir. Yolun son 130 kilometrlik seqmentinin təmir olunmamış 47 kilometrlik hissəsi qalıb. Onun da, səhv etmirəmsə, 20 kilometrində işlər tamamlanmaq üzrədir. Bütövlükdə isə yeni yolun tikintisinin gələn ilin ortalarınadək başa çatdırılacağı planlaşdırılır.
Ötən illər ərzində yükdaşımalar sahəsində bir çox tələblər sərtləşdirilib. Burada söhbət ekoloji tələblərdən və yük avtomobillərinin qabaritindən gedir. Eyni zamanda, beynəlxalq yükdaşımalar sahəsində fəaliyyət göstərən Azərbaycan daşıyıcıları üçün də bir sıra yeni tələblər irəli sürülüb. Belə ki, Nazirlər Kabinetinin 2022-ci il aprelin 8-də təsdiqlədiyi “Avtomobil nəqliyyatı ilə beynəlxalq sərnişin və yük daşımalarına buraxılış Qaydaları”na əsasən, avtomobil nəqliyyatı ilə beynəlxalq sərnişin və yük daşımaları sahəsində fəaliyyət göstərən daşıyıcılar işgüzar nüfuza, maliyyə vəziyyəti və peşəkarlıq səriştəsi ilə bağlı meyarlara və s. tələblərə cavab verməlidir.
Yeri gəlmişkən, Azərbaycanın avtomobil nəqliyyatı ilə yükdaşımaların artmasına səbəb qonşu ölkələrdə avtomobil daşıyıcılarının sayının yüksək olmasıdır. Xüsusən də bunu İran və Türkiyəyə aid etmək olar. Türkiyədə dəmiryol daşımaları avtomobil daşımaları ilə nisbətdə daha zəifdir. Qardaş ölkədə avtomobil yollarına daha çox investisiya qoyulub ki, bu da sürətli daşımalara səbəb olub. Azərbaycanda isə vəziyyət fərqli istiqamətdə dəyişməkdədir. Bu da ondan irəli gəlir ki, ölkənin dəmir yolları şəbəkəsinə yetərincə investisiya qoyulub. Fikrimcə, bu səbəbdən yüklər daha çox dəmir yollarına yönəldiləcək.
Xüsusi qabartmaq istədiyim bir məqam da avtomobil yollarının mühafizəsi ilə bağlıdır. Belə ki, ölkə ərazisində tikinti materialları əksər hallarda magistral avtomobil yolları ilə daşınır. Digər tərəfdən, ayrı-ayrı yerlərdən mişar daşı, qum-çınqılların daşınması zamanı yollarda təhlükəsizlik qaydalarına riayət olunmur. Bütün bunlar yüksək keyfiyyətlə inşa olunan yolların istismarında problem yaradır, magistralların vaxtından əvvəl sıradan çıxmasına səbəb olur. Fikrimcə, ölkə ərazisində uzaq məsafələrə daşınan bu tip yükləri dəmir yoluna yönəltməklə beynəlxalq əhəmiyyətli avtomobil magistarllarının mühafizəsini təmin etmək olar.
Mirbağır YAQUBZADƏ,
“Xalq qəzeti”