“Came tikdirə bilərsən, amma insanları cəm edə bilməzsən”
Bir müddət əvvəl İstanbulda səfərdəydik. Boş vaxtımızda şəhərin görməli yerlərini gəzməyə qərar verdik. “Taksim” meydanı, “İstiqlal Caddesi”, “Eyyubsultan ilçesi” deyilən əraziləri gəzdik. Qarşımıza müxtəlif modern üslubda inşa olunmuş binalar və onların arasından boylanan tarixi məsçidlər çıxırdı. İstanbulun hər guşəsi məscid, camiə kimi müsəlman memarlıq sənətinin inciləri ilə dolu idi.
Zöhr namazının vaxtında hər tərəfdən azan səsləri gəlirdi. Hər məscidin önündə bir qələbəlik müşahidə edirdim. Təbii ki, bura uzun əsrlər İslam dünyasının paytaxtı olmuş İstanbul idi. Belə olmağı təbiidir. Lakin növbəti məscidin yanından keçərkən oradan azan səsinin gəlmədiyi, ətrafında seyrək adamların olması diqqətimi çəkdi. Bunu dostlarıma deyəndə o qədər də əhəmiyyət vermədilər. Maraq məni bürüdü və məscidin qarşısında eynəkli, ziyalı görkəmli bir nəfərə yaxınlaşıb soruşdum:
– Nə səbəbdən digər məscidlərdəki qələbəlik burada gözə dəymir?
O, nabələdliyimi duyub belə cavab verdi:
– Hər gün buradan da xeyli adam keçir. Məscidi ziyarət edənlər də, ibadət edənlər də olur. Amma kütləvi ibadət olmur. Yəni kənardan gələnlər, məscid haqqında məlumatı olmayanlar namaz qılar, ancaq yerli əhali burada namaz qılmaz.
Sonra o, təfsilata keçdi:
– Hadisə Sultan Süleymanın hakimiyyəti illərində baş verib. Osmanlının mübaliğəsiz olaraq qüdrətli hökmdarı hesab edilən Süleymanın hakimiyyəti ilərində qarşısına çıxan bir çox əngəlləri amansızcasına aradan götürür. Əlbəttə, dövlət başçısı, əlində hüdudsuz hakimiyyət cəmləşən birisinin bunu etməsi bəlkə də Orta əsrlər təfəkküründə normal qəbul olunur. Hakimiyyətini və dövləti qorumaq naminə, özünün təbirincə desək, ibrəti-aləmə dərs olsun deyə, atdığı qəddar addımları da anlamaq olar.
Amma məsələ bununla bitmir. Süleyman bu qəddarlığı təkcə kənarlara deyil, öz ailə üzvlərinə qarşı da etməkdən çəkinməmişdir. Belə ki, oğlu Mustafanın ölümünə fərman vermişdir. Əlbəttə, şahzadə Mustafanın xalq və xüsusilə, Osmanlı ordusunun ən güclü alaylarının olduğu yeniçərilər arasında nüfuzundan və oğlunun bir gün onu devirəcəyindən narahatlıq keçirən Süleyman onu qaralamağa başlayır. Mustafanın hər bir cəsarətli hərəkəti Süleymanı daha da narahat edir.
Bir sıra tarixçilərin iddiasına görə, baş hərəmi Xürrəm sultan da atanı oğula qarşı qızışdıran vəsvəsələr edir. Çünki Xürrəm sultan Süleymanın ilk həyat yoldaşı Mahidevran sultanın deyil, məhz özünün dünyaya gətirdiyi oğulların hakimiyyət başına keçməsini arzulayırdı. Bunun üçün isə hər dəfə hiyləyə, məkrə baş vurmağı mübah hesab edirdi. Belə də olur.
Bizə bu hadisəni danışan tarixçi alimin də iddiasına görə, Xürrəm sultan kürəkəni Rüstəm paşayla əlbir olur Mustafanın, guya, atasına və dövlətə xəyanət etməsi planını qururlar. Guya, şahzadə Mustafa Səfəvi hökmdarı Şah Təhmasiblə gizli ittifaq qurur, yazışır və atasını devirmək üçün ondan kömək istəyir. Süleyman bu xəyanət ittihamına inanır və oğlunun ölüm fərmanını verib çadırına çağırtdırır. Mustafa günahsız olduğunu bildirmək üçün ağ libasda, tamamilə silahsız, qoşunsuz onun yanına – qərargahına gəlir. Lakin atası artıq onun ölüm fərmanını vermişdi. Oğlunu dinləmək belə istəmir və beləliklə, Mustafa çadırda cəlladlar tərəfindən boğdurulur. Təkbaşına onların hamısı ilə əliyalın savaşan, onlara güc gələn Mustafa çadırdan bayıra çıxmağa çalışanda Süleymanın mühafizəçilərinin başçısı cüssəli pəhləvan olan Zal Mahmud paşa üstünə atılır və onu iplə boğmağa başlayır. Nəticədə, şahzadə Mustafa qətlə yetirilir.
İstanbulda olanda bir sıra böyük camilər gördüm. Bunların ən gözəllərini, ən ehtişamlılarını Süleymanın dövründə imperiyanın baş memarı çalışmış Sinan tikmişdi. Bu dəfə qarşısında olduğum və bir qədər sönük görünən Zal Mahmud Paşa camisinin də məhz memar Sinan tərəfindən tikildiyini öyrəndim. Rəvayətə görə, Mustafanın ölümü xalq kütlələrini və yeniçəri qoşunlarını çox sarsıdır. Günlərlə, aylarla ona matəm saxlayırlar. Heç kəs Mustafanın xəyanət etməsinə inanmır. Günlərin birində Zal Mahmud paşa Memar Sinana bir məscid tikməsi üçün sifariş göndərir. O isə hər vəchlə bundan yayınırmış. Hətta bir neçə il bu məsələni uzada bilir. Həmin illərdə Qanuni Sultan Süleyman vəfat edir və Sinan düşünür ki, yeni gələn sultan Zalı azad edəcək və bu sifariş baş tutmayacaq. Bununla da könülsüz yanaşdığı bu sifarişdən canı qurtulacaq. Ancaq belə olmur. Süleymandan sonra hakimiyyətə gələn Sarı Səlim Zalı bir qədər də yüksəldərək ona vəzirlik verir. Belə olan təqdirdə gördüyümüz bu cami 1577-ci ildə inşa edilir.
Əlbəttə, Mustafa kimi xalq sevgisini qazanmış şahzadəni əlləri ilə boğan bir caninin sifarişini yerinə yetirmək onun ürəyincə ola bilməzdi. Amma məcbur idi. Çünki Mustafa ilə bağlı qərar sultanın fərmanı idi və müzakirə olunmurdu. Lakin Zal Mahmuda nifrət o qədər kəskin olmuşdur ki, uzun illər o məscidə bir insan addımını belə atmamışdır. Hətta, indi də turistlər və bəzi dindarlar ibadətləri üçün gəlirlər. Lakin digər camilərə gələn kütləni burada görmək olmur. Sanki hər kəsin qulağına pıçıldayırlar ki, baxın ha, məscidi tikdirən Zal Mahmud şahzadə Mustafanı qətlə yetirən həmin canidir.
Sonda tarixçi alim üzünü bizə tutaraq dedi: Bəli, dəyərli dostlar, ona görə də bizdə belə bir məsəl var. Deyirlər ki, cami də tikərsən, amma camaatı ora cəm edə bilməzsən.
Anar TURAN
XQ