İrəvan və Bakı sülh sazişi layihəsi üzrə 16 bənddən 13-nü tam, 3-nü isə qismən razılaşdırıblar. Bunu Ermənistanın xarici işlər naziri Ararat Mirzoyan ölkəsində səfərdə olan lüksemburqlu həmkarı Xaviyer Bettel ilə keçirdiyi birgə mətbuat konfransında deyib. Daha doğrusu, o, faktiki olaraq, Ermənistanın bir neçə gün əvvəlki mövqeyini yenidən təkrarlayıb. Əlbəttə ki, bəzi əlavələrlə.
A.Mirzoyan bildirib ki, Azərbaycanın və Ermənistanın yekun sülh sənədini ən qısa müddətdə imzalaması üçün imkan yaranıb. Sülh sazişinə sayca 10-cu redaktənin edildiyini və baxılmaq üçün Bakıya göndərildiyini vurğulayan Mirzoyan onun tam razılaşdırılmış mətn olduğunu diqqətə çatdırıb. Daha dəqiq desək, o, 10-cu redaktədə əvvəllər tam razılaşdırılmış maddələrin və ya məqamların hissələrinin yer aldığını qeyd edib.
“Biz Azərbaycanın reaksiyasını gözləyirik”, – deyən Mirzoyanın sözlərinə görə, Ermənistanın kommunikasiyaların blokdan çıxarılmasına yanaşması da dəyişməzdir və ölkə prosesin “Dünyanın kəsişməsi” təşəbbüsünün prinsiplərinə uyğun olaraq, mümkün qədər tez reallaşdırmağa hazırdır. O zaman sual olunur: əgər sülh sazişi özündə regional kommunikasiyaların açılması müddəasını birləşdirirsə, məsələ “Dünyanın kəsişməsi” egidası altında gerçəkləşə bilərmi?
Məlumdur ki, “Dünyanın kəsişməsi” avantürası Azərbaycanın “Zəngəzur dəhlizi” təşəbbüsünə zidd olaraq irəli sürülmüş məntiqdir və rəsmi Bakı heç vaxt belə bir iddia ilə razılaşa bilməz. Elə ən böyük məqam da budur. O zaman düşünmək mümkündür ki, sülh müqaviləsində regional kommunikasiyaların açılması seqmenti ümumiyyətlə yer almır. Yer almırsa, deməli, Ermənistan, həm də Azərbaycanın Naxçıvana maneəsiz yol tələbini yerinə yetirmir. Belə olduqda, “Dünyanın kəsişməsi”ndən heç danışmağa dəyməz. Çünki Naxçıvan əvvəlki kimi blokadada qalırsa, Ermənistan üçün də dalan perspektivi qaçılmazdır.
Digər tərəfdən, Mirzoyan bir yandan sülhlə bağlı nikbin ab-havanın olduğu təəssüratını yaradır, başqa bir yandan isə həmin ab-havaya zidd fikirlər səsləndirir. Onun dilə gətirdikləri “oğru elə bağırdı ki, doğrunun bağrı yarıldı” məsəli ilə assosiasiya oluna bilər. Məsələn, erməni XİN rəhbəri deyir ki, sülh sazişinə yalnız imza atmaq qalıb: “Digər sual ondan ibarətdir ki, Azərbaycan, bildiyiniz kimi, vaxtaşırı başqa ilkin şərtlər irəli sürməyə başlayır və ya başqa məsələlər ortaya qoymağa çalışır”.
Məlumdur ki, Ermənistan rəsmiləri bütün platformaları anti-Azərbaycan təbliğatının plasdarmına çevirmək üzrə, belə demək mümkünsə, ixtisaslaşıblar. Lüksemburqun xarici işlər naziri ilə birgə mətbuat konfransı da A.Mirzoyan üçün bu baxımdan istisna olmadı. Nəticəyə gəlirik ki, erməni nazir nəyin rəsmi Bakı tərəfindən məqbul qarşılanmayacağını yaxşı dərk edir. Sadəcə, o, həyasızlığa güc verir və çalışır ki, qarşıdakı müddətdə ölkəmizin, guya, sülhdən yayındığını iddia etmək üçün əsas olsun.
Hərçənd Mirzoyan belə bir fikri də səsləndirir: “Lakin bu mətni imzalamaqla, digər mübahisəli məsələlərin həlli yollarını taparaq irəli getmək mümkün olacaq”.
A.Mirzoyanın üzərində dayandığı başlıca detallardan biri də kommunikasiyaların açılması məsələsində özəl mühafizə şirkətinin yola, yəni Naxçıvana yola nəzarəti reallaşdırmasına dair tezisdir. Məlum olduğu kimi, məsələ Ermənistandakı bəzi qüvvələr tərəfindən rəsmi İrəvanın prinsiplərindən geri çəkilməsi kimi təqdim olunur.
Mirzoyan isə deyir ki, özəl şirkət cəlb etmək heç də kommunikasiyaların keçəcəyi ərazidə suverenlikdən imtina demək deyil. Erməni XİN rəhbəri mövcud xüsusda daha nələri vurğulayıb, bu barədə söz açacağıq.
Hələlik isə qeyd edək ki, Azərbaycanın Naxçıvana yolla əlaqədar irəli sürdüyü tələb heç də Ermənistanın ərazi bütövlüyünə və suverenliyinə təhdid deyil. Yəni, ölkəmizin “Azərbaycandan Azərbaycana yol” məntiqi sözügedən ali prinsipləri məhdudlaşdırmır. Təəssüf ki, erməni tərəfi bunu nəzərə almır, özünün ənənəvi klişesini gündəmdə saxlayaraq anti-Azərbaycan mövqe tutur. Halbuki, bütün çıxılmaz durumlardan çıxış yolu tapmaq mümkündür və məsələ iradəyə sahib olmaqdadır. Ermənistan rəhbərliyi isə heç vaxt belə bir iradə nümayiş etdirmir, əksinə, özünün destruktiv mövqeyi ilə sülhdən yayınmaq yolunu tutur. İstisna deyil ki, sülh sazişi layihəsinin 10-cu redaktəsində də anti-sülh ritorikasının motivləri var.
A.Mirzoyan onu da bildirir ki, dəhliz yaradılması və nəzarətin hansısa tərəfə verilməsi ilə bağlı heç bir şey müzakirə olunmur. “Artıq üçüncü qüvvələrin mövcudluğunun qəbuledilməz olduğunu bilirik. Bizim mövqeyimizdə heç nə dəyişməyib”, – deyən erməni XİN başçısının “özəl şirkət” məntiqi maraqlıdır. Aydındır ki, indiki halda “üçüncü qüvvə” Rusiyadır. Yəni, Ermənistan həmişəki kimi, 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatın 9-cu bəndini saymazdan gəlir. O bəndi ki, orada Naxçıvana yolda Rusiya Federal Təhlükəsizlik Xidmətinin sərhədçilərinin nəzarət tədbirlərini həyata keçirəcəkləri bildirilir. Ermənistan nəinki 9-cu bənddən, ümumən, üçtərəfli bəyanatdan imtina edir, sözügedən sənədi heçə sayır.
Yeri gəlmişkən, baş nazir Nikol Paşinyan və komandasının üzvləri həm üçtərəfli bəyanatı saymır, həm də özlərinə sərf edəndə ona istinad edirlər. Məsələn, dünən Azərbaycanla sülh kontekstindən söz açan Ermənistan parlamentinin spikeri Alen Simonyan saxlanılan ermənilərin qaytarılmasının İrəvanla Bakı arasında sülh müqaviləsi layihəsinə daxil edilmədiyini bildirməklə yanaşı, əlavə edir ki, sözügedən məsələ üçtərəfli bəyanatda əksini tapıb: “Rusiya və Azərbaycan saxlanılanların qaytarılmasını həll etməyə söz veriblər”.
Qeyd edək ki, rəsmi İrəvan vaxtilə sülh gündəminə “Azərbaycanda saxlanılan erməni hərbi əsir və girovlar” məsələsini də daxil etmək istəyirdi. Bu yolla ölkəmiz barədə mənfi beynəlxalq rəy yaratmağa çalışırdı. Ancaq məlumdur ki, Azərbaycanda saxlanılan ermənilər 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatdan sonra ələ keçənlərdir və onlar ərazilərilərimizdə kəşfiyyat-diversiya fəaliyyəti gerçəkləşdirməyə cəhd göstəriblər. Yəni, onsuz da sülh gündəminə nə onlar, nə də Qarabağdakı keçmiş separatçı qurumun rəhbərləri daxil edilə bilərdi...
Əlqərəz, A.Mirzoyan özəl mühafizə şirkətinin cəlb edilməsindəki məqsədin insanların təhlükəsizlik hissini artırmaq məramına söykəndiyini açıqlayır və bildirir ki, sözügedən şirkət müvafiq lisenziyalı olacaq. Görəsən, onun haqqında söz açdığı necə bir qurumdur? Lisenziyanı verən kimdir? Həmin qurumun müstəqillik parametri necə müəyyənləşir? Suallar çoxdur və onlara cavab tapılmır. Ancaq Mirzoyan əmin edir ki, özünün də təmsil olunduğu hakimiyyətin qərarında erməni cəmiyyəti üçün hansısa xoşagəlməz sürpriz istisnadır.
Mirzoyan sərhədlərin delimitasiyası və demarkasiyası üzrə Azərbaycandakı və Ermənistandakı komissiyaların birgə işi haqqında imzalanmış əsasnamə kontekstində olan fəaliyyət üzərində də dayanıb. O bildirib ki, sənədə əsasən, tərəflər delimitasiya prosesində 1991-ci ilin Alma-Ata Bəyannaməsinə söykənəcəklər. Erməni nazir, eyni zamanda, əmin edib ki, başqa prinsiplər müzakirə olunmur: “Sizi əmin edirəm ki, bizim cəmiyyətimiz üçün heç bir xoşagəlməz sürpriz yoxdur. Alma-Ata Bəyannaməsini dəyişdirə biləcək digər prinsiplər müzakirə olunmur”.
Sonda onu da qeyd edək ki, ümumən Alma-Ata Bəyannaməsi istinad nöqtəsi kimi götürülə bilər. Ancaq sənədin ehkamlaşdırılması düzgün deyil. Həm də ona görə düzgün deyil ki, bəyannamə müttəfiq respublikaların keçmiş SSRİ-dən ayrılarkən malik olduqları ərazilərin bir-biri tərəfindən tanınmasını əsas götürür. Ermənistan otuz il torpaqlarımızı işğalda saxlayıb. Yəni, faktiki olaraq, Alma-Ata Bəyannaməsinə əməl etməyib. Digər tərəfdən, sual yaranır: nə üçün SSRİ-dən ayrılma üzərində dayanılır. Axı SSRİ-yə qoşulma da var. Bir halda ki, rəsmi İrəvan üzərinə götürdüyü öhdəlikləri yerinə yetirib Azərbaycanın Naxçıvana yol məsələsindəki tələbini, daha doğrusu, üçtərəfli bəyanatla üzərinə düşən öhdəliyini yerinə yetirməkdən boyun qaçırır. O zaman ölkəmiz də Alma-Ata Bəyannaməsi məntiqini mübahisələndirmək haqqını özündə saxlayır.
Ə.RÜSTƏMOV
XQ