Zəngəzur dəhlizini kəsişmə nöqtəsindən qarşıdurma platformasına çevirmək cəhdləri
Cənubi Qafqazda qlobal maraqları olan kənar aktorlar qitələrarası nəqliyyat kommunikasiyalarının işə düşməsi ilə bağlı ortaq məxrəcə gələcəkləri nöqtələri aradıqları indiki məqamda Tehrandan bu layihəyə kəskin etirazlar eşidilməkdədir. Baxmayaraq ki, rəsmi Bakı məhz “böyük güclər”in diqqətlə izlədiyi Zəngəzur dəhlizi məsələsini sülh danışıqlarının gündəliyindən çıxarılması və bu mövzunu ikinci mərhələdə daha detallı şəkildə müzakirəsi ilə razılaşıb. Fəqət, Azərbaycan və Ermənistan arasında sülhə qapı açmağa hesablanmış bu xoş niyyət, nədənsə, cənub qonşumuzun narazılığına, hətta qəzəbinə səbəb olub. Belə görünür ki, İran İslam Respublikasının rəhbərliyi Zəngəzur mövzusunu əlində bayraq edərək sülh prosesinə aparan xoş niyyətli addımları özünəməxsus şəkildə “düyün nöqtəsinə” çevirməyə çalışır. Tehrandakı teokratik rejimin bölgəyə sülh və əməkdaşlıq vəd edən addımları boykot etmək siyasəti ilə prosesləri dalana dirəməkdə məqsədi nədir? Bu və digər suallarımıza tanınmış siyasi icmalçı Orxan Amaşov aydınlıq gətirir:
– Zəngəzur dəhlizi Ermənistanla Azərbaycan arasında kommunikasiyaların açılması zəncirinin bir halqasıdır. Həm də olduqca vacib, bizim üçün ən fundamental halqadır. Konkret deyək: əgər Zəngəzur dəhlizi açılmasa, bu halda Azərbaycanla Ermənistan arasında heç bir kommunikasiya xətti işə düşməyəcək. Təbii ki, İran bundan çox narahatdır. Narahatlıq ondandır ki, Azərbaycan ərazisinin əsas hissəsindən Naxçıvana, İrana ehtiyac duymadan gediş-gəliş olacaq. Bəli, Tehran buraya təsir gücünü itirir. Axı, bundan əvvəl biz Naxçıvana quru yolla həmişə İrandan keçib getmişik. Yeni variantda Azərbaycanın İrana ehtiyacı, həm də ondan asılılığı azalmış olur. Bununla yanaşı, Ermənistan Azərbaycanın qurduğu ticari-iqtisadi kommunikasiya habına daxil olur. Ən vacibi isə bunun sayəsində Ermənistanla Azərbaycan arasında qarşılıqlı inam yaranır. Çünki biz Ermənistan ərazisindən keçəcəyiksə, deməli, ona müəyyən mənada güvənirik. Bu da İranın maraqlarına heç cür uyğun deyil. Ümumiyyətlə, Tehran həmişə çalışıb ki, iki ölkə arasında münaqişə olsun. Bu zaman İran düşünür ki, həm Azərbaycan, həm də Ermənistan üzərində təsirini daha da gücləndirir.
İkinci Qarabağ müharibəsindən sonra İran çox böyük “siyasi sarsıntı” keçirdi. Azərbaycan Qarabağı işğalçılardan azad edəndə Tehran ciddi narahat idi. Bu səbəbdən onların bizə dediklərinin, təbriklərinin heç biri səmimi deyildi. Rəsmi Tehran istəyirdi ki, torpaqlarımız həmişəlik Ermənistanın işğalı altında qalsın. Onun irəli sürdüyü “Cənubi Qafqazda sərhədlərin dəyişilməsinə heç vaxt imkan verməyəcəyik”, “Zəngəzur dəhlizi bizim “qırmzı xəttimizdir”, “buna imkan verə bilmərik” tezisləri nə deməkdir? Azərbaycanın tarixi torpaqları işğal olunanda artıq mövcud sərhədlər, faktiki olaraq, dəyişmişdi. Ermənistan kimi, İran da Azərbaycanın suveren ərazisinə daxil olur, işğal altındakı torpaqlarımızda qeyri-qanuni, şübhəli fəaliyyət göstərirdi. Yəni, sərhədlərin dəyişdirilməsi yerlərdə bu cür baş verirdi. Tehran isə bütün bunlara göz yumurdu. Maraqlıdır ki, indi İran rəhbərliyi Azərbaycanın əsas hissəsindən Naxçıvana Zəngəzur dəhlizi vasitəsilə gediş-gəlişi sərhədlərin dəyişməsi kimi qəbul edir. Bizə gün kimi aydındır ki, hazırda Bakı və İrəvan arasında həmin ərazinin Azərbaycana transferi müzakirə mövzusu deyil. Burada söhbət kommunikasiya xəttindən gedir. Azərbaycan ümumi şəkildə Ermənistanın ərazi bütövlüyünü tanıyır. Doğrudur, bunu rəqəmlər vasitəsilə anlatmağa ehtiyac yoxdur. Artıq konkret ərazidə sərhəd delimitasiya olunub.
– Sizcə, Tehranı narahat edən əsas məqam Ermənistanla sərhədinin aradan qalxması perspektividir, yoxsa başqa səbəb var?
– Biz müasir dünyada yaşayırıq. Azərbaycanlılar Zəngilandan Naxçıvana gedəndə məgər İran ərazisindən Ermənistana daxil olmaq çətinləşəcək? Məgər o yollar kəsişə bilməz? Müasir texnologiya, yeni infrastruktur imkan vermirmi ki, dəhliz və yollar kəsişsin? Bəziləri Zəngəzur dəhlizini İranın Ermənistana girişini bloklayan beton divar kimi təsəvvür edirlər. Bu, məntiqsiz və normal düçüncədən məhrum bir mülahizədir. Şəxsən bizə həmin məntiq aydındır. Yəni, Tehran bizim ona ehtiyacımız olmayacağını düşünür: “Azərbaycan mənim nəzarətimdən kənar ürəyi istədiyi vaxt Naxçıvana gedə biləcək. Ermənistanın məndən asılılığı daha da azalacaq. Ermənistan İkinci Qarabağ müharibəsindən sonra Azərbaycanın qurduğu geosiyasi konfiqurasiyanın bir üzvü olacaq. Və əgər bunların arasında ikitərəfli sülh müqaviləsi, yaxud hər hansı çərçivə sazişi olarsa, İranın bölgədə mövqeləri zəifləyəcək”. Tehran bunu çox gözəl anlayır. Bəli, İran Ermənistanla Azərbaycan arasında normal münasibətlərin olmasını istəmir. Ona görə də normallaşmaya ən müxtəlif addımlarla, hərəkətlərlə mane olmağa çalışır.
Əslində, Tehranın bu davranışı rasional sayıla bilər, çünki öz maraqlarından çıxış edir. Amma məsələnin kökü ondan ibarətdir ki, Azərbaycan İkinci Qarabağ müharibəsindən sonra İranı nəzərə aldı. Düşündü ki, Tehran onsuz da müharibədən çox sarsılıb, ondan nəsə istəmək doğru olmaz. Xatırlayırsınızsa, 2022-ci ilin martında biz qarşılıqlı memorandum, dəmir yolunun çəkilişi ilə bağlı anlaşma imzaladıq. Məqsəd İran vastəsilə Naxçıvanla birləşməyi təmin etmək idi. Həmin layihə Tehranın maraqları nəzərə alınmaqla “3+3” formatı çərçivəsində İranın da postmüharibə dövrünün konfiqurasiyasında mövqeyinin möhkəmlənməsinə hesablanmışdı. Təəssüf ki, bunlar İran üçün kifayət deyil. O, Azərbaycanı güclü dövlət kimi görmək istəmir. Bu səbəbdən də indi bu cür davranır. 2022-ci ilin sonlarında Laçın yolu ətrafında baş verən olaylarda İranın sərgilədiyi siyasəti yadınıza salın. İran TIR-ları, sürücüləri orada idilər. Onların Qarabağda, Laçında nə işləri vardı?
– Bununla Tehran nəyə nail oldu?
– Heç nəyə! Azərbaycan tarixinin ən böhranlı mərhələlərində İran destruktiv qüvvə kimi çıxış edib. Bizim insanların bir çoxunda belə bir sadəlövh təsəvvür yaranmışdı ki, İranın yeni seçilmiş prezidenti Azərbaycan türküdür, ana dilində danışır, gözəl şeirlər deyir. Guya, bu adam İranın siyasi kursunu dəyişəcək və sair. Əlbəttə, olduqca aldadıcı təsəvvür idi. Çünki İran çox fundamental və elə-belə dəyişən dövlət deyil. Bu dövlətin mahiyyətində Azərbaycana qarşı çox vacib bir element durur. Bu elementin sabah, o biri gün dəyişməsi mümkün deyil. İntəhası, biz ikitərəfli münasibətləri tənzimləyə bilərik. Bəli, aramızda dərin ziddiyyət mövcuddur. Məsələnin kökü budur. Buna baxmayaraq, müəyyən sahələr var ki, yaxından əməkdaşlıq edə bilərik. Misal üçün, böyük potensiala malik Şimal–Cənub layihəsində. Eyni zamanda, Bakı xarici qüvvələrin bölgədə güclənməsini heç arzulamır. Bunda İran da maraqlı olmalıdır. Əməkdaşlıq üçün imkanlar var. İndi isə olduqca maraqlı bir məqam ortaya çıxıb. Rəsmi Tehran Rusiyanın Zəngəzur dəhlizini dəstəkləməsindən narazıdır. Prinsip etibarilə 2020-ci ildən sonra Rusiyanın mövqeyi buna hesablanmışdı.
– Amma indiki məqamda tarixi müttəfiqlər – İran və Rusiya fərqli mövqelərdən çıxış edirlər. Bunu necə izah edərdiniz?
– Hazırda İran Rusiyadan narazıdır. Əslinə qalsa, bu, bizim üçün yaxşı əlamətdir. Çünki Tehran və Moskva eyni maraqlardan çıxış edəndə və Ermənistanı dəstəkləyəndə Azərbaycanı çətin vəziyyətdə qoyurlar. Bunun tarixi kökləri də var. Bizim milli məfkurəmizdə İran və Rusiyanın hansı yerlərdə olduğu məlumdur. Bu barədə danışmağa ehtiyac yoxdur. Doğrudur, bugünkü reallıqda onların ikisinin də bölgədə rolu müəyyən qədər qalmaqdadır.
Postmüharibə dövründə Moskva Zəngəzur dəhlizi kimi kommunikasiya xəttinin reallaşmasında maraqlı idi. İstər Lavrov, istərsə də Zaxarova kommunikasiya xətləri üzərində dövlətin suverenliyi prinsipini deyirdilər. Həmin ərazinin Ermənistana mənsubluğu heç kəsdə şübhə doğurmurdu. Əsas münasibət İran tərəfindən bildirilirdi. Məsələnin maraqlı tərəfi ondan ibarətdir ki, Azərbaycan tərəfi – Prezidentin xüsusi məsələlər üzrə nümayəndəsi Elçin Əmirbəyovun avqustun əvvəllərində kommunikasiya xətləri ilə bağlı müddəalar toplusunun sülh sazişinin mətnindən çıxarıldığını bəyan etməsindən sonra Rusiya fəallaşmağa başladı.
Kreml hiss edirdi ki, Azərbaycan–Ermənistan kontekstində onun rolu azalmağa başlayıb. Sülh danışıqları ikitərəfli formatda aparılır və onlar artıq Moskvada keçirilmir. Danışıqların son platformaları Münxen, Berlin, Astana idi və yenə Astananın olacağı gözlənilir. Moskva kənarda qalıb. 2021-ci ildə sərhədin delimitasiya və demarkasiyası prosesində Rusiyanın konstruktiv iştirakı nəzərdə tutulurdu. İndi o da yoxdur. Yalnız xəritələr onlarda olduğuna görə belə hesab edirlər ki, bu məsələdə aparıcı rolu oynaya bilərlər. Prinsip etibarilə Rusiyanın rolu nə Azərbaycana, nə də Ermənistana lazımdır. Proses ikitərəfli formatda davam edir. Yeganə kommunikasiyaların açılması məsələsidir ki, burada Moskvanın rolu qalmaqdadır. Ən azı, ona görə ki, üçtərəfli hökumətlərarası işçi qrup var və Rusiya da burada iştirakçıdır.
2020-ci il 10 noyabr Bəyanatının 9-cu maddəsi prinsip etibarilə hələ qüvvədədir və dəhlizə Rusiyanın nəzarət funksiyasını heç kim ləğv etməyib. Eyni zamanda, Rusiya indiki tarixi mərhələdə bu layihədəki rolunun minimallaşmasına da razıdır. Təbii ki, İran buna reaksiya verir. Zəngəzur dəhlizinə Tehranın etiraz etməsində təəccüblü heç nə yoxdur. Dediyimiz kimi, Naxçıvana getməkdən ötrü Azərbaycanın İrana ehtiyacı qalmayıb. Amma Bakı o imkanı da yaradır ki, Naxçıvana İran vasitəsilə də gedə bilərik. Fəqət Naxçıvana Araz dəhlizi ilə getməyi Zəngəzurdan keçib getməklə eyniləşdirmək olmaz. Çünki Tehran maneəsiz, Ermənistanın nəzarətindən kənar keçidə qarşıdır. Əgər Bakı və İrəvan öz aralarında razılığa gəlsələr, sual yarana bilər ki, İran bu məsələdə niyə destruktiv rol oynamalıdır? Tehran bu rolunu sərhədə qoşunlarını yığmaqla göstərdi. Amma hesab etmirik ki, indiki məqamda İran rəhbərliyinın atacağı hansısa addım Azərbaycanın bu istiqamətdəki fəaliyyətinə təsir göstərmək gücündə olsun. İran kəşfiyyatı güclüdür və İrəvan Tehrana müəyyən vədlər verib. Bunun qarşılığında nəsə etməlidir.
– Gəlin, Avropa İttifaqı–Ermənistan –Rusiya münasibətlərinə toxunaq. İrəvan, eyni zamanda, həm Avropaya inteqrasiya yolunu tutub, həm də Rusiyanın üzvü olduğu bir neçə təşkilatda təmsil olunur. Bu, normaldırmı?
– Əslinə qalsa, eyni vaxtda bir neçə təşkilatın üzvü olmaq normal sayılır. Əgər həmin təşkilatlara üzvlük bir-biri ilə hüquqi ziddiyyət təşkil etmirsə. Amma siz eyni vaxtda iki iqtisadi blokdə ola blməzsiniz. Yəni, hər ikisində bənzər, preferensial rejimlər mövcuddursa. Ermənistan Avropa İttifaqının tamhüquqlu üzvü ola-ola Avrasiya İqtisadi İttifaqında qala bilməz. Bu, aydın məsələdir. Axı, burada söhbət Aİ-nin tamhüquqlu üzvü olmaqdan getmir. Məsələ üzvlüyə doğru mərhələli şəkildə irəliləməkdədir.
Fikrimizcə, Paşinyan administrasiyasının ətrafında olanlar, məslək və mənşə etibarilə avrofillərdir və ölkələrinin gələcəyini Qərblə təmasda görürlər. Burada qeyri-adi heç nə yoxdur. Söhbət bunun necə həyata keçirilməsindən gedir. Aİ ilə bağlı məsələnin bir maraqlı tərəfi də var. Ermənistan konstitusiyasının preambulasında müstəqillik bəyannaməsinə, orada isə 1989-cu il qərarına istinadlar mövcuddur. Bəli, bunları aradan qaldırmaq üçün referendum keçirilməlidir. Paşinyan komandasında belə bir yanaşma var ki, əgər biz bu referenduma Azərbaycana görə gediriksə, onda ölkəmizin Aİ-yə üzvlük məsələsini də həmin paketə daxil edək və bu iki məsələ bir yerdə həllini tapsın. Çox maraqlı texnologiyadır. Ola bilsin ki, İrəvan Aİ-yə üzvlüyü özünün strateji məqsədi kimi müəyyən edib. Bəs, reallıqda Ermənistan nəyə nail ola bilər? Aİ-yə üzvlüyün hansı mərhələlərdən keçdiyini, qurumun verdiyi vədlərdən yayındığını da bilirik. Türkiyə nümunəsi göz qabağındadır. Ermənistan isə Avropanın bu qurumuna qəbul ediləcək səviyyədə bir ölkə deyil. Brüssel bu prosesdə Ermənistanı aktiv və konkret addımlar atana qədər dəstəkləyəcək. Amma Aİ-yə üzvlüyün qapısı Ermənistanın üzünə bağlı qalacaq...
Hazırladı:
İmran BƏDİRXANLI
XQ