Fəlsəfi-sinergetik təhlil
Jan Pol Sartr
Daha geniş və dərin siyasi sinerjiyə doğru
X məqalə
“Mən bacararam” qərarı müsbət nəticəyə gətirir, “mən bacarmaram” qərarı heç bir nəticəyə gətirmir”
Prezident İlham Əliyevin liderliyini siyasi sinerji aspektində daha dərindən dərk etmək üçün Azərbaycan siyasi səhnəsində siyasi-ideoloji konsolidasiyanın qərarlaşması prosesinə daha geniş miqyasda baxmaq lazımdır. Çünki bu məqam uğurlu liderlik kontekstində dərindəki siyasi, sosial, psixoloji faktorlara bağlıdır. Siyasi-ideoloji konsolidasiya hər bir ölkənin cəmiyyətinin, siyasi qüvvələrinin və liderlərinin arzuladığı durumdur.
Ona nail olmaq asan deyildir. Üstəlik, bunun mürəkkəb tərəfləri mövcuddur. Burada siyasi və ideoloji məqamların sintezdə təqdimatı təsadüfi deyildir. Siyasətin və ideologiyanın konsolidasiyası necə mümkündür? Bu sualın indiki Azərbaycan reallıqları prizmasında müsbət cavabları var. Onları izah etməzdən öncə, Qərbdə liderliyin və onun fəlsəfi-anlamının bir aspektinə nəzər salaq.
Bunun üçün müasir Qərb politoloji və fəlsəfi fikrində liderliklə bağlı yer almış bir sıra tezislərə baxmağa ehtiyac vardır. Əvvəlcə, onu vurğulayaq ki, hazırda Qərb filosofları və politoloqları bütövlükdə liderliyin böhranından bəhs edirlər və nümunə kimi Amerika və Avropa ölkələrinin siyasi başçılarını göstərirlər. İlham Əliyevin nə dərəcədə güclü, qətiyyətli, əzmli, yüksək zəkalı lider olduğunu Qərb tədqiqatçılarının həmin istiqamətdə apardıqları araşdırmalar da təsdiqləyir. Öncə, Qərb siyasi liderlərinə xas bir mənfi halı nəzərdən keçirək.
“Siyasi simulyaysiya”: güclüdür, ağıllıdır, yoxsa dəlidir?
Fransız filosofu Jan Bodriyar XX əsrin ikinci yarısından Qərb cəmiyyətlərində dəyərlərin təhrif olunmuş anlamının üstünlük təşkil etməyə başladığını yazırdı. O cümlədən, siyasi sahədə bu prosesin sürətlə getdiyindən söz açırdı. Nəticədə, ümumiyyətlə, Qərb dünyasında reallıq hissi və təsəvvürünün itirildiyini iddia edirdi. Böyük filosof 2007-ci ildə vəfatından öncə də bu mövqeyindən dönməmişdi.
Məsələnin siyasi liderlik baxımından düşündürücü tərəfi ondan ibarətdir ki, J.Bodriyar, J.Delyoz və bir sıra digər Qərb filosofları cəmiyyətdə reallıq duyğusu və anlamının itirilməsini böyük mənəvi, siyasi, ideoloji və əxlaqi fəlakət hesab edirdilər. Onlar, xüsusilə, liderliyə bir sıra faktorun olduqca mənfi təsir göstərdiyini yazırdılar. Həmin sırada olmayan siyasi hadisələrin olğunlaşdırılmasını, təbii və sosial proseslərin siyasi maraq naminə simulyasiyasını ayrıca qeyd edirdilər. “Simulyasiya” ümumilikdə ingiliscədən (simulation) tərcümədə “jarqon”, “saxta surət” anlamını verir.
Bu termini filosoflar siyasi mühitlə bağlı da işlətmişlər. Bizim anlamımızda “siyasi simulyasiya” siyasətçinin (və ya dövlət başçısının, politoloqun, ekspertin, analitikin və s.) olmayan siyasi hadisə qondarmaqla, reallığı imitasiyası ilə əlaqəlidir ki, burada təhrif də var. Eyni zamanda yanaşmada sünilik də. Biz onu müasir liderliyin fəlsəfi-psixoloji anlamı aspektində genişləndirərək, aşağıdakı kimi başa düşürük: Liderin siyasi-psixoloji simulyasiyası iki aspektdə mövcud ola bilər. Birincisi, real siyasi hadisəni öz şəxsi marağı prizmasında təhrif olunmuş formada təqdim etmək, ikincisi, lider real olaraq malik olduğu mənəvi-əxlaqi, siyasi-diplomatik, ayrıca liderlik keyfiyyətlərini saxta qəlibdə (kalka və ya jarqon) təqdim etmək.
Müasir liderlikdə siyasi simulyasiyanın iki aspekti bir-birini tamamlayır – lider reallığı təhrif etmə kalkası ilə özünün şəxsi liderlik keyfiyyətlərini saxta təqdim etmək kalkasını vahid çərçivəyə salır.
Bu özəllik yekunda liderin fəaliyyətini real köklərdən məhrum edir və onun siyasi kimliyi ilə davranışları arasında uyğunluq itir. Bu da insanlarda və bütövlükdə cəmiyyətdə liderə etibarı və inamı yox edir, liderliyin böhranını yaradır.
Nümunələrə baxaq. Müasir amerikan politologiyasının tanınmış simalarından olan Arçi Braun Donald Trampı güclü lider kimi göstərənlərin faktiki simulyasiya etdiyindən yazır. Bu termini A.Braun işlətmir, lakin sual verir ki, “real olaraq Tramp güclü liderdir, yaxud dəlidir?” Əgər bu sual ABŞ prezidenti ilə bağlı Amerika prezidentləri ilə işləmiş bir analitik tərəfindən qoyulursa, ciddi hadisədir. A.Braun suala hələ də cavab tapmamışdır!
Emmanuel Makron və Cozef Bayden haqqında da politoloqların birmənalı mövqeləri yoxdur. Onların müxtəlif situasiyalarda reallığa adekvat olmayan davranış və fikirləri jurnalistlərin leksikonunda geniş yer almışdır. Şimali Koreyanın dövlət başçısı barədə də müxtəlif deyimlər və “dəli” (biz belə olduğunu bilmirik) sözünü işlədirlər. Öz ölkəsində isə onun yüksək nüfuzu vardır.
Bunlardan başqa, bir sıra Qərb politoloqları müasir liderlərin əsasən cəmiyyətin arxasınca getməli olduğunu vurğulayırlar. Məsələn, amerikan araşdırmaçı Barbara Kellerman belə hesab edir. Onun fikrincə, müasir Qərb liderləri sürətlə dəyişən geosiyasi və siyasi reallığı adekvat dərk etməkdə çətinlik çəkirlər.
Simulyasiyadan spekulyasiyaya və oradan da populizmə...
Filosoflar və politoloqlar vurğulayırlar ki, indiki mərhələdə siyasi simulyasiyalar təhlükəli siyasi spekulyasiyaların yayılmasına yol açır. Siyasi spekulyasiya hər hansı siyasi vəziyyətdə reallıqdan süni olaraq öz şəxsi siyasi maraqları naminə faydalanmaq cəhdidir. Məsələn, korrupsiya ilə real mübarizə aparmaq yerinə, spekulyativ və populist addımlarla siyasətçi özünü real antikorrupsioner kimi göstərə bilər. Deməli, simulyasiya, faktiki olaraq, siyasi spekulyasiyanın psixoloji, praktiki və siyasi əsasıdır.
Buna görə də filosof və politoloqları indiki mərhələdə Qərbdə siyasi populizmin genişlənməsi ciddi narahat edir. Populizm siyasətçinin siyasi ideyalara spekulyativ yanaşmasından yaranır. O, müəyyən mənada “utopik romantizmdir”.
İndi bir sıra Avropa İttifaqı ölkəsində siyasi populizm, az qala, aparıcı rol oynayır. Ayrıca İtaliyada, Hollandiyada, Fransada, Avstriyada populistlər güclüdürlər. İtaliya hökumətində populistlərin nüfuzu yüksəkdir. Fransa prezidenti E.Makronun siyasəti tipik populizmdir. C.Baydenin də mövqeyində simulyasiyaya dayanan spekulyasiyalara rast gəlinir. Təbii ki, bu tip siyasətçilərə güclü və ya müdrik demək çox çətindir.
Belə çıxır ki, hazırda Qərb dövlətlərində liderlik böhranı siyasi simulyasiya- siyasi spekulyasiya-siyasi populizm xətti ilə daha həssas inkişaf xarakterinə malikdir. Bunların aradan qaldırılması üçün ilk növbədə siyasi liderlərin simulyasiya və spekulyasiyalardan imtinası lazımdır. Ancaq bu imtinanın əlamətləri hələ görünmür. Üstəlik, daha təhükəli nümunələr özünü göstərir.
Məsələn, Qərbin inkişaf etmiş bir sıra dövlətlərinin başçıları müxtəlif regionlarda olan siyasi və geosiyasi proseslərə simulyativ yanaşırlar ki, bu da siyasi spekulyasiyalara gətirib çıxarır. Misallar çoxdur. Deyək ki, Qərbin aparıcı dövlətlərinin liderləri Cənubi Qafqazda Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinə simulyativ və spekulyativ mövqedən yanaşmaqda davam edirlər. Xüsusilə, Fransanın lideri tam olaraq simulyativ mövqedədir. E.Makron real olaraq təcavüzkar Ermənistanı birmənalı dəstəkləyir, sözdə isə insan haqlarından, liberalizmdən, demokratiyadan, obyektiv münasibətlərdən dəm vurur. Son zamanlar eyni əlaməti ABŞ liderinin davranışlarında da görürük. Bundan başqa, Qərb dövlətləri yaxın Şərqdə baş verənlərə simulyativ və spekulyativ münasibət göstərirlər. Onlar reallığı, ədaləti, siyasi konstruktivizmi deyil, şəxsi maraqlarının təmin olunmasını seçirlər.
Fərqli liderlik nümunələri: bir sıra müqayisələr
Ancaq bunların fonunda başqa növ liderlik nümunələri də mövcuddur. Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan və Çin Xalq Respublikasının rəhbəri Si Cinpin bu kateqoriyaya aid ola bilərlər. Ümumiyyətlə, dünyanın böyük dövlətlərinin siyasi liderləri belə R.T.Ərdoğanın güclü lider olduğunu şübhəsiz qəbul edirlər. Təcrübə də göstərir ki, Türkiyə Prezidenti istənilən böhranlı situasiyada belə cəsarətli, güclü və reallığa uyğun addımlar atır. Hər qeyri-müəyyən və mürəkkəb siyasi vəziyyət yarananda R.T.Ərdoğanın yeritdiyi siyasətin nəticələri bunu təsdiq edir.
Çin Xalq Respublikasının rəhbəri Si Cinpinin isə ehtiyatlı, təmkinli və reallığa uyğun davrandığını yazırlar.
Deməli, Qərb liderlərindən fərqli liderlik nümunələri mövcuddur. Onları müsbət nümunə kimi qiymətləndirə bilərik. Lakin onların da liderlik nümunəsinə görə fərqli təsnifatları ola bilər. Ayrıca, İlham Əliyev konkret liderlik nümunəsi ilə sübut etmişdir ki, tam olaraq Yeni Uğurlu Liderlik keyfiyyətlərinə malikdir. “Siyasi sinerji” və “siyasi-ideoloji konsolidasiya” anlayışları prizmasında bunun sübutu vardır.
İlham Əliyev yeni liderlik nümunəsi ilə siyasi sinerji yaratmışdır. Dövlətin başına gəldiyi andan verdiyi vədlər gerçəklərə əsaslanmışdır. İlham Əliyevin sözlərində və davranışlarında zərrə qədər də simulyasiyaya və ya spekulyasiyaya rast gəlinməmişdir. Əksinə, siyasi liderlər həmişə vurğulamışlar ki, Azərbaycan Prezidenti tam səmimi, reallığı görən və ona uyğun addımlar atan liderdir. Siyasi sinerji də bundan yaranır.
İlham Əliyev 2003-cü ildən bu yana bütün istiqamətlərdə verdiyi vədlərin hamısına tam əməl etmişdir. Azərbaycan inkişaf etmiş, güc toplamış, siyasi-diplomatik fəallığı dinamik yüksəltmiş, yeni siyasi dəyərlər yaratmış və möhtəşəm layihələr həyata keçirmişdir. Həmin layihələr ölkədaxili və xarici sahələrdə eyni dərəcədə səmərə vermişdir. Əhalinin rifah halı yaxşılaşdıqca və sabitlik, həmrəylik daha da möhkəmləndikcə cəmiyyət özünə inamlı olmuş və Prezidenti ətrafında sıx birləşmişdir. İlham Əliyevin həyata keçirdiyi enerji, nəqliyyat-loqistika, sosial islahatlar proqramları real olaraq Azərbaycan cəmiyyətini dəyişmişdir. Azərbaycan dövlət və cəmiyyət kimi gücləndikcə qarşısına qoyduğu vəzifələri davamlı olaraq yerinə yetirmişdir. Prezident kimi İlham Əliyev xalqa hansı vədləri vermişdirsə, tam olaraq reallaşmışdır.
Bu siyasi sinerji ən böyük təsdiqini II Qarabağ savaşı zamanı və ondan sonrakı postmüharibə mərhələsində iqtidar-xalq münasibətlərində və siyasi səhnədə yeniləşən mühitdə tapmışdır. Savaş müddətində xalq öz Liderinin hər bir kəlməsinə inanmış, onun arxasınca getmiş və qalib olmuşdur. Bu, real Liderin realpolitikada böyük uğurudur. Faktiki olaraq Lider-xalq enerjisi birləşərək sinerji yaratmışdır. Siyasi-ideoloji birlik Azərbaycan cəmiyyəti üçün möhkəmlənmiş siyasi fakta çevrilmişdir. Buna görədir ki, siyasi səhnədə də bir sabit mühit, sivil münasibətlərin inkişaf etdirilməsi ab-havası yaranmışdır. Siyasi-ideoloji konsolidasiya indi elə yüksək səviyydədir ki, hətta ən radikal siyasi kəsim belə etiraf edir ki,”İlham Əliyevə heç kim rəqib ola bilməz”!
Bu, olduqca maraqlı və əhəmiyyətli siyasi məqamdır! Çünki nadir hallarda sosial, siyasi, iqtisadi faktorlardan qaynaqlanan həmrəylik siyasi rəqabətdə də həmrəyliyə gətirib çıxarır. Konkret olaraq siyasilərin “seçki həmrəyliyi” çox maraqlı və əhəmiyyətli fenomendir. Bu, faktiki olaraq, Avrasiya məkanında yeni siyasi fenomenal haldır və fəlsəfi-sinergetik aspektdə dərindən araşdırılmalıdır.
Məsələ ondan ibarətdir ki, bizim obrazlı “seçki həmrəyliyi” və ya “seçki həmfikirliliyi” adlandırdığımız hadisə seçkidə alternativliyi inkar etmir. İstənilən şəxs dövlət başçısı olmağa namizədliyini verə bilir. Fərq ondan ibarədir ki, bütün namizədlər avtomaik olaraq seçkinin legitimliyini, olacaq nəticələrini bəri başdan qəbul edirlər. Onlar hesab edirlər ki, Azərbaycanın indiki Prezidentinin şansı çox yüksəkdir. Hətta siyasətçilərdən biri “indi İlham Əliyevə kim rəqib ola bilər ki?” sualını verir və cavabını da deyir: “Heç kim, çünki İlham Əliyev real olaraq möhtəşəm işlər görmüşdür”! Belə çıxır ki, Azərbaycan müxalif düşərgəsində elə bir “seçki həmrəyliyi” yaranmışdır ki, İlham Əliyevin qarşısına ancaq bəri başdan məğlub kimi çıxmaq olar!
Bu, yeni liderliyin siyasi sinerjisinin real gücə çevrilməsinin ifadəsidir və onu göstərir ki, liderlik real olanda seçki rəqabəti də ruhunu dəyişir. Nəticədə fəlsəfi-sinergetik anlamı yeni və dərin olan bir siyasi mühit yaranır. Onun başlıca əlamətlərindən biri cəmiyyətdə siyasi və seçki həmrəyliyindən ümumi ictimai həmrəyliyə keçidlə bağlıdır. Məsələ belədir ki, müasir sürətlə dəyişən cəmiyyətlərdə ictimai həmrəylik uzunmüddətli və qalıcı olmaya bilir. Buna səbəb olan faktorlar sırasında məhz siyasi və seçki həmrəyliyinin ən inkişaf etmiş cəmiyyətlərdə belə tam oturuşa bilməməsidir. Bu baxımdan Azərbaycanda hazırda özünü göstərən siyasi və seçki həmrəyliyinin siyasi sinerji vasitəsilə qalıcı ictimai həmrəyliyə transformasiya olması imkanları fəlsəfi-sinergetik araşdırılmalıdır.
(ardı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru