Azərbaycan və Ermənistanın xarici işlər nazirləri Ceyhun Bayramovun və Ararat Mirzoyanın Vaşinqtonda görüşməsi Cənubi Qafqaz regionunun gündəmini təşkil edən başlıca mövzudur. Diplomatik mənbələrin məlumatları görüşün bir neçə gün, hətta, bir həftə belə davam edəcəyini söyləməyə əsas verir. Təbii, gün söhbəti nisbidir. Hər şey hansı məqamların müzakirə ediləcəyindən və nələrin razılaşdırılacağından, ümumən, təmasın nə dərəcədə effektiv alınacağından asılıdır.
Hələlik isə məlum olan odur ki, nazirlər regionda təhlükəsizlik sahəsindəki vəziyyətlə, dövlətlər arasındakı normallaşma prosesi ilə bağlı müzakirələr aparıblar. Ermənistanın Xarici İşlər Nazirliyinin məlumatına inansaq, diskussiya predmetinə çevriləcək məsələlərdən biri də Laçın-Xankəndi yolunda Azərbaycana məxsus sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsinin qurulmasıdır. Nazirlik bu məsələ barədə bildirərkən həmin məntəqənin qeyri-qanuni yaradıldığını xüsusi vurğulayır. Elə bu deyimdən İrəvanın danışıqlarda tutacağı mövqenin konstruktiv olub-olmayacağına dair qənaət formalaşdırmaq mümkündür. Hərçənd, daxili auditoriyaya hesablanmış belə fikirlərlə reallıq arasında fərqin olduğunu da bilirik.
***
Əlbəttə, İrəvanın məsələyə pozitiv yanaşacağını gözləmək sadəlövhlük olardı. Nə də düşünmək mümkündür ki, Ermənistan danışıqlarda əldə ediləcək nəticələr üzərində dayanacaq və onları pozmayacaqdır. Çünki belə görünür, Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan üçün anti-Azərbaycan ritorikasını daim gündəmdə saxlamaq vacibdir. İndidən sərhəd məntəqəsinin qeyri-qanuniliyi vurğulanırsa, deməli, Laçın-Xankəndi yolunda azərbaycanlı fəalların və qeyri-hökumət təşkilatları təmsilçilərinin aksiyaları kimi, bu məsələ də ölkəmizə qarşı siyasətin vacib tərkib hissəsidir. Halbuki, aksiya da Azərbaycan ərazisində idi, sərhəd də həmçinin. Yəni, prinsip etibarilə, məsələnin üzərində dayanmaq tam mənasızdır.
Bəli, mənasızdır və Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev, bütövlükdə, Azərbaycan diplomatiyası bunu həm Ermənistana, həm də dünya ictimaiyyətinə başa salmağa çalışır. Nəzərə alsaq ki, Vaşinqtonda Bayramov–Mirzoyan danışıqlarının hələ bir neçə gün davam edəcəyi gözlənilir, başlıca vəzifə də elə bu olacaqdır. Yəni, anlatmaq, daha doğrusu, reallığa inandırmaq, onu qəbul etdirmək.
***
Rəsmi İrəvanın normallaşma prosesi ilə bağlı son mövqeyi budur ki, Azərbaycan Laçın yolunu, guya, 4 ay bağladıqdan sonra (azərbaycanlı fəalların Laçın-Xankəndi yolunda keçirdikləri aksiya nəzərdə tutulur – red.) 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatın 6-cı bəndini kobud şəkildə pozaraq aprelin 23-də Rusiya sülhməramlılarının məsuliyyət zonasında nəzarət-buraxılış məntəqəsi yaradıb və dəhlizi rəsmən bloklayıb. Ermənistan Xarici İşlər Nazirliyi belə qənaətdədir ki, bu, növbəti, lakin məzmun baxımından sözügedən bəyanatın müddəalarının ən təhlükəli pozulmasıdır.
Onu da bildirək ki, Vaşinqton görüşü ərəfəsində ABŞ Dövlət Departamentinin rəhbəri Antoni Blinkenin Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevlə və Ermənistan baş naziri Nikol Paşinyanla telefon danışığı olub. Bununla bağlı Azərbaycan tərəfinin yaydığı məlumatda təmas zamanı başlıca müzakirə mövzusunun Azərbaycan-Ermənistan normallaşması olduğu önə çəkilib. Mövcud xüsusda Blinkenin ölkəmizin sərhəd məntəqəsi qurmasını qabartdığı vurğulanıb. Buna cavab olaraq dövlətimizin başçısının həmin məntəqənin yaradılmasının Azərbaycanın suveren hüququ olduğuna dair fikri də önə çəkilib. Ermənistan XİN-in telefon danışığı ilə bağlı yaydığı məlumatda bildirilən isə odur ki, Blinken-Paşinyan təması zamanı başlıca müzakirə mövzusu Azərbaycanın qurduğu sərhəd məntəqəsinin qanunsuzluğuna söykənib. Təbii ki, İrəvan özünə sərfəli məqamı qabardır.
***
Ancaq Ermənistan cəmiyyətindəki fikir bundan ibarətdir ki, bütövlükdə, ABŞ Dövlət katibinin çağırışlarının əsas məqsədi tərəfləri dinc dialoqun davam etdirilməsinə hazırlamaqdır. Bunu Dövlət Departamentinin yaydığı, Bakı və İrəvan arasında birbaşa sülh danışıqlarının vacibliyini vurğulayan məlumat da təsdiqləməkdədir. Elə buna görə Ermənistan cəmiyyətində danışıqlarla bağlı isterik durum var.
Bu durumun bir detalını diqqətə çatdıraq. Məsələn, Ermənistan müxalifətini maraqlandıran suallardan biri budur ki, nə üçün danışıqlara cavabdeh ölkə parlamentinin vitse-spikeri Ruben Rubinyandır? Nə üçün o, birdən-birə Azərbaycanın xarici işlər naziri ilə danışıqlara qatılır? Bu proseslərin əlaqəsi varmı? Hətta, Mirzoyana inamın olmaması amili üzərində də dayanılmaqdadır. Bütün bunlara görə müxalifətçilər, xüsusən, Ermənistanın Milli Assambleyasının müxalif kəsimi əmindir ki, hakimiyyət danışıqlarda real vəziyyəti ictimaiyyətdən gizlədir və gizli razılaşmalara uyğun hərəkət edir.
“Milli Assambleyanın spikeri Rubinyanın xarici işlər nazirinin nümayəndə heyətinin tərkibində Vaşinqtona göndərilməsinə dair qərar imzalayıb. Rubinyan həm də Ermənistanın Türkiyə ilə danışıqlar üzrə xüsusi nümayəndəsidir. Mənə maraqlıdır ki, o, Ermənistan və Azərbaycanın xarici işlər nazirləri arasında aparılan danışıqlarda hansı statusda və nə məqsədlə iştirak edir? Bu (iştirak), o deməkdirmi ki, Ermənistan–Azərbaycan danışıqlarının gündəliyinə Ermənistan–Türkiyə münasibətləri də daxildir və bu iki proses bir-biri ilə bağlıdır?” – deyə müxalif “Ermənistan” fraksiyasının üzvü Qeqam Manukyan soruşur.
Ümumən, Ermənistan müxalifəti bu fikirdədir ki, Vaşinqtonda xarici işlər nazirlərinin görüşünün keçiriləcəyi ilə bağlı məlumat gözlənilmədən meydana çıxıb. Eyni zamanda, görüşün gözlənilmədən bir neçə mərhələdə keçiriləcəyinin və günlərlə davam edəcəyinin açıqlanması da erməni müxalifləri əndişəyə salıb. Onlar spiker Alen Simonyanın qərarında Rubinyanın aprelin 28-dən mayın 5-dək ABŞ-a göndərilməsinin əksini tapdığına da diqqət çəkirlər. Belə rəyə gəlirlər ki, görüşün ssenarisinin indiki kimi olacağı əvvəldən məlum idi. Bu isə Ermənistanın parlament müxalifətinin fikrincə, xalqın arxasından gizli iş çevirməkdir, ölkənin və Qarabağın təhlükəsizliyini və maraqlarını şübhə altına almaqdır.
***
Nəzərə alaq ki, Ermənistan cəmiyyətində sülhün ölkə üçün sərfəli olmadığını düşünənlər də var. Onların arqumentləri daha tutarlıdır. Ona görə ki, 44 günlük müharibədən ötən müddətdə İrəvanın sülhdən aşkar yayındığını görürük. Bu məqamı dəfələrlə Azərbaycan Prezidenti də vurğulayıb. Dövlətimizin başçısının A.Blinkenlə sonuncu telefon danışığında sülh təklifinin Azərbaycandan gəldiyini xüsusi vurğulaması adi məsələ deyil. Çünki müharibədə qalib Azərbaycan ola-ola bunu etməyə də bilər.
Ermənistan üçün sülhün sərfəli olmamasına gəlincə, məsələ ilə bağlı şərh verən politoloq Suren Surenyantsın fikrincə, Paşinyan administrasiyası danışıqlar prosesini qəsdən yubadır və sülh müqaviləsini imzalamağa tələsmir, çünki hansı ölkənin moderator kimi çıxış etməsindən asılı olmayaraq, istənilən halda, yekun qərar Ermənistanın xeyrinə olmayacaq.
Surenyants, həmçinin bildirir ki, hazırda Qərbin regionda sülh sazişinin həyata keçirilməsinin etibarlı təminatçısı olmaq üçün kifayət qədər imkanları yoxdur. Ona görə İrəvan və Bakı daha çox həm hərbi mövcudluğu, həm də iqtisadi rıçaqları olan Moskvaya arxalanmalıdır.
Əlbəttə, erməni politoloqun haqqında söz açdığı arxalanma var. Bu, Ermənistan üçün danışıqlarda sırf manevr yoludur və belə bir yolun tutulması Moskvanın da maraqlarına uyğundur. Hərçənd, Azərbaycan danışıqlar prosesinin uzanması ilə barışmadığını ortaya qoyur, iradə nümayiş etdirir. Bu yerdə ölkəmizin XİN rəhbəri Ceyhun Bayramovun ABŞ-a İrəvanı danışıqlar masası arxasında əyləşməyə razı saldığı üçün təşəkkür bildirməsini xatırlayaq. Deməli, İrəvan razılaşmırmış...
***
Məlumdur ki, Azərbaycanın və Ermənistanın XİN rəhbərlərinin Moskvada da bir araya gələcəyinə dair məlumatlar var. Rusiyanın Xarici İşlər Nazirliyinin rəsmi nümayəndəsi Mariya Zaxarova bununla əlaqədar fikirlər səsləndirib. Belə qənaət formalaşır ki, nazirlər Vaşinqtondan birbaşa Moskvaya yollanacaqlar. Ancaq nəzərə alsaq ki, ABŞ-da danışıqlar uzanacaq, belə düşünməyə əsas yaranır ki, sülh prosesinin bütün tərəfləri razılaşdırılacaqdır. Elə isə meydana sual çıxır: Moskvaya getməyə ehtiyac qalacaqmı?
Ancaq görünən budur ki, ehtiyac var. Həm də ona görə var ki, nazirlərin müəyyən fasilədən sonra Vaşinqtonda danışıqlar masası arxasına əyləşmələri Birləşmiş Ştatların Cənubi Qafqazdakı vəziyyətin nizamlanması üçün vasitəçilik səyləri yolunda hələ də ruslara təzyiq göstərə bildiyinin nəticəsi kimi qiymətləndirilməkdədir. Hər halda ekspertlər bu qənaətdədirlər. Deməli, necəsə Moskvanı da razı salmaq, ona da dividend qazandırmaq lazımdır. Axı bölgəyə yaxın olan Rusiyadır.
Digər tərəfdən, regionda vasitəçilik uğrunda qlobal güclərin yarışı gedir. Bir məqamı da vurğulayaq ki, Rusiya XİN sözçüsü M.Zaxarova tərəflərin Moskvada danışıqlar aparmağa razılaşdıqlarını daha əvvəl bildirmişdi. Yəni, nazirlərin Vaşinqtondakı görüşü rəsmən təsdiqlənməmişdən əvvəl. Zaxarova belə bir təmasın yaxın gələcəkdə baş tutacağını da iddia etmişdi. Burada sual yaranır: dialoq iştirakçıları Rusiyanı deyil, ABŞ-ı üstün tutdular? Bəs haqqında söz açdığımız ehtiyac?
***
Onu da vurğulayaq ki, Rusiya bir ildən çoxdur Azərbaycan və Ermənistan xarici işlər nazirlərinin iştirakı ilə üçtərəfli danışıqlar təşkil edə bilmir. Sonuncu belə görüş hələ ötən ilin dekabrında keçirilməli idi. Lakin o zaman Ermənistanın xarici işlər naziri Ararat Mirzoyan Moskvaya yollanmaqdan qətiyyətlə imtina etdi. Qərarını Moskva üçün müəyyən mənada alçaldıcı sayılacaq məntiqlə əsaslandırdı. O bildirdi ki, Laçın-Xankəndi yolundakı problemi həll etmək üçün səylər göstərdiyindən, Rusiyaya getməyə vaxtı yoxdur. Bu, sanki, Moskvanın tənzimləmə prosesində olmadığının vurğulanması effekti yaratdı. Rusiya Prezidenti Vladimir Putinin iştirakı ilə ən yüksək səviyyədə üçtərəfli danışıqlara gəlincə, sonuncu belə təmas 2022-ci ilin oktyabrında Moskvada gerçəkləşib və heç bir ciddi razılaşma əldə olunmadan başa çatıb.
Maraqlıdır ki, həmin görüşdən cəmi bir neçə gün sonra Azərbaycan və Ermənistan liderləri Avropa İttifaqı Şurasının sədri və Fransa prezidentinin iştirakı ilə Praqa sammitində mühüm razılaşmalar əldə etdilər. Çexiyanın paytaxtında tərəflər MDB-nin yaradılması haqqında 1991-ci il Almatı sazişinə söykənərək, bir-birilərinin ərazi bütövlüyünü tanıdıqlarını bildirdilər. Nəticədə Ermənistan, faktiki olaraq, keçmiş Dağlıq Qarabağ bölgəsini Azərbaycanın tərkibində rəsmən tanıdı. Əlbəttə, sonra İrəvan tərəfindən spekulyasiyalar da baş verdi ki, bu da ayrıca müzakirə mövzusudur. Ancaq Rusiyanın siyasi və diplomatik dairələrinin Praqa sazişinə reaksiyası da vurğulanmalıdır. Məlum olduğu ki, münasibət kifayət qədər aqressiv idi. Hərçənd, bu aqressivliyin daha da körüklənməsi Fransa Prezidenti Emmanuel Makronun Azərbaycan və Rusiya əleyhinə səsləndirdiyi qəbuledilməz fikirləri ilə də bağlıdır.
***
Necə deyərlər, olanlar keçmişdə qalıb. Bəs indi? Nəzərə alaq ki, Bayramov və Mirzoyan Vaşinqtondadırlar və ABŞ öz nizamlama missiyasının əlahiddəliyi görüntüsü yaratmaqdadır. Konkret olmasa da, cəmiyyətə danışıqların detalları ilə əlaqədar bilgilər sızdırmaqdadır. Ekspertlər isə bildirirlər ki, hər şey bu ssenari üzrə getsə, Cənubi Qafqazda uzunmüddətli sülhün təmin olunması üçün bütün məsuliyyəti Rusiya deyil, Qərb öz üzərinə götürəcək.
Belədə Rusiyanın regiondakı rolu Ermənistandakı hərbi mövcudluğu və Qarabağdakı sülhməramlı kontingenti ilə məhdudlaşacaq. Üstəlik, Bakı ilə İrəvan arasında sülh yaransa, bu, Ermənistan-Türkiyə münasibətlərin normallaşmasına mane olan bütün maneələrin aradan qalxması olacaqdır. Onu da nəzərə alaq ki, bu, Rusiyanın 102-ci hərbi bazasının Ermənistanın Gümrü şəhərindən çıxarılmasının qaçılmazlığı anlamına da gələ bilər.
***
Sonda yenidən Azərbaycan və Ermənistan XİN rəhbərlərinin Vaşinqton görüşü üzərinə gələk. Belə gözləmək mümkündür ki, nazirlər sülh sazişinin mətnini yekunlaşdırmağa çalışacaqlar. Mövcud xüsusda “yol xəritəsi”nin müzakirə ediləcəyi də bildirilməkdədir. Diplomatik mənbələr, həmçinin tərəflərin, xüsusən, sərhədlərin delimitasiyasını özündə əks etdirən daha əhatəli sülh sazişi layihəsi üzərində artıq işlədiklərini də bildirirlər.
O da məlumdur ki, sözügedən “yol xəritəsi”nin razılaşdırılması Azərbaycan və Ermənistan liderlərinin yekun sülh sazişinin imzalamaları üçün daha münbit perspektiv doğuracaqdır. Bütün qeyd etdiklərimizi nəzərə alsaq, hər zamankı kimi, bir sual yenə də gündəmə gəlməkdədir: Ermənistan hökumətinin regionda yekun sülhə nail olmaq üçün siyasi iradəsi çatacaqmı?
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”