Formula 1 üzrə ilk dünya çempionatı 1950-ci ildə keçirilmişdi. O zaman yarış avtomobili dizaynına görə sadə görünüşü vardı. Bu gün mühərrikinin gurultusu havanı yaran yarış avtomobillərinin dizaynında çox dəyişiklik müşahidə edilir. Bəs bolid adlandırılan yarış avtomobillərinin qiyməti nə qədərdir?
Müasir Formula 1 avtomobili, təxminən, 15–16 min fərdi komponentdən ibarət mürəkkəb yüksək texnologiyalı məhsuldur. Onun elementlərinin hər birini inkişaf etdirmək üçün kompüter dəstəkli dizayndan (CAD), onların istehsalı üçün isə kompüter dəstəkli istehsalatdan (CAM) istifadə olunur. Əsasən, eyni avtomobillərdən istifadə edən Formula 2 kimi yarış seriyalarından və ya standart şassili Formula E-dən fərqli olaraq, hər Formula 1 komandası öz unikal avtomobilini yaradır.
Avtomobilin hazırlanması hər yeni mövsüm üçün komandalar tərəfindən həyata keçirilir. Struktur olaraq dəyişməz qalan adi istehsal avtomobil modelindən fərqli olaraq, Formula avtomobili yarışdan yarışa qədər daim təkmilləşdirilir.
Bəs bolidin hazırlanması nə vaxt başlayır? Formula 1 bolidinin hazırlanması düşündüyünüzdən daha çox vaxt aparırı. Ən yaxşı komandalar yeni yarış mövsümünün başlamasına bir ildən çox vaxt qalmış yeni avtomobillər üzərində işə başlayırlar. Məsələn, “Ferrari” komandası 2022 avtomobilinin yaradılmasına 2020-ci ilin son aylarında başlamışdı.
Proses mühəndislər və texnoloqlardan ibarət komandaların təkər bazasının ölçüsü və güc aqreqatının spesifikasiyası kimi əsas texniki parametrləri müəyyənləşdirməklə, eləcə də bu mövsüm sürdükləri avtomobil haqqında sürücü rəylərini nəzərdən keçirməklə başlayır. İlkin mərhələdə ayrıca bir komanda da işdə iştirak edir, müəyyən yeniliklərin (məsələn, aerodinamika və ya hibrid elektrik stansiyası baxımından) tətbiqini və maşının hazırlanmasına ümumi yanaşmaları qiymətləndirir.
Yeni mövsümün başlanğıcı yaxınlaşdıqca, komandanın diqqəti tədricən hazırkı layihənin yekunlaşdırılması və modernləşdirilməsindən yeni avtomobilin hazırlanmasına keçir – getdikcə daha çox konstruktor işçisi gələcək avtomobil üzərində işləməyə köklənir.
Ən mühafizəkar hesablamalara görə, müasir formula avtomobili hazırlamaq üçün 500–1000 nəfərdən ibarət komanda lazımdır. Hazırlama prosesi konstruktor bürosunda başlayır, burada istehsalat mühəndisləri yeni hissələrin mürəkkəb 3D çertyojlarını yaratmaq üçün kompüter dəstəkli dizayn (CAD) sistemlərindən istifadə edirlər (bir gündə yüzlərlə belə “qaralama” ola bilər).
Dizaynerlərin və konstruktorların müxtəlif alt qrupları gələcək avtomobilin müxtəlif texniki aspektləri ilə – transmissiya, elektronika, mexaniki komponentlər və aerodinamika, eləcə də kompozit hissələrin və konstruksiyaların istehsalı ilə məşğul olurlar. CAD istifadə edərək yaradılan komponentlərin modelləri və çertyojları kompüter dəstəkli istehsal sistemi (CAM) üçün təlimatlara çevrilir.
Aerodinamika ən vacib sahələrdən biridir və komandalarda adətən 3–4 ayrı qrup olur ki, onların hər biri avtomobilin ətrafında hava axınının axını və paylanması, onun avtomobilin ayrı-ayrı hissələri ilə qarşılıqlı əlaqəsi ilə bağlı müxtəlif məsələlərlə məşğul olur. Onlar hava axınının istiqamətini təfərrüatlı şəkildə vizuallaşdırmağa və müəyyən komponentin gözlənilən nəticəni təmin edib-etmədiyini başa düşməyə imkan verən ideya və konsepsiyalar təklif edirlər. Əldə edilən məlumatlar daha sonra aerodinamik boruların sınaqları zamanı istifadə olunur. Qeyd etmək zəruridir ki, avtomobilin bütün komponentlərinin və hissələrinin təxminən 80 faizi kompozit materiallardan hazırlanır. Əsas material da karbon lifidir.
Bəs Formula 1 avtomobilinin qiyməti nə qədərdir? 2022-ci ildə komandanın xərcləri mövsümdə 140 milyon dollarla məhdudlaşdırılmışdı. 2023-cü ildə isə 135 milyon dollara düşdü. Bu məbləğ avtomobilin istismarı (inkişafı, modernləşdirilməsi, təmiri) üçün bütün xərcləri əhatə edir. Marketinq xərcləri, komandanın maaşları buraya daxil deyil. Üstəlik, inflyasiya və artan nəqliyyat xərclərini nəzərə alsaq, bu il bəzi komandalar 145 milyon dollardan çox xərcləyə bilər.
Bolidin dəqiq qiymətini təxmin etmək mümkün deyil. Əksər ekspertlər razılaşırlar ki, istifadə olunan bütün komponentlər və hissələrlə birlikdə onun qiyməti 13 milyon dollardan 15 milyon dollara qədərdir. Hibrid güc aqreqatı ən bahalı hissədir və təxminən 7,5 milyon dollardır. Sadəcə bir turbomühərrikli V6 mühərriki, təxminən, 5 milyon dollara başa gəlir.
Dəyər baxımından daha sonra karbon lifli monokok və şassi gəlir ki, onların qiyməti 1,2 milyon dollardan çoxdur. Bu məbləğ, digər məsələlərlə yanaşı, mühəndislərin mümkün qədər yüngül və eyni zamanda mümkün qədər güclü olmasına çalışdığı şassinin tədqiqat və inkişafı xərcləri ilə bağlıdır. Ağır yüklərə tab gətirən sürət qutusu üçün, təxminən, 1 milyon dollar lazımdır. Yanacaq çəni, Halo sistemi, hidravlika, elektronika və 1000 dərəcəyə qədər istiyə tab gətirməli olan əyləc sistemi isə 3-4 milyon dollardır. Ön və arxa qanad dəstinin qiyməti 250 min dollara çata bilər. Nəhayət, bir çox düymələri, açarları və mürəkkəb elektron komponentləri ilə sükan çarxının qiyməti 50 min dollardan çoxdur.
Təkərlər nisbətən ucuzdur – hər dəst üçün, təxminən, 2000 dollar tələb olunur. Hər Qran-Pri zamanı komandanın 20 dəstdən istifadə etdiyini nəzərə alsaq, o zaman hər yarış həftəsonu üçün 40 min dollar lazımdır. Formula 1-də qəzalar nadir hal sayılmır, ona görə də komandalar avtomobillərin təmiri xərclərini də nəzərə almağa məcburdurlar.
Hazırladı:
S.ELAY, “Xalq qəzeti”