SOCAR-ın emal kompleksində istehsal olunan məhsulları “Avro-5” standartlarına çatdırmaq məqsədilə Heydər Əliyev adına Neft Emalı Zavodunda aparılan yenidənqurma və modernizasiya işlərinin ilkin mərhələsi tamamlanmaq üzrədir.
SOCAR-ın mətbuat xidmətinin bu barədə yaydığı məlumatda daha sonra qeyd edilib ki, layihənin dizel və benzin istehsalı qurğularının inşası üzrə işlər yekunlaşıb, bir sıra ümumzavod təsərrüfatı qurğuları, texnoloji qurğular istismara verilib. Gerçəkləşdirilən layihə nəticəsində NEZ-də istehsal olunan Aİ-92 və Aİ-95 markalı avtomobil benzinləri artıq “Avro-5” standartlarına çatdırılıb. Bununla da 2014-cü ildən hazırkı vaxtadək ölkədaxili tələbatı beynəlxalq qiymətlərlə idxal hesabına təmin olunan Aİ-95 markalı avtomobil benzini daxili istehsal hesabına təmin ediləcək.
“Avro-5” keyfiyyət göstəricilərinə uyğun daxili istehsal olunan Aİ-95 markalı avtomobil benzininin 1 litrinin qiymətinin 2024-cü il iyulun 15-dən bazarın konyunkturuna uyğun olaraq 40 qəpik ucuzlaşaraq 1,60 manat olması nəzərdə tutulub. Beləliklə, ölkəmizdə avtomobil nəqliyyatında “Avro-5” standartlarının qəbulu sayəsində iqlim dəyişikliyi ilə mübarizə və istixana qazlarının emissiyalarının azaldılması sahəsində daha bir mühüm addım atılıb. Başqa sözlə, ekoloji standartlara cavab vermək və havanın keyfiyyətini yaxşılaşdırmaq məqsədilə Azərbaycan özünün Aİ-95 markalı benzin istehsalını yaradıb.
Ekspertlərin sözlərinə görə, bu addım yanacağın qiymətinin aşağı salınması ilə yanaşı, həm də nəqliyyatın ətraf mühitə təsirinin azaldılmasına yönəldilib. Aİ-95 yanacağına keçidlə digər yanacaq növləri də tədricən bazardan çıxarılır ki, bu da Azərbaycanın yanaşmalarında əsaslı dəyişikliyi nümayiş etdirir. Respublikamızda emissiyaların azaldılması və daha təmiz nəqliyyat növlərinin təşviqi ilə bağlı çağırışlar gerçəkləşdirməklə həm ətraf mühitə, həm də iqtisadiyyata mühüm töhfələr verilir. Xatırladaq ki, Avropada işlənmiş qazlarda zərərli maddələrin tərkibini təmizləyən birinci ekoloji standart 1992-ci ildən yaradılıb, 1996-ci ildə isə “Avro-2” standartının tətbiqinə başlanılıb.
Hazırda Avropa Birliyinə daxil olan ölkələrdə daha mütərəqqi “Avro-5” standartı tətbiq edilir. Avro standartlarında həm yanacağın tərkibi, həm də avtomobillərin texniki vəziyyəti ilə bağlı yüksək tələb qoyulur. Avropa standartlarına görə, 1996-cı ildən sonra istehsal olunan avtomobillərə elə zavodda xüsusi təmizləyici qurğular – katalizatorlar quraşdırılır və bu qurğuların işləyib-işləməməsi müəyyən müddətdən bir yoxlanılır. İstehsal tarixi 1996-cı ilə qədər olan avtomobillərə isə belə qurğuların sonradan quraşdırılması məcburi sayılır. Məsələn, Almaniyada avtomobillərin üzərinə vurulan yaşıl rəngli nişanla bu avtomobilin standarta uyğun gəldiyi bilinir. Belə nişanı olmayan avtomobil üçün yüksək cərimə tətbiq edilir.
Azərbaycanda ekoloji problemlərin yaranmasına yol açan mühüm məqamlardan biri də avtomobillərdə istifadə edilən benzin və dizel yanacaqlarının standart göstəricilərinin aşağı olmasıdır. Problem təkcə Azərbaycanda yox, onun sərhədlərindən kənarda da geniş müzakirə edilir. Bir müddət əvvəl Avropa Birliyi (AB) Dövlət Neft Şirkətinə ünvanladığı tövsiyələrdə benzin və dizel yanacağının keyfiyyətini yaxşılaşdırmağın vacibliyini qabartmışdı. Birliyin tövsiyələrinin əsasını yanacağın keyfiyyətinin tezliklə “Avro” standartlarına çatdırılması təşkil edirdi.
AB-yə daxil olan ölkələr “Avro-2” standartlarına 1996-cı, “Avro-3” standartlarına 2000-ci, “Avro-4” standartlarına 2005-ci ildən keçib. “Avro-5” standartlarına keçid isə əsas etibarilə 2009-cu ildən reallaşıb.
Avropa standartlarına əsasən, avtomobillərin sürət qutusunun işçi vəziyyətində ixrac qazlarının tərkibində olan zərərli maddələrin miqdarı qram/kilometrlə ölçülür ki, bu daha düzgün yanaşma hesab olunur. Bu standartlarda, həmçinin avtomobil yanacağının keyfiyyətinə də xüsusi texniki tələblər nəzərdə tutulur.
Fikrət YUSİFOV,
iqtisad elmləri doktoru, professor
Azərbaycanda dizel yanacağının qiyməti ilə benzinin qiyməti arasındakı fərqin azaldılması məntiqi bir addımdır. Çünki dizel yanacağı ekologiyanı daha çox korlayır. Bu yanacaq növünün qiymətinin benzinin qiymətinə yaxınlaşdırılmasını şərtləndirən bir əsas səbəb də odur ki, son zamanlar ekologiyanı daha çox çirkləndirən dizel yanacağı ilə işləyən avtomobillərin ölkəmizə idxalında artım müşahidə olunmaqdadır. Bu isə hökumətin ekoloji təmizliyin təmin edilməsi istiqamətində müəyyən etdiyi kursa uyğun olmayan bir ənənədir və onun aradan qaldırılması şərtdir. Nəzərə alaq ki, dünyanın inkişaf etmiş bəzi ölkələrində dizel yanacağının qiyməti benzinin qiymətindən yüksəkdir. Bu seçimin məqsədi də həmin yanacaq növündən istifadənin həcmini minimuma endirməkdir.
Dünyanın bir çox ölkələrində Aİ-92 markalı benzinin istehsalı və satışı çoxdan dayandırılıb. Yəni indi dünyada avtomobillər üçün daha çox Aİ-95 markalı benzindən istifadə olunur. Azərbaycanda bu markalı benzin istehsal edilmədiyindən biz onu idxal edirdik. İdxal isə baha başa gəldiyi üçün həmin benzinin 1 litrinin pərakəndə satış qiyməti 2 manat təşkil edirdi. Azərbaycan Dövlət Neft Şirkətinin Heydər Əliyev adına Neft Emalı Zavodunun yenidən qurulması ilə bu markadan olan benzinin yerli xammal hesabına istehsalı onun qiymətini 40 qəpik ucuzlaşdırmağa imkan verdi. Yaxın gələcəkdə ölkəmizdə avtomobillərin daha çox Aİ-95 benzinindən istifadə edəcəyini nəzərə alsaq, onun qiymətinin 20 faiz ucuzlaşdırılmasını hökumətin benzinin qiymətlərinin insanlarımızın büdcəsinə uyğunlaşdırılması istiqamətində bir addımı kimi dəyərləndirə bilərik. Müqayisə üçün deyək ki, Aİ-95 markalı benzinin yeni qiyməti dünyanın əksər dövlətlərində və hətta MDB məkanındakı ölkələrin çoxunda həmin markadan olan benzinin qiymətindən çox aşağıdır.
Fikrimcə, Heydər Əliyev adına Neft Emalı Zavodunun aparılan yenidənqurma və modernizasiya işləri nəticəsində yerli bazarın benzinə olan təlabatı “Avro-5” standartlarına uyğun təmin ediləcək. Keyfiyyətli benzindən istifadə edən avtomobillər havaya daha az zəhərli qaz buraxacaq, avtomobillərin istismarı zamanı yaranan nasazlıqlar aradan qalxacaq və bütövlükdə, yanacaq sərfi aşağı düşəcək. Ən əsası isə bu, regionda “yaşıl enerji” istehsalının lokomotivinə çevrilməkdə olan, cari ilin noyabr ayında bəşəriyyəti ciddi narahat edən iqlim problemlərinin həlli yollarının axtarışını nəzərdə tutan dünyanın ən böyük tədbirinə – COP29-a ev sahibliyi edəcək ölkəmizin bu istiqamətdə müəyyən etdiyi kursa tam uyğun addımdır.
İlham ŞABAN,
Neft Araşdırmaları Mərkəzinin rəhbəri
Hələ 10 il əvvəl Azərbaycan Dövlət Neft Şirkətinin Heydər Əliyev adına Neft Emalı Zavodunda buraxılan bütün yanacaq növlərinin (Söhbət dizel yanacağı, eləcə də AI-92 və AI-95 markalı benzinlərdən gedir) istehsalını “Avro-5” standartlarına keçirilməsi qarşıya mühüm məqsəd kimi qoyulmuşdu. Artıq şirkət bu hədəfə tam nail ola bilib. Yəni biz əvvəllər Avro-2 keyfiyyət standartlarına cavab verən məhsul istehsal edirdiksə, artıq bunu dəfələrlə yüksəldə bilmişik. Bu da ətraf mühitə təsirlər baxımından çox müsbət haldır. Xüsusən də ölkəmizdə keçiriləcək COP29 öncəsi belə bir addımın atılması Azərbaycanın ətraf mühitə, karbon emissiyalarının azaldılmasına olan töhfəsidir.
Bir məsələni də nəzərə almaq lazımdır ki, son illər Azərbaycanın paytaxtında avtomobillərin sayında kəskin artım müşahidə olunur. Yeri gəlmişkən, Ekolgogiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyinin hesabatlarına əsasən, hazırda Bakı şəhərində atmosferin çirklənməsinin məhz 80 faizi avtomobillərin yanacağından atılan tullantılar hesabına baş verir. “Avro-5” standartlarına keçid isə bunun qarşısını əhəmiyyətli dərəcədə azalda bilər. Çünki yeni standart əsasında istehsal olunmuş yanacaq növlərində bu tullantılar “Avro-2”-yə nisbətən min dəfə aşağıdır.