Bir zaman şəxsiyyətinə çox böyük hörmət bəslənmiş və 45 il öncə Güney Azərbaycan ictimai fiktində önəmli rol oynamış bir din xadimi haqqında son dövrlərdə müzakirələr yenidən gündəmə gəlib. Daha dogrusu, bu mütəfəkkirin uzun müddət ictimai rəydən kənarda qalmış oğlu son çıxışlarında keçmişi yada salır. Yenidən sual yaranır: Şəriətmədarilər kimdir və nəyə qulluq ediblər?
Ayətullah Ozma Seyid Məhəmməd Kazem Şəriətmədari Təbrizi 1906-cı ildə Təbriz şəhərində anadan olmuşdur. Atası Seyid Həsən Şəriətmədari Təbrizi (1914-cü ildə vəfat edib) Azərbaycanın (Təbrizin) tanınmış vaizlərindən biri imiş. Dini ailədən çıxmış digər uşaqlar kimi Seyid Məhəmməd də din alimlərinin yolu ilə gerərək əvvəl Oumda, sonra Nəcəfdə təhsil almış və Şeyx Əbdül Kərim Haeri Yəzdinin, Təbrizli Mirzə Cavad Malikinin tələbəsi olmuşdur.
Azərbaycan və rus dillərində bu din xadimi haqqında məlumat olmasa da, ingilisdilli mənbələrdə qısa bilgi verilir. Lakin “Vikişiyə” (fars dilində) platformasında onun barəsində geniş material var. Təəccüb doguran odur ki, “Vikişiyə” Seyid Məhəmmədin dünyagörüşünü İran İslam Respublikasının təbligatından fərqli şəkildə göstərir. Bütün hallarda Şəriətmədari haqqında yazılarda korparativ maraqlara xidmət edən dəsti-xətti aydın görmək olar.
“AN.T” kanalının müxbirinin sifariş olunmuş sualları və hazırlanmış cavablar şəkilində qurulmuş müsahibələrində Şəriətmədarinin siyasi baxışlarında və tərcümeyi-halında olan qaranlıq səhifələrə, nədənsə, işıq salınmır. Din xadiminin oğlu Həsən Şəriətmədari ömrünün son 40 ilini Almaniyada yaşamasına, atasının özünü azərbaycanlı sayaraq milli hərəkata rəhbərlik etməsinə, Azərbaycan Respublikasının rəhbərliyinə dəstək üçün müraciətinə baxmayaraq, hələ də Azərbaycanda olmayıb. O, yaxşı bilir ki, Azərbaycana hər hansı bir səbəbdən gəlməsi onun İranda nüfuzunun aşagı düşməsi ilə nəticələnər.
Seyid Məhəmməd Şəriətmədari 1934-cü ildən Təbrizin “Xalaoglu” məscidinə rəhbərlik etmiş və 1950-ci ildə Ouma qayıdaraq orada müəllimliyə başlamışdır. O, Azərbaycan milli nehsətini – Pişəvərinin rəhbərliyi ilə qurulmuş milli hökuməti Təbrizdə görmüş və o dövrdə Azərbaycanda yaşamışdır. Şəriətmədarinin Azərbaycandakı milli hərəkat və milli hökumət haqqında fikirlərini müəyyənləşdirmək mötəbər mənbələrdən mümkün olmasa da, Xomeyni ilə olan ixtilafları və müsahibələrində dediyi fikirlər göstərir ki, onun milli məsələlərə münasibəti heç də İranın rəsmi dövlət mövqeyi ilə üst-üstə düşməmişdir.
1945-ci ilin dekabr ayında Təbriz şəhərində elan olunmuş Milli Hökumətdən sonra Ayətullah Təbatəbai ailəsi ilə birlikdə Təbrizdən Quma köçmüşdür. Şəriətmədari o zaman böyük titulları olmasa da, Təbriz bazarında məscidə rəhbərlik etmişdir. Təbriz kimi şəhərdə bazar həmişə olduqca mötəbər və nüfuzlu bir məkan sayılmışdır. Şəriətmədarinin ogluna mikrafon uzadan jurnalıstlər ilk növbədə bu din xadimin oglundan atasının Azərbaycan milli nehzəti (hərəkatı) haqqında xatirələrini soruşmaq əvəzinə, çoxlarının yaxşı bildiyi mətləbləri ortaya atırlar.
Şəriətmədari “siyasi İslam” nəzəriyyəsinə zidd olan “mülki İslam” nəzəriyyəsinin tərəfdarı hesab edilirdi. Mülki İslama görə İslam hakimiyyət üçün deyil və idarəçilik üçün heç bir xüsusi forma və üsullar müəyyən etmir. Bu nəzəriyyəyə görə, fəqihin əsas vəzifəsi siyasət deyil, fəqihdir. Siyasətə qarışmağa ehtiyac yoxdur. Şəriətmədari hesab edirdi ki, ölkədə milli suverenlik qəbul edilməlidir. O, belə hesab edirdi ki, milli suverenlik bir xalqın digər xalq üzərində hökmranlığını aradan qaldırır və ruhanilərin vəzifələri milli suverenliklə ziddiyyət təşkil etmir. Şəriətmədariyə görə, “dini fəqih” iki halda özünü ifadə edə bilər: birincisi, İslama, konstitusiyaya və ya xalqın ümumi mənafeyinə zidd olan hərəkətlər qarşıya çıxırsa, ikincisi, heç bir məsul şəxsin olmadıgı mühüm bir işin görülməsi lazım gəldiyi zaman.
Bunlar Qum ilahiyat müəssisəsinin “Vikişiyə” ensiklopediyasında yerləşdirilmiş rəsmi məlumatıdır. Əgər bu məlumat dogrudursa, o zaman Şəriyətmədari Azərbaycan milli hərəkatını, 21 Azər inqilabını da dəstəkləməli imiş. Bu ehtimala alimin oglu Seyid Həsən Şəriətmədarinin son müsahibələrində qeyd etdiyi “Xəlqi müsəlman hərəkatının” süqutu ilə əlaqədar fikirləri ilə də cavab verilir.
1979–1981-ci illərdə Cənubi Azərbaycanda milli demoktatik hərəkat çoxşaxəli idi. “Xəlqi müsəlman” partiyası və onun rəhbəri Şəriətmədaridən başqa, heç kim insanları səfərbər edə biləcək gücə qadir deyildi. Hamı rəhbərin – Şəriətmədarinin fətfasını gözləyirdi. Xomeyninin referendum çagırışını dəstəkləməyən Şəriətmədari Təbriz küçələrində yüz minlərlə insanın “Qanuni-əsasidə olan əsli 110 zidde bəşərdi, islah ola, ya olmaya batildi, hədərdi” şüarlarını eşidirdi. Onun xəbəri var idi ki, bütün Azərbaycan ondan bir “fətfa” gözləyir və yalnız onun çagırışı Azərbaycanda sag və sol, demokrat və qeyri-demoktatların hamısını birləşdirə bilər. O bunu etmədi. Baxmayaraq ki, Təbriz və onun əyalətlərində hərəkatın 11 komitəsi və silahlı dəstələri var idi.
Bu təşkilat Azərbaycanda (Təbrizdə) insanlara və sekulyar hərəkatlara qorxu salacaq bir güc mərkəzinə çevrilmişdi. Milli qüvvələrin xatirələrində deyilir ki, silahlı qüvvələrin başında onun oglu, son aylarda müsahibələr verən Həsən Şəriətmədari dururdu. O, İranda texniki təhsil almasına baxmayaraq atasının etibarlı adamı idi. İlahiyyət təhsili almasa da, onlarla yaxın olmuşdu. “Xəlqi müsəlman” təşkilatının silahlı qüvvələrinə rəhbərlik edən Həsən Şəriətmədari seçkilər zamanı fərqli düşüncə adamlarına, milli fəallara hücumlar edir, onları ölümcül döyərək qəbiristanlıga atır, insanların gözünü qorxudurdu.
İnqilabın ilk illərində Təbrizin xalçaçı ustalarının və fəhlələrinin yaratmış olduqları 13 min nəfərlik həmkarlar təşkilatına hücum edən, Təbrizin Bağmeşə məhəlləsində yerləşən fəhlə evinə basqın edib silahlı dəstəsi ilə oranı dagıdan, təşkilatın rəhbərini ölümcül döyən və onu 6 il zindana salan da bu Əhmət Şəriətmədari idi. Əlbəttə,o zaman hamı bilirdi ki, “Fərşi İran” şirkətinin himayədarı Şəriətmədarilər ailəsidir. Bu himayədarlıq Təbətəbaidən sonra onlara keçmişdi.
İndi, özünü “sekulyar” adlandıran, “demokratik İran” qurmaq üçün Rza Pəhləvi ilə ittifaq yaradan Həsən Şəriətmədari o zaman bax bu işlərin başında dururdu. Hesab edilir ki, İslam inqilabının ilk illərində, siyasi nüfuz boşlugu yaranan zaman, milli şuarların çoxaldıgı proseslərdə heç bir yerə səfər etməyən Xomeyni oglu ilə birlikdə Qum şəhərinə Şəriətmədarinin görüşünə gəldi. Bu görüşdən sonra bütün milli arzu və istəklərə son qoyuldu. Əlbəttə ki, o, Qumda oturub Azərbaycanda milli hərəkata rəhbərlik edə bilməzdi. Bəlkə, heç belə bir fikri də yox idi. Mümkündür ki, Azərbaycanın milli hüquqları onun üçün mərkəzi hakimiyyətlə bir ticarət vasitəsi idi və bu alış-verişdə də o uduzdu.
İndi də, onun oğlu “Azərbaycan” mövzusunu özünə qazanc vasitəsi sayır. O müraciətində deyir ki, “Quzey Azərbaycan müstəqil Cumhuriyyətdir, güney Azərbaycan isə İranındır”. Ona mikrafon uzadan jurnalist niyə soruşmur: Sən bu səlahiyyəti kimdən almısan, kim sənə bu hüququ verib? Məgər sən Güney Azərbaycanda referendum keçirmisən? Sən kimi təmsil edirsən?
Ancaq bütün hallarda Ayətullah Ozma Seyid Məhəmməd Kazem Şəriətmədari Təbrizi Cənubi Azərbaycan milli düşüncəsində, fevral inqilabının (1979) qələbəsində, milli maraqların dini doqmalarla toqquşmaması nəzəriyyəsində, xəlqi müsəlman (əslində Azərbaycan) hərəkatının yaranmasında əhəmiyyətli rol oynamışdır. Bu qrupun baxışları, əməlləri və şərhləri Əfqanıstanın Taliban qrupunun modelini çox xatırladır. Əlbəttə ki, milli deyildilər, bu gün də belə deyillər. Məlumdur ki, Qumda oturub Azərbaycanda milli hərəkata rəhbərlik etmək olmazdı. Əlbəttə ki, o Azərbaycana gəlmiş olsaydı, mövcud silahlı qüvvələri, tərəfdarlarını səfərbər etsəydi, İran İslam Respublikası ona heç bir şey edə bilməzdi. Beləliklə, ölümü, dəfni ilə əlaqədar ehtiramsızlıqlar da olmazdı. Lakin o bunu seçmədi. Bu bizim tariximizdir – qələbəsi ilə də, məglubiyyəti ilə də bunları bilməliyik, qiymətləndirməliyik.
İndi Şəriətmədari nostaljisi ilə yaşayanlar, eləcə də onun oglu, əlləri Azərbaycanın qəhrəman ogullarının qanına batmış bir şəxs Pəhləvi nümayəndələri ilə danışıqlar aparmaq əvəzinə, xalqın küçələrdə ara verməyən “Azadlıq, Ədalət, Mill Hökumət” şuarına diqqət yetirsələr daha yaxşı olar.
Pərviz KAZIMİ,
Bakı Dövlət Universitetinin dosenti