Astananın sülh təşəbbüsü hər iki tərəf üçün xüsusi əhəmiyyətə malikdir
Beləliklə, Azərbaycan və Ermənistan arasında sülh danışıqlarının indki mərhələsi birbaşa formata keçir. Rəsmi Bakı bu təklifi hələ 2023-cü ilin payızında irəli sürmüşdü. Artıq, əminliklə demək olar ki, danışıqlar prosesi Azərbaycan rəhbərliyinin düşündüyü konsepsiyaya tam uyğun gedir. Oxuculara xatırladaq ki, altı ay bundan əvvəl Azərbaycan Xarici İşlər Nazirliyi Ermənistan tərəfinə sülh danışıqlarını ya iki ölkənin sərhədində, ya da üçüncü neytral ölkədə, amma istənilən halda vasitəçi olmadan davam etdirmək təklifini vermişdi. Göründüyü kimi, İrəvan da bu formatın səmərəliliyini anlamışdır.
Bakı və İrəvanın Astanada iki ölkənin xarici işlər nazirlərinin görüşünün təşkili ilə bağlı qərarı tərəflərin mübahisəli məsələlərin sülh prosesi çərçivəsində, həm də vasitəçisiz həll etmək üçün siyasi iradələrinin nümayişidir. Əslində, danışıqların indiki son mərhələsində Ermənistan da bunda maraqlıdır. Bu günlərdə Qazaxıstan Prezidenti Kasım-Jomart Tokayevin İrəvana rəsmi səfəri zamanı ikitərəfli münasibətlərin daha da möhkəmləndirilməsi və inkişafı ilə bağlı danışıqlar aparılıb. Həmin danışıqlarda, çox güman ki, gündəmin əsas məsələlərindən biri də Azərbaycanla Ermənistan arasında sülh prosesinin davam etdirilməsi məsələsi olub.
Vasitəçi yox, təşəbbüskar
Azərbaycan və Ermənistan xarici işlər nazirləri sülh müqaviləsi layihəsinin parametrlərini müzakirə etmək üçün tezliklə Astanada görüşəcəklər. İkitərəfli danışıqlar üçün platformanın təmin edilməsi barədə təklif bu yaxınlarda Ermənistana rəsmi səfəri zamanı Qazaxıstan Prezidenti Kasım-Jomart Tokayev tərəfindən irəli sürülüb. Onu da qeyd etməliyik ki, əgər Azərbaycan tərəfi Qazaxıstan Prezidentinin bu təklifi ilə dərhal razılaşdısa, Ermənistanın mövqeyi yalnız iki gün bundan əvvəl, Prezident İlham Əliyevin Antoni Blinkenlə telefon danışığından sonra aydınlaşdı. Yəni, ABŞ Dövlət katibinin sülh danışıqları üçün yeni platformanı dəstəklədiyini ifadə edəndən sonra rəsmi İrəvan görüşdə iştirakını təsdiqlədi.
“Qazaxıstan hakimiyyəti Astanada Ermənistan və Azərbaycanın xarici işlər nazirləri Ararat Mirzoyan və Ceyhun Bayramov arasında görüş təşkil edərkən danışıqlarda vasitəçi rolunu oynamayacaq”. Bu barədə Qazaxıstan Xarici İşlər Nazirliyinin rəsmi nümayəndəsi Aybek Smadiyarov brifinqdə jurnalistlərə bildirib.
“Biz Almatıda belə danışıqları planlaşdırırıq. İndi biz Azərbaycan və Ermənistandakı həmkarlarımızla əlaqə saxlayırıq. Qarşıdakı danışıqlar yalnız iki tərəf arasında aparılacaq. Qeyd etmək istərdim ki, biz Astananın vasitəçiliyindən danışmırıq, yalnız xoşməramlı xidmətlər, yaxşı ofislər təqdim edirik”, – deyə Smadiyarov bildirib.
Beləliklə, iki ölkənin xarici işlər nazirləri arasında “tet-a-tet”danışıqlar mərhələsi birbaşa, vasitəçilərin iştirakı olmadan başlayacaq. A.Smadiyarov danışıqların aparılacağı yerin paytaxt Astanaya köçürüldüyünü də təsdiqləyib.
Xatırladaq ki, Mirzoyan–Bayramov görüşü sonuncu dəfə bu ilin fevralında Almaniyanın Xarici işlər naziri Annalena Berbokun iştirakı ilə Berlində keçirilib. Bu dialoq Almaniya Kansleri Olaf Şoltsun iştirakı ilə Münxen Təhlükəsizlik Konfransı çərçivəsində Prezident İlham Əliyevlə baş nazir Nikol Paşinyan arasında keçirilən görüşdən sonra təşkil olunmuşdu.
Türk ölkəsinin sülhə töhfəsi
Bir müddət bundan əvvəl ekspert dairələrində belə bir rəy formalaşmışdı ki, Ermənistan sülhün “Moskva formatı”ndan imtina etdiyi, Azərbaycanın isə Vaşinqton və Brüssel platformalarına inamının praktiki olaraq itirdiyi bir şəraitdə Berlin daha neytral vasitəçi qismində çıxış edə bilər. Fəqət reallıq göstərdi ki, Qərbin ortaya atdığı Berlin “hekayəsi” uzun sürmədi və Bakı və İrəvan Qazaxıstan Prezidenti K.C.Tokayevin dəvətinə müsbət cavab verdilər. Yəni, onlar coğrafi baxımdan regionumuzla qonşu, amma, eyni zamanda, geosiyasi proseslərdə yaxından iştirak etməyən Astananın təşəbbüsünü bəyəndilər.
Qərbi Kaspi Universitetinin professoru, politoloq Fikrət Sadıxov hesab edir ki, Ermənistan və Azərbaycan artıq bir çox məsələlər üzrə razılığa gəliblər: “İndi tərəflər sülh sazişinin imzalanmasına çox yaxındırlar. İrəvanın növbəti pozitiv addımı sərhədin delimitasiyasına razılıq verməsi oldu. Azərbaycan işğaldakı dörd kəndinin qaytarılması ilə bağlı protokol da imzalanıb. Əlbəttə, sülh gündəliyində xeyli məsələlər hələ həllini gözləyir. Digər dörd kəndimiz və Zəngəzur dəhlizi məsələsi aktuallığını saxlamaqdadır. Hər halda, biz görürük ki, Bakının İrəvana təzyiqi kifayət dərəcədə güclüdür və bunun müqabilində Ermənistan ədalətli tələblərimizə və maraqlarımıza cavab verən addımları atmalıdır. Düşünürəm ki, Astana görüşündə bu məsələlər müzakirə mövzusu olacaq. Müzakirəsini gözləyən məsələlər az deyil”.
Tanınmış politoloq ikitərəfli danışıqlarının yeni platformasında sülh sazişinin formatının da müzakirə olunacağını istisna etmir: “İmzalanacaq son sənəd ikitərəfli saziş olmalıdır. Bu məsələdə Azərbaycanın mövqeyi kifayət qədər aydındır. Təbii ki, bu zaman İrəvandan da konkret və real mövqe gözləyirik. Qarşı tərəfdən ziddiyyətli, ikibaşlı açıqlamalar olmamalıdır. Qarşıdakı görüşün əhəmiyyəti ondadır ki, bütün məsələlər öz həllini dərhal tapmasa da, ciddi müzakirələrin gedəcəyi şəksizdir. Ən vacib məsələ odur ki, tərəflər bu görüşü vasitəçi olmadan, birbaşa dialoq formatında keçirirlər. Bu, danışıqlarda uğur deməkdir”.
Türk Dövlətləri Təşkilatında təmsil olunan Qazaxıstan təkcə Cənubi Qafqazda deyil, həm də ətraf bölgədə sülhün və sabitliyin əldə olunmasında maraqlıdır. Bəli, Astana bu məsələyə böyük önəm verir. Elə Bakı üçün də uzunömürlü münaqişənin son nöqtəsinin türkdilli respublikada qoyulması arzuolunan sonluq sayılmalıdır.
Üst-üstə düşən maraqlar
Astana danışıqlarının nə dərəcədə uğurlu olacağını indidən söyləmək çətindir. Aydın olan odur ki, sülh platformasının “Qazaxıstan alternativi” hər iki tərəf üçün məqbul variant sayılır. Axı, Qazaxıstan, eyni zamanda, həm Azərbaycan, həm də Ermənistanla güclü ikitərəfli tərəfdaşlıq münasibətlərinə malikdir. Türk Dövlətləri Təşkilatının üzvü Azərbaycan üçün, Avrasiya İqtisadi İttifaqı çərçivəsində vahid iqtisadi və ticarət məkanında Ermənistan üçün Qazaxıstanın bu prosesdə rolu əhəmiyyətlidir. Bundan başqa, rəsmi Astana həm də Ermənistanın hələlik bağları tam qoparmadığı KTMT-də hərbi müttəfiqidir. Doğrudur, məlum hadisələrdən sonra İrəvan faktiki olaraq bu blokdakı fəaliyyətini tamamilə “dondurub”.
“Atlas” Araşdırmalar Mərkəzinin rəhbəri, siyasi şərhçi Elxan Şahinoğlu artıq Bakı və İrəvanın vasitəçiyə ehtiyac duymadığını bildirdi: “Qazaxıstan Xarici İşlər Nazirliyinin rəsmi nümayəndəsi Aybek Smadiyarovun “Qazaxıstan hakimiyyəti Ermənistan və Azərbaycan xarici işlər nazirlərinin görüşünü təşkil edərkən danışıqlarda vasitəçi rolunu oynamayacaq” açıqlamasını faydalı hesab edirəm. Həqiqətən də, Azərbaycanla Ermənistana artıq vasitəçi lazım deyil, birbaşa danışıqlar müsbət nəticə verir. Münaqişənin 30 ili ərzində nə qədər vasitəçilər gördük, amma onların heç biri işə yaramadı. Tərəflərin bundan sonra vasitəçiyə yox, sadəcə, görüş üçün məkana ehtiyacları var ki, onu da Qazaxıstan hakimiyyəti xoş məramla təqdim edir. Qazaxıstan XİN rəsmisi Astananın bu təşəbbüsünü “good offices” (yaxşı ofis) kimi qiymətləndirib”.
E.Şahinoğlu Türk Dövlətlər Təşkilatının üzvü olan Qazaxıstanın vasitəçi olmasa da, Azərbaycanla Ermənistan arasında sülhün əldə edilməsini arzulayan əsas dövlətlərdən biri hesab edir: “Astana Bakı və Ankara qədər Zəngəzur dəhlizinin işə düşməsini istəyir. Bu dəhliz Qazaxıstanın da baş rol oynayacağı Orta dəhliz layihəsinin reallaşmasını sürətləndirəcək. Qazaxıstan Prezidentinin qısa zaman kəsiyində Azərbaycana və Ermənistana səfərləri həm də bununla bağlı idi”.
Tarixi fürsət
Qazaxıstan sülh platforması kontekstdən əlavə, iqtisadi səbəblərə görə də danışıqlar üçün ideal məkan sayılmalıdır. Burada söhbət, ilk növbədə, Transxəzər Beynəlxalq nəqliyyat marşrutundan (Orta dəhliz) və Zəngəzur dəhlizindən gedir. Nəzərə almaq lazımdır ki, rəsmi Astananın bu məsələdə həm münaqişənin sülh yolu ilə həllinə yönəlmiş siyasi, həm də iqtisadi maraqları var. Axı, neft və qazla zəngin Qazaxıstan iqtisadiyyatı da transmilli, qitələrarası nəqliyyat və logistika qovşağının inkişafından birbaşa asılıdır. Düzdür, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, Astanada planlaşdırılan ikitərəfli danışıqlardan dərhal böyük dividendlər gözləməyə dəyməz. Amma sülh prosesinin davam etdirilməsi faktının özü son nəticəyə və ciddi dəyişikliklərə ümidlər yaradır. Burada Qazaxıstanın sülhməramlı təşəbbüsü öz üzərinə götürməklə, sadəcə olaraq, praqmatik addım atdığı qeyd olunmalıdır. Bu, həm də tərəflərinn Astanaya etibar etmələrinin sübutudur.
Sonda bir daha qeyd edək ki, Ermənistan və Azərbaycan sərhədi ilə bağlı aparılan danışıqlardan sonra iki ölkənin baş nazirlərinin müavinlərinin rəhbərlik etdiyi sərhəd məsələləri üzrə komissiyalar Qazax rayonunun 4 kəndinin qaytarılması ilə bağlı razılığa gəliblər. Deməli, heç bir vasitəçinin iştirakı olmadan bu istiqamətdə sərhəd xəttinin bir hissəsinin delimitasiyasına nail olunması onu əminliklə deməyə əsas verir ki, kənar vasitəçilərsiz sülhə nail olmaq mümkündür.
Beləliklə, vasitəçisiz, ikitərəfli sülh danışıqlarına yeni nəfəs verəcək Astana platformasında həm Bakının, həm də İrəvanın istəklərinə uyğun nəzərəçarpacaq nəticələrə nail olmaq o qədər də çətin görünmür. Bakı üçün isə tarixi sülh sazişinin məhz dost və qardaş Qazaxıstanda imzalanmasının xüsusi əhəmiyyəti var.
İmran BƏDİRXANLI
XQ