Nikol yenə köhnə havalara qol qaldırır
Ermənistan baş naziri Nikol Paşinyanın ölkəsinin xarici və təhlükəsizlik əlaqələrinin şaxələndirilməsi məsələsinə Azərbaycanla sülh gündəliyi kontekstində yanaşması maraq doğurmaya bilməz. İrəvanın xarici siyasətindəki diversifikasiya ritorikası Rusiyadan üz döndərməkdir. Deməli, Azərbaycanla barış öz inkişafını Qərb platformasına əsaslanmış xətt üzərində tapacaq. Bu, o deməkdir ki, Ermənistan 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatdan tamamilə imtina edir. İmtina, eyni zamanda, ölkənin həmin bəyanatla üzərinə götürdüyü öhdəlikdən boyun qaçırması deməkdir.
Diqqət yetirək, N.Paşinyan yenə köhnə havalarla “süzür”. Ökəsinin Bakı ilə sülh müqaviləsinin bağlanmasına sadiqliyini vurğulayan erməni baş nazir sərhədlərin delimitasiyası və demarkasiyasının aparıldığını bildirir və mövcud xüsusda detallara varır. Ancaq bu yazıda həmin detallar üzərində dayanmayacaq, Nikolun sırf sülh məsələsində səsləndirdiyi məqamlara nəzər salacağıq.
Beləliklə, N.Paşinyan Bakı–İrəvan barışı prinsiplərinin məlum olduğunu bildirir və özünün də dediyi kimi, anlaşılmazlıqlara yol verməmək üçün onları bir daha dilə gətirir. Birinci prinsip 1991-ci ilin Alma-Ata Bəyannaməsi əsasında ölkələrin bir-birinin ərazi bütövlüklərini tanımalarıdır. İkincisi, o, Alma-Ata Bəyannaməsini dövlətlər arasında delimitasiya və demarkasiya üçün siyasi əsas adlandırır və öz aləmində bunun nə demək olduğuna aydınlıq gətirir. “Ermənistanla Azərbaycan arasında yeni sərhəd yaratmaq üçün heç bir gündəm yoxdur”, – deyən erməni baş nazir əlavə edir ki, inzibati sərhədlər SSRİ-nin dağıldığı dövrdə respublikalar arasında de-yure mövcud olub və Alma-Ata Bəyannaməsinə əsasən dövlət sərhədinə çevrilib.
Bu iki məqama aydınlıq gətirək. Bəli, Paşinyan həmişə olduğu kimi, Alma-Ata Bəyannaməsini yüksək tutur. Sözügedən sənədin məntiqi budur ki, SSRİ-nin dağılmasından sonra yaranmış müstəqil respublikalar Sovetlər Birliyi tərkibində mövcud olduqları ərazilərdə qalırlar. Yəni ki, bəyannamə birlikdən çıxış zamanı ərazi status-kvosunu təsdiqləyir. O zaman nəyə görə SSRİ-yə daxil olarkən deyil, oradan çıxarkən mövcud olan ərazilər amili əsas götürülür? Məsələyə aydınlıq gətirilmir.
Alma-Ata Bəyannaməsi keçmiş müttəfiq respublikaların bir-birini tanımaları xüsusunda preambula ola bilər. Ancaq, bu, o demək deyil ki, sənəd ehkamlaşdırılmalıdır. Bəs ədalət? Nəyə görə Azərbaycan Sovetlər Birliyinə çox ərazi ilə qoşulmalı, oradan ayrılarkən az əraziyə malik olmalıdır, yaxud Ermənistan nəyə görə az ərazi ilə qoşulması, birlikdən çox ərazi ilə çıxmalıdır? Məsələn, 1929-cu ildə keçmiş Ermənistan SSR tərkibində Meğri rayonu yaradılıb. Rayon Azərbaycandan alınıb Ermənistana verilmiş ərazidə formalaşdırılıb. Elə təkcə bu fakta görə delimitasiya və demarkasiya prosesləri zamanı Alma-Ata Bəyannaməsinə istinad ədalətsiz yanaşmadır. Hələ başqa mətləblər də var. Nəzərə alaq ki, 1969-cu ilin mayınadək Ermənistana Azərbaycanın hesabına ərazi hədiyyələri davam edib...
Deməli, rəsmi İrəvanın çalışdığı ədalətsizliyi düşüncələrdə leqallaşdırmaqdır. Özü də təkcə Ermənistan hakimiyyəti deyil, bunu etmək istəyən ermənipərəst Qərb dünyasıdır. Əlbəttə, sülh prosesinə belə yanaşma yolverilməzdir.
***
Paşinyanın mətbuat konfransında Azərbaycanla sülh gündəmi baxımından üzərində dayandığı üçüncü prinsip də onun əvvəllər dilə gətirdiyinin təkrarıdır. Erməni baş nazir bildirib ki, regional kommunikasiyalar keçdikləri ölkələrin suverenliyinə və yurisdiksiyasına hörmətlə yanaşı, bərabərlik və qarşılıqlılıq prinsipinə əsaslanaraq açıq olmalıdır və rəhbərlik etdiyi hökumətin bu baxımdan “Dünyanın kəsişməsi” ideyası var.
Məsələ ondadır ki, “Dünyanın kəsişməsi” ideyası Azərbaycanın “Zəngəzur dəhlizi” təşəbbüsünə alternativ olaraq irəli sürülmüş avantüradır. Ortaya elementar sual çıxır: necə ola bilər ki, rəsmi İrəvan üçtərəfli bəyanatla üzərinə götürdüyü öhdəliyi, yəni Azərbaycanın digər ərazilərini Naxçıvanla birləşdirən yola təminat vermir, ancaq özünün sonradan uydurduğu “Dünyanın kəsişməsi”ni sülh müqaviləsinin tərkib hissəsi kimi görür? Bir halda ki, Paşinyan öz imzasına hörmətlə yanaşmır, ölkəmizin “Azərbaycandan Azərbaycana yol” məntiqini, yəni Naxçıvana yolda heç bir gömrük və sərhəd nəzarətinin tətbiq edilməməsi tələbini heçə sayır, onun istəyi nə üçün reallaşmalıdır? Əlbəttə, bu, tam mümkünsüzdür.
Ancaq sülh müqaviləsinin kommunikasiyalar açılmadan da imzalanması mümkünləşə bilər. O zaman Naxçıvana yol Ermənistanın özününkü bildiyi, daha doğrusu, bir qədər əvvəl diqqətə çatdırdığımız kimi, 1929-cu ildə Azərbaycandan alınaraq Ermənistana verilmiş və Meğri rayonu kimi adlandırılmış ərazidən yox, İrandan keçəcək. Belə olan halda hər şey əvvəllərdəki kimi olacaq. Yəni, İrəvan təcriddə qalacaq.
Daha bir sual: necə ola bilər ki, Ermənistan üçtərəfli bəyanatın kommunikasiyaların açılması məntiqi ilə razıdır, ancaq həmin məntiqin əksini tapdığı öhdəliyi yerinə yetirmir? Axı prinsipial baxış olmalıdır. Baxış budur ki, İrəvan Naxçıvana maneəsiz yolu özünün ərazi bütövlüyünə və təhlükəsizliyinə təhdid qismində qiymətləndirməməlidir. Əgər qiymətləndirirsə, kommunikasiyaların açılmasının sülh müqaviləsində yer almaması ilə barışmalıdır. Lakin barışmır. Nə Ermənistan barışır, nə də ölkənin xaricdəki havadarları.
Görünür, ikincilər Paşinyan administrasiyasını saxlamaq və bəsləmək üçün əllərini ciblərinə salmamağı düşünür və çalışırlar ki, İrəvanın daimi qazanc yeri formalaşsın. “Dünyanın kəsişməsi” ideyasının məğzində dayanan da elə budur– Ermənistanı qlobal nəqliyyat xabına çevirib gücləndirmək. Yekun, nəticə etibarilə, erməni avantürizmini ayaqda saxlamaqdır. Əlbəttə, Azərbaycanın belə gedişatla razılaşmayacağı tam aydındır. Aydın olmayan isə Bakının nəqliyyat kommunikasiyalarının Paşinyanın bildirdiyi tərzdə açılması məsələsini sülh müqaviləsində görmək istəməyəcəyi təqdirdə, Ermənistanın həmin müqaviləni imzalayıb imzalamayacağıdır. Nikolun bildirdiklərindən gəlinən qənaət budur ki, üç prinsipdən hansısa qəbul olunmasa, ölkəsi Azərbaycanla sazişə getməyəcək.
***
Ermənistan baş nazirinin sülh müqaviləsi xüsusunda üzərində dayandığı daha bir məqam var. O deyir ki, danışıqlar prosesində hər iki tərəfin beynəlxalq qurumlara dövlətlərarası şikayətlərdən imtina etməsi məsələsinin müzakirəsi aparılırdı və yenə də aparılır. “Danışıqlar zamanı məsələ müzakirə olunurdu və olunur. Bizim mövqeyimiz belədir: bu, əslində sülh müqaviləsinin müddəaları razılaşdırıldıqda və hər iki tərəfin onu imzalamağa hazırlaşdığı ən son anda müzakirə oluna bilən məsələdir”, – deyən baş nazirin fikrincə, tərəflər barışıq sazişinə imza atırlarsa, bir-birinə qarşı hüquqi iddiada olmamalıdırlar: “Əgər onlar sülh müqaviləsi imzalamasalar, Ermənistan Respublikası üçün bu, həm də sözümüzün və gündəmimizin irəliləməsində vacib amil olacaq”.
Paşinyanın sonuncu fikri qarışıqdır. Görəsən, sülh müqaviləsinin imzalanmayacağı təqdirdə, İrəvanın gündəminin irəliləməsi nə deməkdir? Çox güman ki, Nikolun özü də məsələdən baş açmır. Hər halda, Azərbaycana hədə-qorxu gəlmək niyyətindən uzaqdır. Beynəlxalq müstəvidə dövlətlərarası hüquqi iddialardan imtinaya gəlincə, bu məsələdə də qeyri-müəyyən məqamlar var. Ermənistan otuz ilə yaxın müddətdə Azərbaycana zərər vurub. Belə çıxır ki, zərəri ödəməsin? Üstəlik, yuxarıdakı üç prinsip də ölkəmiz üçün qeyri-məqbuldur.
Ən əsası isə vurğuladığımız kimi, Paşinyanın haqqında söz açdığı üç prinsip, faktiki olaraq, “Azərbaycandan– Azərbaycana yol” məntiqini qəbul etməməyə köklənib. Bu köklənişə Ermənistanın silahlandırılması amilini əlavə etsək, o zaman Nikolun mətbuat konfransında bildirdikləri manipulyasiyadan başqa bir şey deyil. Belə görünür ki, erməni baş nazir Azərbaycanla sülh gündəmini ortaya atmaqla, yalnız görüntü yaratmağı düşünür. Guya, ölkəsi barış istəyir. Əlbəttə, istək belə olmur.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ