Qeyri-neft-qaz sektorundan büdcə daxilolmaları 9 milyard 708 milyon manata çatıb
Azərbaycanın vergi xidməti sistemində biznes mühitinin təkmilləşdirilməsi, dövlət-biznes tərəfdaşlığının təşviqi və iqtisadi təhlükəsizliyin təminatı daim diqqət mərkəzində saxlanılır. Bunun nəticəsində ölkədə vergi daxilolmalarının davamlı artımı aydın müşahidə olunur, belə bir şərait isə maliyyə sabitliyini, sosial layihələrin yüksək səviyyədə icrasını və vətəndaşların rifahının daha da yaxşılaşmasını şərtləndirir.
Dövlət Vergi Xidmətinin səmərəli fəaliyyəti, ilk növbədə, büdcə gəlirlərinin formalaşmasında özünü qabarıq büruzə verir. Bu, statistik göstəricilərdə də öz ifadəsini tapır. Məsələn, 2023-cü il ərzində dövlət büdcəsinə vergi daxilolmaları həcminin 2022-ci illə müqayisədə 3,8 faiz artaraq 16 milyard 127 milyon manata çatması qeyd edilən fikrin təsdiqidir.
Onu da qeyd edək ki, hesabat dövründə qeyri-neft-qaz sektorundan vergi daxilolmaları əvvəlki illə müqayisədə 19,3 faiz yüksələrək 9 milyard 708 milyon manata çatıb. Cari ilin yanvar-fevral aylarında isə qeyri-neft-qaz sektorundan daxilolmalar 1,9 milyard manatdan çox təşkil edib. 2023-cü ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə bu sektordan vergi daxilolmaları 245,7 milyon manatdan, yaxud 14,8 faizdən çox artıb, dövlət büdcəsinə isə, ümumilikdə, 3 milyard 156 milyon 569 min manat vergi daxil olub.
Əldə olunan fiskal nəticələrdə iqtisadi artımla yanaşı, şübhəsiz ki, “kölgə iqtisadiyyatı”nın miqyasının azaldılması, biznes fəaliyyətinin və gəlirlərin leqallaşdırılması kontekstində atılan addımların da böyük rolu olub.
Hesabat ilində sözügedən sistemin fəaliyyətində vergi borclarının azaldılması kimi diqqətçəkən bir məqamı da xatırlatmaq istərdik. Belə ki, 2023-cü il respublikamızda 215 min vergi ödəyicisinin 4 milyard 936 milyon manat vergi borcu yaranıb, 211 min vergi ödəyicisinin isə 4 milyard 511 milyon manat vergi borcu ləğv edilib. Dövlət Vergi Xidmətinin məlumatına əsasən, ləğv edilən borc məbləğindən 674 min manatı və yaxyd 28,6 faizi 2023-cü il yanvarın 1-nə olan borcun payına düşüb.
Ötən il artan borcun 289 min manatı (28,4 faizi) səyyar, 504 milyon manatı və yaxud 50 faizi kameral vergi yoxlamaları nəticəsində, 84 min manatı və yaxud 8,2 faizi isə bəyannaməyə əsasən yaranıb. Nəticədə cari il yanvarın 1-nə 97 min vergi ödəyicisinin dövlət büdcəsinə 2 milyard 782 milyon manat (o cümlədən, əsas vergilər üzrə 1 milyard 810 min manat, faizlər üzrə 606 min manat və maliyə sanksiyası üzrə 276 min manat) borcu olub. Ümumilikdə, 2023-cü ildə borclu vergi ödəyicilərindən daxilolma 3 milyard 923 min manata yüksəlib.
Məlumatda bildirilir ki, 2023-cü il yanvarın 1-nə sosial sığorta üzrə 145 min vergi ödəyicisinin 213 milyon manat və işsizlikdən sığorta üzrə 24 min vergi ödəyicisinin 3,6 milyon manat borcu olub. Ümumilikdə, ötən ilin əvvəlinə borclu vergi ödəyicilərindən daxilolma sosial sığorta haqları üzrə 60 milyon manat təşkil edib.
Cari il yanvarın 1-nə isə sosial sığorta üzrə 150 min vergi ödəyicisinin 233 milyon manat və işsizlik sığortası üzrə isə 27 min vergi ödəyicisinin 5,5 milyon manat məbləğində borcu olub.
Qeyd edək ki, 2023-cü il yanvarın 1-nə icbari tibbi sığorta üzrə 33,5 min vergi ödəyicisinin 12 milyon manat borcu olub, həmin borclu vergi ödəyicilərindən daxilolma isə 6,9 milyon manat təşkil edib. Bu il yanvarın 1-nə isə icbari tibbi sığorta üzrə 57,7 min vergi ödəyicisinin 15,3 milyon manat borcu var.
Hesabat dövründə başa çatan səyyar vergi yoxlamaları zamanı 531 vergi ödəyicisində və yaxud səyyar vergi yoxlaması ilə əhatə olunanların 98,9 faizində vergi qanunvericiliyinin pozulması halları aşkar edilib. Səyyar vergi yoxlamaları nəticəsində hesablanmış əlavə vəsaitin 347 milyon manatı və yaxud 64,1 faizi əlavə hesablanmış vergi, 194,5 milyon manatı və yaxud 35,9 faizi isə vergnin azaldılmasına və digər hüquq pozuntularına görə tətbiq edilən maliyyə sanksiyaları olub.
Yuxarıda diqqətə yönəldilən rəqəmlər deməyə əsas verir ki, Dövlət Vergi Xidməti hazırda ölkənin büdcə gəlirlərinin formalaşması, iqtisadi inkişafın təmin edilməsi və sahibkarlığın dəstəklənməsi prosesinin fəal iştirakçısı olan, fiskal yığımların əhəmiyyətli hissəsini gerçəkləşdirən qurum olmaqla yanaşı, həm də iqtisadiyyatı və sahibkarlıq mühitinin inkişafını tənzimləyən bir sistem kimi fəaliyyət göstərməkdədir.
Son illərdə dövlət büdcəsinə vergi daxilolmalarının təmin edilməsi, vergi ödəyicilərinə xidmətlərin çeşidinin və biznesin fəaliyyətinə səmərəli vergi nəzarətinin qurulmasında rəqəmsallaşmanın genişləndirilməsi, habelə biznes və investisiya mühitinin cəlbediciliyinin artırılması vergi orqanlarının fəaliyyətinin başlıca prioritetlərini təşkil edib. İqtisadi artımın bərpasında vergi təşviqi alətlərindən fəal istifadəyə önəm verilib.
Son illərdə qeyri-neft-qaz sektorundan vergi daxilolmalarının dinamik artımında və vergitutma bazasının genişlənməsində “kölgə iqtisadiyyatı”nın miqyasının azaldılması və şəffaflaşma mühüm amil olub. Rəqabətin təmin edilməsi, sahibkarlığın təşviqi və leqal fəaliyyət vergi stimullarının tətbiqi şəraitində getdikcə genişlənib. Bunun nəticəsində “kölgə iqtisadiyyatı”nda cəmlənmiş dövriyyələrin “ağarması” prosesi sürətlənib. Bu, bəyan edilən dövriyyələrin, daxili istehsalın və ticarətin göstəricilərində, ticarət əməliyyatlarında sənədləşmənin səviyyəsində, elektron qaimələrin dövriyyədəki payında, bağlanmış əmək müqavilələrinin sayında özünü qabarıq büruzə verib.
“Kölgə iqtisadiyyatı”nın miqyasının azaldılması nəticəsində respublikamızda əmək müqavilələrinin sayı 2019-cu il yanvarın 1-i ilə müqayisədə 407 min artaraq cari il yanvarın 1-nə 1 milyon 809 min, o cümlədən qeyri-neft-qaz özəl sektorunda 358 min və ya 1,6 dəfə artaraq 898 min olub.
Bununla yanaşı, hesabat ilində məcburi dövlət sosial sığorta ödənişləri üzrə proqnozdan əlavə 413 milyon manat daxilolma təmin edilib, bu sahədə artım 13,3 faiz olub. Qeyri-büdcə təşkilatları üzrə artım 15,1 faiz təşkil edib.
Dövriyyələrin şəffaflaşmasında yeni nəsil nəzarət-kassa aparatlarının geniş tətbiqi mühüm amillərdən biridir. İndiyədək ölkə ərazisində 100 minə yaxın yeni nəsil kassa aparatı quraşdırılıb. Bu kassalardan istifadə hesablaşmaların daha şəffaf aparılmasına, malların qanunsuz dövriyyəsinin qarşısının alınmasına və dövriyyəyə nəzarətin təmin edilməsinə imkan yaradıb. Nəticədə bu aparatlar üzrə dövriyyələrin artımı ötən il də davam edib və dövriyyənin həcmi 22 milyard manata çatıb.
Vaqif BAYRAMOV
XQ