1991-ci il dekabrın 30-da Sovet İttifaqı süqut etdikdən sonra Qədim İpək yolunun bərpası layihəsi meydana çıxdı. Böyük bir coğrafi ərazidə bir çox ölkələrin və onların xalqlarının iqtisadi, mədəni inkişaf və tərəqqisinə güclü təkan verəcək bu nəhəng layihə dünyanın böyük güclərinin marağındadır. Onun reallaşması sadəcə zaman məsələsidir.
Keçmiş ittifaqın dağıdılmasına rəvac verən qüvvələr hazırda Avrasiya məkanında yeni nəqliyyat dəhlizlərinin tezliklə açılaraq fəaliyyət göstərmələri üçün şərait yaratmağa çalışır və hər vasitə ilə onlara nəzarət etməyə can atırlar. Burada qeyri-adi heç nə yoxdur. Bəllidir ki, böyük siyasət, ilk növbədə, iqtisadi maraqlar üzərində qurulur.
Böyük güclər başa düşür ki, geniş xammal mənbələrinə birbaşa çıxış əldə etmək, ucuz, rəqabətə davamlı mal və məhsullar istehsal etmək işin yalnız bir hissəsidir. Ən vacib olan əmtəələri tez və az məsrəflə dünyanın əsas istehlak bazarlarına çatdırmaqdır. İri nəqliyyət dəhlizlərinin açılması və səmərəli fəaliyyət göstərməsi məhz bunun üçün lazımdır.
Rəsmi Pekinin hələ otuz il əvvəl təşəbbüsündə bulunduğu “Bir kəmər, bir yol” layihəsi onun dünya hegemonluğuna ciddi iddiasından qaynaqlanır. Bu layihə işə düşərsə mal və məhsulların Çindən Avropaya, oradan da okeanın o tayına və əks istiqamətdə daşınmasını təmin etmək mümkün olacaq. Bu məqsədlə “Şimal”, “Cənub”, “Orta” dəhlizlərin fəaliyyət göstərməsi üçün ciddi səylər ortaya qoyulub.
Qeyd etmək lazımdır ki, Çindən Sibir boyu Rusiyadan keçməsi nəzərdə tutulan “Şimal dəhlizi” Ukraynadakı sonu görünməyən müharibə bataqlığında ilişib qalan Rusiyanın dirçəlməsini arzu etməyən kollektiv qərbin marağında deyil. Müharibə tezliklə bitsə belə, bu layihənin yaxın gələcəkdə icra olunacağına ümidlər azdır.
Qalır “Orta və Cənub dəhlizləri”. Çindən Pakistana, oradan isə Əfqanıstan, İran və Suriyadan keçərək Aralıq dənizinə çıxmalı olan “Cənub dəhlizi” Suriya və İraqdakı qanlı münaqişələr səbəbindən gündəmdən çıxıb. Rəsmi Vaşinqton bu yolu daha məqbul saysa da, onun işə düşməsini obyektiv səbəblər üzündən hələlik həyata keçirə bilmir. Türkiyədən yan keçəcək bu layihə rəsmi Ankaranı təmin etmir.
Ən real və icrası tezliklə ehtimal olunan yol Orta Asiya, Azərbaycandan keçərək hazırda Ermənistan ərazisində yerləşən Zəngəzur dəhlizi üzərindən Türkiyəni və Şərqi və Qərbi Avropanı birləşdirən “Orta dəhliz”dir. Onun reallaşması üçün artıq müəyyən uğurlu addımlar atılıb.
Yeri gəlmişkən, bu dəhlizin açılmasını Orta Asiya dövlətləri, Azərbaycan və Türkiyə ilə yanaşı, Böyük Britaniya, Çin də çox arzulayır. Burada Londonun siyasi və diplomatik dəstəyi həlledici əhəmiyyət kəsb edir. Bu işə iri beynəlxalq korporasiyalar da qoşulub.
“Orta dəhliz” layihəsinin həyata keçməsinə son otuz ildə Ermənistanın Qarabağı işğal etməsi mane olurdu. Lakin 2020-ci ilin payızında xalqımız 44 günlük şanlı savaşda yüksək qətiyyət və fədakarlıq nümayiş etdirərək öz torpaqlarını azad etdi. Regionda yeni reallıqlar yarandı və Zəngəzur dəhlizinin açılması gündəmə gəldi.
10 noyabr üçtərəfli Bəyanatına uyğun olaraq Zəngəzur dəhlizinin təhlükəsizliyinə nəzarəti Rusiya öz üzərinə götürüb. Bu yol Moskvaya çoxdan arzuladığı İrana və Suriyaya, oradan da İraqa quru yolla çıxış imkanları verir. Amma ortaya yeni bir maneə çıxıb. Belə ki, İran dövləti dəhlizi özünün milli maraqları üçün təhlükə hesab edir və onun açılmasına mane olmağa çalışır.
“Orta dəhliz”in açılması ağır iqtisadi durumla üz-üzə qalan Ermənistan üçün də şanslar açır. Lakin ermənilər qatı millətçilik niyyətlərindən əl çəkməyərək dəhlizin açılmasına qarşı çıxırlar. Nikol Paşinyan hökuməti erməni şovinistlərinin terror və təxribata əl atacaqlarından çox çəkinir.
Bundan başqa, Türkiyənin və Böyük Britaniyanın regionda güclənməsini istəməyən Fransa da sözügedən dəhlizin açılmasına süni maneələr törətməyə cəhd edir. Ağ ev son vaxtlar dəhlizin açılmasına loyal yanaşmağa başlayıb. ABŞ öz nüfuzunu və gücünü ortaya qoymaq əzmindədir.
Bir çox siyasi təhlilçilər Ağ evin bu günlərdə Azərbaycan və Ermənistan xarici işlər nazirlərini bir araya gətirməsini məhz bununla izah edirlər. Birləşmiş Ştatlar regionda Rusiyanın mövqelərini zəiflətməyə çalışır və özü hakim rolunda çıxış etməyi arzulayır. Bunun üçün isə ABŞ-ın Türkiyə ilə əlbir fəaliyyət göstərməsi vacibdir.
Aydın İBRAHİMOV,
BDU-nun xarici ölkələrin iqtisadi-siyasi coğrafiyası və turizm kafedrasının müdiri, professor, siyasi icmalçı
Fikrimcə, Zəngəzur dəhlizi ilə bağlı bir çox cəhətləri nəzərə almaq lazımdır. Üçtərəfli Bəyanatda Laçın yolu və Naxçıvanın Azərbaycanın digər rayonları ilə əlaqələrini təmin edəcək Zəngəzur dəhlizinin açılması nəzərdə tutulub. Azərbaycan bunu dəstəkləyir, ermənilər hər vasitə ilə buna qarşı çıxırlar.
Azərbaycan regionun iqtisadi inkişafının lokomotivinə çevrilir. Rəsmi Bakı bölgədə sülh və təhlüksizliyin təmin olunmasının aparıcı qüvvəsi rolunda çıxış edir. Ermənistan isə ehtiyat edir ki, dəhliz açılarsa, Azərbaycan daha da güclənə bilər və sülh danışıqlarında yeni üstün mövqelər əldə edər.
Qərb dövlətlərinin bir çoxu bu mürəkkəb geosiyasi prosesdə rəsmi İrəvanı dəstəkləyir. Onlar, guya, Ermənistanın mövcudluğuna zəmanət vermək istəyirlər. Bu məsələyə möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyev Şuşadakı çıxışında da toxunub.
İran isə “Şimal–Cənub” və “Qərb–Şərq” nəqliyyət dəhlizlərində müstəqil Azərbaycanın aparıcı rol oynayacağından narahat olaraq bu layihəyə qarşı çıxır. Onun əsas bəhanəsi budur ki, Zəngəzur dəhlizi İranın Ermənistanla birbaşa əlaqələrini çətinləşdirə bilər. Eyni prinsipdən Ermənistan da çıxış edir.
ABŞ hökuməti bu məsələdə ilk baxışda neytral mövqe nümayiş etdirməyə çalışsa da, Azərbaycanın geosiyasi imkanları və nüfuzunun artacağını başa düşür və bunu müsbət qarşılayır.
Bu layihə Türkiyənin də regionda rolunu artırır. “Orta dəhliz” Ankara üçün qardaş Azərbaycan üzərindən Orta Asiya və Çinə birbaşa əlaqələr qurmaq üçün körpü rolunu oynayır. Bu, Türkiyənin Avrasiya məkanında güclənməsi istiqamətində geniş imkanlar açır.
Lakin Türkiyənin Avrasiya regionunda möhkəmlənməsi Rusiyanı tam təmin etmir. O, bu böyük regionda Türkiyəni özünə rəqib kimi görmək istəmir. Rusiya həmçinin başa düşür ki, dəhlizin açılması Azərbaycanın iqtisadi cəhətdən güclənməsi ilə yanaşı, onun bundan sonra da tam sərbəst xarici siyasət xətti yürütməsinə imkan yarada bilər. Üstəlik, Azərbaycan–Türkiyə əlaqələrinin genişlənməsi Rusiyanın regiondakı maraqlarına uyğun gəlmir.
Azərbaycan–Türkiyə tandeminin güclənməsi Qərbi də qorxudur. Fransa Ermənistanın regionda mövcudluğu üçün zəmanət rolunu oynayacağını vəd edib. Güclü və problemsiz Azərbaycan Qərbə sərf etmir.
Məsaim ABDULLAYEV, “Xalq qəzeti”