Azərbaycan xalqı “əsrin faciəsi” sayılan Xocalı soyqırımının 32-ci ildönümünü qeyd etdi. Bu dəfə fərqli ab-havada. Artıq Xocalı dərdi yaddaşımızdakı niskil deyil. Uzun illərdən sonra niskilsizlik yaşantısı ovqatımızı təzələyir. Artıq torpağına, daşına, qayasına toxuna biləcəyimiz, havasını uda, suyunu içə biləcəyimiz Xocalımız var. Ancaq bu yaşantı toxtaqlıq gətirmir. Yalnız niskili unutdurur. Qəmimiz də, qüssəmiz də, acımız da, kədərimiz də susmaq bilmir.
Bakı Dövlət Universitetinin tarix fakültəsində təhsil aldığım illərdə fevralın 26-sı günü, adətən, ilk dərs Xocalıya həsr olunardı. Heç yadımdan çıxmaz, Avropa və Amerika xalqları tarixi fənnini tədris edən Rövşən Hətəmov özünün şahidi olduğu bir hadisəni danışmışdı. Olayın qəhrəmanı dərsə davamiyyəti zəif bir tələbə idi. Rövşən müəllim həmin tələbəni ölkədən, dünyadan xəbərsiz biri kimi təqdim edəndə təəccüblənmişdik. Necə ola bilər ki, müəllim belə bir şəxs haqqında Xocalı barədə danışanda söz açır, – deyə öz-özümüzə sual da vermişdik. Amma tezliklə bütün daşlar yerinə oturdu.
Rövşən müəllim Xocalı faciəsi ilə bağlı universitetdə, o cümlədən, tarix fakültəsində bəzi görüntülərin yayıldığını bildirmişdi. Əlbəttə, söhbət rəhmətlik Çingiz Mustafayevin lentə aldığı dəhşət səhnələrindən gedir. Müəllimimizin həmin gün necəsə dərsdə olan tələbənin o görüntülərə baxdıqdan sonra ona yaxınlaşıb sual verdiyini təsvir etdi. Təxminən belə: bunu ermənilər ediblər? Bu ölənlər bizimkilərdir? Rövşən müəllim deyirdi ki, həmin tələbəyə vəziyyəti izah etməyi ilə onun dekanlığa qalxmağı bir oldu. Qalxdı və ərizəsini yazıb könüllü şəkildə müharibəyə getdi. Getdi və cəmi bir ay sonra həlak oldu.
Həmin an auditoriyanı dərin sükut bürüdü. Hamınız donub qaldıq. Nə edək, bizdəmi gedək ölək? Ümumən, niyə yaşayırıq? Nə üçün? Suallar çox idi. Həmin gün Xocalı kimi dəhşətin olduğu bir şəraitdə yaşamağın haram olduğunu anladıq. Rövşən müəllim son dərəcə incə şəkildə, heç bir pafosa yol vermədən acı reallığı ortaya qoymuşdu...
Bəli, illərlə bu reallıqla yaşadıq. Düşmənlərimiz Qarabağımızı – Şuşanı, Laçını, Kəlbəcəri, Xankəndini, Ağdərəni, Füzulini, Zəngilanı, Qubadlını, Ağdamı, o cümlədən, Xocalını da unudacağımızı zənn etdilər. Hesablar qurdular – beş, on, iyirmi, otuz ildən sonra Azərbaycan insanı işğal mövzusuna necə yanaşacaq? Ancaq onların bütün hesabları alt-üst oldu. İnsanlarımız heç nəyi unutmadılar. Elə Xocalını da...
Hər dəfə yaramıza duz basdıq ki, Xocalı dəhşətini unutmayaq. 44 günlük müharibə başa çatdıqdan və 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatın şərtlərinə görə, Ağdamın, Kəlbəcərin və Laçının bizə keçəcəyini bildikdən sonra hamı düşündü: bəs Xankəndi? Bəs Xocavənd, bəs Ağdərə və nəhayət, bəs Xocalı? Prezident İlham Əliyev əbəs yerə demir ki, nəyi nə vaxt və necə edəcəyini hamıdan yaxşı bilir. Elə də oldu. Xocalı 2023-cüilin sentyabrında reallaşdırdığımız lokal xarakterli antiterror tədbirləri nəticəsində bizim oldu. Məhz antiterror tədbirlərinin uğuru Xocalı niskilimizi aradan qaldırdı. Ardınca yaşananlar da məlumdur.
Bəli, haqq-ədalət öz yerini tutur. Bu gün Xocalı qatillərinin, canilərinin bir qismi Bakı həbsxanalarındadır. Əlbəttə, daha böyük canilər – Ermənistanın keçmiş prezidentləri Serj Sarkisyan və Robert Koçaryan kimi Xocalı cəlladlarının da onların sırasına qoşulacağına əminik. Çünki haqqın və ədalətin tam təcəllisinə inanırıq. Xocalının bizim olacağına inandığımız kimi.
Xocalı unudulmamalıdır, çünki tarixdir – qanla yazılmış tarix. Xocalı ermənilərin azərbaycanlıların, türklərin başlarına gətirdikləri faciə yaşantısındakı davamlılığın göstəricisidir. Məqsəd bəllidir – Cənubi Qafqaz coğrafiyasından türk, azərbaycanlı izini tamamilə silmək. Elə Xocalı cəlladları da bunu düşünmüşdülər. Bizi bir millət olaraq məhv etmək idi istəkləri. Mənfur sələflərinin işini davam etdirmək “niyyətinə” köklənmişdilər.
Xocalı həm də ona görə unudulmamalıdır ki, bu faciə bizim üçün dövlətsizliyimizin acı nəticəsidir. Adı olub, özü olmayan dövlətimiz, zəif düşməyimiz düşmənə fürsət vermişdi ki, bizi cəzalandırsın. Cəzalandırdı da. Deməli, bundan sonra zəif düşməməliyik. Həmişə güclü olmalıyıq ki, cəzalanmayaq. Düşmən bizi cəzalandırmaq üçün fürsət tapmamalıdır. Nəinki tapmamalı, heç fürsət axtarmağı belə ağlından keçirməməlidir.
Qarabağ müharibəsinin ideya rəhbərlərindən olan yazıçı Zori Balayan “Ruhumuzun canlanması” kitabında Xocalıda soyqırımı haqqında belə yazır: “Xocalını ələ keçirdiyimiz zaman bir evə girdik. Xaçatur adında bir əsgərimiz 13 yaşlı bir türk (Azərbaycan) uşağını pəncərəyə mismarladı. Türk uşağı çox səs-küy salırdı. Xaçatura dedim ki, onun səsini kəs. Xaçatur isə anasının döşünü kəsib balasının ağzına tıxadı. Mən ixtisasca həkim olduğum üçün üstümdə olan tibb bıçağı ilə uşağın başının, sinəsinin, qarnının dərisini soydum. Saata baxdım. 13 yaşlı uşaq 7 dəqiqədən sonra öldü. Ruhum sevinclə qürrələndi. Xaçaturla mən uşağın meyitini hissə-hissə doğradıq, tikələri itlərə atdıq və eyni şeyi daha üç türk uşağına qarşı etdik. Mən bir erməni kimi öz vəzifəmi yerinə yetirdim. Bildim ki, hər bir erməni bizim etdiklərimizlə fəxr edəcək”.
Bu gün Xocalı da digər torpaqlarımız kimi azaddır. Zori balayanların iyrənc ruhlarını ərazilərimizdən söküb atmışıq. Ancaq bunları emosiyasız oxumaq olmur. Deməli, Xocalı yalnız Azərbaycan xalqının dərdi deyil, ümumbəşəri mahiyyət daşıyan faciədir. Yəni, biz Xocalının soyqırımı kimi tanınmasını istəyərkən, yalnız öz xalqımızın üzləşdiyi bəlaya diqqət çəkmirik. Xocalıya ədalət istəyi bəşəri missiyadı. Xocalı cəlladlarını cəzalandırmaq da həmçinin. Özü də onlar ən sərt şəkildə cəzalandırılmalıdır. Cəzalandırılmalıdır ki, insanlıq əleyhinə cinayətlərin həyata keçirilməsi normaya çevrilməsin.
XQ-nin analitik qrupu