Tanınmış siyasi şərhçi Ermənistan iqtidarını Qərbdən idarə olunan oyuncaq qurum adlandırdı
Son dörd ayda şərti sərhəddə davam edən sakitlik məhz Ermənistanın təqsiri üzündən pozuldu. İki ölkə arasında yekun sülhə doğru yeni hərəkətliliyin başlandığı indiki həssas mərhələdə Ermənistan ordusunun hərbi təxribatı müəyyən suallar doğurmaqla yanaşı, Bakını öz mövqeyində korrektələrə sövq edə bilərmi? Bəs, İrəvan süni şəkildə yaratdığı hərbi-siyasi gərginlikdən hansı dividendləri qazanmağı düşünür? “XQ”-nin bu və digər aspektlərdə olan suallarını siyasi şərhçi Orxan Amaşov cavablandırır.
– Orxan bəy, şərti sərhəddə törədilən təxribatdan sonra bəzi media subyektlərində Ermənistanın siyasi isteblişmentində fikir ayrılıqları barədə məlumatlar yer alıb. Bu hadisəni gözlənilən sülhə ikili yanaşmanın səbəbi kimi qəbul etmək olarmı?
– Əvvəlcə onu deyim ki, sərhəddə baş verən istənilən xoşagəlməz insident, miqyasından asılı olmayaraq, sülh prosesini baltalamaq deməkdir. Avropa İttifaqının adı mülki, əslində, kəşfiyyat xarakterli missiyasının sülhə heç bir yardımı və faydası yoxdur. Hətta, bəzi baxış bucaqlarına görə, bu missiya Ermənistanı şərti sərhəd boyu qısa, revanş hərəkətlərinə təhrik edə bilər. Bu, çox təhlükəli haldır. Bir az öncə Fransa jandarmeriyasının nümayəndəsi orada idi və Çexiya vətəndaşının şərti sərhəddə saxlanılması ilə bağlı hadisə də bizə məlumdur. Elə bu faktın özü onu göstərir ki, Ermənistanda ordunun daxilində revanşizm meyilləri ciddi şəkildə qalmaqdadır. Bəlkə də Nikol Paşinyanın özünün tam nəzarətə götürə bilmədiyi bölgələrdə bu meyillər hələ də özünü göstərir. Baş nazirin dilindən sülhə çağırışların səslənməsinə, sülh sazişinin tezliklə imzalana biləcəyi yöndə açıqlamaların eşidilməsinə baxmayaraq, aşağı eşalonda, misal üçün, Edmon Marukyan, hətta Ararat Mirzoyanın özünə, eləcə də müxtəlif beynəlxalq təşkilatlarda Ermənistanı təmsil edən bəzi şəxslərin davranışlarına diqqət yetirsək, görərik ki, açıq-aydın “miatsum” fəlsəfəsinin daşıyıcıları olan erməni siyasilərin sayı kifayət qədərdir. Ermənistan hakimiyyəti bu düşüncəli kadrlardan qurtulmalı, konstitusiyasını dəyişməli, özünün xarici siyasət aparatında böyük təmizləmə işləri aparmalıdır. Nəhayət, Azərbaycanı inandırmalıdır ki, onlar “miatsum” ideologiyasından əl çəkiblər. Təəssüflər olsun ki, bu addımlar atılmadıqca problemlər də qalmaqda davam edəcək.
– Yəni, tərəflər arasında sülhün əldə olunması yolunda əngəllər qalmaqdadır. Sizcə, Ermənistan Azərbaycanla hansı xarakterli sülhə nail olmağa çalışır?
– Ermənistan şərti sərhəd boyu cərəyan edən hadisələr barədə məlumatsız olduğunu söyləyir. Belə təsəvvür yaranır ki, Ermənistan özünün şərti sərhədinə nəzarət edə bilmir. Bu, məsələnin birinci tərəfidir. Digər tərəfi ondan ibarətdir ki, son dörd ayda, yəni, sentyabrın 20-dən sonrakı dövr ərzində həm Azərbaycan, həm də Ermənistan münaqişə tarixinin ən sakit və normal mərhələsini yaşayırlar. Ümid edirəm ki, üç gün əvvəl şərti sərhəddə baş vermiş hadisə həmin mərhələnin xarakterini dəyişməyəcək. Daha doğrusu, sistemli xarakter almayacaq. Amma Paşinyanın Böyük Britaniya nəşrinə məlum müsahibəsində səsləndirdiyi və daxili publikaya hesablanmış tezislər, eləcə də tarixin gedişatını dəyişə bilməklə bağlı aşağı dairələrdə müəyyən illüziyalar mövcuddur. Onların əsas niyyəti odur ki, sülh müqaviləsinə aparan proses Azərbaycanın istəyinə uyğun olmasın. Biz tez-tez deyirik ki, Ermənistan sülhdən qaçır, əslinə qalanda, İrəvan sülhdən deyil, bizim istədiyimiz sülh müqaviləsindən yayınır. Onlara təqribən belə bir sülh lazımdır ki, ərazi bütövlüyü ilə bağlı bütün məsələlər dəqiqləşsin. Amma sərhədimiz delimitasiya olunmadığından bu məsələ hələlik açıq qalır. Digər tərəfdən çalışırlar ki, Bakı ilə imzalayacaqları sənəddə Zəngəzur yolu üzərində Rusiyanın nəzarəti olmasın. Həm də delimitasiya məsələsində prosesə təminatçı qismində üçüncü tərəfi qoşmağa çalışırlar.
– Onlar üçüncü tərəf qismində kimi görmək istəyirlər?
– Təbii ki, Avropa İttifaqının həmin mülki missiyasını bu statusda görmək istəyərlər. Xüsusi olaraq Fransanın iştirakını arzu edə bilərlər. Nikol Paşinyanın özü reallığı tam dərk etsə də, Avropa ölkələrinin paytaxtlarından gələn kəşfiyyatçılar onu inandırmağa çalışırlar ki, Azərbaycan–Ermənistan münasibətlərində Bakının xeyrinə olan balansı dəyişdirə bilən hansısa bir hadisə baş verməlidir. Misal üçün, mini əməliyyat. Tutalım, 2021-ci ilin may ayında biz şərti sərhədimizi gücləndirmişik. İndi onlar həmin ərazilərdə qısamüddətli hərbi əməliyyat keçirməklə Azərbaycanı fakt qarşısında qoymağa çalışırlar. Bəli, Paşinyanı buna təhrik edə bilərlər. Bu isə aydın məsələdir ki, sülh prosesinin dinamikasını poza bilər. Sülh dinamikasını pozan digər amillər də var. Əlbəttə ki, biz Qarabağla bağlı problemi həll edəndən sonra sülhün qarşısını kəsən əsas maneə aradan götürüldü. Amma həllini gözləyən əlavə məsələlər də var. Məsələn, Ermənistan konstitusiyası ilə bağlı məsələlər...
– Söhbət Ermənistanın baş qanununda Türkiyəyə və Azərbaycana qarşı ərazi iddialarının yer aldığı maddələrdən gedirmi?
– Bəli, 2022-ci ilin oktyabrında Praqada qarşılıqlı şəkildə ərazi bütövlüyünün tanınmasını razılaşandan sonra Ermənistanın BMT-dəki nümayəndəsinin müraciətlərinə, Avropa İnsan Haqları Məhkəməsinə göndərdiyi məktublara baxın. Ərazi ilə bağlı suallara belə cavab verirlər ki, guya, həmin ərazi “Artsax respublikası”nın ərazisidir. Bir tərəfdən ərazi bütövlüyümüzü tanıyırlar, digər tərəfdən isə “Artsax respublikası”ndan danışırlar. Bu, onu göstərir ki, İrəvan tərəfdən səmimiyyət yoxdur, üstəlik, şərti sərhəddə bu cür təxribatlar törədirlər, deməli, sülhə aparan yol bizə göründüyündən daha uzundur.
– Maraqlıdır ki, bir neçə gün əvvəl Ermənistan Xarici İşlər Nazirliyinin saytından “Dağlıq Qarabağ” adında, hətta 44 günlük müharibə ilə bağlı seqment ləğv olunub. Ardınca avromissiyanın monitorinqini apardığı şərti sərhəddə məlum təxribat. Rəsmi İrəvan bununla nəyə nail olmağa çalışır?
– Avropa İttifaqının missiyasının orada olması Azərbaycan və Ermənistan arasında sülh prosesinə xidmət etmir. Məqsəd Aİ-nin Ermənistanda güclənməsinə, Rusiyanın tədricən zəifləməsinə nail olmaqdır. Bizim üçün bunun heç bir faydası yoxdur. İlk dəfə ikiaylıq missiya təşrif buyuranda bizə də demişdilər: Gəlin sərhəddə sabitlik yaradaq ki, sülh müqaviləsini imzalaya biləsiniz. Missiyanın hansı sabitliyə nail olduğunu indi görürük. Paşinyan isə bundan düzgün istifadə etmədi, missiya gələndən sonra Qarabağ ermənilərinin təhlükəsizliyi ilə bağlı beynəlxalq mexanizmlərdən danışmağa başladı. Baxmayaraq ki, keçən ilin sentyabrın 20-dən etibarən bu mövzu gündəlikdən çıxarılıb. Burada iki məqam var. Paşinyan öz ölkəsini sülhə hazırlayır. Onun 2021-ci ilin dekabrında danışıqlarına fikir versəniz, görərsiniz ki, deyir: Qarabağ, onsuz da, Azərbaycanın idi, bunu qəbul etmirdik, amma o zaman belə olmalıydı. Yəni, bunda məni günahlandırmayın, təqsir məndən əvvəlkilərdə – Koçaryanda, Sarkisyandadır ki, xalqı aldadıblar.
O, hətta bir dəfə dedi ki, 2016-cı ildə “Artsax respublikası” artıq yox idi. Onu da görürdük ki, Paşinyandan bir ritorika gəlir, amma onun diplomatları fərqli ritorikada danışırlar. Sentyabrın 20-də xalqa müraciətində Nikol Paşinyan bəyan etdi ki, Qarabağdakı ermənilərin həyatına təhlükə olduğunu düşünmürük. Üstündən bir neçə gün keçəndən sonra Ararat Mirzoyan BMT-də çıxışında Qarabağda “etnik təmizləmə”dən danışdı. Sonra ortaya çıxır ki, guya Mirzoyan Paşinyana nisbətdə olduqca müstəqil fiqurdur. Mən belə düşünmürəm. Bu, koordinasiya olunmuş prosesdir.
– Demək istəyirsiniz ki, Ermənistan iqtidarında fərqli mövqedən çıxışlar Qərbdən idarə olunan ssenarinin tərkib hissəsidir və onların hamısı əlbirdir...
– Əlbəttə, proses koordinasiya olunur. Biz qətiyyən güman etməməliyik ki, Armen Qriqoryan, yaxud Ararat Mirzoyan müstəqil fiqurlardır. Guya onlar Paşinyana qarşı yeni hansısa siyasi düşərgəni formalaşdıracaqlar. Ermənistan parlamentli respublika olsa da, sadəcə, adı belədir. Bəli, parlament seçkilərində çoxluğu qazanan partiyanın rəhbəri ölkənin baş naziri olur. Amma bu ölkədə siyasi idarəetmə sistemi superprezidentliyə bənzəyir. Onlarda Silahlı Qüvvələrin Ali Baş Komandanı baş nazırdır. Özünün müavinlərini, səfirləri də baş nazir təyin edir. Yəni, prezident simvolik fiqurdur. Bəzən kənar müşahidəçilərdə belə təsəvvür yarana bilər ki, axı, parlamentli respublika daha liberaldır. Bəli, kənardan prezident üsuli-idarəli dövlətdən daha mütərəqqi görünə bilər. Amma Paşinyan baş nazirdən daha çox prezident kimi davranır. Bu baxımdan hər şey onun nəzarəti altındadır. Düşünürəm ki, diplomatların fəaliyyəti də Paşinyan tərəfindən tənzimlənir. O, buqələmun xarakterli oyunçudur. Özü bir söz deyir, başqalarına isə ayrı sözü deməyi tapşırır. Fəqət Nikol Paşinyanın hərəkət trayektoriyasına baxsaq görərik ki, o, Azərbaycanın müəyyən etdiyi çərçivədən kənara çıxa bilmir.
– Bu da faktdır ki, ictimai rəy sorğusu Paşinyanın əhali arasında reytinginin xeyli aşağı düşdüyünü göstərib. Necə bilirsiniz, bu da ictimai rəylə manipulyasiya oyununun bir hissəsidirmi?
– Paşinyanın reytinqi doğrudan da, düşüb. Sadəcə eniş kritik səviyyəyə çatmayıb. Bu, məsələnin bir tərəfidir. Digər tərəfi isə Paşinyanın nəzarətindəki siyasi qüvvələrdən kənardakı qüvvələr o dərəcədə populyarlığa malik deyil. Baş nazirin üç il əvvəkli seçkilərdəki qələbəsinin səbəbi də onun şəxsi populyarlığının yüksək olması deyil, rəqiblərinin çox geridə qalması idi. Həmin xətt bu gün də davam edir. Həqiqətən də, Paşinyan koalisiyasına daxil olan qüvvələrin içərisində ondan üstün siyasi fiqur yoxdur. Zənn etmirəm ki, müxalif düşərgədəki nə Koçaryan, nə Sarkisyan, yaxud Daşnaksütyun Partiyasının siyasi fiqurlarının hansısa biri ona tay olsun. Ermənistan cəmiyyəti baş naziri sevmir, amma digərlərinə nifrəti o qədər böyükdür ki, ...bu səbəbdən də Nikol Paşinyan hakimiyyətdə qalmağı bacarır.
Söhbəti qələmə aldı:
İmran BƏDİRXANLI
XQ