Müsahibimiz Mərkəzi Seçki Komissiyasının katibi Arifə Muxtarovadır
– Arifə xanım, növbədənkənar Prezident seçkilərində prezidentliyə namizədlərin müəyyənləşməsi prosesi başa çatıb, namizədlər arasında mübarizəyə start verilib. Seçkilərdə əsas məsuliyyət və səlahiyyət sahibi olan Mərkəzi Seçki Komissiyası seçki kampaniyasının bundan sonrakı mərhələsində hansı məsələlərə daha çox diqqət yetirəcək?
– Mərkəzi Seçki Komissiyasının 2023-cü il 8 dekabr tarixli qərarı ilə növbədənkənar Azərbaycan Respublikası Prezidenti seçkiləri 2024-cü il fevralın 7-nə təyin edilib. 2023-cü il dekabrın 9-dan namizədliyin irəli sürülməsi prosesi başlanıb. Ötən dövrdə 17 nəfərdən 5-nin prezidentliyə namizədliyi siyasi partiya tərəfindən, 12-si isə öz təşəbbüsü ilə irəli sürülüb. Mərkəzi Seçki Komissiyası Seçki Məcəlləsində nəzərdə tutulmuş müddətdə və qaydada müvafiq araşdırma aparıb, həmin subyektlərin hər birinin müraciətini təmin edərək onların namizədliklərini təsdiq edib. Daha sonra namizədin müdafiəsi üçün imzaların toplanılması məqsədilə onlara lazım olan saydan artıq imza vərəqələri verilib, lakin prezidentliyə iddialı olanlardan yalnız 7 nəfər, yəni 5-i siyasi partiya, 2-si isə öz təşəbbüsü ilə irəli sürülən namizədlər tələb olunan imzaları toplayıb və imza vərəqələri ilə birlikdə digər sənədləri də MSK-ya təqdim edib.
Komissiya qanunda nəzərdə tutulmuş qaydada həmin sənədləri araşdırdıqdan sonra namizədləri qeydə alıb və artıq seçki kampaniyasının namizədliyin irəli sürülməsi və qeydə alınması mərhələsi başa çatıb.
Seçki prosesinin önəmli mərhələlərindən biri namizədlərin təşviqat kampaniyasıdır. Qanunvericiliyə görə bu proses səsvermə günün, ən azı, 23 gün qalmış başlayır və səsvermənin başlanmasına 24 saat qalmış dayandırılır. Namizədlərin təşviqatı qanunvericiliyin tələbləri əsasında müxtəlif üsullarla həyata keçirilir. Bu üsullara televiziya, radio, media vasitələri, kütləvi tədbirlər daxildir.
Seçki Məcəlləsinin tələbinə görə, namizədlər ölkə ərazisində yayımlanan televiziya və radiolarda həftədə 6 saat pulsuz təşviqat aparacaqlar. Təbii ki, bu prosesi MSK-da yaradılmış püşkatma komissiyası müəyyənləşdirəcək. Media vasitələrində isə təşviqat həmin qəzetlərlə namizədlərin səlahiyyətli nümayəndələri arasında razılaşdırılmış şəkildə püşkatmadan sonra başlana bilər. Bu sahə üzrə də MSK-da ciddi hazırlıq işləri görülür.
Artıq seçkiqabağı təşviqat tədbirləri çərçivəsində görüşlər üçün şəhər və rayonlarda 125 seçki dairəsi üzrə 139 açıq, 139 qapalı yer müəyyənləşdirilib və həmin siyahı artıq mətbuatda dərc edilib. Prezidentliyə qeydə alınmış namizədlər və namizədləri qeydə alınmış siyasi partiyalar həmin yerlərdən bərabər əsaslarla ödənişsiz istifadə edə bilərlər. Bu məqsədlə digər yerlərdən də qanunvericiliyə uyğun şəkildə istifadə etmək mümkündür. Ümumiyyətlə isə təşviqatın qanunvericiliyin tələblərinə uyğun keçirilməsi üçün Mərkəzi Seçki Komissiyası üzərinə düşən bütün vəzifələri qanunda nəzərdə tutulmuş qaydada və müddətdə yerinə yetirir.
– Seçkilərdə “exit-poll”ların keçirilməsi, beynəlxalq və yerli müşahidəçilərin iştirakı diqqət çəkən məqamlardandır. Növbədənkənar Prezident seçkisinə müşahidəçilərin böyük maraq göstərəcəyi də istisna deyil. Bu sahədə vəziyyət necədir?
– Seçkilərdə şəffaflığın təmin olunması məqsədi ilə həm yerli, həm də beynəlxalq müşahidəçilərin seçki prosesini izləmələri üçün MSK hərtərəfli şərait yaradıb. Hazırda həm MSK-da, həm də müvafiq dairə seçki komissiyalarında müşahidəçilərin qeydə alınması prosesi davam edir. Seçki qanunvericiliyinin tələbinə görə, “exit-poll” keçirmək istəyən təşkilatlar səsvermə gününə, ən azı, 20 gün qalmış Mərkəzi Seçki Komissiyasına müraciət etməlidirlər. Komissiya isə səsvermə gününə 10 gün qalmış onları qeydə alır.
Seçkilərin təyin edilməsi haqqında qərar rəsmi dərc edildikdən sonra vətəndaşlar, siyasi partiyalar və seçkilər sahəsində fəaliyyət göstərən qeyri-hökumət təşkilatları müşahidə aparmaq hüququnu əldə etmək üçün müvafiq seçki komissiyalarına müraciət edirlər. Respublika üzrə müşahidə aparmaq istəyən subyekt MSK-ya müraciət edir, komissiyadan lövhəcik alır və ölkə üzrə müşahidə aparmaq hüququ əldə edir.
Seçki dairəsinin ərazisində müşahidə aparmaq istəyində olan subyektlər isə müvafiq dairə seçki komissiyalarına müraciət etməlidirlər. Belə müşahidəçilər yalnız həmin dairə seçki komissiyasının əhatə etdiyi seçki məntəqələrində müşahidə aparmaq hüququna malikdirlər. Onlar digər seçki dairəsinin məntəqələrində müşahidə apara bilməzlər.
Seçkilərin keçirilməsi haqqında qərar dərc edildikdən sonra müşahidəçi olmaq üçün Mərkəzi Seçki Komissiyasına müraciət edənlərin ardı-arası kəsilmir. Eləcə də beynəlxalq müçahidəçilərin sayı dürmadan artır. İndiyə qədər qeydiyyatdan keçən müşahidəçilərin sayı 25 mindən artıqdır. Bu qaydada davam etsə, müşahidəçilərin sayı daha çox olacaq.
Ümumiyyətlə, növbədənkənar prezident seçkiləri beynəlxalq aləmdə böyük əks-səda doğurub. Bu da ölkəmizin qısa müddətdə dünya birliyində böyük nüfuz qazanması, xüsusilə, Vətən müharibəsində əldə etdiyi parlaq Qələbə və ötən ilin sonunda Qarabağda aparılan bir günlük antiterror tədbirlərindən sonra ərazi bütövlüyümüzün tam təmin olunması ilə əlaqədardır. Gündəlik məlumatlara əsasən, həm yerli, həm də beynəlxalq müşahidəçilərin sayı getdikcə artır.
– Son 30 ildə ilk dəfədir ki, seçkilər Azərbaycanın bütün ərazilərini əhatə edəcək. İşğaldan azad edilmiş ərazilərdə seçkiqabağı hansı işlər görülüb?
– Əslində, bu suala cavab verməyin özü çox qürurvericidir. Xalqımızın böyük səbirsizliklə gözlədiyi gün nəhayət, yetişdi. Ermənilərin 2 əsrlik düşmənçilik siyasətinə son qoyuldu və 30 ilə yaxın müddətdə işğal altında qalan torpaqlarımız azad edildi. Artıq keçmiş məcburi köçkün olan soydaşlarımız doğma ata-baba yurdlarına qayıdırlar. Həmin ərazilərdə hər cür şəraiti olan mənzillər tikilib soydaşlarımıza verilir. Bu, əlbəttə, hər bir azərbaycanlıda qürur yaradır.
Azərbaycanın müstəqillik tarixində ilk dəfə olaraq seçkilər ölkənin bütün ərazisində keçiriləcək. Doğma yurdlarından didərgin salınmış soydaşlarımız vaxtilə məskunlaşdıqları ərazilərdə seçkilərdə iştirak ediblər, səs veriblər. Amma növbədənkənar prezident seçkilərində onların öz doğma ata-baba yurdlarında səs vermələrinin təmin edilməsi unudulmaz tarixi hadisədir. Mərkəzi Seçki Komissiyanın səsvermənin yeri və vaxtı barədə müəyyənləşdirdiyi bildirişdə işğaldan azad edilmiş ərazilərin adının olması qürurverici haldır. Hətta bu bildirişlər vasitəsilə işğaldan azad edilmiş ərazilərdə, dədə-baba yurdlarında səs verəcək soydaşlarımızı təbrik də etdik.
İşğaldan azad edilmiş ərazilərimizdə 26 seçki məntəqəsi yaradılıb. Həmin məntəqələr çox yüksək səviyyədə lazımi avadanlıq və ləvazimatla təchiz edilib. Qürurverici məqamlardan biri də odur ki, həmin ərazilərdə yaradılan seçki məntəqələri digərlərinə nisbətən daha yaxşı məkanlarda yerləşməklə, tam təminatlıdır və seçicilərin səsverməsi üçün əlverişli səratdə fəaliyyət göstərəcək. Çünki həmin məntəqələr hər cür infrastrukturu olan yeni binalarda yaradılıb. Bir daha vurğulamaq istəyirəm ki, Mərkəzi Seçki Komissiyası həmin məntəqələrə xüsusi diqqət yetirir. Bunun nəticəsidir ki, seçki ilə bağlı bütün texniki avadanlıqlar və müvafiq sənədlər həmin məntəqələrə vaxtında çatdırılır.
Fevralın 7-də keçiriləcək seçkilərdə bu ərazilərdəki seçki məntəqələri təkcə yerli yox, həm də beynəlxalq müşahidəçilərin diqqət mərkəzində olacaq. Məntəqələrdə müşahidə aparmaq qanunauyğun şəkildə təmin olunduğu üçün beynəlxalq müşahidəçilər istədikləri vaxt həmin məntəqələrə gedib proseslə tanış ola biləcəklər.
– Seçkinin mütəşəkkil keçirilməsində, şübhəsiz, maarifləndirmənin rolu böyükdür. Bu sahədə görülən işləri necə qiymətləndirərdiniz?
– Seçkilərin azad, ədalətli, insidentsiz keçirilməsində və şəffaflığın təmin olunmasında maarifləndirmənin xüsusi rolu var. Bu məsələ daim MSK-nın diqqət mərkəzindədir. Hər dəfə seçki ərəfəsində geniş maarifləndirmə tədbirlərinin keçirilməsinə xüsusi önəm verilir. İndiyə qədər müxtəlif mövzularda xeyli maarifləndirilmə tədbirləri keçirilib. Növbədənkənar prezident seçkilərinin daha səmərəli keçirilməsi üçün reallaşdırılan mühüm maarifləndirmə layihələrindən biri MSK-nın Ali Məhkəmə və Apellyasiya məhkəmələri ilə birgə layihəsi çərçivəsində keçirilən və seçki mübahisələrinin məhkəmə qaydasında həllinə həsr olunan seminarlardır.
Yanvarın 8-də Bakıda, 10-da isə eyni vaxtda Gəncə, Naxçıvan, Şəki və Şirvanda gerçəkləşdirilən tədbirlərin başlıca hədəfi seçki mübahisələrinin həlli istiqamətində dairə seçki komissiyalarının məlumatının artırılması, vətəndaşların seçki hüquqlarının daha səmərəli təmin edilməsi idi. Bakıda layihənin açılışında və ilk seminar-müşavirədə MSK sədri və Ali Məhkəmənin sədri giriş nitqi söylədilər.
MSK üzvləri və Katibliyin struktur bölmələrinin əməkdaşları, region üzrə apellyasiya məhkəmələrinin sədr və hakimləri, eləcə də dairə seçki komissiyaları sədrlərinin iştirakı ilə keçirilən tədbirlərdə MSK, Ali Məhkəmə və regional apellyasiya məhkəmələrindən olan təmsilçilərin seçki mübahisələrinin məhkəmə qaydasında həllinə dair müxtəlif mövzularda təqdimat və çıxışları dinlənildi. Belə tədbirlərin keçirilməsinin effektlivliyi seçkilər keçirilən zaman daha qabarıq görünür.
MSK-nın ekspert qrupunun üzvləri Hüquq və İnsan Haqları İnstitutu ilə birgə Bakı, Sumqayıt, Gəncə, Şəki, Masallı və Naxçıvanda dairə seçki komissiyalarının ekspertləri üçün seçki hüququnun pozulmasına dair müraciətlərə baxılmasına həsr olunan regional seminarlar da keçirdi. Seminarlarda vətəndaşların seçki hüquqlarını pozan hərəkətlərdən (hərəkətsizlikdən) və qərarlardan şikayətlərin araşdırılması məqsədi ilə dairə seçki komissiyaları nəzdində fəaliyyət göstərən ekspert qrupu üzvlərinin məlumatının artırılması, bilik, bacarıq və işgüzar vərdişlərinin daha da təkmilləşdirilməsi diqqət mərkəzində oldu.
Daxili İşlər Nazirliyi ilə birlikdə keçirilən tədbirin də əhəmiyyətini qeyd etmək istərdim. MSK Daxili İşlər Nazirliyi ilə birgə yanvarın 9-dan etibarən Bakı, Gəncə, Şəki, Şirvan və Naxçıvanda müvafiq olaraq polis əməkdaşları üçün regional seminar-müşavirələr keçirdi. Layihə seçki prosesində polisin xidməti fəaliyyətinin daha da təkmilləşdirilməsi məqsədi daşıyırdı. Həmin tədbirdə polisin seçki günü üzərinə düşən vəzifənin icrasından söhbət getdi. Qanunvericilik seçki ilə bağlı hər bir orqanın üzərinə müvafiq vəzifələr qoyub.
Çalışırıq ki, hər dəfə seçki keçiriləndə maarifləndirmə tədbirləri çərçivəsində hüquq- mühafizə orqanı əməkdaşları ilə müvafiq tədbirlər həyata keçirək. Seçki Məcəlləsinin tələbinə görə, polis səsvermə məntəqəsindən 100 metr kənarda olmalıdır. Əgər sçeki məntəqəsində yaranmış mübahisəni məntəqə seçki komissiyasının sədri aradan qaldıra bilmirsə, o zaman yaxınlıqda olan polis əməkdaşı məntəqə seçki komissiyası sədrinin dəvəti ilə məntəqəyə daxil olur.
Bununla belə, polis səsvermə günü seçki məntəqəsinə ancaq seçici kimi daxil ola bilər. Başqa halda, polisin seçki məntəqəsinə daxil olub nəzarət etməsi qanunla qadağandır. Tədbirdə səsvermədən sonrakı dövrdə seçki bülletenlərinin və digər seçki sənədlərinin dairə seçki komissiyasına və MSK-ya gətirilməsi zamanı təhlükəsizlik tədbirlərinin görülməsindən də bəhs olunub.
Hazırda maarifləndirmə tədbirləri davam edir. Bu günlərdə Xarici İşlər Nazirliyi ilə birgə tədbirimiz nəzərdə tutulub. Bildiyiniz kimi, növbədənkənar prezident seçkilərində xaricdə yaşayan seçicilərimiz – həmvətənlərimiz səsvermə hüququndan istifadə etməlidirlər. Bu məqsədlə xarici ölkələrdəki səfirliklərdə, konsulluqlarda seçki məntəqələri təşkil edilir.
Səhiyyə Nazirliyi ilə də birlikdə maarifləndirmə tədbiri keçirməyi planlaşdırırıq. Xəstəxanalarda, pansionatlarda, sanatoriyalarda seçki məntəqələri yaradılıb. Digər bir tədbirimiz isə Ədliyyə Nazirliyi ilə birgə olacaq. Çünki qanunla cəzaçəkmə müəssisələrində cəza çəkən şəxsin səsvermə hüququ var. Bu insanlar namizəd ola bilməzlər, ancaq səsvermədə iştirakları onların konstitusiya hüququdur.
Onu da qeyd edim ki, hazırda bir çox inkişaf etmiş ölkələrdə cəzaçəkmə müəssisələrindəki şəxslərin səsvermə hüququ yoxdur. Ancaq Azərbaycanda insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi yüksək səviyyədə təsbit olunduğu üçün hər seçkidə cəzaçəkmə müəssisələrində seçki məntəqəsi yaradılır və burada cəza çəkənlərin səsvermə hüququ təmin edilir.
Əlavə olaraq bildirim ki, MSK-da hazırda dairə seçki komissiyalarının trenerləri üçün treninqlər keçirilir və belə tədbirlər növbəti günlərdə yerlərdə məntəqə seçki komissiyalarının üzvləri üçün də keçiriləcək.
İlk dəfədir ki, Mərkəzi Seçki Komissiyası və “ASAN xidmət”in birgə layihəsi çərçivəsində prezident seçkiləri ilə bağlı “ASAN xidmət” mərkəzlərində yeni layihə gerçəkləşdirilib. Mərkəzlərdə olan “ASAN növbə” terminallarına “Seçici statusunu yoxla” adlı funksional bölmə əlavə edilib. Vətəndaşlar şəxsiyyət vəsiqələrini qeyd olunan yerdə oxudaraq adlarını seçici siyahılarında yoxlaya və hansı seçki məntəqəsində səs verməli olduqlarını öyrənə bilərlər.
Burada qeydiyyat üzrə seçki dairəsi və məntəqəsi, səs veriləcək seçki məntəqəsinin ünvanı haqqında da məlumatlar əldə etmək mümkündür.
Göründüyü kimi, seçkilərin azad, ədalətli, şəffaf keçirilməsi üçün Mərkəzi Seçki Komissiyası bütün imkanlardan səmərəli istifadə edir. Bütün bunların nəticəsi olaraq, Azərbaycan dünyaya növbəti dəfə demokratik seçki nümunəsi nümayiş etdirəcək.
Müsahibəni apardı:
Əliqismət BƏDƏLOV
XQ