Xocalının sərrac yetirməsi bu qədim el sənətini məharətlə yaşadır
Salxım-salxım dan yelləri əsən zaman ova çıxanda, yurduna göz dikən mənfur yağı qapıya dayananda atlar ər-ərənlərimizlə yanaşı durub, onlara qol-qanad olub. Babalarımız “at igidin qardaşıdır”, “at döyüşdə qanaddır”, “at muraddır” deyiblər. Xalqımız atı ər namusu sayıb.
Bu vəfalı heyvanlar türk igidlərinin dostuna, sirdaşına çevrilib hər zaman. Ona görə də at sahibi atının qeydinə qalıb. Özü ac qalsa da, birinci onu yemləyib, vaxtında nalladıb, sığallayıb, tumarlayıb, yəhərini, sinəbəndini bəzəyib. Bəzədilmiş atlar toylarımızın, şənliklərimizin sevincinə çevrilib, sahibini qürrələndirib.
Məhz ata olan bu sevgi qədim el sənətlərimizdən olan sərraclığın yaranmasına, inkişaf etməsinə rəvac verib. Azərbaycanımızın dilbər guşələrindən olan Qarabağda da tarixən daşişləmə, dulusçuluq, xalçaçılıq, boyaqçılıq, zərgərlik, misgərlik, qalayçılıq, nalbəndlik kimi sərraclıq da nəsildən-nəslə keçərək dövrümüzədək gəlib çatıb.
Bu gün ölkəmizdə həyatını sərraclıq sənətinə bağlayanlar azalsalar da, onların atlar üçün hazırladığı yəhərlərə, cilovlara, yüyənlərə, sinəbəndlərə, quşqunlara, qamçılara, xurcunlara tələbat gündən-günə artmaqdadır.
Sözügedən qədim sənət növünü yaşadanlardan biri də Xocalı rayonunun Kosalar kənd sakini Məhəbbət Ağayevdir. 41 yaşı olan Məhəbbət usta 30 ildən artıqdır ki, sərraclıqla məşğul olur. Sevgi ilə əziyyətinə qatlaşdığı bu sənətin sirlərini atası Vahid kişidən öyrənib. Məcburi köçkünlüyün ən ağır günlərində belə sərraclıqdan üz çevirməyiblər. Bu sənət ailənin əsas dolanışıq yeri olub. Kosalar kəndində yaşayan zaman Vahid kişi at nallamaqla, yəhər-yüyən düzəltməklə məşğul olub.
Torpaqlarımız mənfur ermənilər tərəfindən işğal edildikdən sonra məcburi köçkün kimi Gəncə şəhərinin Hacıkənd qəsəbəsində məskunlaşıblar və sərraclığı burada davam etdiriblər. 10 yaşımdan, necə deyərlər, əli iş tutandan atasının yanında sərraclığın sirrlərini öyrənməyə başlayan Məhəbbət o günləri belə xatırladı: “Öyrəndikcə daha çox maraq yaranırdı məndə. Məqsədim həm ata-baba sənətini yaşatmaq idi, həm də ailəmizin dolanışığı sərraclıqdan qazandığımızdan çıxırdı. Getdikcə bu işin incəliklərini daha çox mənimsədim. Sonra qardaşıma, oğluma da öyrətdik. Beləcə, hazırda ailəlikcə, yəni qardaşım Qismət, bacımın yoldaşı Aftandil və oğlum Vahidlə birlikdə işləyirik”.
Bəli, Xocalıdan olan bir ailə qədim el sənətimizi unudulmağa qoymur, ona yenidən can verir. Məhəbbət usta bildirir ki, mükəmməl sərrac olmaq üçün, bəlkə, bir ömür də bəs etməz. Çünki nə qədər öyrənsən də görürsən ki, işə yeni çalarlar qatmaq, daha gözəl, rahat və bəzədilmiş yəhər dəsti düzəltmək mümkündür: “Bu işdə ən mühüm olan isə sənətə sevgidir. Sevgi olmasa, sənətin əziyyətinə qatlaşmaq da asan olmaz. Çox istərdim ki, gənclərdə sərraclığa həvəs yaransın, öyrənmək üçün müraciət edənlər olsun. Olarsa, mən böyük həvəslə onlara bu sənəti təmənnasız öyrədərəm”.
Məhəbbət dedi ki, torpaqlarımızın erməni işğalından azad edilməsindən sonra öz təsərrüfatını götürüb Laçın, Kəlbəcər yaylaqlarına üz tutanlar az qala iki dəfə çoxalıb. Köç zamanı çobanlar, təsərrüfat sahibləri ağır tərəkəmə həyatında ən yaxın köməkçilərindən olan atlarının da qayğısına qalır, onları nalladır, yəhər-yüyənlərini yeniləyirlər. Bu səbəbdən əsasən yazda və payızda elat dağlardan geri qayıdan zaman sərrac Məhəbbətin qapısını döyənlər də çoxalır.
Usta bildirdi ki, yəhərin hazırlanması bir neçə mərhələdən ibarətdir. Əvvəlcə dəqiqliklə dəmirdən olan yəhər gövdəsini düzəldirlər. Bu zaman ölçülərin dəqiqliyi ona görə gözlənilməlidir ki, yəhər atın belinə düzgün otursun. Əks halda, el arasında deyilən kimi, atın “belini vurar”, yəni yara edər. Sonra isə xüsusi tikiş maşınlarından istifadə etməklə keçə, gön-dəri məhsullarından, müxtəlif qalınlıqda qayışlardan yəhərin digər hissələri, aksesuarlar hazırlanır.
Öyrəndik ki, materialların əksəriyyəti xarici ölkələrdən, xüsusilə İrandan və Türkiyədən gətirilir. Bu isə təbii ki, qiymətlərə təsir edir, bəzən material qıtlığının yaranmasına səbəb olur. Halbuki həm keçənin, həm də aşılanmış keyfiyyətli dərinin yerli istehsalı sərraclıqla yanaşı, bir sıra sahələrin də inkişafına şərait yarada bilər. Məsələn, ötən əsrin 90-cı illərində Gəncədə keçə zavodu fəaliyyət göstərib. Ancaq zavod yanıb, bununla da fəaliyyəti dayandırılıb və daha sonra bərpa edilməyib.
Yəhərlərin hazırlanması müddəti də, qiymətləri də fərqlidir. Bəzən sənətkar ailəsi əl-ələ verib bir günə iki, hətta üç yəhər də hazırlayırlar, bəzənsə xüsusi sifarişlə, bər-bəzəkli yəhərlərin düzəldilməsi bir neçə gün vaxt aparır. Qiymətləri tənzimləyən də elə bu şərtlərdir. Yerli dəridən, dəriəvəzedici materialdan hazırlanan sadə yəhər dəstinin qiyməti 100 manatadır. Ancaq daha çox tələb 200–300 manatlıq yəhərlərədir. Təbii ki, öz xüsusi cins atlarını sevən, onların daha gözəl görünməsini istəyənlər qiyməti 700–800 manata olan xüsusi yəhərlər sifariş edirlər. Sərrac deyir, bu vaxta qədər hazırladığım ən bahalı yəhər dəstinin qiyməti 1200 manat olub.
Müştəri qıtlığı yoxdur sərrac ailəsinin. Məhsullarına tələb o qədər çoxdur ki, bəzən sifarişləri çatdırmaq üçün gecələr də işləməli olurlar. Yəhər dəstlərinin satışı əsasən Gəncədə, Ağcabədidə, Bərdədə, Beyləqanda, Qazaxda, Tovuzda həftə sonları təşkil edilən “mal bazarları”nda həyata keçirilir. Son dövrlərdə sosial şəbəkələrin xidmətlərindən də yararlanırlar. İnternet vasitəsilə ölkəmizin əksər rayonlarından, hətta Naxçıvandan sifarişlər alır. Bu isə onunla bağlıdır ki, at saxlayanlar çoxalıb, ancaq sərraclıqla məşğul olanlar azdır.
Məhəbbət usta Qarabağa qayıdacağı, öz sənətini doğma yurdunda davam etdirəcəyi günü səbirsizliklə gözləyir. Deyir, bu arzumuzun reallaşması ilə bağlı artıq aidiyyəti qurumlara müraciət etmişik: “Allah cənab Prezidentimizi qorusun! Onun rəhbərliyi altında Xocalıya yenidən həyat qayıdır. Biz illər boyu bu günlərin həsrəti ilə yaşamışıq. İndi isə ən böyük arzum gedib orada sərraclıqla məşğul olmaq, məşhur Qarabağ atları üçün milli ornamentlərlə bəzədilmiş gözəl yəhərlər hazırlamaqdır”.
Gözəl arzudur. Biz də qədim el sənətini yaşadan sərrac Məhəbbət Ağayevlə elə bu arzusunun tezliklə çin olması diləyi ilə sağollaşırıq. Öz yurduna qayıdan elimizin-obamızın Məhəbbət kimi sənətkarlara ehtiyacı çox olacaq.
Qoy Qarabağda Məhəbbətin yəhər düzəltdiyi atların kişnərtisi bir daha düşmənlərimizə bu yurdun övladlarının ulu dağlara qayıdıb sönmüş çıraqlarını yandırdıqlarını çatdırsın!
Mahir RƏSULOĞLU,
XQ-nin Qarabağ müxbiri