Vaşinqtonun intensivləşən səyləri, İrəvanın tərsliyi və Bakının dəmir məntiqi...
Azərbaycan və Ermənistan arasında sülh danışıqlarında müəyyən fasilə yaransa da, tərəflər arasında sazişin mətni ilə bağlı məsafəli işgüzar müzakirələr, sərhədlərin delimitasiyası üzrə hökumətlərarası komissiyanın işi davam etdirilir. Xəbər verdiyimiz kimi, keçən həftə Bakı Ermənistan tərəfinin hazırda üzərində işlədiyi sülh sazişinin mətni ilə bağlı özünün növbəti, 10-cu təkliflər paketini İrəvana göndərib. İndi növbə qarşı tərəfindir. Fəqət, danışıqların növbəti raundunun nə vaxt və harada keçiriləcəyi barədə hələlik dəqiq məlumat yoxdur. Onu da yada salaq ki, sülh danışıqlarının iki ölkənin XİN rəhbərləri arasında sonuncu raundu mayın 10-11-də Almatı şəhərində keçirilib.
Artıq üçüncü tərəfin vasitəçiliyi olmadan, ikitərəfli formatda aparılan sülh danışıqlarının müsbət sonluqla yekunlaşmasına nəyin mane olduğu hamıya məlumdur. Rəsmi Bakı Ermənistandan sülh sazişinin imzalanmasının əsas şərti kimi öz konstitusiyasına dəyişikliyin edilməsini və Azərbaycana qarşı ərazi iddiaları ehtiva edən müddəaların çıxarılmasını tələb edir. Danışıqların əsas müzakirə predmetinə çevrilmiş bu məsələ ilə bağlı Ermənistan tərəfinin mövqeyi ziddiyyətlidir. Paşinyan komandası bir tərəfdən yeni konstitusiya layihəsi üzərində işlədiyini bəyan edir, digər tərəfdən isə bu mövzunun danışıqların predmeti olmadığını, Ermənistanın daxili işi olduğunu bildirir. Bəli, Qarabağ daxil olmaqla Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıdığını bəyan edən rəsmi İrəvanın sərgilədiyi bu cür qeyri-müəyyənlik qətiyyən yolverilməzdir.
* * *
“28 illik bir dövrdə razılaşdırıla bilməyən məsələlərinin 1-2 ilə həll edilməsi çətindir”. Bunu Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Kanadanın yeni təyin olunan səfiri Kevin Hamiltonun etimadnaməsini qəbul edərkən deyib. Dövlətimizin başçısı qeyd edib ki, Azərbaycan ilə Ermənistan arasında substantiv danışıqlara demək olar ki, dekabr ayında başlanılıb: “Çünki ondan əvvəl Ermənistan sülh müqaviləsinə “Dağlıq Qarabağ” məsələsini salmaq istəyirdi və bu, qəbuledilməz idi”. Azərbaycan daxili məsələsini həll etdikdən, separatçı rejim ləğv olunduqdan sonra keçən ilin dekabrından başlayaraq danışıqların getdiyini səfirin nəzərinə çatdıran İlham Əliyev buna müəyyən zamanın tələb olunduğunu bildirib: “Əlbəttə, sülh sazişinin başlıca şərti Ermənistan konstitusiyasının dəyişdirilməsidir. Çünki onun tərkibində Azərbaycana qarşı ərazi iddiaları var və bu, baş verməyənə qədər sülh sazişi imzalanmayacaq. Bu, məlum məsələdir”. Azərbaycan Prezidenti onu da qeyd edib ki, işğal dövründə vasitəçilərin planı Madrid prinsipləri adlandırılan əsas prinsiplərlə bağlı razılığa gəlməkdən ibarət idi: “Onlar paraflanmalı və daha sonra mətn tərtib edilməli idi. Hesab edirik ki, bu, bir variant ola bilər – əsas prinsiplərlə bağlı razılıq əldə edilsin, onlar paraflansın və daha sonra mətn üzərində iş getsin”.
İlham Əliyev səfir Kevin Hamiltonun ermənilərin Qarabağa qayıdış hüququ barədə şərhinə cavab olaraq deyib ki, keçən yüzillikdə, sonuncusu 1988-ci ildə olmaqla müxtəlif mərhələlərdə Azərbaycan əhalisi indiki Ermənistan ərazisindən qovularaq etnik təmizləməyə məruz qalıb, onlara aid maddi-mədəni irs tamamilə dağıdılıb: “Qayıdış hüququ qarşılıqlı şəkildə təmin olunmalı, o cümlədən də Qərbi Azərbaycan İcmasının nümayəndələrinə şamil edilməlidir”.
Göründüyü kimi, Ermənistan və Azərbaycanın sülhə həmişəkindən daha yaxın olması barədə Avropadan, okeanın o tayından dövlət rəsmilərinin və diplomatların dilindən səslənən nikbin bəyanatlara baxmayaraq, danışıqlar tunelinin sonunda “yaşıl işıq” nəzərə çarpmır. Son aylar ABŞ-nin timsalında “yaşıl işığın” yanması üçün intensiv və ciddi səylər müşahidə olunur. Əgər Vaşinqtonun artıq bir ilə yaxındır İrəvan və Bakı arasında vasitəçi kimi danışıqlarda iştirak etməməsi faktını nəzərə alsaq, Ağ Evin bölgədə aşkar fəallaşması bir qədər qəribə görünür. ABŞ Dövlət Departamentinin yüksək çinlilərinin Cənubi Qafqaza ardıcıl səfərləri, baş diplomat Antoni Blinkenin telefon zəngləri, nəhayət, onun müavini Ceyms О'Braynın Bakıya turnesi kənar müşühidəçidə maraqlı assosiasiyalar doğurur.
* * *
Rəsmi Vaşinqton tərəfləri mümkün qədər tez sülh müqaviləsini imzalamağa və Zəngəzur dəhlizi boyunca nəqliyyat əlaqələrini bərpa etməyə inandırmağa çalışır. Bu zaman təbii ki, dəhliz 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatda deyildiyi kimi, Rusiya FSB-nin deyil, suveren Ermənistanın və ya neytral ölkənin özəl şirkətinin nəzarəti altında fəaliyyət göstərməlidir. Bu da vaşinqtonlu elçilərin gətirdiyi son layihələrdən hesab olunur. Məsələyə daha geniş aspektdə yanaşsaq, Azərbaycanla Naxçıvan arasında Ermənistan ərazisindən keçən dəmir yolu əlaqəsi Vaşinqtonun dəstəklədiyi Orta dəhlizin (Transxəzər beynəlxalq nəqliyyat dəhlizi – red.) Rusiyadan yan keçən bir hissəsinə çevrilməlidir.
Bu arada Azərbaycan və Ermənistanın xarici işlər nazirlərinin yaxın günlərdə Vaşinqtonda keçiriləcək sammit çərçivəsində NATO tərəfdaşları ilə görüşmək üçün rəsmi dəvəti də təsadüfi saymaq olmaz. Ermənistan sammitdə iştirak edəcəyini dərhal təsdiqləyib. Əgər Bakı da həmin sammitdə iştiraka razılıq versə, o zaman Ceyhun Bayramovla Ararat Mirzoyan arasında ABŞ paytaxtında görüşü təşkil etmək mümkün olacaq. Bu da Vaşinqtonun irəli sürdüyü yeni ideyadır.
Onu da yada salaq ki, Ermənistan–Azərbaycan sülh danışıqlarının Vaşinqton formatı bir il əvvəl Bakının vasitəçisiz danışıqlara üstünlük verməsindən və bu platformaya qayıtmaqda maraqlı olmamasından sonra donduruldu. Bakıda keçirdiyi brifinqdə Ceyms O`Brayn Azərbaycan və Ermənistan xarici işlər nazirləri arasında Vaşinqtonda mümkün görüşü barədə birbaşa danışmasa da, ABŞ-nin bunu təşkil etməyə, sadəcə, hazır olduğunu bildirib.
* * *
Ağ evin son təşəbbüsünün İrəvanın ürəyincə olduğunu söyləməyə ehtiyac duymuruq. Bunu hayların sosial şəbəkədə paylaşdıqları şərhlərindən aydın görmək mümkündür. Misal üçün, C.O`Braynın Bakıda səsləndirdiyi fikirlərə münasibət bildirən erməni siyasi şərhçi Akop Badalyan Vaşinqtonda Azərbaycan–Ermənistan sülh danışıqlarının bərpa oluna biləcəyini istisna etməyib: “Əgər növbəti görüşün təşkili ilə bağlı təşəbbüs olarsa, məncə, burada əsas şərt Vaşinqtonun tərəfləri hansısa razılaşmaya, yaxud nəticəyə gətirmək imkanını nə dərəcədə görəcəyi ilə bağlı olacaq”.
Erməni bloger baş tuta biləcək Vaşinqton dialoqunda sülh sazişindən danışılmasa da, bəlkə, məsələn, apreldə Tavuşun sərhədyanı əraziləri ilə bağlı baş verdiyi kimi, sərhədin delimitasiyası barədə qismən razılaşmanın mümkünlüyünün nəzərdən keçirilə biləcəyini güman edir. A.Badalyanın fikrincə, ABŞ üçün əsas odur ki, strateji prioritetlərindən irəli gələn şərtlərlə iki ölkə arasında kommunikasiya kanallarının blokdan çıxarılması yavaş-yavaş, amma məqsədyönlü şəkildə baş versin.
Aydın məsələdir ki, Vaşinqtonun bölgədə fəallaşmasının alt qatında Rusiya, Çin və İranın təsirini zəiflədəcək Orta Asiyadan Aralıq dənizinə ticarət yolunun inşasına maksimum töhfə vermək niyyəti dayanır. Bakı Ağ Evin bu təşəbbüs və təkliflərinə birmənalı cavab verməsə də, bütün hallarda Azərbaycanın milli maraqları ilə üst-üstə düşən layihələrə yox deməyəcək. Bu zaman Ermənistanın bu layihələrdə iştirakına gəldikdə isə bu, onun Bakının sülh sazişinin mətninə saldığı şərtləri nə dərəcədə operativ yerinə yetirməsindən asılı olacaq.
Rasim MUSABƏYOV,
Milli Məclisin deputatı
Ermənistanla Azərbaycan arasında sülh sazişi üzərində iş davam edir. Mətnin onuncu variantında Bakı açıq şəkildə Qarabağa ərazi iddialarını ehtiva edən müddəaların Ermənistan konstitusiyasından, digər qanunvericiliyindən çıxarılmasını tələb edib. Paşinyan hökuməti, ona yaxın analitiklər bunun qeyri-mümkün olduğunu iddia edirlər. Çünki hakimiyyət referendumda qənaətbəxş nəticəni əldə edəcəyinə əmin deyil. Deyəsən, İrəvan özü-özünü dalana dirəyib. Amma çıxış yolu tapmaq olar. Bunun kifayət qədər sadə hüquqi həll variantı var. Doğrudan da, Ermənistan konstitusiyasında Qarabağ birbaşa qeyd olunmur. Yalnız preambulada irredentist müddəaları özündə əks etdirən Müstəqillik Bəyannaməsinə istinad var. Bu da Ermənistan SSR Ali Sovetinin və “Dağlıq Qarabağ Milli Şurasının” 1989-cu il 1 dekabr tarixli qərarıdır.
İndi erməni siyasətçiləri və ekspertləri bu sənədin tarixə aid olduğunu və heç bir hüquqi qüvvə daşımadığını bildirirlər. Əgər belədirsə, onda hakim “Mülki Müqavilə” partiyasının mütləq çoxluğa malik olduğu Ermənistan parlamentinin “Ermənistan SSR-in və Dağlıq Qarabağın birləşdirilməsi haqqında” qərarını hüquqi cəhətdən etibarsız sayan qətnamə qəbul etməsinə nə mane olur?
Axı baş nazir Paşinyan özü açıq şəkildə “real” Ermənistanın “tarixi” Ermənistandan üstünlüyü barədə tezisi irəli sürüb. Reallıq budur ki, İrəvanın BMT-yə təqdim etdiyi xəritələrdə Ermənistan və “Dağlıq Qarabağın” birləşdirilməsi ilə bağlı qərar yerinə yetirilmədi. Yəni, “Dağlıq Qarabağ” nə hüquqi, nə də faktiki olaraq mövcuddur. Parlamentin müvafiq qərarından sonra konstitusiyada Ermənistanın Müstəqillik Bəyannaməsinə istinad məzmununu itirəcək, tərəflərin bir-birinin ərazi bütövlüyünü tanıması qeyri-müəyyənliklə yüklənməyəcək. Prezident İlham Əliyev Kanadanın Bakıya yeni təyin olunmuş səfirinin etimadnaməsini qəbul edərkən danışıqlarda əldə olunan irəliləyişin Ermənistan–Azərbaycan münasibətlərinin nizamlanmasının razılaşdırılmış əsas prinsiplərinin paraflanmasına icazə verməsi bunu nəzərdə tutur.
Fikrət SADIXOV,
Qərbi Kaspi Universitetinin professoru, politoloq
Qərbin bəzi siyasətçilərinin və diplomatlarının sülhlə bağlı düşüncələri, sanki, hansısa fantastik ideyalara söykənir. Heç inanmaq istəməzdim ki, böyük dövlətlərin siyasətçiləri Cənubi Qafqazda cərəyan edən proseslərdən xəbərsiz olsunlar. Yəni, o adamlar yüz minlərlə azərbaycanlının vaxtilə Ermənistandan departasiya edildiyini bilmirlər? Bunlar keçən əsrin ortalarında, 80-ci illərin sonlarında rəsmən qeydə alınmış o qədər dəqiq və aydın faktlardır ki, mübahisəyə yer yoxdur. Kanadanın yeni səfirinin dilə gətirdiyi tezisə Azərbaycan tərəfindən dəfələrlə tutarlı cavab verilib. Dövlətimizin başçısı həmin tarixi həqiqəti qəti və prinsipial şəkildə səfirin diqqətinə çatdırdı. Bu, bir növ, müəllimin şagirdə dərsi izah etməsi formasında yerinə yetirildi.
Azərbaycan yalnız qarşılıqlı şəkildə erməniləri ərazimizə qaytara bilər. Əlbəttə ki, bu məsələdə müəyyən şərtlər də mövcuddur. Həmin şərtlər hamıya, o cümlədən Kanadanın ölkəmizdəki yeni səfirinə və onu buraya göndərən rəsmi dairələrə də bəllidir. O ki qaldı, Ermənistan konstitusiyasındakı müddəalara, aydın məsələdir ki, dəyişiklik mütləq xarakter daşıyır. Başqa nə cür ola bilər? Bir tərəfdən Azərbaycanla sülh sazişi imzala, o biri tərəfdən isə əsas qanununda ölkəmizə qarşı ərazi iddialarını daxili sənəd kimi qələmə ver?! İrəvan bu yolla kimi aldatmağa çalışır? Azərbaycanı aldatmaq mümkün deyil. Zəngəzur dəhlizi də mütləq şəkildə açılmalıdır. Çünki hayların baş naziri 2020-ci ili noyabrın 10-da öz imzası ilə bu öhdəliyi boynuna götürüb. İndi o, bunu, sadəcə olaraq, yerinə yetirməlidir. Bu məsələ ilə bağlı Bakının qəti və prinsipial mövqeyinin bundan sonra da dəyişməyəcəyinə əminəm.
İmran BƏDİRXANLI
XQ