Konstitusiyasını dəyişməli, Minsk qrupunun ləğvi üçün ATƏT-ə müraciət etməlidir
Bir tərəfdən sülh sazişini imzalamağa hazır olduğunu bildirən rəsmi İrəvan, digər tərəfdən son razılaşmaya aparan yola müxtəlif xarakterli “kötüklər” itələməklə məşğuldur. Aydın şəkildə görünür ki, Paşinyan iqtidarı sözdə vəd etdiyini sənədlə təsdiqləməkdə çətinlik çəkir. Bu çətinliyi şərtləndirən əsas amillər isə daxildə hökumətə qarşı davam edən “kilsə üsyanı” və xaricdəki lobbi-diaspor “çete”sinin rəsmi İrəvana çeşidli təzyiqləridir. Bəli, sülh sazişinə imza atmağa meyilli görünən Nikol Paşinyanın “qələmini sındırmağa” girişənlərin düşərgəsi dinc dayanmır.
Ərazi iddiası intihar deməkdir
Cənubi Qafqazda yaranmış fərqli tarixi şəraiti, bölgədəki yeni reallığı görməmək, hiss etməmək mümkün deyil. Bunu qəbul etmək, Bakı ilə sülhə gəlmək İrəvana yalnız dividentlər gətirəcəyinin sübuta ehtiyacı yoxdur. Bəs, əks–təqdirdə nələr baş verəcək? Güman edirik ki, Ermənistan hakimiyyəti bunun da fərqindədir.
“2020-ci və 2023-cü illərin hadisələrindən sonra Azərbaycana qarşı ərazi iddiaları irəli sürmək, ümumiyyətlə, intihara yaxındır. Ona görə də onlar öz ideologiyalarını, cəmiyyətdəki əhvali-ruhiyyəni dəyişməlidirlər”. Bu fikirləri Prezident İlham Əliyev TÜRKPA-ya üzv ölkələrin parlament sədrləri ilə görüşdə söyləyib. Ermənistan rəhbərliyini Azərbaycana və Türkiyəyə qarşı əsassız ərazi iddialarına son qoymağa çağıran cənab Prezident vurğulayıb ki, iki ölkənin hərbi, demoqrafik, iqtisadi potensialını müqayisə edəndən sonra Türkiyəyə qarşı ərazi iddiası irəli sürmək intihar etmək deməkdir.
Çıxışında daha sonra Ermənistanda keçmiş prezidentlər Robert Koçaryan və Serj Sarkisyanın, eləcə də hakimiyyətə can atan digər qüvvələrin revanşizm hissi ilə yaşadıqlarına diqqəti çəkən İlham Əliyev həmin qüvvələrin niyyətlərinin yenidən müharibəyə başlamaq olduğunu qeyd etdi: “Onlar planlar qururlar. Buna görə də Azərbaycan həmişə hazır olmalı, təhlükəsizlik tədbirləri davam etdirilməlidir. Ermənistan heç bir halda Azərbaycana qarşı həmlələrlə uğur əldə edə blməz. Belə bir cəhd olarsa, bu, Ermənistan dövlətinin sonu olacaq”.
Ermənistan və Azərbaycan arasında sülh prosesini əngəlləyən səbəblərdən danışan dövlətimizn başçısı əsas səbəblərdən biri kimi Ermənistanın Konstitusiyasını, orada Azərbaycana qarşı ərazi iddialarının yer aldığını göstərdi.
Bunu rəsmi İrəvandan təkcə Bakı deyil, beynəlxalq hüquq və ədalət tələb edir.
ATƏT-in Minsk qrupu “de-fakto” yoxdur
Otuz ilin tarixi ədalətsizliyi Azərbaycana sübut etdi ki, işğalçı ilə təcavüzə məruz qalanı eyniləşdirmək mümkün imiş. Fəqət otuz il tarix üçün o qədər də uzun müddət deyil və heç nə yerində saymır. Biz həm də ona əmin olduq ki, beynəlxalq hüquq yalnız silahın gücü ilə dəstəklənəndə tarixi ədaləti bərpa etmək mümkündür. Ermənistan silahlı qüvvələrinin Azərbaycanın işğal etdiyi rayonlarından qeyd-şərtsiz çıxarılmasını tələb edən BMT-nin 4 qətnaməsi necə oldu? Bəs, beynəlxalq hüququn “təminatçısı” kimi yaradılan ATƏT-in Minsk qrupu iyirmi səkkiz il nəyi gözlədi? Həmsədrlər üç on illik dövrdə atəşkəsi saxlayıb, sülh danışıqlarını imitasiya etdilər. Amma vədə tamam olanda “dəmir yumruq” bütün qərar və qətnamələrin görə bilmədiyi işi reallaşdırmaqla, həmsədrlərin münaqişəni uzun müddətə “konservləşdirmək” cəhdlərini pozmaqla beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərini həyata keçirdi. Yəni, ədalət, gec də olsa, zəfər çaldı. Bakı münaqişənin hərbi yolla həllinin olmadığını bəyan edən ATƏT-in Minsk qrupunun həmsədrlərinə Karl Marksın “Əməl ədalətin əsas meyarıdır” postulatını məhz praktikada, həm də cəmi 44 gündə sübuta yetirdi.
İlham Əliyev İrəvana bu mesajı məhz Azərbaycanın keçdiyi acı təcrübəyə istinadla verdi: “Biz Ermənistan tərəfinə təklif etmişik ki, Azərbaycan və Ermənistan ATƏT-ə birgə müraciət etsin ki, Minsk qrupu ləğv edilsin. Minsk qrupuna heç bir ehtiyac yoxdur, o, indi fəaliyyət göstərmir. Biz onun fəaliyyət göstərməsinə “de-fakto” imkan verməyəcəyik. Qaldı “de-yure” – hüquqi cəhətdən, bu, ləğv edilsin. Bu, Ermənistanın nə qədər səmimi olmasından xəbər verəcək. Əgər Ermənistan Minsk qrupunun saxlanmasına üstünlük versə, deməli, onların bizə qarşı ərazi iddiaları davam edir”.
Bu zaman dövlətimizin başçısı Bakının sülh sazişinin bütün bəndlərinin BMT Nizamnaməsinə və beynəlxalq hüquqa uyğun olaraq razılaşdırılması istiqamətində konstruktiv işə sadiq qaldığını deməyi də unutmadı.
Sülh sazişi bir ayadək imzalana bilərmi?
Güman etmək olar ki, Ermənistan XİN-in dünənki açıqlaması Azərbaycan Prezidentinin bir gün əvvəl İrəvanın ünvanına göndərdiyi həmin konkret mesajın əks-sədasıdır.
“Ermənistan və Azərbaycan arasında sülh sazişinin imzalanmasının vaxtı yetişib. Ermənistan tərəfi sazişin yaxın bir ay ərzində başa çatdırılması və imzalanması istiqamətində konstruktiv və intensiv işləməyə hazır olduğunu ifadə edir”. Ermənistanın baş diplomatiya idarəsinin yaydığı məlumatda qeyd olunur ki, Ermənistanla Azərbaycan arasında müzakirə olunan sülh sazişində tərəflərin ərazi bütövlüyünü tanıdığı və bir-birinə qarşı heç bir ərazi iddiası olmadığı açıq şəkildə qeyd olunub: “Sülh sazişi layihəsində, həmçinin razılaşdırılmış müddəa var ki, tərəflərdən heç biri sülh sazişindən irəli gələn öhdəlikləri yerinə yetirməmək üçün daxili qanunlarına müraciət edə bilməz”.
Ermənistan XİN-in açıqlamasında deyilir ki, sülh sazişinin imzalanması və onun daxili prosedurlar vasitəsilə ratifikasiyası suverenlik və ərazi bütövlüyü prinsiplərini möhkəmləndirəcək. “Müvafiq olaraq, hesab edirik ki, tərəflərin bütün narahatlıqlarının aradan qaldırılmasının ən aydın və birbaşa yolu Ermənistan və Azərbaycan arasında uzunmüddətli sülh səhifəsini açacaq sazişin imzalanmasıdır”, – deyə Ermənistan XİN-in bəyanatında bildirilib.
Məgər Bakı son üç ildə İrəvana bunu demirdimi? Oxuculara xatırladaq ki, bir müddət əvvəl media Ermənistanın Azərbaycanın sülh sazişinin layihəsi ilə bağlı son təkliflərinə cavab verdiyi barədə xəbər yaymışdı. Deyəsən, iyunun qızmar Günəşi sülhün buzunu, doğrudan da, əritməyə başlayıb.
Ağ evdən müjdəli dəstək
Son vaxtlar okeanın o tayından rəsmi Bakının poçtuna nikbin notlara köklənmiş məktub və müraciətlər daxil olmaqdadır. Üç gün bundan əvvəl ABŞ Prezidenti Co Bayden tərəfindən Bakı Enerji Həftəsinin iştirakçılarına ünvanlanan, Ermənistan və Azərbaycan arasında sülhə aparan vasitəçisiz təmasların alqışlandığı, COP29-un enerji tədarükçüsü və ixracatçısı kimi Bakının imkanlarını daha da genişləndirəcəyinə inandığı vurğulanan məktubunun ardınca yenisi gəldi.
“Birləşmiş Ştatlar sülh sazişi bağlamaq üçün çalışan Ermənistan və Azərbaycanı dəstəkləməyə sadiqdir. Ermənistan və Azərbaycan arasında indiyədək əldə edilmiş irəliləyişdən ruhlanırıq və regionun rifahı üçün iki ölkənin mümkün qədər tez sülh sazişi bağlamasını dəstəkləyirik”.
ABŞ-nin Azərbaycan və Ermənistan arasında davamlı sülhün əldə edilməsi istiqamətində səyləri ilə bağlı sorğusuna cavab olaraq ABŞ Dövlət Departamentinin rəsmi nümayəndəsi belə deyib. Ardınca rəsmi nümayəndə onu da vurğulayıb ki, ABŞ Dövlət katibi Antoni Blinken, eləcə də ölkənin bir sıra digər rəsmiləri həm Ermənistan, həm də Azərbaycan hökumətlərində yüksək vəzifəli rəsmilərlə daim təmasdadırlar.
Doğrudan da, maraqlı məqamdır. Vaşinqton və İrəvan, sanki, sözləşiblərmiş kimi, eyni vaxtda Bakıya sülh müjdəli açıqlamalar göndərir. Təki bu məktub, müraciət və açıqlamalar sonda təkcə iki tərəfin deyil, bölgənin çoxdan gözlədiyi sülhə açar rolunu oynasın. Bir ay çox deyil ki, onu da gözləyərik.
Arzu ABDULLAYEV,
Naxçıvan Dövlət Universitetinin prorektoru
– Prezident İlham Əliyev TÜRKPA-ya üzv dövlətlərin parlament rəhbərləri ilə görüşdə ölkəmizin sülh sazişinin bütün bəndlərinin BMT Nizamnaməsinə və beynəlxalq hüquqa uyğun olaraq razılaşdırılması istiqamətində konstruktiv işə sadiqliyini bir daha bəyan etdi. Cənab Prezident, eyni zamanda, Ermənistanın Türkiyəyə qarşı ərazi iddiası irəli sürməsini intihar etməyə bənzətməklə İrəvana ciddi xəbərdarlıq göndərdi.
Əslində, Ermənistanın son beş-altı illik dövrünə nəzər salsaq, onun təxribatçı əməllərinin acı təsirindən hələ də çıxa bilmədiyinin şahidi oluruq. Ermənistan qeyri-konstruktiv mövqeyi ilə regionda təhlükəsizliyin təminatını ləngitməklə yanaşı, özünün gələcək inkişafına nə qədər əngəl olduğunun fərqində deyil. Onsuz da 30 illik işğal dövründə Ermənistan həm iqtisadi, həm də siyasi müstəvidə çox şey itirib. Ən əsası, bu dövlət müstəqillik şansından məhrum olub. İrəvan yenidən eyni üsullarla sülhə mane olmağa çalışacaqsa, əvvəlkindən daha böyük zərbə alacağı qeyd-şərtsizdir. Yəqin, indi, o, 2020-ci il 10 noyabr Bəyanatı ilə boynuna götürdüyü öhdəlikləri yerinə yetirməməklə, verdiyi vədlərdən boyun qaçırmaqla özü-özünü dalana dirədiyinin fərqindədir.
İstər delmitasiya, istərsə də dörd qeyri-anklav kəndin Azərbaycana qaytarılması zamanı rəsmi İrəvan şahid oldu ki, sülhün əldə olunmasının, davamlı inkişafın, Ermənistanın çətinliklərdən və xaosdan çıxmasının bir yolu var: Azərbaycanın haqlı tələb və şərtlərini qəbul etmək, onunla bir masa arxasında oturub sülh müqaviləsini imzalamaq.
Bir sözlə, Ermənistan özünün qanunsuz və əsassız iddialarından əl çəkməli, beynəlxalq hüquqa söykənən sülhə razılaşmalıdır. Əks halda, Ermənistan bütün regional layihələrdən kənarda qalacaq. Azərbaycanın təşəbbüsü və iştirakı ilə həyata keçirilən həmin layihələr Cənubi Qafqaza inkişafın yeni mərhələsini qazandırdığı halda, Ermənistan yenə də təhlükəsizliyə təhdid yaratmaqda davam edəcəksə, bu, onun üçün xoşagəlməz nəticələrə gətirib çıxaracaq.
Hesab edirik ki, Ermənistan keçmiş proseslərdən nəticə çıxaracaq, o acı aqibəti bir daha yaşamamaq üçün Azərbaycanın haqlı şərtləri müqabilində sülh sazişinin tezliklə imzalanmasına çalışacaq.
Fərhad MƏMMƏDOV,
siyasi icmalçı
– Ermənistanın Azərbaycana qarşı ərazi iddialarından danışan cənab Prezident, ilk növbədə onun konstitusiyasını nəzərdə tuturdu. Əgər Ermənistan həm Azərbaycan, həm də Türkiyə ilə münasibətləri normallaşdırmaq istəyirsə həmin ərazi iddialarını əsas qanunvericilik aktlarından təmizləməlidir. Yəni, bu iddialar heç bir formada olmamalıdır. İlham Əliyevin məqsədi bu ismarıcı İrəvanın diqqətinə təkrar çatdırmaqla yanaşı, eyni zamanda, beynəlxalq ictimaiyyəti məsələnin vacibliyi barədə məlumatlandırmaqdır.
Ermənistan tərəfi bəzən bu məsələni sadələşdirməyə cəhd edir. Guya, sülh sazişini imzalamağa hazır olduğunu deyir, konstruktiv görünməyə çalışır. Fəqət, dünən də, bu gün də Ermənistanın işğalçılıq siyasətinin zəminində qonşularına qarşı hüquqi iddiaları durur. Azərbaycan davamlı və uzunmüddətli sülhün əldə olunması üçün məhz bu şərti bütün kəskinliyi ilə irəli sürür: konstitusiya dəyişməlidir.
ATƏT-in Minsk qrupu ilə bağlı məsələnin maraqlı tərəfi ondan ibarətdir ki, onun fəaliyyəti ilə bağlı Azərbaycan Prezidenti bir neçə dəfə fikrini bildirib. İrəvana Bakı ilə bir yerdə ATƏT-ə müraciət etmək təklifi özündə iki maraqlı məqamı ehtiva edir. Birincisi, 44 günlük müharibədən sonra Azərbaycan özünün ənənəvi yanaşmasını davam etdirir. Yəni, Bakının Qarabağ erməniləri, Xankəndidəki keçmiş silahlı dəstələr, Laçın şəhəri, yeni yolun istifadəyə verilməsi ilə bağlı mövqeyi dəyişməyib. Əvvəlcə Ermənistana faydalı təkliflər göndərilirdi ki, o da səmimiyyətini nümayiş etdirsin. Amma İrəvan bu təkliflərə rədd cavabı verəndə, Azərbaycan birtərəfli qaydada hərəkət etməyə məcbur olurdu. İndi Minsk qrupu məsələsini qaldırmaq, eləcə də onun birtərəfli qaydada həlli üçün Bakının əlində kifayət qədər əsas və sübutlar var. Bu isə gərginliyə səbəb ola bilər. Azərbaycan Minsk qrupunun fəaliyyətinə xitam verilənə qədər ATƏT-in büdcəsini bloklaya bilər. Amma Bakı hazırda yenə İrəvanın səmimiyyətini yoxlayır. Əgər Azərbaycan bu məsələni bitmiş hesab edirsə və Ermənistan Qarabağ erməniləri ilə bağlı məsələni qaldırmırsa, deməli, Bakının Minsk qrupu təklifinə dəstək verməlidir.
İkinci məqam ikitərəfli formatda qəbul edilmiş qərarlardır. Bunlar 2023-cü il dekabr bəyanatı, dörd kəndin Azərbaycana qaytarılması, hər iki tərəfin sərhədindən rus hərbçilərinin çıxarılmasıdır. Əslində, Bakının təklifi məhz ikitərəfli formatın möhkəmlənməsinə xidmət edəcək.
İmran BƏDİRXANLI
XQ