Rusiyanın baş diplomatı Ermənistana hansı mesajı göndərdi?
Tehranda Cənubi Qafqaz üzrə “3+3” formatı çərçivəsində Azərbaycanın, Türkiyənin, Rusiyanın, İranın və Ermənistanın xarici işlər nazirlərinin görüşü başa çatdı. Əlbəttə, gözləmək mümkün idi ki, Ermənistan bu formatda iştirak etməyəcək. Üzünü tamamilə Qərbə çevirmiş bu ölkənin aktiv fazada Azərbaycan və Rusiya ilə, nisbətən passiv fazada isə Türkiyə ilə gərginliyi var.
Rəsmi İrəvan görüşdə təmsil olundu. Ancaq toplantı ilə bağlı yayılmış görüntülərdən sezilən əhval-ruhiyyə onu deməyə əsas verdi ki, bu təmsilçilik heç də məmnuniyyət doğurmur. Sanki Ermənistanın xarici işlər naziri Ararat Mirzoyan Tehrana digər həmkarlarının nə danışdığını, nə düşündüklərini öyrənmək üçün yollanmışdı...
Rusiyanın Xarici işlər naziri Seygey Lavrov nə qədər desə ki, “3+3” formatı Azərbaycanla Ermənistan arasındakı vəziyyətin müzakirəsinin aparıldığı platforma deyil, bu müstəvinin 44 günlük müharibənin doğurduğu reallığın bir qütbü olduğunu danmaq mümkünsüzdür. Müharibədən sonrakı Cənubi Qafqaz düzəni isə bir o qədər hamar deyil və bu naharmarlığın başlıca səbəbi İrəvan və onun xaricdəki havadarlarıdır.
Doğrudur, S.Lavrov keçirdiyi mətbuat konfransında “3+3” formatının Azərbaycanla Ermənistan arasında pozitiv tendensiyaların yaranmasına kömək baxımından əhəmiyyətindən söz açmağı da unutmadı. Rusiyanın XİN rəhbərinin mövcud xüsusda üzərində dayandığı iki məqam var idi. Birincisi, o vurğuladı ki, Qarabağ münaqişəsi artıq bitib. Bunu son zamanlar ölkənin rəsmiləri, siyasi çevrələrinin təmsilçiləri, ən əsası isə Prezident Vladimir Putin dəfələrlə dilə gətirib. İkinci ən vacib məqam isə Rusiyanın Bakı-İrəvan normallaşmasına verəcəyi töhfə ilə bağlıdır. Mövzuya toxunan Kremlin baş diplomı Azərbaycanla Ermənistan arasında sərhədlərin delimitasiyası məsələsindən söz açıb.
İlk baxışdan Lavrovun söylədiklərində heç bir təəccüblü şey yoxdur. Yəni, tərəflər arasında münaqişə bitibsə, deməli, növbədə dayanan həlli vacib məsələ sərhədlərin dəqiqləşdirilməsi olmalıdır. Bəs, bu zaman nəyə istinad edilməlidir? Əlbəttə ki, xəritələrə. Xəritələr haradadır? Lavrov deyir ki, onlardadır, yəni Rusiyada. Görünür, məhz buna görə də XİN rəhbəri Bakı – İrəvan münasibətlərinin tənzimləməsi üzrə növbəti təmaslarda ölkəsinin yerini müəyyənləşdirməkdədir.
Ancaq Lavrov reallığı görür. Görür ki, Ermənistan Rusiyanı danışıqlar prosesindən uzaq tutmağa çalışır və xəritə məsələsini sırf ona görə qabardır və deyir: “Biz bundan (xəritənin Rusiyada olmasından – red.) böyük problem düzəltmək istəmirik. Əgər arzu edirlərsə, qoy onlar (Azərbaycanla Ermənistan – red.) xoşbəxtliyi Brüsseldə də axtarsınlar. Ancaq biz real delimitasiyaya real kömək göstərməyə həmişə hazırıq”.
Göründüyü kimi, Rusiyanın baş diplomatı artıq problem yaratdı. Əvvəla, Lavrovun atmacalı danışdığı göz önündədir. Hər halda, “xoşbəxtlik” ifadəsinin siyasi terminalogiya ilə qətiyyən uzlaşmadığı aşkardır. Azərbaycan üçün sülh prosesinin hansı müstəvidə müzakirəyə çıxarıldığı qətiyyən maraqlı deyil. Əsas odur ki, onu təmin edən nəticə əldə olunsun. Əslində, Ermənistan rəsmiləri də ölkələri üçün sülh məkanının hansısa əhəmiyyət daşımadığını bildiriblər. Ancaq məlumdur ki, onların söylədikləri səmimiyyətdən uzaqdır. İndiki halda isə tam uzaqdır.
***
Yuxarıda da bildirdiyimiz kimi, Rusiya Qarabağ münaqişəsinin sona çatdığını vurğulayır və bunu söyləmək üçün əsası var – Ermənistan Qarabağ da daxil olmaqla Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıyıb. Yəni, Moskva məsələyə mövcud kontekstdən yanaşmanı irəli sürür. Bu yanaşma isə Ermənistanın Qərb müstəvisinə daşıdığı məntiqdən uzaqdır.
Məlum olduğu kimi, rəsmi İrəvan ölkəmizin Qarabağ üzərindəki suveren hüquqlarını qəbul etdiyini bildirsə də, hərəkətləri ilə bölgəyə dair avantüranı daşımaq əzmini ortaya qoymaqdadır. Qarabağ ermənilərinin qayıdışı üçün təhlükəsizlik və hüquqlar məsələsinin ortaya atıldığı, mövcud xüsusda əraziyə təminatçı qismində BMT sülhməramlılarının yeridilməsinin təklifi kimi oyunların oynanıldığı faktdır. Nəzərə alsaq ki, hazırda Kreml durumu qəti qiymətləndirir və Qarabağla bağlı İrəvana hansısa şans tanımır, Ermənistan üçün məqbul olan yalnız Qərb platformasıdır.
Bütün bunlara görədir ki, Lavrov, belə demək mümkünsə, xəritə məntiqini əsas sayır. Bəs, görəsən Rusiya XİN rəhbərinin nəzərdə tutduğu xəritələr Azərbaycanda və Ermənistanda yoxdurmu? Çox güman ki, var. Ancaq indiki halda söhbət Rusiyadan gedirsə, ölkədə 1918-ci ilin xəritələri də var, Azərbaycanın və Ermənistanın SSRİ-nin yeni yarandığı dövrdəki xəritələri də. Və o xəritələrə diqqət yetirəndə məlum olur ki, Ermənistan adlı heç nə yoxdur. Ola bilər, Lavrovun demək istədiyi elə bu idi. Axı, İrəvanın Cənubi Qafqazla bağlı avantürist niyyətlərindən xəbərdardır. Onun Qərbə arxalanaraq hansı oyunlar çevirdiyinin fərqindədir.
***
Hazırda Rusiyanı narahat edən Ermənistanın Azərbaycana qarşı antipatiyası və mövcud xüsusda həyata keçirməyə cəhd göstərdikləri yox, İrəvanın Bakıya münasibətdə tutduğu barışmazlıq xəttinin Qərb qiyafəsinə bürünməsidir. Əslində, baş nazir Nikol Paşinyan administrasiyasının götürdüyü kurs “3+3” formatına da ziddir. Çünki bu formatda təmsil olunan Türkiyə və İran kimi regional güclər Rusiyaya həm hörmətlə yanaşırlar, həm də onu bölgədə bərabərhüquqlu əməkdaşlıq tərəfi qismində qəbul edirlər. Əl boyda Ermənistan isə məsələni düşünmür, heç düşünmək belə istəmir. Nəinki istəmir, üstəlik, Azərbaycana qarşı barışmazlıq trayektoriyasına Kremlə əks mövqe məntiqini də yükləyir. Rusiyada durumu məhz bu cür qiymətləndirənlər çoxdur. Onlar yaxşı anlayırlar ki, İrəvan Moskvanı bölgədən tamamilə sıxışdırmaq istəyənlərin tərəfindədir.
Bəli, N.Paşinyan və komandasının üzvləri Qərblə Rusiya arasında balansı gözləmir, danışanda da Ermənistanın müstəqilliyindən, suverenliyindən, dövlətçiliyindən dəm vururlar. Hansı dövlətçilikdən danışırlar? Lavrovun xəritə məntiqinin arxasında bu suala cavab gizlənməkdədir. Rusiyanın XİN rəhbəri gerçək xəritələrdə olmayan Ermənistanın necə yarandığını, sonradan ona hansı ərazilərin peşkəş edildiyini bilir və görünür, “real delimitasiya” fikrini məhz ona görə gündəmə gətirir.
***
O da məlumdur ki, Ermənistan delimitasiya dedikdə SSRİ Baş Qərərgahının 1975-ci il xəritəsi üzərində dayanır. Sual olunur: Birincisi, nəyə görə məhz 1975-ci ilin xəritəsi? İkincisi, nə üçün SSRİ Baş Qərargahının xəritəsi? Heç şübhəsiz, burada da bir manipulyativ məqam var. Məhz sözgedən xəritədə Ermənistan indiki kimi göstərilib. O zaman başqa sual da meydana çıxır: Nə üçün İrəvan otuz ildən artıq bir müddətdə həmin xəritəni nəzərə almamış, Azərbaycanın torpaqlarını işğalda saxlamışdı? Digər tərəfdən, hazırda istər Ermənistan, istərsə də Qərb Alma-Ata Bəyannaməsini əsas tutur. Görəsən, nə üçün illər ərzində bu Bəyannamənin keçmiş SSRİ respublikalarının bir-birinin müstəilliklərini tanıdığı məntiqi üzərinə köklənilmirdi? Paşinyan deyə bilməz ki, əvvəl baş verənlərin ona dəxli yoxdur. Var, özü də çox yaxşı var. Bəs, yaxşı indi Alma-Ata Bəyannaməsinə istinad nə üçündür? İlk baxışdan düşünülə bilər ki, bu sənədin sərhəd məntiqində 1975-ci ilin xəritəsi ilə uyğunluq mövcuddur.
Ancaq maraqlı məqam var. O da bundan ibarətdir ki, Alma-Ata Bəyannaməsinə əsasən Azərbaycanın müstəqilliyini tanıdığını bəyan edən Ermənistan Qarabağdakı separatçı rejimin həmin sənədin imzalanmasınadək artıq yarandığını nəzərə alır. Çox güman, “qanun geriyə işləmir” prinsipinə söykənir və buna görə Alma-Ata Bəyannaməsini Qarabağ ermənilərinin hüquq və təhlükəsizliyinin müdafiəsi baxımından maneçilik kimi görmür. Ən əsası isə məsələni Azərbaycanla danışıqlar predmetinə çevirməkdə israrlı görünür. Yəni, reallığı qəbul etmir.
Reallıq isə budur ki, artıq Azərbaycanla Ermənistan arasında ölkəmizə məxsus anklavların qaytarılmasından başqa müzakirə olunmalı yalnız bir məsələ var ki, o da Lavrovun bildirdiyi kimi, sərhədlərin konkretləşdirilməsidir. Yəni sülh danışığı məhz mövcud xüsusda getməlidir. Ermənistan məsələnin bu cür qoyuluşunu qəbul etməyincə, Azərbaycana və Azərbaycan üzərindən Rusiyaya, bəzən isə əksinə Rusiya üzərindən Azərbaycana zidd mövqe nümayiş etdirdikcə, vəziyyət gərginlik məcrasından çıxmayacaq. Lavrov isə dolayısıyla bildirir ki, Cənubi Qafqazda durumu ağırlaşdıraraq Rusiyanı bu platformadan uzaq tutmaq istəkləri reallığın sərt sifəti ilə üzləşəcək. XİN rəhbəri diplomatikliyini qoruyaraq, məsələni “real delimitasiya” adlandırır. İndi nəticə çıxarmaq növbəsi İrəvandadır.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ