Fransa regionda birincinin yox, ikincinin toxumlarını səpir
Ötən əsrin 80-ci illərinin sonlarında erməniləri Qarabağda etnik separatizmə, vətəndaşı olduqları dövlətə qarşı çıxmağa, sonra isə silahlı münaqişəyə təhrik edən bəzi ölkələr və onların göstərişi ilə, necə deyərlər, oturub-duran siyasi dairələr bu gün də öz əməllərindən əl çəkmirlər. Belə ölkələrin başında regiondan min kilometrlərlə uzaqda yerləşən Fransa dayanır.
Ermənilərin Qarabağda separatizmə başlamasına rəvac verən, onları buna səsləyən ilk hadisə məhz Fransada baş verib. Belə ki, keçmiş Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin Azərbaycandan ayrılaraq, Ermənistana verilməsi məsələsini Sov.İKP MK-nın Baş katibi Mixail Qorbaçovun iqtisadi məsələlər üzrə müşaviri, SSRİ Elmlər Akademiyasının akademiki Abel Aqanbekyan ilk dəfə 1987-ci il noyabrın 18-də Fransa Kommunist Partiyasının orqanı olan və erməni diasporuna xüsusi simpatiyası ilə seçilən “Humanite” qəzetinə müsahibəsi zamanı qaldırıb. Həmin müsahibə erməni millətçiləri üçün “start düyməsi” rolunu oynayıb. Müsahibənin dərc olunmasından heç üç ay keçməmiş – 1988-ci il fevralın 13-də Xankəndi şəhərinin mərkəzi meydanında İrəvandan gəlmiş millətçilərin iştirakı ilə Qarabağın Azərbaycandan ayrılaraq Ermənistana verilməsi (“miatsum”) tələbi ilə ilk icazəsiz mitinq təşkil olunmuşdur.
Ermənistanla Azərbaycan arasında 30 ildən çox davam edən münaqişənin baş verməsində Fransanın oynadığı məkrli, qızışdırıcı rol Prezident İlham Əliyevin oktyabrın 15-də Xankəndi şəhərində Azərbaycan Respublikasının Dövlət Bayrağını ucaltdıqdan sonra etdiyi çıxışı zamanı toxunduğu mühüm məsələlərdən biri oldu: “1987-ci ildə Heydər Əliyev öz vəzifəsindən kənarlaşdırıldı, Sovet İttifaqı Kommunist Partiyası Siyasi Bürosunun üzvlüyündən çıxarıldı. SSRİ Nazirlər Soveti Sədrinin birinci müavini vəzifəsindən də çıxarılmışdı. İki həftə keçməmiş erməni millətçiləri məsələ qaldırmışdılar ki, Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti Azərbaycandan Ermənistana verilsin. Bunu da qaldıran Moskvada oturan erməni millətçisi idi. Bu məsələ harada qaldırıldı? Fransanın bir qəzetində, yenə Fransa. Yəni, bu gün o tarixə qayıdarkən və o hadisələri təhlil edərkən bir daha görürsən ki, heç bir şey təsadüfi olmayıb. Əfsuslar olsun ki, ovaxtkı Azərbaycan rəhbərliyi faktiki olaraq vəziyyəti nəzarətdən buraxdı, qorxaqlıq, acizlik, qətiyyətsizlik göstərdi. Faktiki olaraq o vaxt millətçilər buranı zəbt eləmişdilər. Bax, bu meydanda nə qədər anti-Azərbaycan şüarı ilə mitinqlər keçirilmişdir və bütün bunlar millətçiləri daha da ruhlandırırdı. Ermənistandan buraya durmadan erməni millətçiləri, daşnaklar, qaniçənlər, beynəlxalq terrorçular gəlirdilər. Xalqımıza qarşı etnik təmizləmə siyasəti məhz buradan başlamışdı. Bax, o illərdə bu binada oturanlar erməni və Azərbaycan xalqlarının bütün faciələrinin səbəbkarlarıdır. Cəmi altı il Azərbaycan Heydər Əliyevsiz qalmışdır və bu altı il bizim üçün faciəvi, böhranlı, utancverici illər kimi tarixdə qaldı. Torpaqlar işğal altına düşdü, bir-birini dəyişən antimilli hökumətlər faktiki olaraq ancaq öz şəxsi maraqlarını qorumağa çalışırdılar, həm sovet dövründə, həm müstəqillik dövründə. Xüsusilə AXC-Müsavat antimilli cütlüyünün xəyanətkar və satqın fəaliyyəti nəticəsində bu boyda ərazi işğal altına düşdü, sonra da qorxaqcasına öz vəzifələrini guya donduraraq kənara çəkildilər”.
İqamətgahı Fransa ərazisində (Strasburq şəhərində) yerləşən Avropa Parlamenti də daha çox rəsmi Parisin təsiri ilə ölkəmizə hücumlar edir. Azərbaycan Ordusunun keçirdiyi lokal xarakterli antiterror tədbirlərindən sonra Qarabağ iqtisadi rayonundan erməni əhalinin könüllü gedişi ilə bağlı oktyabrın 5-də ilk dəfə qərəzli qətnamə qəbul edən də Avropa Parlamenti oldu. Öz növbəsində Avroparlament də Avropanın bəzi ölkələrinin ali qanunverici orqanlarının birtərəfli və obyektivlikdən uzaq qətnamələr qəbul etməsi üçün bir növ, oryentir rolunu oynadı. Onu da qeyd edək ki, Avropa Parlamenti ilk dəfə hələ Sovet İttifaqının mövcud olduğu dövrdə – 1989-cu ildə Ermənistan–Azərbaycan münasibətləri barədə qətnamə qəbul etmişdi. Ötən müddətdə baş verən hadisələr, yeni qərəzli qətnamələrin siyasi dövriyyəyə buraxılması Avroparlamentin zərrə qədər də dəyişmədiyini göstərir.
Fransa hazırda Ermənistanı silahlandırmaq işinə girişib. Oktyabrın 23-də Parisdə iki ölkənin müdafiə nazirləri – Suren Papikyan və Sebastyan Lekornyu “Thales” şirkətinin istehsalı olan üç ədəd “GM 200” radarının alqı-satqısına dair müqavilə və gələcəkdə Fransanın “Mistral” yaxınmənzilli hava hücumundan müdafiə sistemlərinin tədarükünə dair anlaşma memorandumu imzalayıblar.
İmzalanma mərasimindən sonra nazirlərin birgə keçirdikləri mətbuat konfransında çıxış edən Sebastyan Lekornyu Fransanın üç radar satışı və gələcəkdə “Mistral” zenit-raket komplekslərinin tədarükü ilə bağlı imzalanacaq müqavilə vasitəsilə Ermənistana hava hücumundan müdafiə potensialını təkmilləşdirməyə kömək etdiyini bildirib. “Səmanın qoruması müstəsna əhəmiyyət daşıyan məqamdır”, – deyə fransız nazir bildirib. Lekornyu qeyd edib ki, Fransa, həmçinin Ermənistana quru qoşunlarını hazırlamağa kömək edəcək, ölkənin silahlı qüvvələrinin islahatlarını və modernləşdirilməsi səylərini dəstəkləyəcək.
Onu da qeyd edək ki, Fransa və Ermənistan bir-biri ilə ziddiyyətdə olan hərbi-siyasi bloklarda təmsil olunurlar. Fransa NATO-nun, Ermənistan isə Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatının üzvüdür. Ancaq görünən odur ki, bu məqam da İrəvana fransız silahlarının alınmasına mane olmur. Mətbuat konfransında mövcud xüsusda fikirlərini açıqlayan S.Lekornyu deyib: “Biz Ermənistanla eyni hərbi və siyasi ittifaqların bir hissəsi olmasaq da müdafiə sahəsində əlaqələrimizi dəstəkləyirik. Bu əlaqələr sadə prinsipə əsaslanır: özünü qorumağı bacarmalısan”.
Burada bir haşiyə çıxaq. Altı-yeddi il öncə ABŞ NATO çərçivəsində müttəfiqi, alyansın yaranmasından cəmi 3 il sonra (1952-ci ildə) onun üzvü olmuş Türkiyəyə “Patriot” zenit-raket kompleksi satmaqdan imtina etmişdi. Nəticədə Ankara ölkənin səmasını qorumaq üçün Rusiyadan “S-400” zenit-raket kompleksləri almaq məcburiyyətində qalmışdı. Beləliklə, Türkiyə Rusiyadan bu kompleksləri alan ilk NATO dövləti olmuşdu. Bundan sonra ABŞ hökuməti bağlanmış müqavilədə nəzərdə tutulduğuna zidd olaraq Türkiyəyə F-35 qırıcı təyyarələrini verməkdən imtina edərək onun əvəzində F-16 təyyarələri təklif etmişdi. Vaşinqton bəyan etmişdi ki, S-400 komplekslərini NATO sistemləri ilə birgə işlətmək mümkün deyil. Bu isə o deməkdir ki, Türkiyə raket əleyhinə vahid müdafiə sisteminin tərkib hissəsi funksiyasını yerinə yetirə bilməyəcək.
Ancaq maraqlıdır ki, Ermənistan–Fransa hərbi əməkdaşlığı zamanı belə məqamlar yada düşmür. Nədənsə, Fransa, onun Şimali Atlantika Alyansı üzrə müttəfiqləri, o cümlədən ABŞ Ermənistana veriləcək NATO silahlarının rus hərbçilərinin əlinə keçəcəyindən ehtiyat etmirlər. Bunun özü də Fransa başda olmaqla Qərbin ikili standartlarının, riyakarlığının və ikiüzlülüyünün daha bir göstəricisidir.
Şair RAMALDANOV,
ehtiyatda olan polkovnik
– Burada böyük həcmdə silah-sursat alqı-satqısından söhbət getmir. Sadəcə, bunu geniş şəkildə təqdim edərək, fon yaratmağa çalışırlar. Düşünürəm ki, bu, Emmanuel Makronun auditoriyaya hesablanmış gedişidir. Onun məqsədi Fransada yaşayan 500 minə yaxın erməni mənşəli vətəndaşı seçici elektoratı kimi öz əlində saxlamaqdır. Bundan əlavə, nəzərə almaq lazımdır ki, Ermənistandakı silahların 90-95 faizi Rusiya istehsalıdır. Fransanın verəcəyi silahlar Rusiyanın silahları ilə adaptasiya olunaraq döyüşü idarəetmə sisteminə uyğun gəlməyəcək. Burada ciddi problemlər ortaya çıxacaq.
Ümumiyyətlə, Fransanın İrəvana silah satması regionda hərbi balansı Ermənistanın xeyrinə dəyişdirə bilməyəcək. Alacağı silahlar Ermənistanın problemlərini həll etməyəcək. Bu gün Azərbaycan Ordusu dünyanın ən güclü orduları sırasındadır. Ermənistan bundan sonra illərlə silah alsa da, qarşı tərəfin cavabını vermək üçün ordumuzun gücü yetərlidir.
Yeganə HACIYEVA,
politoloq
– Ermənistanla Azərbaycan arasında aparılan danışıqlarda sülhün əldə edilməsinə ümidlərin artdığı bir məqamda Fransanın keçmiş münaqişəni yenidən hansısa formada bərpa etmək cəhdləri müşahidə olunur. Rəsmi Parisin Ermənistanı müasir silahlarla təmin etməsi sülh prosesinə zərbə vuran və gərginliyin artmasına səbəb olan amildir.
Fransa həm işğal zamanı, həm 44 günlük Vətən müharibə dövründə, həm də ondan sonra Ermənistan ordusunu silah-sursatla təmin edib. Paris 2023-cü ildə İrəvandakı səfirliyində silah alqı-satqısını əlaqələndirmək üçün xüsusi hərbi attaşe təyin edib. Məlumatlar var ki, Fransa üçüncü ölkənin, yəni İranın ərazisindən istifadə etməklə döyüş texnikasını Ermənistana ötürüb. Deməli, Fransa Avropa İttifaqının silahların və təhlükəli yüklərin daşınmasını qadağan etdiyi İrana tətbiq olunmuş sanksiyaları pozaraq, bu ölkənin üzərindən Ermənistana silah daşıyıb.
Fransa hakimiyyəti nasist Almaniyası ilə ən sıx əməkdaşlıq edən ölkə kimi tarixə düşüb. Hazırda Prezident Emmanuel Makron Avropa İttifaqının təhlükəsizlik maraqlarına zidd gedərək, Çinlə əməkdaşlıq edir. Eyni zamanda, Aİ-nin enerji təchizatında mühüm rol oynayan Azərbaycan əleyhinə fəaliyyət göstərir. Beləliklə, bu, həm də Aİ-nin maraqlarına qarşı çıxmaqdır.
Səxavət HƏMİD
XQ