Ermənistan baş naziri Nikol Paşinyanın Avropa Şurasının İslandiyanın paytaxtı Reykyavikdə keçirilmiş sammitindəki çıxışı Azərbaycan ictimaiyyəti tərəfindən rəsmi İrəvanın ölkəmizin 86,6 min kvadratkilometr ərazidə suveren hüquqlarını tanıması kimi qarşılandı. Yəni, bu o deməkdir ki, Qarabağ da ölkəmizin ərazisi olaraq qəbul edildi. Ancaq erməni riyakarlığına köklənmiş Nikolun həmin çıxışda səsləndirdiyi digər məqamlar var.
Əlbəttə, Paşinyanın 44 günlük müharibəni və Azərbaycanın öz torpaqlarını işğaldan azad etməsini demokratiya üzərinə hücum kimi qiymətləndirməsindən, eləcə də onun beynəlxalq ictimaiyyətin bəzi dairələrinin ölkəmizə qeyri-demokratik məmləkət qismində yanaşmalarındakı qərəzli meyilləri körükləməsindən danışmayacağıq. Hər bir halda sülh gündəliyinə sadiqliyini açıqlayan Paşinyanın belə xaric “zəngulələr vurmasının” səmimiyyətdən uzaq mənzərə formalaşdırdığı aydındır. Söhbətimiz erməni baş nazirin Reykyavikdəki çıxışı müstəvisindəki üç başlıca yanaşma barədədir.
Birinci yanaşma
Paşinyan İslandiyanın paytaxtında da Laçın dəhlizinin, guya, qanunsuz bağlandığını və bunun nəticəsində Qarabağ ermənilərinin beş aydır blokadada qaldığını bildirib. O, Qarabağa və Laçın dəhlizinə beynəlxalq faktaraşdırıcı missiyanın göndərilməsini zəruri hesab edib. Qarabağı Azərbaycan kimi tanımaq isə belə olmur. Başqa dövlətin ərazisinə hansısa beynəlxalq missiyanın göndərilməsindən danışmaq, ən azı tərbiyəsizlikdir. Nikol konkret mövqe tutmalıdır. Tutmur, həmişəki kimi nala-mıxa vurur. Amma onun manipulyativliyi təkcə bununla məhdudlaşmır.
İkinci yanaşma
Paşinyan İslandiyanın paytaxtındakı çıxışında bildirib ki, Qarabağ ermənilərinin təhlükəsizliyini və hüquqlarını təmin etmək məqsədilə beynəlxalq himayə altında Bakı–Xankəndi danışıqlarına başlanması həyati zərurət daşıyır və Avropa Şurası bu məsələlərin həllinə kömək göstərməklə, Cənubi Qafqazda demokratiya və sabitliyin bərqərar olmasına dəstək verə bilər.
Erməni baş nazirin bu tezisində onu nisbətən anlayışla qarşılamaq üçün yalnız bir nüans var. Yəni, Nikol subliminal mesaj verə və deyə bilər ki, Qarabağ mövzusu ölkə daxilində hakimiyyətə qarşı çox ciddi əks fikirləri, aqressiv ritorikanı doğurub. Mövcud vəziyyət isə hakimiyyətə qəsb reallığını ortaya qoyur. Başqa sözlə desək, Ermənistanda qurulmasına böyük əmək verilmiş “demokratiya”nın məhv olma perspektivi var. Bu, xaricdən kömək istəməkdir.
Ancaq qeyd etdiyimiz məqamın müəyyən anlayışla qarşılanması hələ o demək deyil ki, Paşinyan ümumi erməni avantürizmini demokratiyanın müdafiəsi alətinə çevirməkdə haqlıdır. Hər halda, Bakı Ermənistanda bəşəri dəyərlərin qorunması üçün öz prinsiplərindən keçməyəcək və keçməməlidir. Deməli, Nikolun uca səslə bəyan etdiyi Bakı–Xankəndi dialoqu da qeyri-mümkündür. Yeri gəlmişkən, ölkəmiz Qarabağ ermənilərini dialoqa dəvət edir. Ancaq bu, Paşinyanın baxışındakı proses deyil...
Bəli, 86,6 min kvadratkilometr ərazidə Azərbaycanın suveren haqlarını tanıdığını deyən Paşinyan siyasi manipulyasiyadan da qalmır. Bu məntiqlə biz də 29,8 min kvadratkilometrlik ərazidə tanıdığımız Ermənistanın suveren haqlarını mübahisələndirə bilərik. Məsələn, Zəngəzurun, Göyçənin və İrəvanın tarixi Azərbaycan torpağı olduğunu, bunun sənədlərdə təsdiqləndiyini bildirib, həmin ərazilərə azərbaycanlıların qayıtmalarının beynəlxalq mexanizmlərini tələb etməklə. Əslində, mövcud istiqamətdə işə başlamışıq. Nəinki Nikol, eləcə də digər erməni ambisiozları bunu və real gücü nəzərə alsalar yaxşıdır...
Mətləbdən uzaqlaşmayaraq bildirək ki, hazırda Paşinyandan fərqli olaraq, Qarabağdakı separatçı rejim bölgəyə müstəqillikdən dəm vurur və Nikolu erməni maraqlarını satmaqda günahlandırır. Əlbəttə, ola bilər, bu sayaq deyimləri İrəvanla məsləhətləşib dövriyyəyə buraxırlar ki, Paşinyan Qarabağ ermənilərinin hansısa əlahiddə imtiyaza malik zümrə kimi rəsmiləşməsini tələb etsin. Daha doğrusu, bunun üçün xüsusi mənəvi rıçaqa malik olsun. Nəzərə alaq ki, bu təqdimat erməni avantürizmi üçün çox vacibdir.
Məlumdur ki, hazırda Bakı–Xankəndi dialoqu kimi yaramaz xüsusun beynəlxalq müstəviyə daşınması və məsələnin konkret sənəddə fiksasiya olunması gələcək separatçı meyillər üçün əsasa çevriləcəkdir. Necə ki, ötən əsrin 20-ci illərinin əvvəllərində Azərbaycan daxilində Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin formalaşdırılması, əsrin sonlarındakı ambisiyalar üçün əsas yaratmışdı. İndi Paşinyan oxşar “təcrübəni” Avropa Şurasının ogidasına daşımağa çalışır.
Paşinyan və onun kimi özünü ağıllı sayanlar anlamalıdırlar ki, haqqında söz açdıqları ritorika uşaq başı aldatmaqdan o yana keçmir. Ölkəmizin Qarabağ ermənilərinin hüquqları və təhlükəsizlikləri ilə bağlı üzərinə götürdüyü öhdəlik Azərbaycanda yaşayan digər xalqlar və etnik qrupların hüquq və təhlükəsizliyinə dair bəşəri öhdəliklərdən heç nə ilə fərqlənməyəcəkdir. Yəni, ermənilər ya Azərbaycanın tamhüquqlu vətəndaşına çevriləcəklər, ya da rədd olub gedəcəklər. Avropa Şurası olmur, lap NATO gəlsin başqa alternativ yoxdur. Həm də ona görə yoxdur ki, beynəlxalq hüquqla tanınan Azərbaycan ərazisi var və bu ərazini baş nazirinin şəxsində Ermənistan da tanımaqdadır.
Üçüncü yanaşma
Hesab edirik ki, bu yanaşma Ermənistanın baş nazirinin çıxışındakı digər avantürizm meyillərinin davamı kimi səciyyələndirilə bilər. Hərçənd, mövcud xüsusda üzərində dayanılmalı daha ciddi element var. Diqqət yetirək, Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıdığını deyən N.Paşinyan, bir tərəfdən, bu ərazinin tərkibində Qarabağın da olması reallığı ilə qəbullanır, digər tərəfdən, təhlükəli mahiyyət daşıyan cəfəngiyyata baş vurur. O deyir ki, ölkəsi üçüncü dövlətlər vasitəsilə Qarabağın müstəqilliyinin tanınmasına çalışacaq. Bu deyim sıfır nöqtəsinə qayıtmaqdır.
Yəni belə çıxır ki, Ermənistanın baş nazirinin danışıqlar masasında qəbul etdikləri mənasız şeylərdir. Qarabağın müstəqilliyinin üçüncü dövlətlər tərəfindən tanınması nə deməkdir? Absurddur! Bu fikir sonuncu “Brüssel formatı” çərçivəsində əldə edilmiş razılaşmaya da zidd təmayüldür. Azərbaycan belə yanaşmanı separatçılığa dəstək kimi qiymətləndirməkdə haqlıdır.
Beləliklə, xoruzun quyruğu indi görünməyə başlayır. Suallar yaranır: müstəqilliyin tanınmasına dəstəyin gücdən başqa yolu nə dərəcədə praktikdir? Yəni, elə bir xalq varmı ki, öz müstəqilliyinə qan tökmədən nail olub? Yox! Deməli, Paşinyanın “üçüncü dövlətlər” məntiqi silah-sursat aldığı İran, Hindistan və Fransadır.
Təsəvvür edin, “Brüssel formatı” çərçivəsində görüş olub, üstəlik, Paşinyan Reykyavikdə Azərbaycanın müstəqilliyini tanıyıb, bundan sonra Ermənistana məxsus pilotsuz uçuş aparatları Kəlbəcər səmasında görünüb. Bu, danışıqların sülh məntiqinə nə dərəcədə uyğundur? Hələ mayın 25-də Moskvada da Azərbaycan və Ermənistan liderlərinin Rusiya Prezidenti Vladimir Putinin vasitəçiliyi ilə keçiriləcək görüşü var. “Brüssel formatı” çərçivəsində planlaşdırılan digər görüşlər də həmçinin.
Bəli, Paşinyanın Reykyavikdə söylədiklərindən hasil olan nəticə budur ki, danışıqlar yalnız və yalnız vaxt udmağa və güclənməyə hesablanıb. Daha dəqiq desək, Azərbaycanı Ermənistanı sülhə məcbur etmədən, yəni haqlı güc tədbiqindən yayındırmağa. Göründüyü kimi, ortada kifayət qədər, mürrəkkəb durum var və heç şübhəsiz, Azərbaycan dövləti də bu mürəkkəbliyi nəzərə alıb qərar qəbul edəcəkdir.
Əvəz CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”