Rusiyanın Xarici işlər naziri Sergey Lavrovun Azərbaycana səfəri ilə bağlı təhlil apararkən, bir sıra vacib nəticələrə gəlmək mümkündür. Əlbəttə, əsas məqamlardan biri Moskvanın Azərbaycan–Ermənistan nizamlamasına hazırkı yanaşmasıdır. Hesab edirik ki, mövcud xüsusdakı həlledici faktor Lavrovun səsləndirdiyi aşağıdakı fikirdir: “Rusiya Azərbaycan və Ermənistan arasında sülh müqaviləsi üzrə danışıqların təşkilinə köməyə hazırdır, lakin öz xidmətlərini təkidlə təklif etməyəcək”.
Kremlin baş diplomatının bəyanatı nədən xəbər verir? Axı Moskva indiyədək aktiv vasitəçiliyə can atırdı. Bu vasitəçiliyi Cənubi Qafqazda öz maraq və mənafelərinin təminatı baxımından, bir növ, sipərə çevirirdi. Obrazlı desək, silah niyə yerə qoyuldu, yaxud qoyuldumu? Bəlkə Rusiya regiondakı maraqlarının müdafiəsindən daşınıb?
Əlbəttə, demək olmaz ki, Moskva Cənubi Qafqazda fəal qlobal aktor olmaq istəmir. Bu, heç bir halda mümkün deyil, o, sadəcə, yanaşmasını dəyişir. Belə görünür, indiyədək Ermənistana münasibətdə “səni sevəcəyəm, sən sevməsən də” məntiqinə üstünlük vermiş Rusiya mövqeyində müəyyən korrektələr aparıb. Əslində, Lavrovun Bakı səfərinin ən maraqlı məqamı da elə budur.
Belə nəticəyə gəlmək mümkündür ki, Rusiya Cənubi Qafqaz siyasi akvatoriyasına yanaşmasında Qərbin ona ünvanlanmış və ənənəvi anti-təbliğat seqmentinə çevrilmiş “regional despot” ritorikasına qarşıdır. Daha doğrusu, ölkə həmin ritorikanın genişlənərək, özünün beynəlxalq təcridini dərinləşdirəcək miqyas almasını önləyir.
***
Digər tərəfdən, Moskva Ermənistan və havadarlarının Cənubi Qafqazda Rusiyanın arzuolunmazlığı təbliğatını sıradan çıxarmağa girişib. Nəticədə onun bəyanatları bərabərtərəfli münasibətlərə, mütərəqqiliyə və konstruktivliyə əsaslanmağa başlayıb. Bu baxımdan Lavrovun Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevlə görüşdə səsləndirdiyi fikirlər də diqqət çəkməkdədir: “Hörmətli İlham Heydər oğlu, Sizin vurğuladığınız kimi, heç şübhəsiz, regional təhlükəsizlik bizim həm ikitərəfli, həm də çoxtərəfli münasibətlərimizdə olduqca aktual mövzu kimi qalır. Bizim beynəlxalq həmkarlarımızın çoxu, o cümlədən bu regiondan uzaqda yerləşənlər Azərbaycan ilə Ermənistan arasında münasibətlərin nizamlanması yolunda irəliləyişə şərait yaratmağa böyük maraq göstərirlər. Prezident Putinin dəfələrlə dediyi kimi, biz vəziyyətin sabitləşməsi, bu regionda yerləşən bütün ölkələrin normal, qarşılıqlı hörmət və qarşılıqlı fayda əsasında öz ölkələrinin və xalqlarının mənafeləri naminə əməkdaşlıq etmək imkanları olması üçün şərait yaradılmasına yönəlmiş bütün səyləri alqışlayırıq”.
Bəli, Rusiya Cənubi Qafqazdakı maraq və mənafelərinin təminatında Azərbaycanın irəli sürdüyü regional təhlükəsizlik amilinə əsaslanmaq yolu tutur. Bu əsaslanma Ermənistana nəyinsə təkid edilməsi prizmasından uzaqdır. Görünür, Moskva İrəvanın şıltaqlıqlarından bezib.
O da mümkündür ki, Kreml indiyədək təkid etdiyinin fərqindədir və regionda Qərb oyunçularının görünməsi şəraitində bu təkidin təzyiq kimi qiymətləndiriləcəyini və adekvat davranışa səbəb olacağını görür. Nəzərə alaq ki, Ermənistana təəssübkeşlik notlarına köklənmiş Qərb Cənubi Qafqazda Rusiyaya qarşı ikinci cəbhənin açılmasına can atır. Moskvada gedişatı duyurlar və korrektələr də bundan irəli gəlir.
***
Azərbaycan tərəfdən məsələyə pozitiv yanaşma var. Prezident İlham Əliyevin fikirləri bu yanaşmanın səmimi ifadəsidir: “Bunlar onu göstərir ki, münasibətlərimiz tamdəyərli şəkildə inkişaf edir, çox mühüm məsələlər həll olunur və düşünürəm ki, biz bu ilə yaxşı təməl ilə qədəm qoyuruq. İlin əvvəlində bizə səfər etməyiniz də bu il qarşılıqlı fəaliyyətimizə xüsusi dinamika verəcək”.
Dövlətimizin başçısının Lavrovla görüşdə səsləndirdiyi fikirlər Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin tənzimlənməsinə Rusiyanın verdiyi dəstəyin təqdir olunması baxımından diqqət çəkməkdədir. Cənab İlham Əliyevin gələcək sülh müqaviləsinin konseptual xarakterinin formalaşdığını vurğulaması, mövcud istiqamətdə ölkələr arasında hər hansı anlaşılmazlığın qalmadığını söyləməyə əsas verir. Deməli, Moskvanın Qarabağın statusu ilə bağlı əvvəlki siyasi tezisləri sıradan çıxıb. Qeyd edək ki, həmin tezislər statusun müəyyənləşməsinin sonraya saxlanılmasını rəhbər tuturdu.
Bəli, Azərbaycan Prezidenti heç də əbəs yerə Kremlin sülh prosesindəki səylərinin başlıca qayəsini açıqlamır. Söhbət ərazi bütövlüyünün və suverenliyin qarşılıqlı tanınmasından gedir. Bunu müəyyən edən sənədlərin qəbulu əlamətdardır. Qarabağın statusunun qeyri-müəyyənliyinin qabardılması Moskva üçün artıq prinsipiallıq daşımırsa, “Rusiya bizim dostumuz, müttəfiqimiz və qonşumuz kimi” üzərinə düşənin maksimumu edir. Bu deyim gələcək əməkdaşlığın səmimiyyət vektorunun vurğulanmasıdır. Deməli, Rusiya köhnənin stereotiplərini kənara qoymaqla, Azərbaycana münasibətdə səmimi davranmalıdır.
Ümumən, Cənubi Qafqazdakı münasibətlər düzəninin perspektiv strukturu baxımından səmimiyyət kifayət qədər vacib amildir, Azərbaycanın mənəvi diktəsinin təzahür faktorudur. Bakı İrəvana da səmimi davranmağı diktə edir. Azərbaycan liderinin Lavrovla görüşdəki ümidvarlıq paradiqması da müəyyən mənada diktənin özüdür. “Ümidvaram ki, 2023-cü il Azərbaycan ilə Ermənistan arasında münasibətlərin normallaşmasında irəliləyiş ili olacaq. Hər halda biz buna ümid edirik”.
Dövlətimizin başçısı bildirir ki, Azərbaycan Ermənistanla düşmənçilik səhifəsini tezliklə çevirmək, Cənubi Qafqaza sülhü qaytarmaq naminə, həm İrəvanla, həm də dostumuz və qonşumuz Rusiya ilə müsbət və konstruktiv iş aparmaq əzmindədir. Bu deyim Rusiyanı daha çox Cənubi Qafqazdakı vasitəçi ampluasından çıxarır, onu bərabərhüquqlu maraqlı tərəfə çevirir. Beləcə, əvvəldə söylədiyimiz fikir təsdiqini tapır. Yəni, Rusiya regional siyasətində “erməni kartı”na fokuslanmadan daşınır. Bu, Moskvanın ölkəmizi bölgənin aktoru imicində qəbul etməsidir. Bu, həmçinin Kremlin Qərblə münasibətlərindəki hərbə-zorba trayektoriyasından uzaqdır. Nəhayət, bu, həm də Azərbaycanın Qərb üçün önəminin nəzərə alınmasıdır. Hazırkı qlobal transformasiyalar şəraitində Azərbaycan Rusiyanın Qərbə açılan pəncərəsidir.
***
Deməli, indiki məqamda Rusiyaya Qərbin Cənubi Qafqaz maraqlarının anti-Azərbaycan elementinə qarşı mübarizə cəbhəsi daha aktualdır. Görünür, elə buna görə Lavrov ölkəmizin digər ərazilərinin Naxçıvanla birləşdirən yolun, konkret desək, Zəngəzur dəhlizinin açılmasının prinsipial əhəmiyyətini vurğulayır. Nəzərə alaq ki, Ukrayna böhranı ilə əlaqədar çətinlikləri səbəbindən bu layihədə iştirak Rusiya üçün, sanki, nəfəslikdir. Deməli, Moskvanın Ermənistana təkidi dayandırması bu səbəbdən də vacibdir.
Əlbəttə, Azərbaycan Prezidentinin vaxtilə səsləndirdiyi qətiyyətli fikirlərin də təkidin, daha doğrusu, Rusiyanın erməni təəssübkeşliyinin aradan qaldırılmasına müstəsna təsiri var. Nəzərə alaq ki, ölkəmizin lideri Zəngəzur dəhlizi layihəsinin reallaşmasını “təbii hüququmuz” adlandırıb: “Ondan əlavə, bu layihənin reallaşması, eyni zamanda, 10 noyabr 2020-ci il üçtərəfli Bəyanatında da öz əksini tapıb. Düzdür, orada “Zəngəzur dəhlizi” sözü yoxdur. Çünki “Zəngəzur dəhlizi” terminini mən ondan sonra, necə deyərlər, geosiyasi leksikona daxil etdim. Ancaq orada açıq-aydın göstərilir ki, Azərbaycanın qərb rayonları ilə Naxçıvan Muxtar Respublikası arasında nəqliyyat bağlantısı olmalıdır və Ermənistan bunu təmin etməlidir. İndi Ermənistan bundan boyun qaçırmaq istəyir. Faktiki olaraq, üzərinə götürdüyü öhdəlikləri iki ildən çoxdur ki, yerinə yetirmir. Ancaq bu, bizi dayandırmayacaq. Yəni, bizim üçün bu, strateji layihədir və təkcə bizim üçün yox, bir neçə qonşu ölkə üçün və böyük coğrafiya üçün”.
***
Bəli, Cənubi Qafqaz müstəvisində gələcək konturların müəyyənləşməsi mühüm əhəmiyyət daşımaqdadır. Bu müstəvidəki rəqabət maraqlı tərəflər arasında gedəcəkdir. Diqqət yetirək, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Türkiyəyə işgüzar səfərə yollandı. Səfərin Lavrovun Bakıya gəlişindən əvvəl baş verməsi təsadüfi sayılmır. Deməli, gələcək şəkillənmədə regional aktor kimi Ankaranın da mövqeyi nəzərə alınmaqdadır.
Lavrovun 3+3 platformasından söz açması da təsadüfi deyil. Bunun özü də Rusiyanın Ermənistana fokuslanmaqdan daşındığını söyləməyə əsas verir. Axı, ölkənin dəstəklədiyi, habelə Bakının müsbət yanaşdığı “3+3”, həm də Qərbin regiondakı siyasi aktivliyinə qarşı, müəyyən mənada, daxili sipərdir. Bu sipər isə Rusiyanın Cənubi Qafqazdakı ənənəvi jandarm mövqeyindən çəkilməsi, konstruktivliyi əsas götürməsi anlamına gəlir. Elə buna görə Lavrov bildirir ki, Gürcüstanın da sözügdedən platformada iştirakı üçün “qapılar açıqdır”. Qalır İran və Ermənistan. Rusiyanın baş diplomatı Bakı–Tehran münasibətlərində səmimiyyətin yaranmasının vacibliyini ədalət prizmasından izah edir. Onun “İran Azərbaycanın diplomatik missiyasına qanlı hücumun nəticələrini aradan qaldırmaq üçün lazımi tədbirlər görməlidir” bəyanatı, heç şübhəsiz, bundan irəli gəlir. Necə deyərlər, problemi həll et, hadisəyə hüquqi qiymət ver və bizə qoşul.
***
Ermənistana gəldikdə, ölkə hazırkı situasiyada, həm Rusiyanı, həm də Azərbaycanı bezdirməklə məşğuldur. Lavrovun təkid məntiqini dilə gətirməsi bunun təzahürdür. Bu, habelə, Azərbaycan liderinin vaxtilə söylədiklərinin, bir növ, davamıdır. Dövlətimizin başçısı indiyədək istər Ermənistan ilə sülh müqaviləsi, istərsə də həmin müqavilənin vacib hissəsi sayılan sərhəd məsələsi ilə bağlı çoxsaylı fikirlər səsləndirib. Həmin fikirlərdə məsələnin, İrəvanın istəyib-istəməməsindən asılı olmayaraq, reallaşacağı demarşı əsas götürülüb: “Ancaq yenə də deyirəm, elə bilməsinlər ki, biz daim onlardan sülh tələb edəcəyik. Biz, sadəcə olaraq, regionun gələcəyi naminə və müharibə riskinin sıfra endirilməsi naminə bu təklifi edirik. Yenə də deyirəm, əgər Ermənistan buna hazır deyilsə, onda bu, olmayacaq. Olmasa nə olacaq? Heç nə. Biz nə itirəcəyik? Heç nə itirməyəcəyik, nə bu gün, nə sabah. Bəlkə də əksinə. Amma itirən tərəf Ermənistan olacaq”.
Yeri gəlmişkən, dövlətimizin başçısı yerli televiziya kanallarına müsahibəsində də bildirmişdi ki, Ermənistan sülh müqaviləsinin qaçılmazlığını anlamalıdır. Prezidentin “onlar bunu nə qədər tez anlasalar və nə qədər tez özlərində güc tapıb, iradə tapıb buna razılıq versələr, o qədər də bölgə üçün yaxşı olacaq”, habelə onun xəbərdarlıq mahiyyəti daşıyan daha əvvəlki “ancaq seçim etməlidirlər, düzgün seçim etməlidirlər. Mən demişəm, bizim xoşniyyətli davranışımız şərt deyil ki, əbədi olacaq və şərt deyil ki, bu təkliflər əbədi masa üzərində qalacaq. Əgər bizim ərazi bütövlüyümüzü tanımaq istəmirlərsə, o zaman biz də onların ərazi bütövlüyünü tanımayacağıq. Bizim Ermənistanın ərazi bütövlüyünü tanımamaq üçün bəlkə də yüz dəfə daha çox əsasımız var, nəinki onların bizim ərazi bütövlüyümüzü tanımaması üçün” fikirləri Cənubi Qafqazın gələcək düzənində iştiraka çağırış baxımdan da son dərəcə vacibdir.
Əlbəttə, Ermənistan ona ünvanlanmış çağırışları nəzərə alıb-almamaqda sərbəstdir. Ancaq nəzərə almasa, ölkəmizin başçısının “sərhəd bizim istədiyimiz yerdə olacaq” deyimi və həmin deyimi əsaslandıran aşağıdakı fikirləri dövriyyəyə girəcəkdir: “Çünki hər kəs artıq bunu yaxşı bilir, dünya ictimaiyyəti də bilir ki, 1920-ci ilin noyabr ayında tarixi torpağımız Zəngəzur bizdən ayrılıb Ermənistana birləşdirildi, Göyçə də, həmçinin. İrəvan şəhəri 29 may 1918-ci ildə Ermənistana verildi. Yəni, bizim Ermənistanın ərazi bütövlüyünü tanımamaq üçün, necə deyərlər, bir çox amillərimiz var. Amma buna baxmayaraq, gələcək sülh naminə, ölkələr arasındakı əlaqələrin qurulması naminə biz buna hazırıq. Amma mən qarantiya verə bilmərəm ki, bu, altı aydan sonra da eyni olacaq. İstəmirlər, yaxşı, onda olmasın, onda görərik nə olacaq”.
Bəli, qeyd etdiklərimizi ümumiləşdirsək, deyə bilərik ki, Lavrovun Bakıya səfəri Azərbaycan–Rusiya münasibətlərinin Cənubi Qafqaz seqmentinin ölkələr arasındakı ikitərəfli və çoxtərəfli əlaqələrin digər istiqamətlərinə müsbət inteqrasiyasına ciddi təkan verdi, əsaslı uzlaşma formalaşdırdı. XİN başçısının Azərbaycan–Ermənistan nizamlaması kontekstində, Rusiyanın sülh müqaviləsinin imzalanması üçün “öz xidmətlərini təkidlə təklif etməyəcək” şəklində dillənməsi isə İrəvana aşkar xəbərdarlıqdır. Bu xəbərdarlıq Moskvanın İrəvan üzərindən müdafiə çətirini götürməsi anlamını verir. İrəvan nəticə çıxaracaqmı, bunu zaman göstərəcək.
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”