“Сaliber.az” saytının siyasi təhlilçisi və eksperti Orxan Amaşovun ABŞ Dövlət Departamentinin keçmiş xüsusi müşaviri Pol Qoblla müsahibəsi
(əvvəli ötən sayımızda)
– 907-ci düzəlişdən Bakıya təsir aləti kimi istifadə etmək barədə siz nə düşünürsünüz? Bu düzəlişin 90-cı illərdə və 2000-ci illərin əvvəllərində Azərbaycan üçün müəyyən əhəmiyyəti var idi. Amma indi Azərbaycan hərbi potensialını və iqtisadi mövqeyini xeyli artırıb. Necə bilirsiniz, bu düzəliş – ABŞ-ın qəbul etdiyi bu qərar Bakıya təsir etmək üçün effektiv alətdirmi?
– Bu düzəlişin funksionallığı mənasını itirib. Bundan imtina edib-etməmək məsələsi də böyük əhəmiyyət kəsb etmir. Bizdə hələ də postsovet ölkələrindən miqrasiyaya təsir edən, artıq aktual olmayan tarixi düzəlişlər var. Biz tez-tez görürük ki, siyasət çox iş gördüyümüz üçün deyil, heç kimin təşəbbüsü ələ almaq istəmədiyi üçün dayanır. Düşünmürəm ki, 907-ci düzəliş Vaşinqtonla Bakının bir-birini başa düşməsində əsas rol oynayır.
– Hazırki mənzərə çox mürəkkəbdir. Danışıqlar dayandırılıb. Brüssel prosesinin dayanmasının səbəbi isə onların Qarabağ erməniləri məsələsinə çox önəm verməsidir ki, bu da Bakının xoşuna gəlmir. Moskva platforması da işləmir, çünki Ermənistan ora getmək istəmir. Görünür, yeganə çıxış yolu tərəflər arasında birbaşa danışıqlardır.
– Bəli, əvvəldən belə idi.
– Bəli, lap əvvəldən – 90-cı illərin əvvəllərindən. Siz həmişə ikitərəfli danışıqlara inanmısınız. Azərbaycan Gürcüstanda və ya ola bilsin ki, sərhəddə ikitərəfli danışıqlara ciddi yanaşmaq fikrindədir. Bakının mövqeyi ondan ibarətdir ki, biz bütün bu məsələləri regionumuz daxilində həll etməliyik. Bu günlərdə Prezidentin köməkçisi Hikmət Hacıyev “X”-dakı səhifəsində yazıb ki, Azərbaycan sülh müqaviləsinin beşinci variantını göndərib və Ermənistan tərəfdən cavab gözləyir. Amma görünür, Ermənistan ikitərəfli danışıqlarda iştirak etmək istəmir. Ola bilsin ki, bu mənim şəxsi fikrimdir, səhv edə bilərəm. Amma Ermənistan istəyir ki, danışıqlarda daha kimsə iştirak etsin, məsələn, onu müdafiə edə və dəstəkləyə biləcək Fransa. Mənim sualım belədir: ikitərəfli danışıqların perspektivləri necədir və sizcə, bu prosesə nə mane olur?
– Artıq sizin qeyd etdiyiniz kimi, mən lap əvvəldən birbaşa danışıqların tərəfdarı olmuşam. Mən həmişə hesab etmişəm ki, problemin həllində beynəlxalq iştirakçıların olması ideyası, çətin ki, bu vəziyyətdə kömək etsin. Bəli, əgər tərəflər buna cəhd etsəydilər, heç nə alınmazdı. Hesab edirəm ki, Azərbaycan və Ermənistanın başqa iştirakçıları cəlb etmədən birbaşa ikitərəfli danışıqların aparılması ilə bağlı tamamilə fərqli baxışları var. Bu, təəccüblü deyil. Ermənistan çox zəifdir, ona görə də haradan imkan varsa, dəstək almağa çalışır. Əgər Azərbaycan Zəngəzur dəhlizini ələ keçirmək istəsəydi, elə sabah bunu edərdi. Doğrudur, bu, beynəlxalq miqyasda çox baha başa gələcəkdi, lakin Rusiya tərəfinin hərbi reaksiyasına səbəb olmayacaqdı. Ancaq mən bunu dəstəkləmirəm.
Reallıq ondan ibarətdir ki, Azərbaycan yerdə faktlar yarada bilər, Ermənistan isə yox. Ona görə də təəccüblü deyil ki, Ermənistan danışıqlara təkbaşına – heç bir dəstək olmadan getmək istəmir. Azərbaycan danışıqlar apara bilər, çünki istənilən halda öz iradəsini yeridə bilər. Bu, Bakı və ya İrəvanın hansısa sui-qəsdi və ya hesablaması yox, sadəcə beynəlxalq geosiyasətin necə işləməsinin sadə məntiqidir,
Əslində, fərdi problemlərin səs-küyündən uzaqlaşmaq üçün münaqişələr haqqında düşünmək lazımdır. Böyük hərbi imkanlara malik olan ölkə ilə, bundan məhrum olan ölkə haqqında düşünmək əslində, faydalıdır. Yaxud birinin iqtisadiyyatı inkişaf edir, digərinin isə yox. Necə bilirsiniz, onlar necə davranmalıdırlar? Məsələn, mən əminəm ki, onlar da Azərbaycan və Ermənistanın davrandıqları kimi davranacaqlar. Bu, hökumətdə işləyən insanlardan asılı deyil. Bu, beynəlxalq sistemin necə işlədiyini göstərən dərin bir strukturdur. Ermənistan və Azərbaycan özlərini başqa cür aparsalar, təəccüblənərdim.
Son illər yazılarımda çatdırmağa çalışdığım şey, geri addım atması və çox uzağa getməməsinə görə Azərbaycanı tərifləməkdir. Necə də ağıllı hərəkət idi. Çünki bu, əks nəticə verərdi. Mən Azərbaycanın gedişlərini təqdir edirəm, çünki hər şeyi bir anda ələ keçirməyə çalışmaqdansa, yavaş-yavaş irəliləyib məqsədlərinə diqqətlə nail ola bilir. Düşünürəm, 2020-ci ildə Azərbaycan Silahlı Qüvvələri Stepanakerti (Xankəndi – red.) ələ keçirsəydi, bu 100 min erməninin Ermənistana qaçmasına səbəb olardı ki, bu halda, Bakı üçün nəticələr mənfi olardı. Bundan əlavə, hadisələrin belə inkişafı ilə Rusiya və Amerika Ermənistanı dəstəkləyəcəkdi.
– Prezident Əliyev bir dəfə demişdi: o, nəyi və nə vaxt edəcəyini bilir. Siz necə bilirsiniz, o, nəyi, nə vaxt edə bilən adamdırmı?
– Düşünürəm ki, o, bu məsələdə diqqətəlayiq bacarıq nümayiş etdirdi. Zamanla hamımız belə bir fikrə gələ bilərik ki, necəsə fərqli hərəkət edə bilərdik, nəyisə fərqli deyə bilərdik. Amma Əliyevin belə bir fikir söyləməsi faktı onun geosiyasi reallıqlara uyğun düşüncəsini ortaya qoyur və ümid edirəm ki, o, elə bu ruhda da davam edəcək.
– Bu yaxınlarda ABŞ Konqresində keçirilən dinləmələrdə Ceyms O`Brayana Rusiyanın sanksiyalardan yayınmasında Ermənistanın rolu ilə bağlı sual verilib. O`Brayan isə bu suala cavab olaraq sərhədlərinə nəzarət edə bilmədiyini əsas gətirərək, Ermənistanı müdafiə etməyə başlayıb. Xatırlayıram ki, Paşinyandan əvvəlki Ermənistanın sanksiyalardan yayınmaqda İrana kömək etdiyinə dair ehtimallar mövcud olanda, İrəvana qarşı çox yumşaq davrandılar. Amma söhbət Azərbaycana gələndə ton dərhal dəyişir: məsələn, Bakının İran üzərindən yol çəkmək planı süngü ilə qarşılanır. Aydın görünür ki, Vaşinqtonun mövqeyi və ümumiyyətlə, Qərbin ümumi mövqeyi ondan ibarətdir ki, onlar Ermənistanla bağlı hər hansı məsələdə güzəştə gedirlər, ancaq Azərbaycanla bağlı olanda tələblər irəli sürürlər. Mənim mühakimələrimlə razısınızmı?
– Düşünürəm, hansısa səviyyədə, bəli, bununla razıyam. Ümumiyyətlə, sual verməyə dəyər: niyə məhz belə olur? Amerikalılar tarixən həmişə münaqişədə zəif tərəfin yanında olublar və bu, Amerika təfəkkürü ilə bağlı olub. Biz münaqişələrin zəif iştirakçılarını qurban kimi qəbul edir, onların halına acıyırıq. Bu, təkcə Ermənistana münasibətdə deyil, hər yerdə belə olub. Azərbaycanın gücünü nəzərə alsaq, onu zəif ölkələrdən daha yüksək səviyyədə qəbul etmək lazımdır. Məncə, bu doğrudur. Azərbaycan öz sərhədlərinə Ermənistandan daha yaxşı nəzarət edir. Düşünmürəm ki, bunun Amerikanın mövqeyi ilə hər hansı bir əlaqəsi var. Bu, obyektiv reallıqdır. Əgər bu belədirsə, o zaman insanlar, məsələn, guya, sanksiyalardan yan keçən Azərbaycandan mal axınına daha çox tənqidi yanaşacaq, bunu daha çox tənqid edəcəklər. Amma sərhədlərinə nəzarət etməyən zəif dövlət eyni şeyi edəndə, bu adamları az maraqlandırır. Məsələ bundadır. ABŞ-ın Azərbaycana biganə qaldığını düşünmürəm. Düşünmürəm ki, Bakıda insanların düşündükləri kimi, Vaşinqton vurğunu Azərbaycandan Ermənistana dəyişib. Mən hesab edirəm ki, Vaşinqton həm Ermənistan, həm də Azərbaycanla yaxşı münasibətlər saxlamaq istəyir və bu, ABŞ üçün vacibdir. Vaşinqton karbohidrogenlərin Xəzər regionundan Qərbə ixracında maraqlıdır, məsələn, “Əsrin müqaviləsi”ni xatırlayaq. Düşünmürəm ki, ABŞ siyasəti Fransa siyasətinə bənzəsin.
Gəlin bir şeyə də aydınlq gətirək: çoxlu sayda konqresmen amerikalı ermənilər tərəfindən seçilib. Konqresdə azərbaycanlıların seçdiyi qanunvericilər çox azdır. Bu, azərbaycanlıların haqqında çox danışdıqları erməni lobbisi deyil, sadəcə, hər şey belə qurulub. Belə hallara dünyanın hər yerində rast gəlmək olar. Bir vaxtlar üzərində işlədiyim Amerikanın Baltikyanı siyasətini başa düşmək çətindir. Yəqin, siz bilmirsiniz ki, ABŞ Estoniya, Latviya və Litvanın müstəqilliyini 1922-ci ildə – inqilabdan 5 il sonra tanıyıb, çünki Henri Kabot Lodja yenidən Senata seçilməyə hazırlaşırdı və Litva əsilli amerikalıların səsinə ehtiyacı var idi. Estoniya, Litva və Latviya 1940-cı ilə qədər Sovet İttifaqı tərəfindən işğal olunana qədər müstqəilliklərini saxlaya bildilər. O zaman Franklin Ruzvelt üçüncü dəfə prezidentlik müddətinə seçilirdi və Litva əsilli amerikalılara ehtiyacı vardı. Çünki onlar Estoniya və Latviya mənşəli amerikalıları üstələyirdilər. Düşünürəm ki, bütün bu məqamlar xüsusi bir qəsdin yox, ümumi modelin bir hissəsidir. Ona görə də bunu başa düşməliyik.
– Bilirsinizmi, ABŞ Konqresində keçirilən dinləmələrdə Ceyms O'Brayan 20 sentyabr antiterror tədbirlərindən əvvəl və sonra burada yaşamış Qarabağ ermənilərinin taleyi ilə məşğul olacaq xüsusi istintaq orqanının yaradılmasının zəruri olduğunu söylədi. Azərbaycanlıların çoxu deyir ki, yaxşı, araşdırın və hesabat verin: Bəs onda niyə Ermənistandan və Qarabağdan qovulmuş azərbaycanlılarla bağlı oxşar qurum yaratmadınız? Azərbaycan cəmiyyətində belə bir fikir formalaşıb ki, Vaşinqtonun yanaşması ermənilərə fokuslanıb və bu cür ermənipərəst mövqe əks effekt verir.
– İnsanların niyə belə düşündüyünü anlıyıram. Mən səbəbləri başa düşürəm. Demək istərdim ki, Azərbaycan cəmiyyətində mövcud olan tendensiyaya görə, amerikalılar Ermənistan–Azərbaycan prosesinə məxsusi baxırlar. Amerikalıların azərbaycanlılara münasibəti məhz belədir. Mənim fikrim odur ki, bu cür mübahisələrə ABŞ-ın ümumi yanaşması belədir. Onlar, adətən, qurbanların tərəfini tutmağa çalışırlar. Əgər biz 90-cı illərə qayıtsaq və ABŞ Konqresinin bir iclasında özümüzü görsək, yüz minlərlə azərbaycanlının Qərbi Azərbaycandan qovulması ilə bağlı çoxlu tənqidlər eşidərdik. Belə bir dinləmədə hamı narahatlığını ifadə edər və problemi həll etməyə çalışardı. Bunu unutmaq olmaz. İndi isə belə bir tendensiya var ki, heç vaxt belə olmayıb. Yox! Olub. Beş dəqiqə əvvəl baş verənlərə və çoxdan baş verənlərə insanların reaksiyası necə olardı? Bu o demək deyil ki, mən sizinlə razı deyiləm. ABŞ-da müəyyən tendensiya var ki, onlara əsasən iş görülür. Lakin qeyd etmək istəyirəm ki, bütün bunlar anti-Azərbaycan elementləri ilə bağlı deyil, şəraitlə şərtlənir.
– Sizcə bu, özünəməxsus bir ümumi modeldir. Gəlin Rusiyaya qayıdaq. Siz onun Azərbaycan və Ermənistan arasında hərtərəfli və davamlı sülhü təşviq etmək iqtidarında olmadığını qeyd etdiniz, lakin biz onu da müşahidə etdik ki, Rusiya yerlərdə dəyişən şəraitə həssas ola bilər. Məsələn, 2022-ci ilin sen-tyabrında Azərbaycan şərti sərhəddə mövqeyini xeyli möhkəmləndirdi. Bunu xatırlayırsınızmı? Daha sonra Praqada Azərbaycan və Ermənistanın ərazi bütövlüyü və suverenliyinin qarşılıqlı tanınması haqqında razılaşma əldə olundu. Sonra bu razılaşma Soçidə təsdiqləndi və möhkəmləndirildi. Rusiya, bu mövqeyini onun xoşuna gəlməsə də, başa düşməyə və qəbul etməyə məcbur oldu. Xatırlayıram ki, dediniz: Rusiya hökuməti razılaşmaları yox, bəyannamələri sevir. Bundan çıxış edərək soruşmaq istərdim, sizcə, Bakı ilə İrəvanın Moskva vasitəsilə razılaşa biləcəyi hər şey yenə razılaşma deyil, bəyannamə olacaqmı?
– Düşünmürəm ki, Moskvada hansısa saziş imzalana bilər. Bu yenə bəyannamə olacaq. Ona görə də, ikitərəfli danışıqlar olmadan, Rusiya məsələyə əngəl olmağa çalışacaq. O, nəyəsə son qoya bilər, amma əvvəlcə bu sahədə şəxsi mənafeyi haqqında fikirləşəcək, hamısını da olmasa, sonra mütləq bir şey əldə etməyə çalışacaq. Moskvanın Arazdan keçən marşruta güclü dəstəyi də buna misaldır. Moskva bunu da istəməzdi, amma belə daha yaxşıdır. O, hesab edir ki, Azərbaycan və Ermənistanı barışdıra biləcək möhkəm saziş onlar arasında əməkdaşlığa gətirib çıxaracaq, Ermənistanın iqtisadiyyatını bərpa edəcək, Türkiyəyə öz təsirini Xəzər dənizində və onun hüdudlarından kənarda layihələndirməyə imkan verəcək. Bütün bunlar Rusiya üçün əlverişli deyil. Ona görə də İran marşrutu faydalanmaq üçün yaxşı vasitədir. Moskvanın nöqteyi-nəzərində bu, yaxşı-pis, arzuolunan variantdır.
– Sizcə, Qarabağda müvəqqəti yerləşdirilən Rusiya sülhməramlı kontingentinin taleyi necə olacaq? O, hələ də oradadır. Düşünürəm, RSK-ların sayı getdikcə azalacaq və onlar ərazini tərk edəcəklər. Amma görünür ki, Azərbaycan başqa beynəlxalq missiyanın Qarabağa gəlməsinin qarşısını almaq üçün onların daha iki il də orada qalmasında maraqlıdır. Siz bu barədə nə düşünürsünüz?
– Şəxsən mən Rusiya sülhməramlılarının 5 illik müddət bitdikdən sonra Qarabağı tərk edəcəyinə inanıram. Rusiya Ordusu beynəlxalq hüquqa görə sülhməramlı ola bilməz. Onlar tədricən əhəmiyyətini itirəcək və üçtərəfli Bəyanatda göstərilən son tarixə – 2025-ci ilin noyabrına qədər sakitcə oradan ayrılacaqlar. Mən məhz belə də düşünürəm. Mən Bakıda beynəlxalq missiya ilə bağlı necə narahatlıq keçirdiklərini təsəvvür edə bilirəm, lakin düşünürəm ki, bütün bu problemlərin yaxın aylarda çətinlik yaratması sona çatacaq. Azərbaycanın Qarabağ üzərində suverenliyini bərpa etdiyini nəzərə alsaq, yavaş-yavaş sülhməramlıların olmasına maraq aradan qalxacaq. Və zaman keçdikcə sülhməramlı səylərin zəruriliyi haqqında daha az danışacaqlar.
– İstənilən formada beynəlxalq missiyanın Qarabağda olmasına əsaslı etirazlar var. Təsəvvür edin ki, Qarabağ erməniləri heç bir ilkin şərt olmadan bölgəyə qayıdırlar və orada beynəlxalq missiya var. Belə olan halda Qarabağ erməniləri deyə bilər: Ermənistan Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü, Qarabağ üzərində suverenliyini tanıyır, amma biz Azərbaycanın yurisdiksiyasında yaşaya bilmərik. Bəzi azərbaycanlılar isə Azərbaycanda daha bir “Kosovo”nun doğula biləcəyindən ehtiyat edirlər. Siz, bu ehtiyatlanmaları haqlı sayırsınızmı?
– Qarabağda qalan ermənilərin sayı çox azdır. Və düşünürəm ki, onların sayı azalmaqda davam edəcək. İnanmıram ki, Azərbaycan çoxlu ermənini geri qaytara bilsin. Kosovoda kifayət qədər kosovalı qalıb, ona görə də bu bənzətmə indiki halda keçərli deyil.
– Bizə vaxt ayırdığınız üçün çox sağ olun.
– Məni dəvət etdiyiniz üçün təşəkkür edirəm. Mənim çox xoşuma gəldi. Gəlin nə vaxtsa bunu yenidən edək!
– Sizinlə ünsiyyətdə olmaq həmişə xoşdur və ümid edirəm ki, daha bir belə fürsətimiz olacaq.
– Çox sağ olun!