Yəqin, duydunuz ki, söhbət hansı aşırımdan, hansı kişilərdən gedəcək. Bəli mövzumuz unudulmaz yazıçı-ssenarist Fərman Kərimzadənin “Qarlı aşırım" romanı əsasında 1971-ci ildə ekranlaşdırılmış “Axırıncı aşırım” filmindəki atlarını çapıb gedən kişilərin mənəvi dünyasıdır.
Əvvəla, deyək ki, filmdəki hadisələr tarixi faktlara əsaslansa da, dəqiq yerin göstərilməməsi epoxal ümumiləşdirməyə xidmət edib. Önəmli olanı film çəkilən vaxtlarda sovet ideologiyasına xidmət etmək idi. Yəni Kərbəlayi İsmayıl, Qəmlo kimi kişilər “sinfi düşmən” qismində qələmə verilməklə bərabər, həm də öz xalqının bədxahı kimi təqdim olunmalı idilər. Onlara qarşı çıxanlar isə, guya, şura hökumətinə sadiq olan kasıb camaat imiş. Sonda ikincilər qalib gəlməli idilər. Axı kommunistlər “qurbanlar verib, xalq hakimiyyəti” qurmuş və hamını bərabərləşdirmişdilər. Bəli varlını da kasıb eləmişdilər.
Bunlar o vaxt filmə baxanda görə bildiklərimizdir. İndi isə həmin filmlərin arxa planında və alt qatında qalmış məqamlar daha çox diqqət çəkir. “Sinfi düşmən”lərin öz məntiqi olmuşdu. İndi onların o vaxt dediklərinin “neqativ”ini dəyişən zamanın işığı aşkarlayır. Məlum olur ki, “sonuncu aşırımda” kişilər cismən məhv edilsələr də, mənəvi qaliblər elə onların özləri imiş.
Bəylik – milli ləyaqət
Kinonun qızıl dövrü adlandırılan həmin illərdə güclü kişi obrazları yaradılmış 3 ekran əsəri daha çox diqqətçəkəndir: Tofiq Tağızadənin “7 oğul istərəm”, Hüseyn Seyidzadənin “Dəli kür” və Kamil Rüstəmbəyovun “Axırıncı aşırım” filmləri. Hər 3 film eyni ideyaya xidmət edir: sovet ideologiyasına görə, Kərbəlayi İsmayıl, Gəray bəy və Cahandar ağa düşməndirlər. Bu 3 film məhz Adil İsgəndərovun kinoya rəhbərlik etdiyi illərdə çəkilib. Səbəbini düşünəndə anlayırsan ki, Adil müəllimin özü də həmin kişilərin xəmirindən yoğrulubmuş.
Filmlərin hər birində sətiraltı mənalar aydın sezilir. Onların dialoqlarda əksini tapmış əyilməzliyi vaxtilə “sinfi düşmən”in kəskinliyi, yeni quruluşa qarşı barışmazlığı anlamına gəlirdi və onların məhv edilməsinin zəruriliyini əsaslandırırdı. İndi isə bu məşhur dialoqlar üsyan qaldırır, bəraət istəyir. Bu günün nəzəri ilə baxdıqda üç obrazın hər biri əslində millətin dayağı, xalqın, Vətənin, torpağın azadlığını düşünən, əyilməz əsilzadə bəylərin mükəmməl obrazlarıdır.
Bəyliyin izi itmir...
Sovet sisteminin qılıncının qəbzəsi də kəsən vaxtlarda bu gerçəyi kütləvi filmə gətirmək, hakim imperiya qayçısından salamat keçirmək o qədər də asan məsələ deyildi. Bunun üçün onların “sinfi düşmən”liyini də gərək ortaya qoya idin. Kimin dost, kimin düşmən olduğunu isə zaman ayırd etməli imiş. İndi məlum olur ki, həmin 3 obrazın arxasında elə Adil İsgəndərovun öz bəyliyi gizlənibmiş. Nə yaxşı ki, bu möhtəşəm kişi də sovet senzurası ilə ideologiya vuruşunda qalib gəlib.
“Axırıncı aşırım” filmi müxtəlif sonluqlarla iki variantda lentə alınıb. Azərbaycan dilində olan versiyada Qəmlonu Kərbəlayi İsmayıl, ruscasında isə Yədullanın (Yədulla, Kərbəlayi İsmayılın ölən oğludur) məzarının yanında gizlənən bir qaçaq öldürür. Hazırda hər iki variant Dövlət Film Fondunda qorunub saxlanılır.
Rejissor Kamil Rüstəmbəyov filmin sonunu elə çəkmişdi ki, Qəmlo Kərbəlayinin sözünə məhəl qoymayıb atlıların ardınca yollanır və Abbasqulu bəyi öldürür. Sözü yerə düşən Kərbəlayi isə atını Qəmlonun ardınca çapır, amma gecikir və Abbasqulu bəyi xilas edə bilmir, qəzəblənib Qəmlonu öldürür. Kərbəlayinin belə ədalətli göstərilməsi Moskvadakı senzuranın xoşuna gəlmir və rejissordan filmin sonluğunu dəyişməsini tələb edirlər. Rejissor məcbur olub daha bir epizod əlavə edir. Qəmlonu Xudayarın qardaşı öldürür.
Film yenidən montaj edildikdən sonra ekranlara çıxır. Amma əvvəlki variantın izləri qalır. Diqqətlə baxanlar görürlər ki, Kərbəlayinin adamlarından biri təşviş içərisində gəlib kəndlilərə xəbər verir: Kərbəlayi Qəmlonu gəbərtdi. Senzorun gözündən yayındırılaraq filmdə saxlanılan bu səhnə milli kinematoqrafın uğuru idi.
Bu ölməz ekran əsərinin uğurunun bir qaynağı da Adil İsgəndərov, Həsən Məmmədov, Məlik Dadaşov tandemidir. Bu da kinostudiya rəhbərliyinin və rejissorun düzgün seçimi idi. Sonrakı nəsil kişi obrazlarını canlandıran Həsən Turabov, Hamlet Xanızadə, Şahmar Ələkbərov onların təcrübə məktəbini keçiblər.
Bəyliyə layiq oyun
Aktyor Əbdül Mahmudov (Bəylər) filmin çəkilişi zamanı aktyorların bəyliyə layiq oyun və davranışlarını belə xatırladı:
– İki epizodu danışacağam. Birincisi odur ki, Məlik müəllimin şapalağının izi dodağımda hələ də qalır. Şillə, əslində, Fazil Salayevə vurulmalı idi. Boğazında zobu vardı, dedi partlaya bilər. Odur ki, epizod mənim üstümdə çəkilməli oldu. Kamil Rüstəmbəyovla Məlik Dadaşov sözü bir yerə qoyublar. Mənə də sellafonda mürəbbə suyu veriblər, qoymuşam ağzıma ki, şillədən sonra yıxılanda onu da ağzımda dişləyib yayam dodağıma.
Sözü bir yerə qoyublar ki, təbii alınsın deyə şillə həqiqi olsun. Məlik müəllim də mənə tutarlı bir şillə çəkdi. Mən də özümü yıxılmağa hazırlamış adam kimi, zərbədən arxası üstdə necə getdmsə, başım dəydi arxadakı pəncərəyə. Dodağım həqiqətən də partladı, ağzımdakı sellafon isə getdi qarnıma. Özümü güclə ələ aldım.
Rəhmətlik Adil İsgəndərov çox əsəbiləşdi və qorxdu ki, mənə nə isə olar. Qalxdım, dedim, eybi yox, ustad, qoy, belə canlı çıxsın.
İkinci epizod isə Abbasqulu bəyin ölüm səhnəsidir. Vurdular onu, qayadan yıxıldı. Qobustanda çəkilirdik. Kaskadyor bəzi məqamlarda onu əvəz etməli idi, nə qədər başa saldılar ki, üzünü kameraya çevirmə, xeyiri olmadı. Axırda Həsən Məmmədov rəhmətlik dedi ki, özüm çəkiləcəm. Qayadan aşanda yazığın qolu-qıçı şiltikləndi. Çəkilişlər başa çatanadək ona toxunmaq olmurdu, yaraları sızıldayırdı. Aktyorlar çəkiliş zamanı bəy obrazlarının dərin təsiri altında idilər və özlərini onlara layiq aparmağa çalışırdılar. Adil müəllim isə canlı bəylik timsalı idi.
Kamil Rüstəmbəyov Adil İsgəndərovun yetirməsi idi. Adil müəllim həm onun ustadı, həm də kinostudiyanın direktoru olduğundan rejissor ona söz deməyə ürək eləmirmiş. Bunu anlayan Adil İsgəndərov deyir: Qadam, nə qədər ki, çəkiliş gedir – mən aktyoram, sən rejissor.
Bəyliyi yaşadan kişilik
Film 1972-ci ildə Tbilisidə V Ümumittifaq kinofestivalında uğurla qarşılanıb. Festivalın “Ən yaxşı kişi roluna görə” mükafatını 2 aktyor alıb – Həsən Məmmədov Abasqulu ağa, Adil İsgəndərov isə Kərbəlayi roluna görə. Adil İsgəndərov elə tədbirdəcə öz mükafatını Qəmlonun ifaçısı Məlik Dadaşova təqdim edərək deyib: “O məndən də yaxşı kişi obrazı yaradıb”. Xatırladaq ki, həmin vaxt onlar küsülü olublar. Bax bu özü də gerçək bir kişilikdir.
Filmin bəstəkarı və dirijoru Arif Məlikov, redaktoru İntiqam Qasımzadədir. Ceyhun Mirzəyevlə Nicat Feyzullayev filmdə rejissor assistenti olublar.
“Axırıncı aşırım”ın bəzi dialoqları dillər əzbəridir: “Abasqulu ağanın nazı ilə çox oynayırsan ha, Kərbəlayi”, “Hökumət adamı görəndə əllərim gicişir”, “Bir dəli şeytan deyir, bunların atlarının ayaqlarının altını tut atəşə, qalxsınlar şahə, çırpsınlar bunları yerə”, “Namusumuz, qeyrətimiz var, dözərik”, “Evin kişisini soruşarlar”, “Sel gələndə birinci çör-çöp gətirər, ağır kötüyü onun gur yeri gətirər. İndi kötüyü qabağa veriblər.”, “Adə, Səməd, ölmüsən?”, “Qışın günündə bu nə yaylağa çıxmaqdır, Kərbəlayi?”, “Canımıza elə bir od salmayıblar ki, aranda otura bilək”, “Evimi aldılar, dinmədim, malımı aldılar, dinmədim. Əşi, naxırımı otaranın biri gəlib mənimlə bərabər olsun? İndi də deyirlər torpağını ver. Sabah deyəcəklər papağını da ver, namusunu da. Mən belə hökuməti tanımıram, vəssalam”, “Kərbəlayi başını itirib, oğlu da yadından çıxıb”, “Oğlum Yadullanın müsibəti belə olmamışdı” və s.
Bütün bu deyimlərdə əksini tapan əsas keyfiyyət “Axırıncı aşırım”da qalan kişilərin mənəvi dünyasıdır – kişilik dəyərləridir.
R. QURBANLI
XQ