ABŞ isə Avrasiya keçidini sanksiyalarla hədələyir
Rusiyanın Qara dəniz vasitəsilə ticarəti təhlükə altındadır. Yük gəmiləri Ukraynanın pilotsuz katerləri və gəmi əleyhinə raketlərinin hücumuna məruz qalır. Bundan başqa, Finlandiya və İsveçin NATO-ya daxil olması, Baltikyanı ölkələrin müdafiə xətti qurmağa başlaması Moskva üçün Baltik dənizində də oxşar problemlər yaradır. Əgər bu, həqiqətən, baş verərsə, gəmilərin Finlandiya körfəzindən çıxışı bağlanacaq və Kalininqrad bölgəsi yaxın perspektivdə blokadada qalacaq.
Rusiya isə bunun qarşısını almaq istəyir. Öz məhsullarını satmaq üçün alternativ bazarlara çıxışı təmin edən yeni nəqliyyat dəhlizləri axtarır. Onlardan biri Rusiya Federasiyası, İran və Hindistanı, eləcə də bir sıra qonşu regional dövlətləri, o cümlədən Azərbaycanı birləşdirəcək Şimal–Cənub Beynəlxalq Nəqliyyat Dəhlizidir. Layihənin əsas tranzit ölkələri Xəzər dənizi ilə ayrılan Rusiya və İrandır. Azərbaycan da tranzit ölkələrdən biridir. Xəzər regionunda isə dəhlizin üç qolu var - qərb (Azərbaycan vasitəsilə), şərq (Qazaxıstan, Özbəkistan və Türkmənistan) və Transxəzər. Göründüyü kimi, marşrutlardan biri tamamilə Azərbaycandan asılıdır.
“The Japan Times” nəşrinin yazdığına görə, Şimal–Cənub Beynəlxalq Nəqliyyat Dəhlizi Moskva üçün sanksiyalardan yan keçmək baxımından son dərəcə vacibdir: “ Bu səbəbdən Rusiya İranın nəqliyyat infrastrukturuna milyardlarla dollar sərmayə qoyur. Bununla belə, o, regional risklərdən təcrid olunmayıb”.
Nəşrdə daha sonra qeyd edilir ki, Şimal–Cənub Dəhlizi Moskvanı Asiya güclərinə – Çin və Hindistana yaxınlaşdırır, Avropadan isə uzaqlaşmasına səbəb olur.
Avrasiya İnkişaf Bankının məlumatında bildirilir ki, Rusiyadan Hindistana qədər uzanan nəqliyyat dəhlizi region üzrə beynəlxalq yükdaşımaların həcminə xüsusi təsir göstərəcək. Həm Mərkəzi Asiya, həm də Xəzər dənizini əhatə edən dəhlizin gücü 2030-cu ilə qədər 85 faiz artaraq ildə 35 milyon metrik tona çata bilər. Bu hədəfə çatmaq üçün İran tez bir zamanda Çabahar–Zahidan və Rəşt–Astara dəmir yollarını inşa edib istismara buraxmalıdır.
İstənilən halda Şimal–Cənub Dəhlizi Rusiyanı İran və Hindistanla, ola bilsin ki, Cənubi Asiya, Fars körfəzi və Afrika ölkələri ilə birləşdirəcək. Çünki Süveyş kanalında baş verən hadisələr bu dəhlizin əhəmiyyətini daha da yüksəldir. İndi nəinki region ölkələri, həm də inkişaf etmiş dövlətlər ona əsas alternativ nəqliyyat dəhlizi kimi yanaşırlar. Artıq Yaxın Şərqin monarxiyaları da Azərbaycan ərazisindən keçən və Rusiya üçün həyati əhəmiyyət kəsb edən beynəlxalq Şimal-Cənub Dəhlizinə maraq göstərirlər.
Rusiyalı ekspertlər qeyd edirlər ki, bu günlərdə Bəhreyn kralının Moskvaya səfəri zamanı müzakirə olunan mövzulardan biri Şimal–Cənub Nəqliyyat Dəhlizi olub. Ötən ilin avqustunda isə Rusiya Səudiyyə Ərəbistanına ilk yük qatarını göndərib. Bu, o deməkdir ki, getdikcə daha çox ölkə alternativ ticarətə malik olmaqla birbaşa Qərbin nəzarətindən uzaqlaşacaq. Layihədə iştirak edən hər bir ölkə qazanclı çıxacaq. Məsələn, dəhlizin formalaşmasında iştirak edən Rusiya öz mallarını Asiyaya ixrac etmək imkanı ilə yanaşı, tranzit gəlirlər də əldə edəcək. Bu beynəlxalq layihə yeni xidmət növlərinin açılmasına, iş yerlərinin yaradılmasına, ölkənin büdcəsinə əlavə gəlirin gəlməsinə və iqtisadi inkişafa böyük təkan verəcək. Hindistan öz mallarını dəhliz vasitəsilə Mərkəzi Asiya, Avropa və Rusiyaya göndərəcək. Azərbaycan və İran tranzit ölkə kimi gəlir əldə edəcək. Azərbaycanın ilk dövrlərdə gəlirləri 3-4 milyard dollar təşkil edə bilər.
Bütün bu genişmiqyaslı fəaliyyət isə yalnız sülh və sabitlik şəraitində uğurludur. Hələlik arzu olunan sabitlik yoxdur. Qərb layihənin həyata keçirilməsinə qarşıdır. Bu səbəbdən də ABŞ və Fransadan yüksək rütbəli qonaqlar Mərkəzi Asiyanın keçmiş sovet respublikalarına tez-tez gəlməyə başlayıb. Prezident Makron bu məsələdə ən fəaldır. Onlar regionda Rusiyanın təsirini zəiflətmək istəyirlər.
Eyni zamanda, Vaşinqton Şimal–Cənub Beynəlxalq Nəqliyyat Dəhlizinin ən mühüm həlqəsinə sanksiyalar tətbiq etmək istəyir. Bu barədə Hindistanın gündəlik “New Indian Express” qəzeti yazıb.
ABŞ Dövlət Departamenti bildirib ki, Hindistan şirkətləri İrana yatıracaqları sərmayələr üçün sanksiya riski daşıyırlar. Yeni Dehli isə İranın strateji Çabahar limanını modernləşdirmək niyyətindədir. Artıq tərəflər 10 illik müqavilə də imzalayıblar. Bu barədə ABŞ Dövlət Departamentinin sözçüsü Vedant deyib: “İranla ticarətdə maraqlı olan hər bir şirkət məruz qalacaqları bütün potensial riskləri, o cümlədən sanksiyaları dərk etməlidir. Biz artıq bilirik ki, İran və Hindistan Çabahar müqaviləsini imzalayıblar”.
Xatırladaq ki, Yeni Dehli 2003-cü ildə Oman körfəzindəki Çabahar limanını yenidən tikməyi təklif etmişdi. Bu liman beynəlxalq Şimal–Cənub nəqliyyat dəhlizinin bir hissəsidir. Rusiya və Hindistan bütün maneələrə baxmayaraq dəhlizin istifadəyə verilməsində maraqlıdır.
Pünhan ƏFƏNDİYEV
XQ