Prezident İlham Əliyev 2023-cü ilin altı ayının sosial-iqtisadi yekunlarına həsr olunmuş müşavirədə çıxış edərək ilin əvvəlində verdiyi tapşırıqların yerinə yetirilməsi ilə bağlı bir çox addımlar atıldığını, ilin sonuna qədər isə ölkəmizin uğurlu inkişafının təmin ediləcəyinə əminliyini ifadə edib.
Dövlətimizin başçısı bu ilin 6 ayında isə respublikamızın dayanıqlı inkişafının təmin olunması, qeyri-neft sektorununda nəzərdə tutulan layihələrin gerçəkləşdirilməsi, düşməndən təmizlənən iqtisadi rayonlarının bərpası və iqtisadi-sosial sahələrdə islahatların davam etdirilməsinin qarşıya əsas vəzifələr kimi qoyulduğunu bildirib. Müşavirədə hesabat dövründə iqtisadiyyatın davamlı inkişafını əks etdirən göstəricilər də diqqətə çatdırılıb. Qeyri-neft sənayesində 6,5 faiz artım əldə olunduğu, qeyri-neft sektorunun, ümumiyyətlə, 3 faizdən çox yüksəldiyi vurğulanıb.
Azərbaycanın qeyri-neft-qaz sektorunun dinamik inkişafını bildirən rəqəmlərin əldə edilməsi iqtisadiyyatın bütün sahələrində ötən illərdəki artım dinamikasının qorunub saxlanılmasının məntiqi nəticəsidir. Başqa sözlə, belə bir uğur makroiqtisadi sabitliyin möhkəmləndirilməsi, iqtisadiyyatın şaxə-ləndirilməsi, qeyri-neft sektorunun inkişafı və ölkəmizin dünya iqtisadiyyatına inteqrasiyası istiqamətində nəzərdə tutulan tədbirlərin ardıcıl həyata keçirilməsi ilə şərtlənir.
Hesabat dövründə ÜDM istehsalının böyük bir hissəsinin sənayenin payına düşməsi isə ölkəmizdə uğurlu sənayeləşmə siyasəti sayəsində mümkün olub. Sənaye parklarının mövcud sahədəki fəaliyyəti, həmin zonalarda yeni sənaye sahələrinin yaradılması, rəqabətqabiliyyətli və ixracyönümlü yeni məhsul istehsalının təşkili, bu işə investorların cəlb olunması kimi məsələlər hökumətin daim diqqət mərkəzində saxlanılıb və bu, müsbət göstəricilərlə müşahidə edilib. Məhz bunun nəticəsidir ki, İqtisadi Zonaların İnkişafı Agentliyinin (İZİA) idarəçiliyində olan Sumqayıt Kimya Sənaye Parkında rezidentlərin sayı 35-ə çatdırılıb. Hacıqabul Sənaye Məhəlləsində isə ümumi investisiya həcmi 51 milyon manatdan artıq olan 13 sahibkarlıq subyekti rezident kimi qeydiyyata alınıb və onlardan 8-i fəaliyyətə başlayıb.
Müşavirədə qeyd edilib ki, cari ilin 6 ayı ərzində ölkənin maliyyə vəziyyəti də böyük dərəcədə yaxşılaşıb. Buna isə, ilk növbədə, maliyyə sektorundakı nizam-intizamın möhkəmləndirilməsi, vergi və gömrük orqanlarında islahatların davam etdirilməsi, şəffaflığın təmin olunması kimi amillər sayəsində nail olunub. Belə bir şərait təbii ki, büdcəyə yenidən baxılmasını və dürüstləşmə aparılmasını şərtləndirib. Ümumiyyətlə, hesabat dövründə proqnozlardan xeyli dərəcədə böyük vəsait toplanılması büdcəyə yenidən baxılması zərurətini qarşıya çıxarıb.
Dövlət büdcəsinə yenidən baxılmanı şərtləndirən amillər sırasında, ilk növbədə, işğaldan azad olunmuş Qarabağda və Şərqi Zəngəzurda genişmiqyaslı və sürətli bərpa-yenidənqurma işlərinin aparılması, vaxtilə öz doğma yurdlarından didərgin düşmüş vətəndaşlarımızın mərhələli şəkildə ata-baba yurdlarına qayıdışının təmin edilməsi, bu zəmində Azərbaycan Prezidentinin 2022-ci il 16 noyabr tarixli sərəncamı ilə təsdiqlənən “Azərbaycan Respublikasının işğaldan azad edilmiş ərazilərinə Böyük Qayıdışa dair I Dövlət Proqramı”nın icrasının sürətləndirilməsi xüsusi yer tutur.
Büdcəyə dəyişikliklərin edilməsini zəruri edən məsələlərdən biri də Silahlı Qüvvələrimizin müdafiə qabiliyyətinin artırılması, ölkənin sərhədlərinin möhkəmləndirilməsi, daxildə və xaricdə təhlükəsizlik tədbirlərinin gücləndirilməsi, dünyada gedən geosiyasi proseslərə, artan təhdidlərə və təhlükələrə, habelə qonşu dövlətlər tərəfindən respublikamıza qarşı baş qaldıra biləcək istənilən təhdidin qarşısının alınması üçün hazırlıq səviyyəsinin yüksəldilməsidir.
Bütün bunlarla bərabər, beynəlxalq yardım proqramları və müqavilələr üzrə imzalanmış öhdəliklərin qarşılanması, dövlət borcunun idarə edilməsi üzrə yeni yanaşmanın tətbiqi və bir sıra digər zəruri dövlət xərclərinin həyata keçirilməsi üçün dövlət büdcəsinə yenidən baxılmasını şərtləndirib.
Yeri gəlmişkən, müşavirədə bu məsələyə toxunan ölkə rəhbəri builki dövlət büdcəsinin rekord həddə çatdığını, 33 milyard manatdan çox səviyyəyə qalxdığını bildirib. Onu da nəzərə alaq ki, ilin birinci yarısında respublikada təcili həllini gözləyən məsələlər də əldə edilən əlavə gəlirlərin müvafiq sahələr üzrə bölüşdürülməsini tezləşdirib. Prezident İlham Əliyev çıxışında bu barədə deyib: “Dürüstləşmə zamanı bizim əsas iki istiqamətimiz də çox açıq-aydın qoyulmuşdur. Bütövlükdə 3 milyard manatdan çox vəsait əlavə edildi. Bunun 1,8 milyard manatı Qarabağın və Şərqi Zəngəzurun bərpa edilməsinə istiqamətləndirilmişdir, 1,1 milyard manat isə hərbi potensialımızın güclənməsinə sərf ediləcək. Yəni, ayrılmış məbləğin mütləq əksəriyyəti bu iki istiqamətə yönəldilmişdir və bu da təbiidir. Çünki bu gün ölkə qarşısında duran iki əsas vəzifə məhz bu vəzifələrdir”.
Müşavirədə xarici dövlət borcunun idarə edilməsi istiqamətində görülən işlərə də toxunulub. Yeri gəlmişkən, dövlətimizin başçısı tərəfindən bu məsələyə daim xüsusi diqqət yetirilib və müvafiq qurumlara xarici dövlət borcunun ümumi daxili məhsulun 10 faizi həddində saxlanılması tapşırığı verilib. “Biz artıq bu hədəfə də çatdıq. Mütləq rəqəmlərdə bizim borcumuz cəmi 6,7 milyard dollardır və bu da ümumi daxili məhsulumuzun təxminən 10 faizini təşkil edir. Əlbəttə ki, ümumi daxili məhsulumuzun son rəqəmləri ilin sonunda hesablanacaq. Ancaq indi də proqnoz vermək mümkündür. Birinci altı ayda ümumi daxili məhsul 60 milyard manatdan çox təşkil etmişdir”, – deyə ölkə rəhbəri bildirib.
Hesabat dövründə ölkədə həyata keçirilən idxal-ixrac əməliyyatlarından danışılarkən, xarici ticarət balansının müsbət - yəni, profisiti çox böyük səviyyədə qeydə alındığı vurğulanıb. Makroiqtisadi sabitliyin uzun illər ərzində təmin edildiyi, manatın məzənnəsinin sabit saxlanıldığı, belə bir halın dünya praktikasında, xüsusilə indiki şəraitdə nadir hadisələrdən biri olduğu deyilib və bütün bunlar düşünülmüş siyasətin təzahürü kimi dəyərləndirilib. Əlbəttə, Azərbaycanda bu, başqa cür də mümkün deyil. Çünki dövlət başçısının reallaşdırdığı siyasətin mərkəzində təbii ki, Azərbaycan vətəndaşı dayanır. Makroiqtisadi sabitlik isə təbii ki, ölkə iqtisadiyyatına təsir edir. Amma, ilk növbədə, bunun ən ciddi təsiri insanların yaşayış səviyyəsinədir. Ölkəmizdə isə müşavirədə vurğulandığı kimi, həm minimum əməkhaqları, həm də minimum pensiyalar müntəzəm olaraq artırılır. Bununla paralel şəkildə manat sabit qalır.
Müşavirədə narahatlıq doğuran bir məqam– inflyasiyanın ikirəqəmli olması məsələsinə də diqqət yetirilib. Dövlətimizin başçısı Azərbaycanda bütövlükdə iqtisadi potensial və iqtisadi sahədə əldə edilən nəticələr fonunda inflyasiyanın 12 faiz səviyyəsinə çatmasının arzuolunan hal olmadığını, bununla belə ilin sonuna qədər inflyasiyanın birrəqəmli səviyyəyə düşə biləcəyinə əminliyini ifadə edib.
Yeri gəlmişkən, Mərkəzi Bankın məlumatına əsasən, qlobal maliyyə sistemində sabitliyin pozulması, bir sıra inkişaf etmiş ölkələrdə resessiya təhlükəsinin mövcudluğu və geosiyasi gərginlik müxtəlif kanallarla ölkəmizin inflyasiya proseslərinə təsir potensialını saxlayır. İdxal qiymətləri indekslərinin artım templəri ikirəqəmli səviyyədə qalır. Bununla belə, son aylarda xarici inflyasiya təzyiqlərinin zəifləməsi, eləcə də ötən ildən bəri qəbul edilən pul siyasəti və makroprudensial siyasət qərarlarının təsiri ilin qalan dövründə inflyasiya proqnozunun azaldılmasına şərait yaradır.
Eyyub KƏRİMLİ,
iqtisadçı-ekspert
Müşavirədə cənab Prezidentin toxunduğu mühüm iqtisadi məsələlər cari ilin ilk 6 ayında əldə olunmuş uğurların geniş icmalı kimi dəyərləndirilməlidir. Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişafını şərtləndirən amillərin sırasında qeyri-neft sektorunda və qeyri-neft sənayesində müşahidə olunan artımı xüsusi qeyd etmək olar. Belə ki, hesabat dövründə ölkəmizin qeyri-neft sənayesi 6,5 faiz, qeyri-neft sektoru 3 faizdən çox artıb.
Ölkədə islahatların davam etdirilməsi nəticəsində maliyyə sektorunda nizam-intizam möhkəmlənib, vergi və gömrük sahələrindən büdcəyə daxilolmalar artıb, şəffaflığ təmin edilib. Bu da Azərbaycanın maliyyə durumunun daha da yaxşılaşmasına və büdcəyə yenidən baxılmasına, dürüstləşmə aparılmasına imkan yaradıb. Nəticədə, rekord həddə olan builki dövlət büdcəsi daha 3 milyard manat artırılaraq 33 milyard manatdan 36 milyard manata çatdırılıb. Hazırda Azərbaycanın xarici borcu 6,7 milyard dollar təşkil edir ki, bu da ÜDM-in 10 faizinə bərabərdir. Bu, həm də dünya ölkələri arasında ən yaxşı göstəricilərdəndir.
Son vaxtlar nəqliyyat sektorunun əhəmiyyətinin artması, yeni nəqliyyat dəhlizlərinin yaradılması, eləcə də Azərbaycanın yerləşdiyi əlverişli coğrafi vəziyyət əsaslı yüksəlişə zəmin yaradır. Artıq ölkəmizin müasir nəqliyyat infrastrukturu keyfiyyətcə dəyişərək beynəlxalq standartlar səviyyəsinə yüksəlib. İndi Azərbaycan təkcə böyük yükləri aşıran tranzit ölkə olmaqla kifayətlənmir. Eyni zamanda, nəqliyyat marşrutları üzərində istehsal sahələri yaratmaq niyyətindədir. Bu da insanlar üçün, xüsusən region əhalisi üçün olduqca önəmlidir.
Onu da qeyd edim ki, Azərbaycan bütün gücünü və resurslarını işğaldan azad olunmuş ərazilərin bərpası və yenidən qurulması istiqamətində səfərbər edib ki, bu da ölkədə əlavə dəyərin yaradılmasına geniş imkanlar yaradacaq. Hazırda ölkəmiz heç bir yerdən yardım almadan, öz gücü hesabına Böyük Qayıdış Proqramını uğurla icra edir. Təkcə onu demək kifayətdir ki, 2023-cü ilin sonunadək işğaldan azad olunan ərazilərimizin bərpasına ayrılan vəsait 12 milyard manata çatacaq. Bununla belə, Qarabağın və Şərqi Zəngəzurun bərpasının prioritet olmasına baxmayaraq, cənab Prezident bütün ölkədə infrastruktur layihələrinin reallaşdırılmasını daim diqqətdə saxlayır ki, bu da regionlar üzrə tarazlı iqtisadi inkişafı təmin edir.
Azərbaycan öz müstəqilliyini, seçimini, həyat tərzini, ərazi bütövlüyünü qorumaq üçün daha güclü olmalıdır. Ordunun modernləşdirilməsi prosesinin, islahatların davam etdirilməsi, müasir silah-sursat, hərbi texnika ilə təmin olunması ölkəmizin təhlükəsizliyinin təminatında prioritet istiqamətlərdir.
Vaqif BAYRAMOV,
“Xalq qəzeti”